Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.457.2017.2.AŻ
z 15 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2017 r. (data wpływu 18 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2017 r. (data wpływu 8 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub w części – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub w części. Wniosek uzupełniono w dniu 8 grudnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany pismem z dnia 30 listopada 2017 r.).

Uczelnia realizowała projekt pt. „Modernizacja Laboratorium Materiałów Budowlanych (…)” zgodnie z umową o dofinansowanie projektu. Projekt realizowany był w ramach Osi Priorytetowej 1-„Przedsiębiorczość”, Działania 1.1-„Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw”, Poddziałania 1.1.3-„Inwestycje infrastrukturalne tworzące powiązania kooperacyjne pomiędzy jednostkami naukowymi i badawczo-rozwojowymi, a przedsiębiorstwami” Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W ramach realizowanego projektu zostały zakupione urządzenia wykorzystywane w pracach badawczych. Głównym celem projektu było zacieśnienie współpracy pomiędzy uczelnią, a przedsiębiorstwami poprzez modernizację odpowiedniej bazy laboratoryjnej w regionie. Cel główny został zrealizowany dzięki celom pośrednim: udostępnianie wyników prac, czyli transfer wiedzy i technologii do praktyki gospodarczej, doskonalenie metod prowadzenia prac badawczo-rozwojowych (zwiększenie obecności przedsiębiorstw korzystających z laboratorium dzięki zakupowi nowoczesnej aparatury badawczej), wykorzystanie wyników badań przyczyniło się do innowacyjności przedsiębiorstw.

W Uczelni w ramach realizacji projektu powstało nowoczesne laboratorium budowlane, w którym prowadzone są badania dla przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy mają ogólny dostęp do wiarygodnych i aktualnych wyników badań wykonanych na zakupionym sprzęcie. Dzięki modernizacji laboratorium wzrosła konkurencyjność gospodarki, a to jest jeden z celów strategicznych Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego województwa do 2020 r.

Zakupiony w ramach projektu sprzęt przyczynił się do postępu prac badawczych nad rozwojem produktów branży budowlanej przez przedsiębiorstwa z województwa. Zakupiona aparatura badawcza nie jest wykorzystywana w działalności dydaktycznej oraz działalności komercyjnej.

Efekty badań są powszechnie dostępne, choć potrzebę wykonania badań zgłaszają konkretne przedsiębiorstwa budowlane, ale efekty badań nie są skierowane jedynie do indywidualnego, konkretnego podmiotu, ale są dostępne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów budowalnych.

Uczelnia wykonując badania nie przekazuje praw autorskich związanych z badaniami i jest dysponentem oraz stroną zarządzającą wynikami przeprowadzonych badań.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku z dnia 30 listopada 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że Uczelnia na stronie internetowej zamieściła ofertę, skierowaną do przedsiębiorstw budowlanych, o możliwości przeprowadzenia wspólnych badań z wykorzystaniem nowoczesnego laboratorium, utworzonego w ramach realizowanego projektu. Po dokonaniu zgłoszenia podpisywane było z przedsiębiorstwem porozumienie o współpracę w zakresie prowadzenia wspólnych prac badawczych, wymianę doświadczeń. W związku ze zgłaszaną potrzebą wykonania badań przedsiębiorcy nie wnosili i nie wnoszą na rzecz Uczelni jakiejkolwiek opłaty/wynagrodzenia. Uczelnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu nie są i nie były wykorzystywane do celów działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej od VAT. Wydatki ponoszone były wyłącznie do celów innych, niż działalność gospodarcza, tj. do działalności naukowo-badawczej. Ponadto Wyższa Szkoła informuje, że podatek VAT od zakupów dokonanych w ramach projektu ujęto we wniosku o dofinansowanie jako wydatek kwalifikowalny. W związku z prowadzoną działalnością, Uczelnia nie miała prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego, zawartego w cenach nabywanych usług i towarów, związanych z realizacją projektu, co potwierdza otrzymana przez Uczelnię interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 10 kwietnia 2013 r. (interpretacja w załączeniu do niniejszego pisma). Zgodnie z umową o dofinansowanie Uczelnia jest zobowiązana do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającego brak możliwości odliczenia podatku VAT na koniec okresu trwałości projektu. Status prawny Uczelni nie uległ zmianie. Uczelnia nie podjęła żadnych działań wpływających na zmianę charakteru i warunków wykonywania przedmiotu zrealizowanego projektu – nadal nie służy działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wyższa Szkoła, w związku z realizowanym projektem opisanym powyżej, nie ma prawa do odzyskania VAT w całości lub w części od wydatków związanych z wykonaniem tego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, dysponuje on wysokokwalifikowaną kadrą inżynierską, która – wykorzystując własny warsztat naukowy włącza się w prace badawcze realizowane w laboratorium przez lokalnych przedsiębiorców. Zgodnie ze statutem Uczelni podstawowymi zadaniami Uczelni jest między innymi prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych: upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, techniki, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Zgodnie z zapisami statutu uczelnia realizując zadania określone powyżej współpracuje z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi, gospodarczymi i innymi, prowadzącymi działalność zbieżną z jej działalnością.

W ramach realizowanego projektu, opisanego powyżej, zostały zakupione urządzenia do laboratorium budowlanego wykorzystywane w pracach badawczych. Wykonane prace badawcze są poza działalnością komercyjną i dydaktyczną. Głównym celem działania laboratorium jest zacieśnienie współpracy pomiędzy uczelnią, a przedsiębiorstwami poprzez modernizację odpowiedniej bazy laboratoryjnej w regionie oraz poprzez prowadzenie wspólnych badań z przedsiębiorstwami.

Wyższa Szkoła uważa, że cel (opisany powyżej) jakiemu służy laboratorium, które powstało w ramach realizowanego projektu wyklucza możliwość odliczenia VAT w całości lub części od wydatków związanych z wykonaniem tego projektu. Efekty badań są powszechnie dostępne, choć potrzebę wykonania badań zgłaszają konkretne przedsiębiorstwa budowlane. Widać zatem, że efekty badań nie są skierowane jedynie do indywidualnego, konkretnego podmiotu, są dostępne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów budowalnych. Uczelnia wykonując badania nie przekazuje praw autorskich związanych z badaniami i jest dysponentem oraz stroną zarządzającą wynikami przeprowadzonych badań. Prowadzenie takich badań nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak świadczenia na rzecz tylko jednej, konkretnej osoby fizycznej lub prawnej powoduje, że nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) świadczenie usług podlegające opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Takie stanowisko zawiera też interpretacja nr PP3-812-94/2006/BL/203 Ministra Finansów z dnia 10 lutego 2006 r. (Dz. Urz. MF z 2006 r., nr 3, poz. 28). Ponadto zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z tym, Uczelnia nie ma prawa do odzyskania VAT w całości od wydatków związanych z wykonaniem projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Uczelnia realizowała projekt pt. „Modernizacja Laboratorium Materiałów Budowlanych (…)”. W ramach realizowanego projektu zostały zakupione urządzenia wykorzystywane w pracach badawczych. Głównym celem projektu było zacieśnienie współpracy pomiędzy uczelnią, a przedsiębiorstwami poprzez modernizację odpowiedniej bazy laboratoryjnej w regionie. Cel główny został zrealizowany dzięki celom pośrednim: udostępnianie wyników prac, czyli transfer wiedzy i technologii do praktyki gospodarczej, doskonalenie metod prowadzenia prac badawczo-rozwojowych (zwiększenie obecności przedsiębiorstw korzystających z laboratorium dzięki zakupowi nowoczesnej aparatury badawczej), wykorzystanie wyników badań przyczyniło się do innowacyjności przedsiębiorstw. W Uczelni w ramach realizacji projektu powstało nowoczesne laboratorium budowlane, w którym prowadzone są badania dla przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy mają ogólny dostęp do wiarygodnych i aktualnych wyników badań wykonanych na zakupionym sprzęcie. Dzięki modernizacji laboratorium wzrosła konkurencyjność gospodarki, a to jest jeden z celów strategicznych Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego województwa do 2020 r. Zakupiony w ramach projektu sprzęt przyczynił się do postępu prac badawczych nad rozwojem produktów branży budowlanej przez przedsiębiorstwa z województwa. Zakupiona aparatura badawcza nie jest wykorzystywana w działalności dydaktycznej oraz działalności komercyjnej. Efekty badań są powszechnie dostępne, choć potrzebę wykonania badań zgłaszają konkretne przedsiębiorstwa budowlane, ale efekty badań nie są skierowane jedynie do indywidualnego, konkretnego podmiotu, ale są dostępne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów budowalnych. Uczelnia wykonując badania nie przekazuje praw autorskich związanych z badaniami i jest dysponentem oraz stroną zarządzającą wynikami przeprowadzonych badań. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że Uczelnia na stronie internetowej zamieściła ofertę, skierowaną do przedsiębiorstw budowlanych, o możliwości przeprowadzenia wspólnych badań z wykorzystaniem nowoczesnego laboratorium, utworzonego w ramach realizowanego projektu. Po dokonaniu zgłoszenia podpisywane było z przedsiębiorstwem porozumienie o współpracę w zakresie prowadzenia wspólnych prac badawczych, wymianę doświadczeń. W związku ze zgłaszaną potrzebą wykonania badań przedsiębiorcy nie wnosili i nie wnoszą na rzecz Uczelni jakiejkolwiek opłaty/wynagrodzenia. Uczelnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu nie są i nie były wykorzystywane do celów działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej od VAT. Wydatki ponoszone były wyłącznie do celów innych, niż działalność gospodarcza, tj. do działalności naukowo-badawczej. Ponadto Zainteresowany poinformował, że podatek VAT od zakupów dokonanych w ramach projektu ujęto we wniosku o dofinansowanie jako wydatek kwalifikowalny. W związku z prowadzoną działalnością, Uczelnia nie miała prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego, zawartego w cenach nabywanych usług i towarów, związanych z realizacją projektu, co potwierdza otrzymana przez Uczelnię interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 10 kwietnia 2013 r. Zgodnie z umową o dofinansowanie, Uczelnia jest zobowiązana do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającego brak możliwości odliczenia podatku VAT na koniec okresu trwałości projektu – stąd został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 11 października 2017 r. Status prawny Uczelni nie uległ zmianie. Uczelnia nie podjęła żadnych działań wpływających na zmianę charakteru i warunków wykonywania przedmiotu zrealizowanego projektu – nadal nie służy działalności opodatkowanej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania VAT w całości lub w części od wydatków związanych z wykonaniem wyżej opisanego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Zatem w analizowanej sprawie – mimo że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT – warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca nie wykorzystywał towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pt. „Modernizacja Laboratorium Materiałów Budowlanych (…)” do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wskazano we wniosku – wydatki ponoszone były do celów innych niż działalność gospodarcza, tj. do działalności naukowo-badawczej. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pt. „Modernizacja Laboratorium Materiałów Budowlanych (…)” Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest spełniona – wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z powyższych względów, Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu w całości lub części podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Należy zauważyć ponadto, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj