Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.213.2017.3.MS
z 14 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2017 r. (data wpływu 4 października 2017 r.), uzupełnionego pismem z 30 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopada 2017 r.) oraz pismem z 4 grudnia 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wyprowadzonych ze składu podatkowego wyrobów energetycznych w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 5 litrów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wyprowadzonych ze składu podatkowego wyrobów energetycznych w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 5 litrów.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 30 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopada 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 0111-KDIB3-3.4013.213.2017.1.MS z 20 listopada 2017 r. oraz pismem z 4 grudnia 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 0111-KDIB3-3.4013.213.2017.2.MS z 1 grudnia 2017 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

I. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. 

Wnioskodawca planuje nabywanie w kraju wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodów CN 2710 12 21, 2710 12 25 oraz 2710 19 29 (dalej: „Surowce”). Wyroby te będą przemieszczane luzem ze składu podatkowego innego podmiotu do składu podatkowego Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W składzie podatkowym Spółki Surowce będą mieszane z innymi składnikami. Wyprodukowane w ten sposób wyroby będą klasyfikowane do kodów CN 2710 12 21 lub 2710 12 25 albo 2710 19 29 (dalej: „Wyroby”). Po wyprodukowaniu, Wyroby będą rozlewane do opakowań jednostkowych o pojemności nie większej niż 5 litrów, a następnie wyprowadzane ze składu podatkowego Spółki w celu dostarczenia ich odbiorcom krajowych lub zagranicznych w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu.

Produkowane przez Spółkę Wyroby będą przeznaczone m.in. jako preparat do czyszczenia hamulców, usuwania smoły, mycia gaźników oraz zaworów ERG, penetrant do śrub itp. a więc do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Należy zaznaczyć, że Wyroby będą miały bardzo niską liczbę oktanową. W konsekwencji nie będą mogły być stosowane jako samoistne paliwa silnikowe, ani jako dodatki do paliw. Dodanie ich do paliwa istotnie pogorszyłoby ich jakość, a stosowne jako samoistne paliwo wręcz spowodowałoby zatarcia silnika. Natomiast ze względu na wysoką cenę Wyrobów, ich wykorzystanie na cele opałowe byłoby ekonomicznie nieuzasadnione.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Pytania dotyczące zdarzenia przyszłego:

  1. Czy w okolicznościach zdarzenia przyszłego Wyroby wyprowadzone ze składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 5 litrów będą podlegały opodatkowaniu zerową stawką akcyzy?
  2. Czy w okolicznościach zdarzenia przyszłego Wyroby w opakowaniach jednostkowych o pojemności nie większej niż 5 litrów, na kolejnych szczeblach obrotu, po ich wyprowadzeniu ze składu podatkowego, nie będą podlegały opodatkowaniu akcyzą?
  3. Czy w okolicznościach zdarzenia przyszłego, w przypadku wyprowadzenia Wyrobów ze składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych o pojemności nie większej niż 5 litrów w celu dostarczenia ich odbiorcom zagranicznym w ramach eksportu, względem Wyrobów brak będzie konieczności stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, ani spełniania jakichkolwiek innych obowiązków przewidzianych przepisami ustawy o podatku akcyzowym?
  4. Czy w okolicznościach zdarzenia przyszłego, w przypadku wyprowadzenia Wyrobów ze składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych o pojemności nie większej niż 5 litrów w celu dostarczenia ich odbiorcom zagranicznym w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, względem Wyrobów brak będzie konieczności stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, ani spełniania jakichkolwiek innych obowiązków przewidzianych przepisami ustawy o podatku akcyzowym poza załączeniem do przesyłki uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący?

Zdaniem Wnioskodawcy

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:

  1. w okolicznościach zdarzenia przyszłego Wyroby wyprowadzone ze składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 5 litrów będą podlegały opodatkowaniu zerową stawką akcyzy;
  2. w okolicznościach zdarzenia przyszłego Wyroby w opakowaniach jednostkowych o pojemności nie większej niż 5 litrów, na kolejnych szczeblach obrotu, po ich wyprowadzeniu ze składu podatkowego, nie będą podlegały opodatkowaniu akcyzą;
  3. w okolicznościach zdarzenia przyszłego, w przypadku wyprowadzenia Wyrobów ze składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych o pojemności nie większej niż 5 litrów w celu dostarczenia ich odbiorcom zagranicznym w ramach eksportu, względem Wyrobów brak będzie konieczności stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, ani spełniania jakichkolwiek innych obowiązków przewidzianych przepisami ustawy o podatku akcyzowym.
  4. w okolicznościach zdarzenia przyszłego, w przypadku wyprowadzenia Wyrobów ze składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych o pojemności nie większej niż 5 litrów w celu dostarczenia ich odbiorcom zagranicznym w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, względem Wyrobów brak będzie konieczności stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, ani spełniania jakichkolwiek innych obowiązków przewidzianych przepisami ustawy o podatku akcyzowym poza załączeniem do przesyłki uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący?

Poniżej Spółka przedstawia argumenty na poparcie swojego stanowiska.

Uzasadnienie w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy wymienione zostały wyroby o kodzie CN 2710, do których zalicza się oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych inne niż surowe; preparaty gdzie indziej nie wymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe. Natomiast zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, wyroby o kodzie CN 2710 są wyrobami energetycznymi, niezależnie od przeznaczenia. Wyroby o kodach 27101 12 21 (odpowiednik wymienionego w ustawie o podatku akcyzowym kodu CN 2710 11 21) oraz 27101 12 25 (odpowiednik wymienionego w ustawie o podatku akcyzowym kodu CN 2710 11 25), a także 2710 19 29 zostały również wymienione w poz. 20 załącznika 2 do tej ustawy.

W przepisie art. 89 ust. 2 ustawa o podatku akcyzowym wprowadza zamknięty katalog przypadków, w których stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Wyroby, których dotyczy wniosek bez wątpienia będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych.

W art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym wskazano przypadek, w którym wyroby te są przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów.

W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że pojęcia „przeznaczenia do sprzedaży detalicznej" nie należy ograniczać wyłącznie do sprzedaży od producenta bezpośrednio do finalnego odbiorcy. Przyjęte brzmienie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym nie wyklucza zatem dalszego obrotu tego typu wyrobami, które na składzie podatkowym zostały rozlane do opakowań jednostkowych o pojemności nie większej niż 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów, dokonywanego przez pośredników.

Jeśli więc Wyroby będą wyprowadzone ze składu podatkowego Spółki poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów znajdzie wobec nich zastosowanie zerowa stawka akcyzy zarówno w przypadku bezpośredniej sprzedaży finalnemu konsumentowi, jak i w przypadku ich sprzedaży do pośredników, którzy w dalszej kolejności będą te wyroby odsprzedawać finalnym konsumentom.

Uzasadnienie w zakresie pytania nr 2.

Skoro ustalono, że w momencie wyprowadzenia ze składu podatkowego Wyroby będą opodatkowane zerową stawką akcyzy, to z uwagi na jednofazowość opodatkowania akcyzą wynikającą z art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, dalsze czynności, w tym dalsza odsprzedaż, których przedmiotem będą Wyroby, nie będą opodatkowane akcyzą. Jednofazowość opodatkowania podatkiem akcyzowym przejawia się w tym, że akcyza powinna być płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w przypadku wyrobów akcyzowych. Konsekwentnie, każda następna transakcja po zadeklarowaniu lub określeniu kwoty akcyzy, której przedmiotem będą te same wyroby akcyzowe nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy, (por. Szymon Parulski - Akcyza. Komentarz, Warszawa 2016 r. str. 178).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w okolicznościach zdarzenia przyszłego Wyroby w opakowaniach jednostkowych o pojemności nie większej niż 5 litrów, na kolejnych szczeblach obrotu, po ich wyprowadzeniu ze składu podatkowego, nie będą podlegały opodatkowaniu akcyzą.

Uzasadnienie w zakresie pytania nr 3.

Tezy zawarte w uzasadnieniu w zakresie pytania 2 są również aktualne na gruncie pytania 3. W konsekwencji należy stwierdzić, że w okolicznościach zdarzenia przyszłego, w przypadku wyprowadzenia Wyrobów ze składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych o pojemności nie większej niż 5 litrów w celu dostarczenia ich odbiorcom zagranicznym w ramach eksportu, względem Wyrobów brak będzie konieczności stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Za powyższym twierdzeniem przemawia również treść art. 40 ust. 5 zdanie drugie ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem w przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 (a zatem także w przypadku Wyrobów) procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem. A zatem, a contrario, w przypadku tego typu wyrobów przemieszczanych w opakowaniach jednostkowych procedura zawieszenia akcyzy nie ma zastosowania.

W konsekwencji, jeżeli Wyroby będą wyprowadzane ze składu podatkowego w celu dokonania eksportu, procedura zawieszenia poboru akcyzy zostanie zakończona w momencie fizycznego wyprowadzenia ich ze składu podatkowego. Natomiast, z uwagi na wielkość opakowań jednostkowych, w których Wyroby będą wyprowadzane ze składu podatkowego (nie większe niż 5 litrów), znajdzie względem nich zastosowanie zerowa stawka akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Jedynie dla porządku Spółka pragnie wskazać, że ustawa o podatku akcyzowym nie przewiduje jakichkolwiek obowiązków natury administracyjnej, które należałoby spełnić w przypadku eksportu Wyrobów.

Uzasadnienie w zakresie pytania nr 4.

Tezy zawarte w uzasadnieniu w zakresie pytania 3, co do zasady, są również aktualne na gruncie pytania 4. Jedyną różnicą będzie polegała na tym, że w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej przemieszczenie Wyrobów wyprowadzonych ze składu podatkowego z zerową stawką podatku ze względu na przeznaczenie powinno odbywać się z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego (UDT). Jak bowiem wynika z art. 77 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby działalności gospodarczej wykonywanej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, są dokonywane na podstawie UDT.

Zgodnie natomiast z art. 77 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka będzie upoważniona do zastąpienia UDT dokumentem handlowym zawierającym dane, jakie są wymagane dla UDT.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie ze sobą tematyki poruszanej we wniosku, tut. organ udzielił odpowiedzi w zakresie objętym pytaniami Wnioskodawcy w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 43 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku do ustawy pod pozycją 27, z kodem CN 2710, umieszczono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Ponadto w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1) pod pozycją: 20 ujęto wyroby z kodu CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Równocześnie w świetle uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 2710.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów.

Powyższe przepisy wskazują zakres czynności i zdarzeń opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Czynności i zdarzenia wymienione w powyższych przepisach podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich przedmiotem są wyroby akcyzowe należące do kategorii wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W art. 86 ust. 1 ustawy zawarto katalog wyrobów energetycznych do których w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ). (art. 89 ust. 1a ustawy)

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresu, o którym mowa w ust. 1a, uwzględniając kwoty ich obniżenia zgodnie z ust. 1a:

  1. w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok z tego okresu;
  2. niezwłocznie - w przypadku zmiany ich wysokości (art. 89 ust. 1b ustawy).

W ww. przepisach przewidziano stawki szczególne dla niektórych wyrobów akcyzowych oraz stawki ogólne, które stosuje się odpowiednio dla wszystkich pozostałych paliw silnikowych i opałowych dla których nie przewidziano stawki szczególnej.

Jednocześnie w art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, że stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego;

Skład podatkowy jest najważniejszym elementem systemu zawieszenia poboru akcyzy. System ten umożliwia swobodny przepływ wyrobów akcyzowych w ramach Unii Europejskiej, zabezpiecza interes fiskalny państw członkowskich w związku ciążącym na wyrobach akcyzowych podatkiem akcyzowym oraz faktycznym przesunięciem momentu poboru tego podatku. Właśnie przesunięciu momentu poboru podatku musi towarzyszyć zachowanie pełnej kontroli, w ramach instytucji składu podatkowego, nad produkcją wyrobów akcyzowych (por. Krzysztof Lasiński-Sulecki, Prawna regulacja akcyzy w europejskim prawie wspólnotowym na tle teorii opodatkowania konsumpcji, Toruń 2007, s. 274-275).

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

  1. w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
  2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
  3. przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Stosownie do art. 42 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje:

  1. z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5;
  2. z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 45 ust. 1 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 45 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawka akcyzy ze względu na przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie mógł nabywać surowce ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zużywając je we własnym składzie podatkowym w procesie produkcji, a następnie wyprowadzać ze składu podatkowego gotowy produkt w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 5 litrów naliczając za swój wyrób stawkę akcyzy w wysokości 0zł.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że z treści normy prawnej zawartej w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym jednoznacznie wynika, że w stosunku do wyrobów akcyzowych przemieszczanych między składami podatkowymi oraz określonych w załączniku nr 2 należy stosować procedurę zawieszonego poboru akcyzy. Obowiązek ten występuje w sytuacji, gdy nie zostało ostatecznie nadane im przeznaczenie i nie powstało względem nich zobowiązanie podatkowe w związku z ich wyprowadzeniem poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Zatem Wnioskodawca nabywając ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy opisane we wniosku wyroby do własnego składu podatkowego będzie mógł zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

W tym miejscu należy zauważyć, że wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, pomimo że obowiązek podatkowy powstanie w momencie wprowadzenia tych wyrobów (co wynika z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy), do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy (na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 lub pkt 2 ustawy) w stosunku do tych wyrobów nie powstanie zobowiązanie podatkowe. Tym samym do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy podmiot, który dokonał czynności z którą ustawa o podatku akcyzowym wiąże konieczność uiszczenia podatku, nie jest zobligowany do zapłaty podatku od wyrobów objętych przedmiotową procedurą. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje natomiast z chwilą zużycia wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym (art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy) lub z chwilą wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego firmy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy). Powyższe skutkuje tym, że w momencie wyprowadzenia wyroby ze składu podatkowego Wnioskodawca winien opodatkować je właściwa stawką podatku akcyzowego. Zaznaczyć również należy, że w myśl art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego.

Jak wskazano wyżej stawka zerowa podatku akcyzowego ma zastosowanie w przypadku o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy, tj. na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jeżeli wyroby te przeznaczone są do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów. Zatem stawka ta nie jest uzależniona od naliczenia stawki zerowej na surowiec o tym samym kodzie CN co wyrób końcowy. Należy bowiem zauważyć, że w momencie wprowadzenia wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy dla nabywanych surowców nie powstanie zobowiązanie podatkowe. Jak wynika bowiem z art. 45 ust. 2 ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Przepis ten wprowadza regułę, że dla określenia stawki akcyzy decydujący jest moment w którym w stosunku do tych wyrobów procedura zawieszenia poboru akcyzy uległa zakończeniu. Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego.

Z wniosku wynika, że wyprowadzane przez Wnioskodawcę ze składu podatkowego wyroby o symbolu CN 2710 12 21 lub 2710 12 25 albo 2710 19 29 są wyrobami energetycznymi wymienionymi w załączniku nr 2 do ustawy. Jednocześnie są wyrobami energetycznymi innymi niż określone w ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym, przeznaczonymi m.in. jako preparat do czyszczenia hamulców, usuwania smoły, mycia gaźników oraz zaworów ERG, penetrant do śrub itp. a więc do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych a więc są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Ponadto wskazane we wniosku wyroby energetyczne będą wyprowadzane ze składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 5 litrów.

W tym miejscu wskazać należy, że odnośnie zastosowania zerowej stawki akcyzy dla opisanych wyrobów przeznaczonych do sprzedaży pośrednikom w większych ilościach w pojemnikach o pojemności do 5 litrów, czyli z zasady przeznaczonych do sprzedaży detalicznej należy zauważyć, że „przeznaczenie” oznacza zamiar wykorzystania wyrobów do określonych celów, w tym przypadku – zamiar sprzedaży detalicznej, co nie jest tożsame z czynnością sprzedaży detalicznej. Pojęcia „przeznaczenia do sprzedaży detalicznej” nie należy ograniczać wyłącznie do sprzedaży od producenta bezpośrednio do finalnego odbiorcy. Przyjęte brzmienie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy nie wyklucza zatem sprzedaży ww. wyrobów energetycznych pośrednikom w większych ilości w pojemnikach o pojemności do 5 litrów. Warunkiem jest jednak, że wyroby te będą przeznaczone do sprzedaży detalicznej.

Tak więc Wnioskodawca jako pomiot, który będzie nabywał wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, które będą zużywane w procesie produkcji wyrobów akcyzowych takich jak preparaty do czyszczenia hamulców, usuwania smoły, mycia gaźników oraz zaworów ERG, penetranty do śrub itp. a więc do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych przeznaczonych do sprzedaży w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów, będzie miał prawo na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy do zastosowania zerowej stawki podatku akcyzowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku gdy wyroby będą wyprowadzone ze składu podatkowego Spółki poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów znajdzie wobec nich zastosowanie zerowa stawka akcyzy zarówno w przypadku bezpośredniej sprzedaży finalnemu konsumentowi, jak i w przypadku ich sprzedaży do pośredników, którzy w dalszej kolejności będą te wyroby odsprzedawać finalnym konsumentom, jest prawidłowe.

Natomiast odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy czy w okolicznościach zdarzenia przyszłego wyroby w opakowaniach jednostkowych o pojemności nie większej niż 5 litrów, na kolejnych szczeblach obrotu, po ich wyprowadzeniu ze składu podatkowego, będą podlegały opodatkowaniu akcyzą stwierdzić należy, że przedmiotowe czynności będą wykonywane przez inne podmioty niż Wnioskodawca. Niemniej w sytuacji gdy wyprowadzane ze składu podatkowego wskazane we wniosku wyroby będą opodatkowane zerową stawką akcyzy, to z uwagi na jednofazowość opodatkowania akcyzą wynikającą z art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, dalsze czynności, w tym dalsza odsprzedaż, których przedmiotem będą przedmiotowe wyroby, nie będą opodatkowane akcyzą. Jednofazowość opodatkowania podatkiem akcyzowym przejawia się w tym, że akcyza powinna być płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w przypadku wyrobów akcyzowych. Konsekwentnie, każda następna transakcja po zadeklarowaniu lub określeniu kwoty akcyzy, której przedmiotem będą te same wyroby akcyzowe (przeznaczone do tych samych celów) nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że wskazane we wniosku wyroby w opakowaniach jednostkowych o pojemności nie większej niż 5 litrów, na kolejnych szczeblach obrotu, po ich wyprowadzeniu ze składu podatkowego, nie będą podlegały opodatkowaniu akcyzą, jest prawidłowe.

Wnioskodawca ma ponadto wątpliwości czy wyprowadzając ze składu podatkowego wskazane we wniosku wyroby w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 5 litrów w celu dostarczenia ich odbiorcom zagranicznym w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu litrów może dokonywać tych czynności poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz czy może naliczać w tych przypadkach za swoje wyroby stawkę akcyzy w wysokości 0zł.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako pomiot, który będzie nabywał wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, które będą zużywane w procesie produkcji wyrobów akcyzowych takich jak preparaty do czyszczenia hamulców, usuwania smoły, mycia gaźników oraz zaworów ERG, penetranty do śrub itp. a więc do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych przeznaczonych do sprzedaży w ramach sprzedaży wewnątrzwspólnotowej lub eksportu w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów, może dokonywać przedmiotowe czynności poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz będzie miał również z w tych przypadkach prawo na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy do zastosowania zerowej stawki podatku akcyzowego.

Przy czym wskazać należy, że w przypadku sprzedaży wewnątrzwspólnotowej zastosowanie znajdą przepisy art. 77 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Stosownie do art. 77 ust. 1 ustawy dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby działalności gospodarczej wykonywanej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Natomiast stosowanie do art. 77 ust. 2 ustawy uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

Zatem dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, powinna być dokonana na podstawie dokumentów UDT. Przy czym uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku gdy wskazane we wniosku wyroby będą wyprowadzane ze składu podatkowego w celu dokonania eksportu, procedura zawieszenia poboru akcyzy zostanie zakończona w momencie fizycznego wyprowadzenia ich ze składu podatkowego oraz z uwagi na wielkość opakowań jednostkowych, w których wyroby będą wyprowadzane ze składu podatkowego (nie większe niż 5 litrów), znajdzie względem nich zastosowanie zerowa stawka akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, jest prawidłowe.

Również stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji gdy wskazane we wniosku wyroby będą wyprowadzane ze składu podatkowego w celu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, procedura zawieszenia poboru akcyzy zostanie zakończona w momencie fizycznego wyprowadzenia ich ze składu podatkowego oraz z uwagi na wielkość opakowań jednostkowych, w których wyroby będą wyprowadzane ze składu podatkowego (nie większe niż 5 litrów), znajdzie względem nich zastosowanie zerowa stawka akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, przy czym w sprawie znajdą zastosowanie przepisy art. 77 ust. 1 i ust. 2, jest prawidłowe.

Stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało również uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj