Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.836.2017.1.KT
z 8 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2017 r. (data wpływu 15 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków bezpośrednio dotyczących działalności kina, w tym także od poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz adaptacyjnych − jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków bezpośrednio dotyczących działalności kina, w tym także od poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz adaptacyjnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Dom Kultury (dalej: Instytucja lub Dom Kultury) jest samorządową instytucją kultury, która posiada osobowość prawną, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, organ rejestrowy - Urząd Miejski.

W statucie nadanym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 26 sierpnia 1992 r. Nr XX/XX/XX określony został cel i przedmiot działania. Podstawowym celem Instytucji jest prowadzenie wielokierunkowej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby mieszkańców miasta S., upowszechnianie wiedzy i kultury oraz promocja kultury lokalnej w kraju i za granicą.


W statucie określono:


  1. Podstawowym zadaniem Domu Kultury jest zaspokajanie potrzeb, aspiracji i rozbudzanie zainteresowań kulturalnych społeczeństwa oraz przygotowanie do odbioru i tworzenie wartości kulturalnych poprzez:


    1. organizowanie zespołowego uczestnictwa w kulturze,
    2. organizowanie różnych form edukacji kulturalnej i wychowania przez sztukę,
    3. rozwijanie i prezentowanie amatorskiego ruchu artystycznego,
    4. organizowanie imprez kulturalnych (spektakli, koncertów, festiwali, wystaw, itp.),
    5. prowadzenie kina,
    6. prowadzenie form wypoczynku dla dzieci i młodzieży, w tym wycieczek krajoznawczo-turystycznych, kulturalno-oświatowych w kraju i za granicą.


  2. Dom kultury w szczególności:


    1. prowadzi pracownie i ogniska artystyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych,
    2. tworzy i upowszechnia sceniczne programy artystyczne,
    3. organizuje wystawy, konkursy w różnych dziedzinach sztuki,
    4. organizuje koncerty, przeglądy i festiwale,


  3. Ponadto Dom Kultury prowadzi działalność gospodarczą, polegającą w szczególności na:


    1. prowadzeniu kina,
    2. wynajmowaniu pomieszczeń, sali widowiskowo-kinowej,
    3. prowadzeniu małej gastronomi i świadczenia usług gastronomicznych,
    4. organizowaniu aukcji i pośrednictwa w sprzedaży dzieł sztuki i innych wyrobów rękodzieła ludowego, artystycznego i materiałów plastycznych eksponowanych na wystawach w Domu Kultury,
    5. sprzedaży dzieł sztuki i artykułów użytku plastycznego,
    6. działalności wydawniczej i sprzedaży książek,
    7. realizowaniu imprez zleconych (okolicznościowych, rodzinnych, obrzędowych, rekreacyjnych, itp.),
    8. wypożyczeniu nośników multimedialnych, rekwizytów, kostiumów i sprzętu technicznego,
    9. świadczeniu usług artystycznych.


Przychodami Domu Kultury są:


  • dotacje z budżetu miasta,
  • wpływy z prowadzonej działalności gospodarczej,
  • środki otrzymywane od osób fizycznych i prawnych oraz innych źródeł,
  • środki uzyskane na realizację konkretnych projektów.


Instytucja realizując wytyczone cele statutowe prowadzi szereg działań zarówno nieodpłatnych jak i odpłatnych.


Działania nieodpłatne to w szczególności:


  • ogólnodostępne imprezy kulturalne (koncerty, konkursy),
  • święta okazjonalne (Dni Miasta, Dni Dziecka),
  • wystawy.


Działania odpłatne to w szczególności:


  • zajęcia kół zainteresowań: plastycznych, tanecznych, nauki śpiewu lub gry na instrumentach − odpłatność w postaci wpisowego (miesięcznie), który pokrywa tylko część kosztów, jakie generuje ta działalność,
  • bilety wstępu do kina mieszczącego się w budynku Domu Kultury,
  • współorganizacja imprez kulturalnych.


Działania odpłatne − działalność gospodarcza to w szczególności:


  • bilety wstępu do kina,
  • reklama firmy,
  • wynajem sali, powierzchni,
  • wypożyczenie instrumentów,
  • wypożyczenie naczepy mobilnej,
  • wypożyczenie wyposażenia Domu Kultury,
  • ekspozycja plakatów na słupach ogłoszeniowych.


Dom Kultury jest samorządową instytucją kultury, której celem działalności nie jest osiąganie zysków, tylko prowadzenie działań zgodnie ze statutem jednostki. Wypracowany dochód własny w całości jest przeznaczany na cele statutowe. Instytucja ma w użytkowaniu od Miasta budynek, który znajduje się na terenie Miasta. Wewnątrz tego budynku znajduje się sala kinowa.

Od dnia 1 lipca 2000 r., Dom Kultury jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług i od tego dnia jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Instytucja co roku ustala (na podstawie danych za poprzedni rok podatkowy) proporcję do odliczenia podatku VAT (art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z późniejszymi zmianami), ponieważ ma sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną oraz prewspółczynnik (art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z późniejszymi zmianami), gdyż prowadzi działalność inną niż gospodarcza, tj. działalność statutową nieodpłatną.

Na prowadzenie swojej działalności Instytucja otrzymuje miesięcznie dotację podmiotową od Urzędu Miasta, a także pozyskuje środki z zewnątrz na realizację projektów w ramach działalności statutowej.

Tak jak wcześniej wspomniano, działalnością opodatkowaną (odpłatną) Domu Kultury jest w szczególności prowadzenie kina, które mieści się wewnątrz budynku Instytucji.

Dnia 2 sierpnia 2017 r. zawarto umowę, której przedmiotem jest wykonanie w formule „zaprojektuj i wybuduj” zadania inwestycyjnego pn.: „M.”. Będzie to inwestycja w obcym środku trwałym.

Modernizacja sali kinowej pokierowana jest głównie wymogami nałożonymi na Dom Kultury przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego decyzją nr PINB.XXXX.XX.X.XXXX.XXX z dnia 27 lipca 2015 r.


W ramach ww. projektu będą wykonane następujące czynności:


  • wykonanie nowego sufitu nad salą kinową, odpowiadającą obecnym przepisom p. poż.,
  • wykonanie nowej podłogi w sali kinowej, odpowiadającej obecnym przepisom p. poż.,
  • wykonanie wyjścia p. poż. z sali kinowej.


Dodatkowo wymienione zostaną okna w sali kinowej, kupione i zainstalowane będą elektryczne przysłony dźwiękoszczelne na okna w kinie, fotele, wymieniona zostanie instalacja elektryczna sali kinowej, w ramach wymiany podłogi wykonane będzie jej stopniowanie, wymieniona zostanie podłoga na scenie sali kinowej oraz instalacja c.o., kupiona i zainstalowana zostanie instalacja wentylacyjna, wykonany będzie demontaż boazerii i remont tynków, zakupione i zainstalowane zostanie nowe oświetlenie w sali kinowej, wykonane zostanie zabezpieczenie przeciwpożarowe stropów oraz izolacja akustyczna ścian sali kinowej. Ponadto w sali kinowej zainstalowane będą odrębne liczniki na prąd i ogrzewanie.


Całość inwestycji wynosi: 799 035,00 zł netto, z tego:


  • kwota: 200 000,00 zł pochodzi z dofinansowania z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej,
  • kwota: 519 131,00 zł pochodzi z dotacji celowej od Urzędu Miasta S.,
  • kwota: 79 904,00 zł wkład własny Domu Kultury.


Instytucja w sali kinowej, gdzie zostanie przeprowadzona modernizacja, będzie prowadzić wyłącznie działalność opodatkowaną (czynności płatne, np. seanse filmowe, wynajmy).



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Instytucja ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów bezpośrednio dotyczących działalności kina, w tym także od poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz adaptacyjnych i zastosować pełne odliczenie podatku VAT, tj. w 100%, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z późniejszymi zmianami?


Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z późniejszym zmianami, do odliczenia podatku VAT od zakupów bezpośrednio dotyczących działalności kina, w tym także od poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz adaptacyjnych i zastosować pełne odliczenie VAT − 100%, ponieważ występują tu zakupy bezpośrednio związane ze sprzedażą opodatkowaną (tj. sprzedaż biletów do kina i na inne imprezy kulturalne – „biletowane”). Ponadto Instytucja w sali kinowej prowadzi działalność wyłącznie opodatkowaną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy zaznaczyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro – jak zaznaczono – zakupy dotyczące realizacji przedmiotowego projektu, w zakresie wskazanym we wniosku, mają związek z prowadzoną w sali kinowej działalnością wyłącznie opodatkowaną (korzystanie z efektów projektu jest odpłatne − bilety na seanse filmowe, wynajem sali kinowej), to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy, jako podatnikowi VAT czynnemu, przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu. Należy nadmienić, że powyższe prawo przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa m. in. w art. 88 powołanej ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj