Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.245.2017.2.MC
z 18 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2017 r. (data wpływu 12 czerwca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 7 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 29 czerwca 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 30 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy dla usługi leasingu pełnomorskiego jachtu żaglowego typu katamaran – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 czerwca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy dla usługi leasingu pełnomorskiego jachtu żaglowego typu katamaran.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 6 lipca 2017 r., złożonym w dniu 7 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 29 czerwca 2017 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. sp.k.a. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest podmiotem, którego profil działalności obejmuje m.in. wynajem jednostek pływających. Spółka jest właścicielem pełnomorskiego jachtu żaglowego typu katamaran z dodatkowymi silnikami spalinowymi. Jacht jest przeznaczony do przewozu osób. Posiada on 4 kajuty 2-osobowe z łazienkami oraz kajuty przeznaczone dla załogi. Wnioskodawca zawarł umowę leasingu przedmiotowego jachtu na rzecz firmy P. Sp. z o.o. (dalej: Leasingobiorca).

Działalność Leasingobiorcy polega na odpłatnym przewożeniu osób ww. jachtem w rejonie wysp zlokalizowanych po zachodniej stronie Oceanu Atlantyckiego. Oferta usług oferowanych przez Leasingobiorcę jest zasadniczo adresowana do polskich klientów (przede wszystkim do osób fizycznych - konsumentów, ale także do spółek). Oferta jest prezentowana w sposób ogólnodostępny w Internecie, ze wskazaniem zarówno trasy poszczególnych rejsów, jak i cen za uczestnictwo w nich. Usługi świadczone przez Leasingobiorcę przewidują zaokrętowanie uczestników na łodzi w wyznaczonym porcie oraz zrealizowanie przewidzianej w programie trasy żeglugi po otwartych morzach i oceanach. Plan trasy przewidywać może zakończenie w tym samym porcie, gdzie miało miejsce jego rozpoczęcie lub w innym porcie (w tym w innym kraju).


W trakcie podróży, dla uczestników przygotowywane są przez załogę posiłki. Uczestnicy nocują w kajutach zlokalizowanych w łodzi.


W związku z realizacją ww. usług Leasingobiorca zawiera z klientami umowę, z tytułu której uczestnicy podróży uiszczają określone w niej wynagrodzenie. Wynagrodzenie Leasingobiorcy stanowi przychód z jego działalności gospodarczej. Podróż trwa z reguły od 1 do 2 tygodni i odbywa się według z góry ustalonej trasy i harmonogramu ogłoszonego z wielomiesięcznym wyprzedzeniem.

Zarówno Wnioskodawca jak i Leasingobiorca są zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT, posiadającymi siedzibę na terytorium Polski. Rolą siedziby Leasingobiorcy jest przede wszystkim pełnienie funkcji administracyjnych (adres do korespondencji, prowadzenie księgowości, organizacja zapisów na realizowane trasy przewozu). Sama działalność polegająca na odpłatnym przewożeniu osób katamaranem jest prowadzona na morzach i oceanach poza Polską. Niemniej jednak Leasingobiorca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej poza terytorium Polski w rozumieniu przepisów o VAT.

Leasingodawca posiada w swojej dokumentacji umowę leasingu oraz wyciąg ze strony internetowej, na której znajduje się harmonogram i realizowane trasy wraz z określeniem ceny uczestnictwa dla pasażerów. Dokumenty te potwierdzają zatem, że usługi leasingu dotyczą jednostki pływającej używanej do żeglugi na pełnym morzu i przewożącej odpłatnie pasażerów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca na wezwanie tut. Organu o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, do którego ma się odnieść tut. Organ tj.: jednoznaczne wskazanie czy pełnomorski jacht żaglowy typu katamaran, którego dotyczy przedmiotowy wniosek stanowi jednostkę pływającą używaną do żeglugi na pełnym morzu i przewożącą odpłatnie pasażerów lub używaną do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów wskazał „D. Sp. z o.o. sp.k.a. (dalej: D. lub Wnioskodawca) uzupełniając stan faktyczny wskazuje, że przedmiot leasingu stanowi jacht żaglowy typu katamaran, a zatem jest to jednostka pływająca. Jacht wykorzystywany jest w działalności Leasingobiorcy do żeglugi po otwartych morzach i oceanach. W konsekwencji jest to jednostka pływająca używana do żeglugi na pełnym morzu. Usługi świadczonej przez Leasingobiorcę polegają na przewożeniu osób ww. jachtem zgodnie z programem każdorazowej trasy żeglugi w rejonie wysp zlokalizowanych po zachodniej stronie Oceanu Atlantyckiego. Z tytułu tak realizowanych usług Leasingobiorca otrzymuje wynagrodzenie. W wyniku powyższego przedmiot leasingu stanowi zdaniem Wnioskodawcy jednostkę pływającą używaną do żeglugi na pełnym morzu i przewożącą odpłatnie pasażerów.”.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że „celem wniosku jest ustalenie, czy w przedstawionym stanie faktycznym dla usług leasingu jachtu żaglowego typu katamaran zaistnieje możliwość zastosowania 0% stawki VAT zgodnie z treścią art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Uwzględniając treść ww. regulacji kluczowym dla zastosowania 0% stawki VAT jest zatem ustalenie, czy określone w art. 83 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy przesłanki zostały spełnione, tj. czy mamy do czynienia z najmem jednostki pływającej używanej do żeglugi na pełnym morzu i przewożącej odpłatnie pasażerów lub używanej do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów. Do organu wydającego interpretację należy zatem ocena, czy jacht żaglowy typu katamaran opisany przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym wniosku może zostać uznany za jednostkę pływającą, o której mowa w art. 83 ust. 1 ww. ustawy, gdyż to ta okoliczność ma decydujące znaczenie dla określenia stawki VAT.

Spółka opisała w stanie faktycznym charakter łodzi, miejsce jej wykorzystywania oraz sposób jej wykorzystywania. Zdaniem Spółki okoliczności te stanowią wystarczające dane do zinterpretowania przez organ, czy łódź taka spełnia przesłanki wskazane w art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT. Żądanie zadeklarowania przez podatnika w stanie faktycznym, że pełnomorski jacht żaglowy typu katamaran, którego dotyczy przedmiotowy wniosek stanowi jednostkę pływającą używaną do żeglugi na pełnym morzu i przewożącą odpłatnie pasażerów lub używaną do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów przerzuca de facto odpowiedzialność za interpretację przepisu prawa podatkowego na wnioskodawcę i czyni bezzasadnym wnioskowanie o interpretację.

W przypadku, gdy przepis ustawy podatkowej posługuje się w swojej treści pojęciami potocznymi, od zrozumienia których zależy określenie skutków podatkowych, w wydanej interpretacji organ jest zobowiązany dokonać analizy tych pojęć i wyrazić swoje stanowisko odnośnie do tego, czy w danym stanie faktycznym opisanym w wyczerpujący sposób przez podatnika ma zastosowanie określony skutek podatkowy. Elementem odpowiedzi na pytanie zadane przez Spółkę powinno być zatem całościowe zinterpretowanie przepisu przez pryzmat stanu faktycznego wskazanego przez wnioskodawcę.”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w świetle obowiązujących od 1 stycznia 2017 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dla usługi leasingu opisanego we wniosku katamaranu znajduje zastosowanie 0% stawka VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Dla usług leasingu świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Leasingobiorcy ma od 1 stycznia 2017 r. zastosowanie stawka 0% VAT, gdyż spełnione są przesłanki wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz ust. 2 ustawy o VAT.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak wskazuje treść art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z treścią ust. 2 ww. przepisu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W świetle powyższego, opisana we wniosku transakcja leasingu katamaranu stanowi po stronie Wnioskodawcy świadczenie usług.


W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. lila, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. Biorąc pod uwagę, że Leasingobiorca jest czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce, nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej poza terytorium Polski, a do usług długoterminowego najmu jednostki pływającej nie mają zastosowania przepisy szczególne, miejscem świadczenia usług leasingu łodzi jest Polska.


W myśl art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ustawodawca przewiduje jednak dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.


Zgodnie z treścią art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) - dalej: ustawa o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru jednostek pływających, o których mowa w pkt 1, oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych jednostek. Natomiast w myśl art. 83 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy jednostkami tymi są:

  1. jednostki pływające używane do żeglugi na pełnym morzu i przewożące odpłatnie pasażerów lub używane do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:
    • pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym podobne jednostki pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
    • pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
    • pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
    • pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
    • pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórni oraz pełnomorskie pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
    • pchacze pełnomorskie i holowniki pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),
    • pełnomorskie lodołamacze (PKWiU ex 30.11.33.0),
  2. używane na morzu statki ratownicze morskie i łodzie ratunkowe (PKWiU ex 30.11.33.0),
  3. jednostki pływające używane do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).

Natomiast zgodnie z treścią art. 83 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W świetle powyższego, dla zastosowania stawki VAT 0% niezbędne jest spełnienie warunku, aby przedmiotem usług leasingu była jednostka pływająca, klasyfikowana do jednej z trzech wskazanych przez ustawodawcę kategorii tj.

  1. jednostki pływające używane do żeglugi na pełnym morzu i przewożące odpłatnie pasażerów lub używane do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów,
  2. używane na morzu statki ratownicze morskie i łodzie ratunkowe,
  3. jednostki pływające używane do rybołówstwa przybrzeżnego.

Ponadto konieczne jest również prowadzenie przez podatnika świadczącego usługę dokumentacji potwierdzającej faktyczne wykonanie tych czynności.


Przy wykładni art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o VAT należy uwzględnić regulacje wynikające z Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347.1 ze zm.).


Zgodnie z treścią art. 148 lit. c ww. Dyrektywy państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a) oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji. W myśl natomiast art. 148 lit. a ww. Dyrektywy jednostkami tymi są jednostki pływające przeznaczone do żeglugi na pełnym morzu i przewożące odpłatnie pasażerów lub używane do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statki ratownicze i udzielające pomocy na morzu oraz jednostki pływające przeznaczone do rybołówstwa przybrzeżnego.


Uwzględniając powyższe wskazać należy, że dla zastosowania preferencyjnej 0% stawki VAT w przypadku usług leasingu łodzi, o której mowa w przedstawionym stanie faktycznym, kluczowe jest ustalenie czy spełnia ona warunki określone w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a), a konkretnie:

  1. czy umowa leasingu dotyczy jednostki pływającej,
  2. czy jest przeznaczona do żeglugi na pełnym morzu,
  3. czy przewozi odpłatnie pasażerów

oraz czy podmiot świadczący usługę posiada dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT.


W przedstawionym stanie faktycznym, na podstawie umowy leasingu Wnioskodawca wynajmuje Leasingobiorcy jacht żaglowy typu katamaran. Niewątpliwie jest to zatem jednostka pływająca (spełniony jest warunek wskazany w pkt a) powyżej).


Łódź wykorzystywana jest przez Leasingobiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na potrzeby realizowania żeglugi w rejonie wysp zlokalizowanych po zachodniej stronie Oceanu Atlantyckiego. Jako jacht pełnomorski jednostka jest technicznie przystosowana do żeglugi na pełnym morzu. Spełniona jest zatem przesłanka przeznaczenia jednostki do żeglugi na pełnym morzu oraz faktycznego wykorzystywania jej w tym celu przez Leasingobiorcę (wskazana w pkt b) powyżej).

Żegluga organizowana jest na rzecz pasażerów, którzy są przewożeni przedmiotowym jachtem przez jego załogę. W celu skorzystania z usługi pasażerowie uiszczają cenę, która jest ogłaszana w ofercie sprzedaży znajdującej się na stronie internetowej Leasingobiorcy oraz znajduje się w zawartej z klientem umowie. Spełniona jest zatem przesłanka odpłatnego przewożenia pasażerów jednostką pływającą (wskazana w pkt c) powyżej).

Powyższe potwierdza również stanowisko Ministerstwa Finansów przedstawione w wyjaśnieniach w zakresie opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 0% dostawy towarów i świadczenia usług dotyczących niektórych jednostek pływających z grudnia 2016 r., w którym wskazano, że istotnym kryterium do zastosowania stawki VAT 0% ma być użycie statku do działalności gospodarczej na pełnym morzu, tj. uprawianie żeglugi statkiem morskim w opisanych celach.


W konsekwencji przedmiot leasingu spełnia całokształt przesłanek, wskazanych w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, uprawniający do zastosowania 0% stawki VAT.


Niezależnie od powyższego, wskazać należy, że wyliczenie zawarte w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o VAT wskazuje przykładowe jednostki, dla których znajduje zastosowanie 0% stawka VAT. Katalog jednostek pływających nie ma jednak charakteru zamkniętego. Ustawodawca posługuje się bowiem określeniem „w szczególności”. Kluczowe jest zatem dla zastosowania stawki 0% spełnienie przesłanek umieszczonych w pierwszym zdaniu przepisu art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a - co jak Wnioskodawca wskazał powyżej ma w tym przypadku miejsce.

W zakresie warunku określonego w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca nie określił katalogu dokumentów, z których jednoznacznie ma wynikać, że czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 1 art. 83 ustawy o VAT. Minister Finansów ma możliwość wydania na podstawie art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o VAT rozporządzenia, w którym określi dokumenty, jakie powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 art. 83 tej ustawy. Z uwagi jednak na brak obowiązującego w tym zakresie rozporządzenia, należy uznać, że Minister pozostawił podatnikom możliwość zdecydowania, jakie dokumenty potwierdzają prawo do stosowania stawki 0%, oczywiście z zastrzeżeniem spełniania przez ową dokumentację wymogu z ust. 2 art. 83 ustawy o VAT. W konsekwencji należy uznać, że w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie posiadał w dokumentacji umowę leasingu określającą jej przedmiot (łódź żaglowa) oraz dokumenty potwierdzające sposób jej wykorzystania przez Leasingobiorcę (np. wyciąg ze strony internetowej, na której znajduje się program przejazdów realizowanych po morzach i oceanach dla pasażerów wraz z cennikiem podróży), przesłanka określona w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT zostanie spełniona, a tym samym dla usług leasingu łodzi żaglowej typu katamaran znajdzie zastosowanie 0% stawka VAT.

W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym dla usług leasingu łodzi żaglowej typu katamaran stanowiącej przedmiot umowy leasingu zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Leasingobiorcą znajduje od 1 stycznia 2017 r. zastosowanie 0% stawka VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw:

  1. jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:
    • pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
    • pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
    • pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
    • pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
    • pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
    • pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),
    • pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),
  2. używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),
  3. jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru jednostek pływających, o których mowa w pkt 1, oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych jednostek.


W myśl art. 83 ust. 2 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem, którego profil działalności obejmuje m.in. wynajem jednostek pływających. Spółka jest właścicielem pełnomorskiego jachtu żaglowego typu katamaran z dodatkowymi silnikami spalinowymi. Jacht jest przeznaczony do przewozu osób. Posiada on 4 kajuty 2-osobowe z łazienkami oraz kajuty przeznaczone dla załogi. Wnioskodawca zawarł umowę leasingu przedmiotowego jachtu na rzecz firmy P. Sp. z o.o. (Leasingobiorca). Działalność Leasingobiorcy polega na odpłatnym przewożeniu osób ww. jachtem w rejonie wysp zlokalizowanych po zachodniej stronie Oceanu Atlantyckiego. Oferta usług oferowanych przez Leasingobiorcę jest zasadniczo adresowana do polskich klientów (przede wszystkim do osób fizycznych - konsumentów, ale także do spółek). Oferta jest prezentowana w sposób ogólnodostępny w Internecie, ze wskazaniem zarówno trasy poszczególnych rejsów, jak i cen za uczestnictwo w nich. Usługi świadczone przez Leasingobiorcę przewidują zaokrętowanie uczestników na łodzi w wyznaczonym porcie oraz zrealizowanie przewidzianej w programie trasy żeglugi po otwartych morzach i oceanach. Plan trasy przewidywać może zakończenie w tym samym porcie, gdzie miało miejsce jego rozpoczęcie lub w innym porcie (w tym w innym kraju). W trakcie podróży, dla uczestników przygotowywane są przez załogę posiłki. Uczestnicy nocują w kajutach zlokalizowanych w łodzi. W związku z realizacją ww. usług Leasingobiorca zawiera z klientami umowę, z tytułu której uczestnicy podróży uiszczają określone w niej wynagrodzenie. Wynagrodzenie Leasingobiorcy stanowi przychód z jego działalności gospodarczej. Podróż trwa z reguły od 1 do 2 tygodni i odbywa się według z góry ustalonej trasy i harmonogramu ogłoszonego z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Zarówno Wnioskodawca jak i Leasingobiorca są zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT, posiadającymi siedzibę na terytorium Polski. Rolą siedziby Leasingobiorcy jest przede wszystkim pełnienie funkcji administracyjnych (adres do korespondencji, prowadzenie księgowości, organizacja zapisów na realizowane trasy przewozu). Sama działalność polegająca na odpłatnym przewożeniu osób katamaranem jest prowadzona na morzach i oceanach poza Polską. Niemniej jednak Leasingobiorca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej poza terytorium Polski w rozumieniu przepisów o VAT. Leasingodawca posiada w swojej dokumentacji umowę leasingu oraz wyciąg ze strony internetowej, na której znajduje się harmonogram i realizowane trasy wraz z określeniem ceny uczestnictwa dla pasażerów. Dokumenty te potwierdzają zatem, że usługi leasingu dotyczą jednostki pływającej używanej do żeglugi na pełnym morzu i przewożącej odpłatnie pasażerów. Jak wskazał Wnioskodawca przedmiot leasingu stanowi jednostkę pływającą używaną do żeglugi na pełnym morzu i przewożącą odpłatnie pasażerów.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy w świetle przepisów ustawy obowiązujących od 1 stycznia 2017 r. dla usługi leasingu pełnomorskiego jachtu żaglowego typu katamaran znajduje zastosowanie 0% stawka podatku VAT.


Odnosząc się do przedmiotowych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że ustawodawca w art. 83 ust 1 pkt 12 ustawy przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0% mogą korzystać zatem jednostki wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy tj. między innymi jednostki pływające używane do żeglugi na pełnym morzu i przewożące odpłatnie pasażerów lub używane do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów. Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania niniejszej stawki podatku VAT, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy, konieczne jest prowadzenie przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku dla usług leasingu pełnomorskiego jachtu żaglowego typu katamaran zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy. W niniejszej sprawie Wnioskodawca zawarł umowę leasingu pełnomorskiego jachtu żaglowego typu katamaran na rzecz Leasingobiorcy. Jak wskazał Wnioskodawca przedmiot leasingu stanowi jednostkę pływającą używaną do żeglugi na pełnym morzu i przewożącą odpłatnie pasażerów. Zatem pełnomorski jacht żaglowy typu katamaran jest jednostką pływającą, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie w opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że posiada w swojej dokumentacji umowę leasingu oraz wyciąg ze strony internetowej, na której znajduje się harmonogram i realizowane trasy wraz z określeniem ceny uczestnictwa dla pasażerów. Dokumenty te, jak wskazał Wnioskodawca, potwierdzają, że usługi leasingu dotyczą jednostki pływającej używanej do żeglugi na pełnym morzu i przewożącej odpłatnie pasażerów. Skoro zatem w analizowanej sprawie pełnomorski jacht żaglowy typu katamaran będący przedmiotem umowy leasingu stanowi jednostkę pływającą używaną do żeglugi na pełnym morzu i przewożącą odpłatnie pasażerów (jednostka pływająca, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy) oraz Wnioskodawca posiada dokumenty, które potwierdzają, że usługi leasingu dotyczą jednostki pływającej używanej do żeglugi na pełnym morzu i przewożącej odpłatnie pasażerów, to stwierdzić należy, że zostały spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy. Tym samym w świetle przepisów ustawy obowiązujących od 1 stycznia 2017 r. dla usługi leasingu pełnomorskiego jachtu żaglowego typu katamaran znajduje zastosowanie 0% stawka podatku VAT.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie wskazać należy, że jednoznaczne rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponować Wnioskodawca rzeczywiście potwierdzają, że czynność, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy tj. umowa leasingu pełnomorskiego jachtu żaglowego typu katamaran została wykonana przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie, może być dokonane jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź kontroli celno-skarbowej przeprowadzonych przez właściwy organ pierwszej instancji, nie zaś w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii uznania opisanego w przedmiotowym wniosku pełnomorskiego jachtu żaglowego typu katamaran za jednostkę pływającą, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Analiza prawidłowości zakwalifikowania jednostek pływających nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Przedmiotowa interpretacja wydana została wyłącznie w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego (sformułowany ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku), w którym Wnioskodawca wskazał, że „(…) przedmiot leasingu stanowi jacht żaglowy typu katamaran, a zatem jest to jednostka pływająca. Jacht wykorzystywany jest w działalności Leasingobiorcy do żeglugi po otwartych morzach i oceanach. W konsekwencji jest to jednostka pływająca używana do żeglugi na pełnym morzu. Usługi świadczonej przez Leasingobiorcę polegają na przewożeniu osób ww. jachtem zgodnie z programem każdorazowej trasy żeglugi w rejonie wysp zlokalizowanych po zachodniej stronie Oceanu Atlantyckiego. Z tytułu tak realizowanych usług Leasingobiorca otrzymuje wynagrodzenie. W wyniku powyższego przedmiot leasingu stanowi zdaniem Wnioskodawcy jednostkę pływającą używaną do żeglugi na pełnym morzu i przewożącą odpłatnie pasażerów.”.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj