Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.786.2017.1.AP
z 5 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2017 r. (data wpływu 15 listopada 2017 r.), uzupełnionym w dniu 29 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Miasto … (dalej: Wnioskodawca lub Miasto) jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Miasto będąc podatnikiem VAT składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracje VAT-7. W 2011 i 2012 r. Wnioskodawca realizował projekt pn. „…”. Przedmiotem przedsięwzięcia była organizacja dwóch edycji imprezy (IX 2011 r./IX 2012 r.) „…” na Starówce w X. ukierunkowanych na wspieranie wytwarzania i promocji produktów regionalnych (głównie wyrobów piekarniczych) i umożliwienie ich wytwórcom zaprezentowania swojej oferty produktowej. Atrakcyjne dla mieszkańców i przyjezdnych wydarzenie (jednodniowe) o charakterze jarmarku, gdzie motywem przewodnim był chleb, było nawiązaniem do legendy X, który w … r. uratował miasto przed najazdem Krzyżaków. W ciągu 2 lat były promowane wyroby piekarnicze oraz ludzie, dzięki którym na naszych stołach pojawił się chleb.

Ww. wyroby regionalne to m.in. pieczywo, słodycze, rękodzieło i sztuka ludowa, ceramika, zabawki, odzież, biżuteria, wyroby ekologiczne itp. Podczas święta zostały zrealizowane poszczególne działania: jarmark z prezentacjami pieczywa i degustacjami i stoiskami wytwórców wyrobów piekarniczych i cukierniczych, miodów oraz wędlin, żywności ekologicznej, wystawców prezentujących rękodzieło, kolekcjonerów przedmiotów zabytkowych z całego regionu, prezentacje wystawców i producentów pieczywa ze wschodnich miast partnerskich X. i degustacje pieczywa, prezentacje artystyczne (pokazy taneczne, występy zespołów folklorystycznych i ludowych czy spektakle teatralne na scenie głównej z Polski i miast partnerskich, pokazy warsztatowe, gdzie była okazja wzięcia udziału w procesie wypieku Chleba, prezentacje i warsztaty dawnych rzemiosł m.in. garncarstwa, opowieści edukacyjne o tradycjach ludowych regionu …, wystawa fotogramów dotyczących … tradycji piekarniczych w Bramie …, organizacja stoiska promocyjnego … D… P… o nominale „8”, odpowiadającemu równowartości 8 zł, wykonanego z dwóch stopów o wysokiej wartości pamiątkarskiej i kolekcjonerskiej.

Organizatorzy poinformowali o planowanym wydarzeniu i zaprosili wszystkich chętnych do prezentacji oferty na stoiskach za pośrednictwem informacji zamieszczonej na stronie www Wnioskodawcy i mediów. Udział w imprezie był całkowicie bezpłatny.

Wystawcy zostali wybrani na podstawie przesłanych zgłoszeń uczestnictwa w wydarzeniu. Organizatorzy udostępnili stanowiska bezpłatnie. Jedynie zadaszenie stanowiska leżało w ich zakresie. Wydarzenie zapewniło przybyłym liczne atrakcje i ze względu na silny aspekt tożsamościowy i świadomościowy przybliżono uczestnikom tematykę historii i tradycji X. wskazując na m.in. odbudowę Starego Miasta oraz przedmioty wydobyte podczas badań archeologicznych, a także tradycje morskie, czy mennicze. Czynnikiem integrującym mieszkańców i turystów były niewątpliwie działania kierowane do uczestników, które odbywają się podczas święta. Najlepszych piekarzy nagrodzono statuetką … za najładniejszy bochen chleba. Wiele emocji wzbudzały interesujące konkursy np. na wyrób ciasta. Obydwie edycje imprezy miały analogiczny przebieg i różniły się wyłącznie programem artystycznym. Wydarzeniem dodatkowym były dwa spotkania seminaryjne dla przedsiębiorców poświęcone tematyce: … Święto Chleba - tradycja, legenda i współczesność. Podczas wykładu były zaprezentowane uczestnikom treści związane z wartościami zdrowotnymi pieczywa wypiekanego według starych i nowoczesnych receptur. Dodatkowo odbył się pokaz i degustacja pieczywa ekologicznego. Celem spotkań, oprócz promocji dobrych praktyk związanych z wytwarzaniem żywności, było zdefiniowanie mechanizmu rejestracji i certyfikacji produktów, opisanie ścieżki rejestracji produktów, a także wskazanie na prawne regulacje wynikające z wprowadzenia na rynek wyrobów określanych potocznie jako produkty lokalne czy tradycyjne. Produkty projektu: 2 edycje święta, 2 spotkania monitorowane za pomocą wskaźnika: liczba zorganizowanych konferencji, spotkań, seminariów, którego wartość docelowa określona została na poziomie 4 do roku 2012.


Głównym celem projektu było zwiększenie potencjału konkurencyjności lokalnych przedsiębiorstw poprzez aktywne współuczestnictwo w tworzeniu i kształtowaniu rynku produktów tradycyjnych, regionalnych i lokalnych jako atrakcyjnej alternatywy rozwoju województwa. Sprostanie głównemu wyzwaniu było możliwe poprzez osiągniecie celów szczegółowych:


  • kształtowanie wyróżniających się marek turystycznych opartych na tradycyjnych produktach o znaczeniu lokalnym i regionalnym eksponujących odmienność obszaru …;
  • wykreowanie regionalnego produktu turystycznego: „…”;
  • promowanie rozwoju oferty kulinarnej regionu dla konsumentów i turystów z zastosowaniem nowoczesnych narzędzi marketingowych;
  • wzrost zainteresowania regionalną żywnością, kulinarnymi tradycjami i lokalną produkcją poprzez prezentacje nowych produktów regionalnych i promocje lokalnych wartości wytwórczych;
  • rozwijanie instrumentów regionalnego marketingu poprzez zintensyfikowanie skoordynowanych działań odpowiadających na aktualne potrzeby i oczekiwania społeczności, a także stawianie celów w kontekście planowania długofalowego;
  • organizacje wydarzeń o charakterze kulturalno-artystycznym oraz informacyjnych, poświęconych produktom regionalnym nawiązującym do zwyczajów żywieniowych i sztuki kulinarnej w ujęciu tradycyjnym i wspólnego dziedzictwa kulturowego obszaru;
  • wspieranie procesu wytwarzania regionalnych wyrobów wysokiej jakości posiadających swoją historię poprzez wskazanie rzeczywistych i potencjalnych korzyści płynących z uczestnictwa w rynku produktów tradycyjnych, regionalnych i lokalnych oraz z turystyki kulinarnej jako potężnego narzędzia do identyfikowania i promowania miejsc;
  • informowanie społeczności o historii i dziedzictwie kulturalnym regionu poprzez wydanie publikacji informacyjno-promocyjnej.


Niniejszy projekt polegał na organizacji dwóch edycji „…” na Starym Mieście w X. i spotkań informacyjnych dla przedsiębiorców. Projekt nie zakładał tym samym utworzenia infrastruktury, która wymagałaby utrzymania i nakładów finansowych po zakończeniu realizacji projektu.

Realizacja imprezy mieści się w zakresie zadań statutowych beneficjenta, polegających na promowaniu miasta, czyli na: kreowaniu wizerunku i promocji miasta w kontaktach wewnętrznych i zagranicznych, prowadzeniu spraw w zakresie współpracy z miastami partnerskimi, opracowywanie i współdziałanie w przygotowywaniu materiałów informacyjnych i promocyjnych o mieście i regionie oraz promocji gospodarczych atutów X., jako miejsca potencjalnego inwestowania i wykorzystania jego walorów, jako ośrodka przygranicznego.

Z punktu widzenia finansowania w okresie eksploatacji Miasto przeznaczyła w budżecie środki wystarczające na jego realizację. Projekt nie miał charakteru inwestycji i był przedsięwzięciem promocyjnym. Założono, że Wnioskodawca rokrocznie w okresie referencyjnym realizował analogiczne akcje promocyjne. W budżecie miasta włączono środki, które zabezpieczyły utrzymanie finansowe projektu, bez szkody dla realizacji innych zadań (w tym na materiały eksploatacyjne).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 grudnia 2017 r. Wnioskodawca stwierdził, że Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że wszystkie zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną (udział w zorganizowanych imprezach miejskich był całkowicie bezpłatny).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa możliwe było odzyskanie podatku naliczonego poniesionego przez Miasto?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania przez beneficjenta podatku naliczonego wynikającego z realizacji opisanego projektu. Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, co do zasady realizowany projekt musi zachować trwałość przez okres 5 lat od daty zakończenia realizacji inwestycji określonej w umowie dofinansowania projektu. Nie może też zostać poddany znaczącej modyfikacji, mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu.

Podatek VAT został uwzględniony we wniosku aplikacyjnym projektu jako koszt kwalifikowany, czyli niemożliwy do odzyskania.

Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, (udział w zorganizowanych imprezach miejskich był całkowicie bezpłatny).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1990 r. Nr 16 poz. 95), do zakresu zadań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Niewątpliwie do katalogu zadań własnych wymienionych w ustawie o samorządzie terytorialnym należy promocja miasta.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z odrębnych przepisów, co do których nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) przywołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl. art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 przywołanego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro efekty zrealizowanego projektu nie służyły i nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to Miasto nie miało możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Nie przysługiwało jej również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku nie stanowi środków wskazanych w przywołanym wyżej rozporządzeniu.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.


Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 11-041 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj