Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.537.2017.1.KB
z 28 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2017 r. (data wpływu 6 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności wykonania ogrodu hydroponicznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności wykonania ogrodu hydroponicznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą z zakresu zagospodarowania terenów zieleni, zgodną z PKWiU jako 81.30.10.0. Usługi Wnioskodawcy są skierowane do osób prywatnych, firm, a także instytucji i obejmują wykonywanie hydroponicznych ogrodów warzywno-ziołowych wewnątrz budynków.

Usługa wykonania hydroponicznych ogrodów warzywno-ziołowych wewnątrz budynków jest usługą kompleksową, która składa się z następujących elementów:

  • projekt wariantów ogrodu,
  • pozyskanie od klienta wytycznych co do ostatecznego kształtu ogrodu w przestrzeni klienta (rozmowa bezpośrednia, telefoniczna, przy pomocy Skype lub innych rozwiązań teleinformatycznych, formularz on-line, formularz papierowy),
  • kompletowanie elementów do wykonania ogrodu hydroponicznego zgodnie z zamówieniem klienta poprzez pozyskanie ich od innych podmiotów (stolarnie, markety ogrodnicze, hurtownie ogrodnicze, producenci nasion, producenci nawozów, wytwórcy specjalistycznego podłoża do tego typu uprawy),
  • złożenie elementów ogrodu w całość umożliwiającą uprawę roślin (z dopasowaniem do wymagań klienta pod względem gabarytów ogrodu, wymagań roślin, miejsca montażu oraz zachowania lub wprowadzenia specyficznej estetyki, pożądanej przez klienta),
  • dostarczenie (transportem własnym lub z wykorzystaniem firm spedycyjnych albo kurierskich) elementów ogrodu pod adres zamówienia usługi (elementy do odgrodzenia uprawy hydroponicznej od przestrzeni mieszkalnej, elementy do umocowania specjalistycznego oświetlenia dla roślin, wkład hydroponiczny, specjalistyczne oświetlenie dla roślin, specjalistyczny nawóz organiczny, podłoże do uprawy hydroponicznej, nasiona i/lub siewki roślin dopasowane do warunków tej specyficznej uprawy),
  • opcjonalnie: montaż na ścianie lub połączenie wielu modułów hydroponicznych w większą całość,
  • przekazanie klientowi kompleksowych informacji na temat dalszej pielęgnacji wewnętrznego ogrodu hydroponicznego zgodnie z rodzajem roślin i techniką uprawy w 100% organiczną.

Usługa ma charakter kompleksowy i zmierza do zagospodarowania terenu zielonego wewnątrz budynków. Wszystkie działania, będące składowymi usługi, są podporządkowane jednemu celowi: zagospodarowaniu terenu zieleni wewnątrz budynków w postaci domowej uprawy warzyw i ziół w warunkach hydroponicznych. Elementy usługi nie mogą samoistnie funkcjonować do innego celu, niż zagospodarowanie terenu zieleni. Obudowa z oświetleniem są ściśle dopasowane do wkładu hydroponicznego. Lampy uprawowe stosowane w ogrodzie hydroponicznym w postaci żarówek GROW LED to specjalistyczne oświetlenie dla roślin, które zostało wyprodukowane precyzyjnie pod kątem uprawy roślin. W ramach usługi dostarczany jest także wkład hydroponiczny, podłoże do uprawy, nawóz naturalny, nasiona i/lub siewki roślin. Dokładnie tak, jak w przypadku tradycyjnego ogrodnictwa, klient otrzymuje od Wnioskodawcy przygotowanie do samodzielnego kontynuowania uprawy w postaci instrukcji ustnych, dodatkowej instrukcji w formie wydruku lub dokumentu elektronicznego – zgodnie z własnymi preferencjami.

Usługa jest innowacyjna i pomimo wykorzystania wielu komponentów gotowych (wkład hydroponiczny, gotowe elementy oświetleniowe, okablowanie itd.), wiele ze składowych usługi jest wykonywanych precyzyjnie według projektu Wnioskodawcy w porozumieniu z klientem (kształt obudowy wkładu, sposób montażu oświetlenia, autorski sposób uprawy z wykorzystaniem 100% nawozu organicznego).

Ogrody hydroponiczne zakładane przez Wnioskodawcę są tworzone precyzyjnie pod kątem wymagań uprawowych warzyw i ziół, preferencji klienta oraz techniki uprawy, jaką jest hydroponika organiczna. Ogrody są oferowane wyłącznie do utrzymywania z dedykowanym do tego rodzaju uprawy nawozem organicznym, a szczegółowy sposób uprawy, zmierzający do otrzymania plonów warzyw i ziół bez sztucznych nawozów i pestycydów, jest nieodzowną częścią świadczenia usługi, będącej przedmiotem zapytania.

Aby lepiej ukazać jaki jest efekt końcowy wykonania usługi, Wnioskodawca załączył 2 zdjęcia ogrodów, założonych w 2 lokalach gastronomicznych w Poznaniu.

Z obowiązujących aktów prawnych oraz dotychczasowych orzeczeń Dyrektorów Izb Skarbowych wynika, że do opodatkowania tego typu usług należy przyjmować jednolitą stawkę podatku od towarów i usług, nie dokonując podziału na poszczególne elementy wykonywanych przez Wnioskodawcę prac, zmierzających do wytworzenia efektu w postaci kompleksowego zagospodarowania terenów zieleni wewnątrz budynku. Wnioskodawca uważa, że nie można stosować odrębnych stawek podatku VAT do projektowania obudowy ogrodu hydroponicznego, dopasowania elementów do wymagań i preferencji klienta, montażu elementów ogrodu, montażu oświetlenia i okablowania, przekazania klientowi autorskiego sposobu nawożenia i utrzymania ogrodu, dostawy podłoża, nasion i/lub siewek roślin, natomiast powinna zostać zastosowana jednorodna stawka podatku od towarów i usług do całościowej usługi, którą wykonuje, czyli do założenia ogrodu hydroponicznego. Zdaniem Wnioskodawcy należy zastosować stawkę podatku VAT 8%, gdyż takim podlegają Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, czyli PKWiU 81.30.10.0.

Podobnie orzekł Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 10 listopada 2015 r. IPPP3/4512-683/15-4/KP.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wykonanie ogrodu hydroponicznego zgodnie z powyższym opisem stanowi kompleksową usługę i jest całościowo opodatkowane stawką VAT 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa ta sklasyfikowana jest w PKWiU 81.30.10.0 i może być opodatkowana 8% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że dla prawidłowości opodatkowania danej czynności istotne jest właściwe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania czynności, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do prawidłowego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usługi świadczonej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował usługę będącą przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania usługi do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionej we wniosku usługi) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 176 wymieniono – sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą z zakresu zagospodarowania terenów zieleni, zgodną z PKWiU 81.30.10.0. Usługi Wnioskodawcy są skierowane do osób prywatnych, firm, a także instytucji i obejmują wykonywanie hydroponicznych ogrodów warzywno-ziołowych wewnątrz budynków.

Usługa wykonania hydroponicznych ogrodów warzywno-ziołowych wewnątrz budynków składa się z następujących elementów:

  • projekt wariantów ogrodu,
  • pozyskanie od klienta wytycznych co do ostatecznego kształtu ogrodu w przestrzeni klienta (rozmowa bezpośrednia, telefoniczna, przy pomocy Skype lub innych rozwiązań teleinformatycznych, formularz on-line, formularz papierowy),
  • kompletowanie elementów do wykonania ogrodu hydroponicznego zgodnie z zamówieniem klienta poprzez pozyskanie ich od innych podmiotów (stolarnie, markety ogrodnicze, hurtownie ogrodnicze, producenci nasion, producenci nawozów, wytwórcy specjalistycznego podłoża do tego typu uprawy),
  • złożenie elementów ogrodu w całość umożliwiającą uprawę roślin (z dopasowaniem do wymagań klienta pod względem gabarytów ogrodu, wymagań roślin, miejsca montażu oraz zachowania lub wprowadzenia specyficznej estetyki, pożądanej przez klienta),
  • dostarczenie (transportem własnym lub z wykorzystaniem firm spedycyjnych albo kurierskich) elementów ogrodu pod adres zamówienia usługi (elementy do odgrodzenia uprawy hydroponicznej od przestrzeni mieszkalnej, elementy do umocowania specjalistycznego oświetlenia dla roślin, wkład hydroponiczny, specjalistyczne oświetlenie dla roślin, specjalistyczny nawóz organiczny, podłoże do uprawy hydroponicznej, nasiona i/lub siewki roślin dopasowane do warunków tej specyficznej uprawy),
  • opcjonalnie: montaż na ścianie lub połączenie wielu modułów hydroponicznych w większą całość,
  • przekazanie klientowi kompleksowych informacji na temat dalszej pielęgnacji wewnętrznego ogrodu hydroponicznego zgodnie z rodzajem roślin i techniką uprawy w 100% organiczną.

Usługa zmierza do zagospodarowania terenu zielonego wewnątrz budynków. Wszystkie działania, będące składowymi usługi, są podporządkowane jednemu celowi: zagospodarowaniu terenu zieleni wewnątrz budynków w postaci domowej uprawy warzyw i ziół w warunkach hydroponicznych. Elementy usługi nie mogą samoistnie funkcjonować do innego celu, niż zagospodarowanie terenu zieleni. Obudowa z oświetleniem są ściśle dopasowane do wkładu hydroponicznego. Lampy uprawowe stosowane w ogrodzie hydroponicznym w postaci żarówek GROW LED to specjalistyczne oświetlenie dla roślin, które zostało wyprodukowane precyzyjnie pod kątem uprawy roślin. W ramach usługi dostarczany jest także wkład hydroponiczny, podłoże do uprawy, nawóz naturalny, nasiona i/lub siewki roślin. Dokładnie tak, jak w przypadku tradycyjnego ogrodnictwa, klient otrzymuje od Wnioskodawcy przygotowanie do samodzielnego kontynuowania uprawy w postaci instrukcji ustnych, dodatkowej instrukcji w formie wydruku lub dokumentu elektronicznego – zgodnie z własnymi preferencjami.

Usługa jest innowacyjna i pomimo wykorzystania wielu komponentów gotowych (wkład hydroponiczny, gotowe elementy oświetleniowe, okablowanie itd.), wiele ze składowych usługi jest wykonywanych precyzyjnie według projektu Wnioskodawcy w porozumieniu z klientem (kształt obudowy wkładu, sposób montażu oświetlenia, autorski sposób uprawy z wykorzystaniem 100% nawozu organicznego).

Ogrody hydroponiczne zakładane przez Wnioskodawcę są tworzone precyzyjnie pod kątem wymagań uprawowych warzyw i ziół, preferencji klienta oraz techniki uprawy, jaką jest hydroponika organiczna. Ogrody są oferowane wyłącznie do utrzymywania z dedykowanym do tego rodzaju uprawy nawozem organicznym, a szczegółowy sposób uprawy, zmierzający do otrzymania plonów warzyw i ziół bez sztucznych nawozów i pestycydów, jest nieodzowną częścią świadczenia usługi, będącej przedmiotem zapytania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy wykonanie ogrodu hydroponicznego stanowi kompleksową usługę i jest całościowo opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz regulacje dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) nie regulują kwestii czynności złożonych (kompleksowych). Jednakże, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podatkiem VAT oraz na podstawie polskiego i europejskiego orzecznictwa można stwierdzić, że świadczenie obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność nie powinno być sztucznie dzielone. W przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności, a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną.

W tym miejscu należy wskazać, że na gruncie orzecznictwa podatkowego wielokrotnie podkreślano, że nie należy sztucznie dzielić czynności złożonych. Niemniej orzecznictwo to, w tym przede wszystkim orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, za zasadę przewodnią przyjmuje, że każde świadczenie powinno być uznawane za odrębne i niezależne, zgodnie z dyrektywą 2006/112/WE, a wcześniej Szóstą Dyrektywą Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 145 z 13.06.1977, str. 1, z późn. zm.). Podstawową zasadę odrębności i niezależności świadczeń Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wywodzi z art. 2 dyrektywy 2006/112/WE. W tym kontekście – zdaniem TSUE – tylko w pewnych okolicznościach odrębne świadczenia można uznać za jednolitą czynność. Przykładowo w wyroku z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Ministero dell’Economia e delle Finanze vs. Part Service Srl TSUE stwierdził: „(...) gdy czynność obejmuje kilka świadczeń, powstaje pytanie, czy należy ją uważać za jednolitą czynność, czy też kilka odrębnych i niezależnych świadczeń, które należy oceniać oddzielnie. Kwestia ta ma szczególne znaczenie z punktu widzenia podatku VAT, w szczególności dla zastosowania stawek opodatkowania lub przepisów dotyczących zwolnień przewidzianych przez szóstą dyrektywę (zob. wyroki: z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 CPP oraz z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen i OV Bank). W tym zakresie z jej art. 2 wynika, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne (zob. ww. wyroki w sprawach CPP, pkt 29, oraz Levob Verzekeringen i OV Bank, pkt 20)”.

Z ww. wyroku w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV wynika, że jeżeli czynności dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej. Jest tak właśnie w przypadku transakcji, w ramach której podatnik dostarcza konsumentowi standardowe oprogramowanie wcześniej opracowane i oferowane do sprzedaży zarejestrowane na nośniku, jak również zapewnia następnie przystosowanie tego oprogramowania do specyficznych potrzeb tego nabywcy, nawet jeśli następuje to za zapłatą dwóch odrębnych cen. Powyższe spostrzeżenia pozostają przy tym aktualne także wówczas, gdy wynagrodzenie za poszczególne czynności składające się na jedną usługę jest kalkulowane odrębnie. W tym zakresie wypowiedział się TSUE m.in. w ww. sprawie C-41/04 czy C-111/05. Z orzeczeń tych wynika jednoznacznie, że odrębna kalkulacja wynagrodzenia za poszczególne czynności składające się na kompleksową usługę, nie uzasadnia podziału takiej usługi na potrzeby opodatkowania.

Podobnie orzekł w wyroku z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro vs. Financní reditelství v Ústí nad Labem. Zdaniem TSUE „chociaż usługi sprzątania części wspólnych budynku towarzyszą korzystaniu z najętego dobra, to nie muszą być objęte zakresem pojęcia najmu w rozumieniu art. 13 cześć B lit. b) VI dyrektywy. Ponadto, skoro najem mieszkań oraz sprzątanie części wspólnych budynku mogą być, w okolicznościach takich jak w sprawie przed sądem krajowym, wzajemnie rozdzielone, to nie można uznać, że stanowią jedno świadczenie w rozumieniu orzecznictwa Trybunału”.

Tak więc orzecznictwo TSUE, które oparte jest na przepisach prawa UE, daje podstawę do skonstruowania zasadniczej tezy, że każde świadczenie należy traktować odrębnie. Dopiero w kolejnych punktach ww. wyroku TSUE podkreślił, że w sytuacji, gdy kilka świadczeń wykonywanych przez podatnika jest ze sobą ściśle powiązanych w ten sposób, że tworzą obiektywnie, z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia, jedno świadczenie, nie należy dokonywać sztucznego podziału tego świadczenia dla celów podatkowych. Zatem TSUE przedstawia jedynie wskazówki, jak należy interpretować przepisy dyrektywy, nie wypowiadając się co do tego, która z powyższych wykluczających się zasad powinna mieć zastosowanie w sprawie.

Analiza treści powołanych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do stwierdzenia, że tzw. świadczenie złożone bardzo wyraźnie wskazuje na pewną kompleksowość i współzależność wielu czynności, które wykonywane w sposób skoordynowany i efektywny mają doprowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu.

W analizowanej sprawie należy stwierdzić, że poszczególne czynności świadczone przez Wnioskodawcę, tj.:

  • projekt wariantów ogrodu,
  • pozyskanie od klienta wytycznych co do ostatecznego kształtu ogrodu w przestrzeni klienta (rozmowa bezpośrednia, telefoniczna, przy pomocy Skype lub innych rozwiązań teleinformatycznych, formularz on-line, formularz papierowy),
  • kompletowanie elementów do wykonania ogrodu hydroponicznego zgodnie z zamówieniem klienta poprzez pozyskanie ich od innych podmiotów (stolarnie, markety ogrodnicze, hurtownie ogrodnicze, producenci nasion, producenci nawozów, wytwórcy specjalistycznego podłoża do tego typu uprawy),
  • złożenie elementów ogrodu w całość umożliwiającą uprawę roślin (z dopasowaniem do wymagań klienta pod względem gabarytów ogrodu, wymagań roślin, miejsca montażu oraz zachowania lub wprowadzenia specyficznej estetyki, pożądanej przez klienta),
  • dostarczenie (transportem własnym lub z wykorzystaniem firm spedycyjnych albo kurierskich) elementów ogrodu pod adres zamówienia usługi (elementy do odgrodzenia uprawy hydroponicznej od przestrzeni mieszkalnej, elementy do umocowania specjalistycznego oświetlenia dla roślin, wkład hydroponiczny, specjalistyczne oświetlenie dla roślin, specjalistyczny nawóz organiczny, podłoże do uprawy hydroponicznej, nasiona i/lub siewki roślin dopasowane do warunków tej specyficznej uprawy),
  • opcjonalnie: montaż na ścianie lub połączenie wielu modułów hydroponicznych w większą całość,
  • przekazanie klientowi kompleksowych informacji na temat dalszej pielęgnacji wewnętrznego ogrodu hydroponicznego zgodnie z rodzajem roślin i techniką uprawy w 100% organiczną,

nie stanowią celu samego w sobie, lecz są środkami służącymi do wykonania świadczenia polegającego na zagospodarowaniu terenów zieleni.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w odniesieniu do wyżej wymienionych czynności mamy do czynienia z usługą złożoną (kompleksową), polegającą na zagospodarowaniu terenów zieleni. Wszystkie wymienione wyżej czynności podejmowane przez Wnioskodawcę są ściśle związane z usługą zagospodarowania terenów zieleni, tworzą obiektywnie jedno świadczenie i nie powinny być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.

Wnioskodawca wskazał, że usługi zagospodarowania terenów zieleni mieszczą się pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że usługa wykonania hydroponicznych ogrodów warzywno-ziołowych wewnątrz budynków, sklasyfikowana do PKWiU 81.30.10.0, jest opodatkowana obniżoną stawką podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy. 

Reasumując, wykonanie ogrodu hydroponicznego stanowi kompleksową usługę i jest całościowo opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Dodatkowo tutejszy organ informuje, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tutejszy organ wydając niniejszą interpretację wziął pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, a nie załączniki dołączone przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj