Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB-2-2.4011.310.2017.6.MZA
z 4 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku, który wpłynął 4 października 2017 r.,

uzupełnionym 4 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwot uzyskanych z licytacji podczas balu charytatywnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwot uzyskanych z licytacji podczas balu charytatywnego.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 8 listopada 2017 r. Znak: 0111-KDIB4.4015.155.2017.1.MD oraz Znak: 0111-KDIB2-2.4011.310.2017.2.MZA wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 4 grudnia 2017 r.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawczyni oczekuje interpretacji w zakresie opodatkowania kwot uzyskanych z licytacji podczas balu charytatywnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest matką niepełnosprawnej córki z wydanym orzeczeniem o niepełnosprawności. W dniu 4 lutego 2017 r. Wnioskodawczyni zorganizowała bal charytatywny dla znajomych celem zebrania środków na rehabilitację córki. Wnioskodawczyni wynajęła salę, catering i kupiła napoje a znajomi przynieśli soki i ciasta. Na wszystkie wydatki poniesione na organizację balu Wnioskodawczyni posiada paragony. Łączny koszt organizacji wyniósł 7.774,35 zł brutto. Wnioskodawczyni wskazała, że nie było ani publicznych informacji o organizacji balu, plakatów czy ulotek, ani informacji w mediach społecznościowych. Informację o organizacji balu Wnioskodawczyni rozprowadzała wraz z najbliższą grupą przyjaciół wśród znajomych.

Udało się zebrać sto sześćdziesiąt pięć osób. Każda z osób wpłaciła 90 zł jako tzw. „cegiełkę na bal”. Z zebranej kwoty Wnioskodawczyni pokryła koszty balu.

W trakcie balu odbyła się licytacja podarowanych przedmiotów. Żaden z podarowanych przedmiotów nie miał większej wartości niż 4.902 zł. Wnioskodawczyni poinformowała, że licytowane były również rzeczy niematerialne np. taniec z konferansjerem. Fanty na licytację Wnioskodawczyni zbierała w okresie wakacji w 2016 r. (lipiec, sierpień). Wnioskodawczyni wskazała, że określenie dokładnych dat nabycia fantów nie jest możliwe. Niemniej zostały one podarowane nie później niż do 13 sierpnia 2016 r. czyli do dnia drugich urodzin córki Wnioskodawczyni. Były to: namalowany przez kolegę Wnioskodawczyni obraz, piłka z podpisami siatkarzy, biografia zespołu muzycznego, płyta cd z autografami – z prywatnej kolekcji Wnioskodawczyni, książki dla dzieci z dedykacją autora, płyta winylowa, kalendarz, zdjęcia skoczków z autografami, koszulki sportowe.

Rzeczy te zostały osobiście podarowane Wnioskodawczyni, ale celem zebrania środków na leczenie jej córki. Z samej licytacji uzbierała się kwota 5.780 zł. W licytacji brali udział tylko znajomi zaproszeni na bal, nikt z zewnątrz nie miał możliwości wstępu.

Kwota 3.000 zł została wpłacona na subkonto córki Wnioskodawczyni w Fundacji X. Pozostała część kwoty, tj. 2.780 zł zostanie wpłacona na to konto po otrzymaniu decyzji czy należy zapłacić dochodowy od licytacji. Podatek zostanie wówczas uregulowany z tej pozostałej kwoty. W trakcie balu goście wrzucali również wolne datki do skarbonki. Środki te stanowią darowiznę, tj. bezpłatne świadczenie darczyńcy na rzecz obdarowanego. Żadna z osób nie podarowała więcej niż 4.902 zł, były to raczej drobne kwoty (100-200 zł).

Wszelkie wolne datki były przekazywane osobiście Wnioskodawczyni do puszki. Córka Wnioskodawczyni nie była obecna na balu. Goście balu zostali jednak poinformowani, że przekazane przez nich pieniądze zostaną wykorzystane na rehabilitację córki Wnioskodawczyni. Uzbierana kwota z podarowanych sum wyniosła 10.470 zł.

W związku z powyższym opisem – przy uwzględnieniu uwag zawartych w uzupełnieniu – zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawczyni ma odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych od kwoty uzyskanej z licytacji?
  2. Czy Wnioskodawczyni ma odprowadzić podatek od spadków i darowizn od kwoty zebranej z wolnych datków?

Zdaniem Wnioskodawczyni, skoro bal odbył się w zamkniętej grupie znajomych i był imprezą zamkniętą, to nie ma obowiązku zgłaszania zebranych kwot do opodatkowania ani z licytacji, ani od wolnych datków.

Wnioskodawczyni powołała się na art. 13 ustawy o zbiórkach publicznych mówiący, że impreza organizowana wśród grona znajomych osobiście przeprowadzającym zbiórkę, nie ma zastosowania (nie dotyczy), więc nie była to żadna forma zbiórki publicznej. Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna zapłacić podatku od licytacji jak również podatku od kwoty zebranej z wolnych datków.

Zgodnie z art. 9 pkt 3 (winno być art. 9 ust. 1 pkt 3) ustawy o podatku spadków i darowizn – żadna z przekazanych kwot od jednej osoby nie przekroczyła kwoty 4.902 zł, wobec czego Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana zapłacić od zebranej kwoty 10.470 zł podatku dochodowego.

Jeżeli jednak okazałoby się, że jest inaczej i podatek od licytacji i wolnych datków należy odprowadzić, stanowisko Wnioskodawczyni jest takie, że powinna rozliczyć podatek w rozliczeniu rocznym za 2017 r.

Wnioskodawczyni dodała również, że w przypadku, gdy całość kwoty z licytacji trafia na subkonto dziecka w Fundacji X tym bardziej nie powinna ona płacić podatku dochodowego od zebranej kwoty 5.780 zł.

Z uzupełnienia wniosku Wnioskodawczyni dodała, że ponieważ uzyskana z licytacji kwota trafiła w całości na subkonto dziecka w Fundacji X nie powinna według Wnioskodawczyni podlegać opodatkowaniu, gdyż nie zasila konta żadnego z rodziców i nie jest ich dochodem. Z drugiej strony, zdaniem Wnioskodawczyni, jest to impreza zamknięta w gronie znajomych, taka jak chrzciny, urodziny, wesele, więc czy podatek od zebranej, w tym przypadku licytacji, powinien być odprowadzony? Wnioskodawczyni uważa, że nie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie Organ zaznacza, że przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia – zgodnie z wolą Wnioskodawczyni wyrażoną w uzupełnieniu wniosku – jest kwestia opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwot uzyskanych z licytacji podczas balu charytatywnego.

W pozostałym zakresie, tj. podatku od spadków i darowizn dotyczącym opodatkowania środków zebranych z wolnych datków, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 833 ze zm.) – podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. tytułem darowizny.

Umowa darowizny zdefiniowana została w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 459 ze zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że każda darowizna (w której obdarowanym jest osoba fizyczna), bez względu na przedmiot darowizny, podlega – co do zasady – przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, co wyklucza możliwość jej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 4 lutego 2017 r. Wnioskodawczyni zorganizowała dla znajomych bal charytatywny w celu zebrania środków na rehabilitację swojej córki. Wnioskodawczyni wynajęła salę, catering i kupiła napoje a znajomi przynieśli soki i ciasta. Na wszystkie wydatki poniesione na organizację balu Wnioskodawczyni posiada paragony. Łączny koszt organizacji wyniósł 7.774,35 zł brutto. Udało się zebrać sto sześćdziesiąt pięć osób i każda z tych osób wpłaciła 90 zł jako tzw. „cegiełkę na bal”. Z zebranej kwoty Wnioskodawczyni pokryła koszty balu. W trakcie balu odbyła się licytacja podarowanych przedmiotów. Żaden z podarowanych przedmiotów nie miał większej wartości niż 4.902 zł. Licytowane były również rzeczy niematerialne np. taniec z konferansjerem. Wnioskodawczyni w okresie wakacji (lipiec, sierpień) w 2016 r. zbierała fanty na ww. licytację. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że określenie dokładnych dat nabycia fantów nie jest możliwe. Niemniej zostały one podarowane nie później niż do 13 sierpnia 2016 r. czyli do dnia drugich urodzin córki Wnioskodawczyni. Były to: namalowany przez kolegę Wnioskodawczyni obraz, piłka z podpisami siatkarzy, biografia zespołu muzycznego, płyta cd z autografami – z prywatnej kolekcji Wnioskodawczyni, książki dla dzieci z dedykacją autora, płyta winylowa, kalendarz, zdjęcia skoczków z autografami, koszulki sportowe. Rzeczy te zostały osobiście podarowane Wnioskodawczyni, ale celem zebrania środków na leczenie jej córki. Z samej licytacji uzbierała się kwota 5.780 zł. W licytacji brali udział tylko znajomi zaproszeni na bal, nikt z zewnątrz nie miał możliwości wstępu.

W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, że kwoty otrzymane z licytacji są de facto darowizną, gdyż w tej konkretnej sprawie, z perspektywy nabywcy licytowanej rzeczy czy usługi, jej nabycie jest jedynie specyficzną formą udzielenia pomocy polegającej na przekazaniu zadeklarowanej kwoty na leczenie córki Wnioskodawczyni. Zaznaczyć trzeba, że rzeczy (towary), które wymienia Wnioskodawczyni, to namalowany przez kolegę Wnioskodawczyni obraz, piłka z podpisami siatkarzy, biografia zespołu muzycznego, płyta cd z autografami – z prywatnej kolekcji Wnioskodawczyni, książki dla dzieci z dedykacją autora, płyta winylowa, kalendarz, zdjęcia skoczków z autografami, koszulki sportowe. Zatem sam nabywany towar czy usługa ma tu znaczenie drugorzędne. Trudno mówić o jakiejś realnej wartości rynkowej czy też o rynkowej (realnej) relacji pomiędzy wpłaconą kwotą, a wartością rzeczy. Wylicytowany przedmiot czy zachowanie (w tym przypadku taniec z konferansjerem) nie ma tu dla nabywcy realnej wartości ekonomicznej, a jedynie wartość sentymentalną lub symboliczną, analogicznie jak wolne datki.

Biorąc zatem pod uwagę, że kwoty otrzymane z licytacji, w tym konkretnym przypadku, stanowią de facto darowiznę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, tym samym w myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają wyłączeniu z opodatkowania w myśl ww. przepisu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym kwota uzyskana z licytacji nie powinna podlegać opodatkowaniu należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do przywołanego przez Wnioskodawczynię we własnym stanowisku art. 13 ustawy o zbiórkach publicznych należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1223) – z dniem 18 lipca 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 732). Równocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych nie są przepisami prawa podatkowego a tym samym Organ interpretacyjny nie jest uprawniony do ich interpretowania.

Interpretacja dotyczy wyłącznie tego indywidulanego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj