Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.476.2017.1.AŻ
z 20 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT działalności w zakresie pomocy społecznej z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT działalności w zakresie pomocy społecznej z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja (…) (dalej jako Fundacja). Fundacja została założona w maju 2016 r. jednak działania społeczne i projekty podejmowane były przez obecnych członków i wolontariuszy jeszcze przed jej formalną rejestracją. Celem głównym Fundacji jest tworzenie i wspieranie inicjatyw społecznych, ekonomicznych działających dla różnych społeczności, w tym Kościoła rozumianego jako wspólnotę chrześcijańską.

Niniejszy projekt będzie realizowany przez Fundację w partnerstwie ze Stowarzyszeniem (…). Stowarzyszenie od 2003 r. otacza opieką osoby chorujące na nieuleczalne, postępujące choroby, w końcowym okresie życia oraz ich rodziny. W ramach współpracy partnerskiej zaplanowano realizację zadania: wsparcie szkoleniowo-doradcze w zakresie doboru odpowiedniego wyposażenia oraz rekrutacji kadry.

Powyższe zadanie nie będzie generować kosztów po stronie partnera. Stowarzyszenie będzie odpowiedzialne za doradztwo w zakresie określenia specyfikacji wyposażenia niezbędnego do zakupienia i zainstalowania w Domu Opieki Całodobowej, wsparcie przy rekrutacji personelu niezbędnego do funkcjonowania placówki oraz podstawowe szkolenia-warsztaty dla planowanej do zatrudnienia kadry.

Partner wniesie do projektu zasoby ludzkie i organizacyjne, przyczyniające się do prawidłowej i sprawnej realizacji przedsięwzięcia w zakresie wskazanym powyżej. Lokalizacja projektu: projekt realizowany będzie pod adresem: (…). Obiekt jest to budynek po byłej szkole B, który w ramach projektu ma być zmodernizowany i rozbudowany, oraz zaadaptowany na potrzeby Domu Opieki Całodobowej. Obiekt wpisany jest do rejestru zabytków na podstawie Dziennika Urzędowego Województwa.

Cel projektu: celem projektu jest adaptacja zdegradowanego budynku, wpisanego do rejestru zabytków, do świadczenia usług w zakresie opieki całodobowej nad osobami zależnymi, w tym osobami starszymi i osobami z niepełnosprawnościami. Projekt odpowiada na zdiagnozowane m.in. w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta i Gminy na lata 2017-2023, problemy społeczne, a podejmowane działania infrastrukturalne będą uzupełnieniem dla działań społecznych i innych działań podejmowanych przez Fundację na rzecz społeczności lokalnej, w tym osób wykluczonych. Obiekt Domu Opieki Całodobowej będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i zapewniać będzie 26-30 miejsc pobytowych.

Elementy projektu: projekt został podzielony na 3 zadania:

  1. Zaadoptowanie obiektu po byłej szkole na potrzeby Domu Opieki Całodobowej wraz z zagospodarowaniem terenu – projekt realizowany będzie w formule „zaprojektuj i wybuduj”, dlatego po stronie wykonawcy będzie obowiązek sporządzenia dokumentacji, uzyskanie niezbędnych pozwoleń i wykonanie zaplanowanych prac. Zadanie obejmować będzie przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia budowlanego, prace budowlano-montażowe zarówno na przebudowywanej części budynku jak i dobudowanie dodatkowego skrzydła, prace instalacyjne i montażowe, prace wykończeniowe, zagospodarowanie terenu wokół budynku, nadzór inwestorski nad całością prac. Kompleksowe zadanie które pozwoli zaadaptować zdegradowany budynek po byłej szkole w celu zaadaptowania do pełnienia nowej funkcji – Domu Opieki Całodobowej zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, rozdział 3, art. 67 i 68 (Dz. Urz. z 2008 r., nr 115, poz. 728, z późn. zm.). Budynek istniejący musi przejść gruntowną renowację, a zapewnienie zakładanej ilości miejsc dla pensjonariuszy przy zachowaniu przepisów wymaga dobudowania dodatkowego skrzydła, na która zgodę wyraził konserwator zabytków. Prace budowlane obejmą:
    • roboty rozbiórkowe,
    • renowację istniejących ścian fundamentowych,
    • wykonanie posadzki na gruncie,
    • wykonanie stropu drewnianego w budynku istniejącym,
    • wykonanie stropu monolitycznego na części projektowanej,
    • wykonanie ścianek działowych, ścian zewnętrznych, ścian wewnętrznych nośnych – szybu windy,
    • montaż windy hydraulicznej,
    • wykonanie ściany wewnętrznej nośnej,
    • wykonanie fundamentów,
    • renowację elewacji, dachu,
    • wykonanie stolarki okiennej i drzwiowej,
    • renowację klatki schodowej i zabezpieczenie PPOŻ.
    Prace instalacyjne związane będą z wykonaniem instalacji niskoprądowej (telefonicznej, internetowej, alarmowej), instalacji elektrycznej, instalacji sanitarnej (wentylacyjnej, wodnej, CO). Zagospodarowanie terenu obejmuje prace porządkowe i przygotowawcze, prace ziemne i zabiegi uprawowe, małą architekturę, murki i ogrodzenia, nawierzchnie, elementy wykorzystujące wodę, instalacje nawadniania i odwadniania, nasadzanie roślin, pozostałe prace ogrodnicze, dekoracje i wyposażenie, drogi i parkingi. Nadzór nad przeprowadzeniem inwestycji realizowany będzie zgodnie z wymaganiami prawa.
  2. Zakup wyposażenia Domu Opieki Całodobowej nad osobami zależnymi – całościowe wyposażenie obiektu w celu pełnienia funkcji Domu Opieki Całodobowej zapewniające spełnienie przepisów prawa (Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, rozdział 3, art. 67 i 68) (Dz. Urz. z 2008 r., nr 115, poz. 728, z późn zm. i rozporządzeń wynikających z wyżej wymienionej ustawy) i jednocześnie komfortowe warunki pobytu.
    Wyposażenie obejmować będzie – pełne wyposażenie pokoi mieszkalnych (m.in. łóżko, szafa, stół, krzesła, szafka nocna), wyposażenie łazienek, wyposażenia kuchni, pralni, gabinetu medycznego, sali rehabilitacji, sali konsumpcyjnej, sali terapii zajęciowej, biblioteki, pracowni komputerowej. Wyposażenie będzie dostosowane do potrzeb osób starszych i osób niepełnosprawnych.
  3. Wsparcie szkoleniowo-doradcze w zakresie doboru odpowiedniego wyposażenia oraz rekrutacji kadry – realizowane przy udziale partnera projektu zadanie, obejmujące swoim zakresem doradztwo w zakresie określenia specyfikacji wyposażenia niezbędnego do zakupienia i zainstalowania w Domu Opieki Całodobowej, wsparcie przy rekrutacji personelu niezbędnego do funkcjonowania placówki oraz podstawowe szkolenia-warsztaty dla planowanej do zatrudnienia kadry.

Członkowie Stowarzyszenia, które odpowiedzialne będzie za realizację zadania, oraz wolontariusze współpracujący posiadają wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami zależnymi, stąd ich zaangażowanie w realizację projektu przyczyni się do prawidłowej i sprawnej realizacji przedsięwzięcia w zakresie wskazanym powyżej.

Najważniejszym elementem projektu będą prace remontowo-budowlane związane z zabytkowym obiektem po byłej szkole. Prace te są niezbędne do zahamowania dalszej degradacji obiektu oraz jego dostosowania do świadczenia usług opieki całodobowej nad osobami zależnymi. Efektem prac będzie odrestaurowanie zabytkowego budynku mieszczącego się w obrębie murów obronnych, jego rozbudowa, zagospodarowanie terenu wokół nieruchomości i wyposażenie obiektu w niezbędne środki trwale umożliwiające funkcjonowanie Domu Opieki Całodobowej nad osobami zależnymi i świadczenie usług dla jego podopiecznych. Prace zostaną poprzedzone przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji. Projekt realizowany będzie w formule zaprojektuj i wybuduj.

Dom Opieki Całodobowej nad osobami zależnymi przeznaczony będzie dla 26-30 osób i świadczyć będzie całodobową opiekę i wsparcie, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości podopiecznych. Zapewni warunki do bezpiecznego i godnego życia. Tworzyć będzie rodzinną i ciepłą atmosferę, aby podopieczni mogli czuć się jak w domu. Zapewni mieszkańcom placówki możliwość wszechstronnego rozwoju (będzie posiadał własną bibliotekę oraz pracownię komputerową) oraz umożliwi im uczestnictwo w różnych formach życia społecznego i kulturalnego społeczności lokalnej zgodnie z wymogami wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020. Projekt zakłada zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze warunków życia podopiecznych oraz w obszarze pracy personelu, oprócz rozbudowy i przebudowy istniejącego budynku zostanie zagospodarowany teren wokół placówki, tak by zachęcał mieszkańców ośrodka do aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu i do spotkań integracyjnych poza budynkiem. Budynek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich). W ramach projektu przewidziano także zakup wyposażenia niezbędnego dla efektywnego realizowania zadań związanych z opieką całodobową nad osobami zależnymi i zapewnienie im odpowiednich warunków pobytowych. Fundacja została ustanowiona przez Fundatorów 9 maja 2016 r. Fundacja działa na podstawie ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203, z późn. zm.), ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. Nr 962, z 2003 r., poz. 873) oraz Statutu Fundacji. Fundacja ma swoją siedzibę w (…). Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Dotychczasowa działalność Fundacji skupiała osoby ze środowiska muzycznego, biznesu, organizacji społecznych, wolontariuszy, którzy podejmowali działania na rzecz lokalnej społeczności, w tym m.in. przez organizowanie spotkań, wydarzeń muzyczno-konferencyjnych, wspierając działania misji medycznej, prowadząc warsztaty.

Celem głównym Fundacji jest tworzenie i wspieranie inicjatyw społecznych i ekonomicznych działających dla różnych społeczności, w tym Kościoła rozumianego jako wspólnotę chrześcijańską.

Wśród celów szczegółowych, istotnymi z punktu widzenia niniejszego projektu są:

  • Tworzenie i ożywianie wspólnot, organizacji i przedsiębiorstw.
  • Pomoc rodzinom ubogim, rozbitym, samotnym matkom.
  • Pomoc dzieciom ubogim, opuszczonym, niepełnosprawnym.
  • Pomoc osobom starszym.
  • Wspieranie inicjatyw na rzecz pomocy rodzinie.
  • Zapobieganie patologiom społecznym oraz pomoc osobom niepełnosprawnym.
  • Wszechstronna działalność wspierająca rozwój i wspomagająca osoby oraz instytucje pracujące i działające na rzecz grup zagrożonych wykluczeniem społecznym lub marginalizowanych, w szczególności osób niepełnosprawnych, bezrobotnych, więźniów, uchodźców i migrantów oraz mniejszości narodowych i etnicznych.
  • Wszechstronna działalność zmierzająca do podnoszenia kwalifikacji przedsiębiorców i pracowników, wszechstronna działalność wspierająca rozwój i wzmacnianie potencjału pracowników i przedsiębiorstw, w szczególności poprzez podniesienie i dostosowanie kwalifikacji i umiejętności pracowników do bieżących potrzeb regionalnego rynku pracy, podejmowanie działań wspierających procesy adaptacyjne i modernizacyjne w przedsiębiorstwach i z ich udziałem, wsparcie dla tworzenia i funkcjonowania lokalnych partnerstw realizujących i promujących zadania wskazane powyżej.
  • Działalność, zwłaszcza merytoryczna, wspierająca jednostki i instytucje samorządu terytorialnego oraz organizacje pozarządowe w działalności z zakresu aktywizacji i reintegracji społecznej.

Cele Fundacji realizowane są m.in. przez:

  • Współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami działającymi w zakresie objętym celem Fundacji – w szczególności innymi Fundacjami i Stowarzyszeniami oraz z osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celem Fundacji.
  • Wspieranie organizacji pozarządowych i podmiotów ekonomii społecznej.
  • Współpracę z organami władzy rządowej, samorządowej, organizacjami pozarządowymi, Kościołem Katolickim i innymi związkami wyznaniowymi, a także placówkami i osobami fizycznymi dla realizacji celów Fundacji.
  • Organizowanie, prowadzenie i wspieranie takich form pomocy dzieciom i rodzinie jak: domy samotnej matki, oddziały preadopcyjne, interwencyjne placówki opiekuńcze.
  • Organizacja wydarzeń społecznych, oświatowych i kulturalnych.
  • Gromadzenie środków materialnych i finansowych na rzecz wspierania dzieł i inicjatyw społecznych i charytatywnych.
  • Inspirowanie inicjatyw indywidualnych oraz społecznych w zakresie ewangelizacji, pomocy charytatywnej oraz ochrony życia i zdrowia.
  • Prowadzenie działalności budowlanej ośrodków rekolekcyjnych, szkoleniowych, wypoczynkowych, rehabilitacyjnych, agroturystycznych, przedszkoli, sierocińców.
  • Prowadzenie przedszkoli, szkół, hospicjów, ośrodków pracy chronionej.
  • Nawiązywanie i kontynuowanie współpracy z podobnymi organizacjami i środowiskami w Polsce i za granicą.
  • Współdziałanie z innymi instytucjami i ruchami mającymi podobne cele.
  • Prowadzenie konsultacji i poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego oraz duchowego.

Fundacja w ramach działalności pożytku publicznego prowadzi działalność odpłatną i nieodpłatną m.in. w zakresie:

  • pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
  • wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  • udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
  • działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  • działalności charytatywnej;
  • podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej; ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 618, z późn. zm.);
  • działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
  • promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  • działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  • działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  • działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  • działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  • działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
  • rewitalizacji;
  • działalności na rzecz organizacji pozarządowych.

Fundacja dysponuje strukturą odpowiednią do należytego zarządzania, nadzoru oraz rozliczenia projektu. Wnioskodawca odpowiedzialny będzie, zgodnie ze swoimi zadaniami statutowymi, za odpowiednie wykorzystanie powstałych produktów oraz utrzymanie ich w należytym stanie technicznym w okresie co najmniej 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu.

Koszty bieżącej eksploatacji i utrzymania projektu ponosić będzie bezpośrednio Wnioskodawca projektu. Przychody z działalności Fundacja przeznacza na statutową działalność którą jest m.in. działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; ochrona i promocja zdrowia, w tym działalność lecznicza; działalność na rzecz osób niepełnosprawnych; działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym; działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; rewitalizację. Realizacja projektu wpisuje się w działalność gospodarczą Fundacji. Powstały w ramach projektu Dom Opieki działać będzie na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, rozdział 3, art. 67 i 68 (Dz. Urz. z 2008 r., nr 115, poz. 728, z późn. zm. i rozporządzeń wynikających z wyżej wymienionej ustawy) z uwzględnieniem zasad przewidziany dla usług świadczonych w lokalnej społeczności.
  2. Regulaminu organizacyjnego Domu Opieki Całodobowej.
  3. Po zakończeniu etapu budowy i oddaniu obiektu do użytkowania wnioskodawca złoży wniosek o wpis do Rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku mających siedzibę w województwie opolskim, który prowadzi Wojewoda.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d Wnioskodawca będzie spełniał warunki do zwolnienia od podatku VAT działalności w zakresie: pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w chwili obecnej nie jest on podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na korzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca jest w trakcie pozyskania środków na inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji RPOW 2014-2020. Prowadzona działalność będzie w ramach PKD 87.30.Z – Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Dom Opieki Całodobowej przeznaczony będzie dla 26-30 osób i świadczyć będzie całodobową opiekę i wsparcie, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości podopiecznych. Zapewni warunki do bezpiecznego i godnego życia. W związku z tym doprowadzi to do utraty korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Planowana inwestycja pozwoli uzyskać zezwolenie wojewody o wpis do rejestru prowadzonego przez ww. organ. Zdaniem Wnioskodawcy, warunki zastosowania zwolnionej stawki VAT zawiera art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d. Po zakończeniu inwestycji i uzyskaniu wpisu do rejestru wojewody Wnioskodawca spełni wszystkie warunki do zastosowania zwolnionej stawki VAT zgodnie z ustawą. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

  • regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  • wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
    • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    • placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
  • placówki specjalistycznego poradnictwa,
  • inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  • specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Jak wynika z powyższego, zwolnieniem od podatku w oparciu o cyt. przepis objęte są – co do zasady – te usługi, które:

  • są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, względnie usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (w tym przypadku nie są to usługi pomocy społecznej),
  • są świadczone na rzecz beneficjenta tej pomocy – oznacza to, że zwolnieniu podlegają jedynie te usługi, które są wykonywane na rzecz odbiorcy pomocy, usługi świadczone na rzecz np. innego podmiotu, który następnie świadczy usługi na rzecz beneficjenta pomocy, nie będą w związku z tym objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku,
  • są świadczone przez podmioty wymienione w treści przepisu, w tym np. powiatowe centra pomocy rodzinie.

Aby zatem skorzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, musi być łącznie spełniony warunek podmiotowy (ściśle wskazany podmiot świadczący usługę) i przedmiotowy (konkretna usługa), a dodatkowo musi być ona świadczona na rzecz konkretnego podmiotu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 930, z późn. zm.), pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one wstanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

W myśl art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 powyższej ustawy, pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Art. 22 pkt 3 ww. ustawy stanowi natomiast, że do zadań wojewody należy wydawanie i cofanie zezwoleń lub zezwoleń warunkowych na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej.

Z kolei z art. 22 pkt 4 ustawy o pomocy społecznej wynika, że do zadań wojewody należy również prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, placówek zapewniających miejsca noclegowe oraz jednostek specjalistycznego poradnictwa.

Na podstawie art. 15 cyt. ustawy, pomoc społeczna polega w szczególności na:

  • przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń;
  • pracy socjalnej;
  • prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej;
  • analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
  • realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;
  • rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.

Stosownie do art. 67 ust. 1 cyt. ustawy, działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku może być prowadzona po uzyskaniu zezwolenia wojewody. Na mocy ust. 2 powyższego artykułu, wojewoda wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot o nie występujący:

  • spełnia warunki określone w niniejszej ustawie;
  • spełnia standardy, o których mowa w art. 68;
  • przedstawi:
    • wniosek o zezwolenie,
    • dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom,
    • zaświadczenie właściwego organu potwierdzające możliwość użytkowania obiektu określonego w kategorii XI załącznika do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290),
    • koncepcję prowadzenia placówki,
    • informację o sposobie finansowania placówki i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
    • informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby, która będzie kierowała placówką i zaświadczenie, że ze względu na stan zdrowia jest ona zdolna do prowadzenia placówki.

Z przepisu art. 67 ust. 3 ww. ustawy o pomocy społecznej wynika, że wojewoda prowadzi rejestr placówek, o których mowa w ust. 1. Rejestr jest jawny.

Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania w sprawach dotyczących wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku wzór wniosku o zezwolenie, uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej opieki osobom przebywającym w takich placówkach (art. 67 ust. 4 powyższej ustawy).

Zgodnie z art. 68 ust. 1 cyt. ustawy o pomocy społecznej, opieka w placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku polega na świadczeniu przez całą dobę usług:

  • opiekuńczych zapewniających:
    • udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
    • pielęgnację, w tym pielęgnację w czasie choroby,
    • opiekę higieniczną,
    • niezbędną pomoc w załatwianiu spraw osobistych,
    • kontakty z otoczeniem;
  • bytowych zapewniających:
    • miejsce pobytu,
    • wyżywienie,
    • utrzymanie czystości.

Wnioskodawca będzie po skończonej inwestycji prowadzić kompleksową złożoną usługę opieki nad osobami w podeszłym wieku i osobami niepełnosprawnymi jako całodobowy pobyt pensjonariuszy w domu opieki, łącznie z czasowym zameldowaniem, całodobowe wyżywienie, opiekę ogólną, pielęgniarską i medyczną oraz wypełnianie czasu wolnego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d zdaniem Wnioskodawcy, podatnik będzie spełniał warunki do zwolnienia od podatku VAT tej działalności, ponieważ uzyska stosowny wpis do rejestru wojewody oraz usługi będą świadczone w miejscu zamieszkania pensjonariuszy, którym to będzie Dom Opieki nad osobami starszymi i osobami niepełnosprawnymi.

Domy opieki społecznej, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zalicza się do obiektów budownictwa mieszkaniowego „rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11”. Klasa PKOB charakteryzuje budynki zbiorowego zamieszkania i klasa ta obejmuje „domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych itp.”.

Zdaniem Wnioskodawcy, podklasa ta obejmuje prywatne domy opieki nad osobami starszymi. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą usługami pomocy społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

  1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
    • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    • placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
  3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
  4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Jak wynika z powyższego, zwolnieniem od podatku w oparciu o cyt. przepis objęte są – co do zasady – te usługi, które:

  1. są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, względnie usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (w tym przypadku nie są to usługi pomocy społecznej),
  2. są świadczone na rzecz beneficjenta tej pomocy – oznacza to, że zwolnieniu podlegają jedynie te usługi, które są wykonywane na rzecz odbiorcy pomocy, usługi świadczone na rzecz, np. innego podmiotu, który następnie świadczy usługi na rzecz beneficjenta pomocy, nie będą w związku z tym objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku,
  3. są świadczone przez podmioty wymienione w treści przepisu, w tym np. powiatowe centra pomocy rodzinie.

Aby zatem skorzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, musi być łącznie spełniony warunek podmiotowy (ściśle wskazany podmiot świadczący usługę) i przedmiotowy (konkretna usługa), a dodatkowo musi być ona świadczona na rzecz konkretnego podmiotu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r., poz. 1769, z późn. zm.), pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

W myśl art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 powyższej ustawy, pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Art. 22 pkt 3 ww. ustawy stanowi natomiast, że do zadań wojewody należy wydawanie i cofanie zezwoleń lub zezwoleń warunkowych na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej.

Z kolei z art. 22 pkt 4 ustawy o pomocy społecznej wynika, że do zadań wojewody należy również prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, placówek zapewniających miejsca noclegowe oraz jednostek specjalistycznego poradnictwa.

Na podstawie art. 15 cyt. ustawy, pomoc społeczna polega w szczególności na:

  1. przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń;
  2. pracy socjalnej;
  3. prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej;
  4. analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
  5. realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;
  6. rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.

Stosownie do art. 67 ust. 1 cyt. ustawy, działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku może być prowadzona po uzyskaniu zezwolenia wojewody.

Na mocy ust. 2 powyższego artykułu, wojewoda wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot o nie występujący:

  1. spełnia warunki określone w niniejszej ustawie;
  2. spełnia standardy, o których mowa w art. 68;
  3. przedstawi:
    1. wniosek o zezwolenie,
    2. dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom,
    3. zaświadczenie właściwego organu potwierdzające możliwość użytkowania obiektu określonego w kategorii XI załącznika do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332),
    4. koncepcję prowadzenia placówki,
    5. informację o sposobie finansowania placówki i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
    6. informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby, która będzie kierowała placówką, i zaświadczenie, że ze względu na stan zdrowia jest ona zdolna do prowadzenia placówki.

Z przepisu art. 67 ust. 3 ww. ustawy o pomocy społecznej wynika, że wojewoda prowadzi rejestr placówek, o których mowa w ust. 1. Rejestr jest jawny.

Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania w sprawach dotyczących wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku i wzór wniosku o zezwolenie, uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej opieki osobom przebywającym w takich placówkach (art. 67 ust. 4 powyższej ustawy).

Zgodnie z art. 68 ust. 1 cyt. ustawy o pomocy społecznej, opieka w placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku polega na świadczeniu przez całą dobę usług:

  1. opiekuńczych zapewniających:
    1. udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
    2. pielęgnację, w tym pielęgnację w czasie choroby,
    3. opiekę higieniczną,
    4. niezbędną pomoc w załatwianiu spraw osobistych,
    5. kontakty z otoczeniem;
  2. bytowych zapewniających:
    1. miejsce pobytu,
    2. wyżywienie,
    3. utrzymanie czystości.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja została założona w maju 2016 r. jednak działania społeczne i projekty podejmowane były przez obecnych członków i wolontariuszy jeszcze przed jej formalną rejestracją. Celem głównym Fundacji jest tworzenie i wspieranie inicjatyw społecznych, ekonomicznych działających dla różnych społeczności, w tym Kościoła rozumianego jako wspólnotę chrześcijańską. Niniejszy projekt będzie realizowany przez Fundację w partnerstwie ze Stowarzyszeniem (…). Stowarzyszenie od 2003 r. otacza opieką osoby chorujące na nieuleczalne, postępujące choroby, w końcowym okresie życia oraz ich rodziny. W ramach współpracy partnerskiej zaplanowano realizację zadania wsparcie szkoleniowo-doradcze w zakresie doboru odpowiedniego wyposażenia oraz rekrutacji kadry. Powyższe zadanie nie będzie generować kosztów po stronie partnera. Stowarzyszenie będzie odpowiedzialne za doradztwo w zakresie określenia specyfikacji wyposażenia niezbędnego do zakupienia zainstalowania w Domu Opieki Całodobowej, wsparcie przy rekrutacji personelu niezbędnego do funkcjonowania placówki oraz podstawowe szkolenia-warsztaty dla planowanej do zatrudnienia kadry. Partner wniesie do projektu zasoby ludzkie i organizacyjne, przyczyniające się do prawidłowej i sprawnej realizacji przedsięwzięcia w zakresie wskazanym powyżej. Obiekt jest to budynek po byłej szkole, który w ramach projektu ma być zmodernizowany i rozbudowany, oraz zaadaptowany na potrzeby Domu Opieki Całodobowej. Obiekt wpisany jest do rejestru zabytków na podstawie Dziennika Urzędowego Województwa. Celem projektu jest adaptacja zdegradowanego budynku, wpisanego do rejestru zabytków, do świadczenia usług w zakresie opieki całodobowej nad osobami zależnymi, w tym osobami starszymi i osobami z niepełnosprawnościami. Projekt odpowiada na zdiagnozowane m.in. w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta i Gminy na lata 2017-2023, problemy społeczne, a podejmowane działania infrastrukturalne będą uzupełnieniem dla działań społecznych i innych działań podejmowanych przez Fundację na rzecz społeczności lokalnej, w tym osób wykluczonych. Obiekt Domu Opieki Całodobowej będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i zapewniać będzie 26-30 miejsc pobytowych. Członkowie Stowarzyszenia, które odpowiedzialne będzie za realizację zadania, oraz wolontariusze współpracujący posiadają wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami zależnymi, stąd ich zaangażowanie w realizację projektu przyczyni się do prawidłowej i sprawnej realizacji przedsięwzięcia w zakresie wskazanym powyżej. Najważniejszym elementem projektu będą prace remontowo-budowlane związane z zabytkowym obiektem po byłej szkole. Prace te są niezbędne do zahamowania dalszej degradacji obiektu oraz jego dostosowanie do świadczenia usług opieki całodobowej nad osobami zależnymi. Efektem prac będzie odrestaurowanie zabytkowego budynku mieszczącego się w obrębie murów obronnych, jego rozbudowa, zagospodarowanie terenu wokół nieruchomości i wyposażenie obiektu w niezbędne środki trwale umożliwiające funkcjonowanie Domu Opieki Całodobowej i świadczenie usług dla jego podopiecznych. Prace zostaną poprzedzone przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji. Projekt realizowany będzie w formule zaprojektuj i wybuduj. Dom Opieki Całodobowej przeznaczony będzie dla 26-30 osób i świadczyć będzie całodobową opiekę i wsparcie, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości podopiecznych. Zapewni warunki do bezpiecznego i godnego życia. Tworzyć będzie rodzinną i ciepłą atmosferę, aby podopieczni mogli czuć się jak w domu. Zapewnienie mieszkańcom placówki możliwość wszechstronnego rozwoju (będzie posiadał własną bibliotekę oraz pracownię komputerową) oraz umożliwi im uczestnictwo w różnych formach życia społecznego i kulturalnego społeczności lokalnej zgodnie z wymogami wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020. Projekt zakłada zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze warunków życia podopiecznych oraz w obszarze pracy personelu oprócz rozbudowy i przebudowy istniejącego budynku zostanie zagospodarowany teren wokół placówki, tak by zachęcał mieszkańców ośrodka do aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu i do spotkań integracyjnych poza budynkiem. Budynek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich). W ramach projektu przewidziano także zakup wyposażenia niezbędnego dla efektywnego realizowania zadań związanych z opieką całodobową nad osobami zależnymi i zapewnienie im odpowiednich warunków pobytowych. Fundacja została ustanowiona przez Fundatorów 9 maja 2016 r. Fundacja działa na podstawie ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r., ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r. oraz Statutu Fundacji. Fundacja ma swoją siedzibę w (…). Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Dotychczasowa działalność Fundacji skupiała osoby ze środowiska muzycznego, biznesu, organizacji społecznych, wolontariuszy, którzy podejmowali działania na rzecz lokalnej społeczności, w tym m.in. przez organizowanie spotkań, wydarzeń muzyczno-konferencyjnych, wspierając działania misji medycznej, prowadząc warsztaty.

Celem głównym Fundacji jest tworzenie wspieranie inicjatyw społecznych i ekonomicznych działających dla różnych społeczności w tym Kościoła rozumianego jako wspólnotę chrześcijańską. Wnioskodawca wymienił szczegółowe cele, istotne z punktu widzenia przedmiotowego projektu oraz wskazał również poprzez jakie działania, cele te są realizowane.

Ponadto, Fundacja w ramach działalności pożytku publicznego prowadzi działalność odpłatną i nieodpłatną m.in. w zakresie:

  • pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
  • wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  • udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa, działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  • działalności charytatywnej;
  • podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 618, z późn. zm.);
  • działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
  • promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  • działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  • działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  • działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  • działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  • działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
  • rewitalizacji;
  • działalności na rzecz organizacji pozarządowych.

Fundacja dysponuje strukturą odpowiednią do należytego zarządzania, nadzoru oraz rozliczenia projektu. Wnioskodawca odpowiedzialny będzie, zgodnie ze swoimi zadaniami statutowymi, za odpowiednie wykorzystanie powstałych produktów oraz utrzymanie ich w należytym stanie technicznym w okresie co najmniej 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu. Koszty bieżącej eksploatacji i utrzymania projektu ponosić będzie bezpośrednio Wnioskodawca projektu. Przychody z działalności Fundacja przeznacza na statutową działalność którą jest m.in. działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; ochrona i promocja zdrowia, w tym działalność lecznicza; działalność na rzecz osób niepełnosprawnych; działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym; działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; rewitalizację. Realizacja projektu wpisuje się w działalność gospodarczą Fundacji. Powstały w ramach projektu Dom Opieki działać będzie na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, rozdział 3, art. 67 i 68 (Dz. Urz. z 2008 r., nr 115, poz. 728, z późn. zm. i rozporządzeń wynikających z wyżej wymienionej ustawy), z uwzględnieniem zasad przewidziany dla usług świadczonych w lokalnej społeczności.
  2. Regulaminu organizacyjnego Domu Opieki Całodobowej.
  3. Po zakończeniu etapu budowy i oddaniu obiektu do użytkowania Wnioskodawca złoży wniosek o wpis do Rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku mających siedzibę w województwie opolskim, który prowadzi Wojewoda.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d będzie on spełniał warunki do zwolnienia od podatku VAT działalności w zakresie pomocy społecznej z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca utworzy Dom Opieki Całodobowej, który będzie działać w oparciu o przepisy ustawy o pomocy społecznej, w ramach którego będzie on świadczył usługę zapewniającą całodobową opiekę osobom zależnym, tj. niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku. Ponadto, po zakończeniu budowy placówki Wnioskodawca złoży wniosek o wpis do rejestru prowadzonego przez wojewodę.

W konsekwencji należy stwierdzić, że skoro opisana we wniosku usługa opieki nad osobami zależnymi, tj. niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, będzie usługą pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, to w sytuacji gdy Wnioskodawca uzyska zezwolenie wojewody na prowadzenie placówki oraz zostanie wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewodę, to świadczenie tej usługi będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj