Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.949.2017.1.KK
z 9 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2017 r. (data wpływu 29 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. … - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. …


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina (dalej: ,,Gmina”, ,,Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Na terenie Gminy funkcjonuje Środowiskowy Dom Samopomocy … w M., który jest jednostką organizacyjną Gminy i w myśl ustawy o pomocy społecznej realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Funkcjonowanie Domu określają: statut, regulamin organizacyjny, program zajęć terapeutycznych oraz miesięczne plany pracy. Zgodnie z zapisami statutowymi bezpośredni nadzór nad ŚDS sprawuje Burmistrz Miasta i Gminy M., natomiast nadzór merytoryczny - Wojewoda.

ŚDS jest przeznaczony dla dorosłych osób przewlekle, psychicznie chorych oraz osób niepełnosprawnych intelektualnie mieszkających na terenie Gminy M., ..., oraz N. ...

Jako ośrodek wsparcia ŚDS organizuje całokształt spraw zmierzających do podtrzymywania i rozwijania u osób z zaburzeniami psychicznymi umiejętności niezbędnych w możliwie samodzielnym i aktywnym życiu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ŚDS podlega centralizacji z Gminą. Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła. Środowiskowy Dom Samopomocy … mieści się w budynku, który jest własnością Gminy, został przekazany do bezpłatnego użytkowania Uchwałą Rady Miejskiej w M. W budynku są wykonywane tylko czynności związane zgodnie ze statutem, regulaminem organizacyjnym i programem zajęć terapeutycznych Domu Samopomocy. Nie prowadzi się wynajmu sal, ani innych działań związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Gmina ubiega się o dofinansowanie zadania pn.: ..., ze środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.


W ramach przedmiotowej inwestycji Gmina zrealizuje następujący zakres robót:


  • wymiana pokrycia dachu (zerwanie i utylizacja wszystkich warstw papy),
  • wykonanie poszycia z płyty OSB na pasie górnym dźwigarów dachowych,
  • wymiana opierzeń i obróbek blacharskich,
  • wymiana orynnowania,
  • wymiana instalacji odgromowej,
  • termomodernizaja dachu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina realizując zadanie pn.: …., finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, będzie miała prawo do odliczenia kwot podatku VAT z faktur dotyczących opisanej inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących wyżej opisanej inwestycji, ponieważ wykonywane czynności przez Środowiskowy Dom Samopomocy w M. korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, tym samym nie są spełnione warunki art. 86 ust. 1, w którym określa się, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku usług świadczonych przez Dom Samopomocy i została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu, z którego wynika, że zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu posłużą wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj