Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
IPTPB2/415-644/13-5/17-S/AKR
z 20 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 kwietnia 2017 r., sygn. akt II FSK 544/15 (data wpływu 4 maja 2017 r.) oraz prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 549/14 (data wpływu 24 maja 2017 r.) stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego odnośnie do wydatków poniesionych na przekształcenie mieszkania lokatorskiego w lokal stanowiący odrębną własność w tym na spłatę zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową kredytu na wkład budowlany – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.). Pismem z dnia 2 grudnia 2013 r., Nr IPTPB2/415-644/13-2/JR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawczynię do usunięcia braków, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 5 grudnia 2013 r., natomiast w dniu 13 grudnia 2013 r. wpłynęło złożone na piśmie z dnia 11 grudnia 2013 r. uzupełnienie ww. wniosku (data nadania 12 grudnia 2013 r.).

Dotychczasowy przebieg postępowania.

W dniu 10 stycznia 2014 r. Organ podatkowy, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.), wydał interpretację indywidualną Nr IPTPB2/415-644/13-4/JR, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku w zakresie zwolnienia przedmiotowego odnośnie do wydatków poniesionych na przekształcenie mieszkania lokatorskiego w lokal stanowiący odrębną własność jest prawidłowe, natomiast odnośnie do wydatków poniesionych na spłatę zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową kredytu na wkład budowlany jest nieprawidłowe.

W powyższej interpretacji indywidualnej stwierdzono, że przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z odpłatnego zbycia nieruchomości gruntowej nabytej w dniu 5 marca 2012 r. w części wydatkowanej na przekształcenie mieszkania lokatorskiego w lokal stanowiący odrębną własność, będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym podkreślono, że wydatkowanie środków może nastąpić od dnia odpłatnego zbycia, nie później jednak niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, a nie jak zostało wskazane we wniosku w ciągu dwóch lat od dnia zbycia nieruchomości.

Natomiast, wydatki poniesione na spłatę kredytu zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową na poczet obecnie zajmowanego mieszkania nie mogą zostać objęte zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie sposób bowiem uznać, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) ww. ustawy, ponieważ Wnioskodawczyni nie dokona spłaty kredytu zaciągniętego przez siebie na własne cele mieszkaniowe, lecz ma zamiar dokonać spłaty kredytu zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową na budowę budynku mieszkalnego, w którym położony jest obecnie zajmowany przez Nią lokal mieszkalny. Przepis ten dotyczy kredytu oraz odsetek od tego kredytu udzielonego podatnikowi, a w przypadku Wnioskodawczyni kredyt został udzielony Spółdzielni Mieszkaniowej. W związku z tym, stanowisko Wnioskodawczyni w tej części uznano za nieprawidłowe.

Po otrzymaniu w dniu 15 stycznia 2014 r. ww. interpretacji indywidualnej Wnioskodawczyni wniosła w dniu 29 stycznia 2014 r. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 10 stycznia 2014 r., Nr IPTPB2/415-644/13-4/JR.

Odpowiedź na powyższe wezwanie została udzielona pismem z dnia 24 lutego 2014 r., Nr IPTPB2/415W-7/14-2/JR (doręczona w dniu 27 lutego 2014 r.). W ww. odpowiedzi Organ podatkowy stwierdził brak podstaw do zmiany przedmiotowej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, podtrzymując argumentację zawartą w interpretacji.

Natomiast, w dniu 28 marca 2014 r. do Organu podatkowego wpłynęła skarga złożona w dniu 26 marca 2014 r. adresowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi na ww. interpretację indywidualną, w której Wnioskodawczyni wniosła o uchylenie przedmiotowej interpretacji.

Pismem z dnia 24 kwietnia 2014 r., Nr IPTPB2/4160-9/14-2/JR, Organ podatkowy udzielił odpowiedzi na ww. skargę wnosząc o jej oddalenie.

W wyniku rozpatrzenia skargi Wnioskodawczyni na wydaną interpretację indywidualną z dnia 10 stycznia 2014 r., Nr IPTPB2/415-644/13-4/JR, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 5 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 549/14, uchylił zaskarżoną interpretację.

W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uznał, że skarga zasługuje na uwzględnienie.

Po otrzymaniu nieprawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 549/14, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów pismem z dnia 22 grudnia 2014 r., wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu wniesionej przez Organ podatkowy skargi kasacyjnej, wyrokiem z dnia 5 kwietnia 2017 r., sygn. akt II FSK 544/15, oddalił skargę kasacyjną Organu (data wpływu wyroku do tut. Organu 4 maja 2017 r.). W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego skarga kasacyjna nie ma usprawiedliwionych podstaw, dlatego podlega oddaleniu. Naczelny Sąd Administracyjny w pełni podzielił stanowisko przedstawione w powyższym wyroku, co prowadzi do uznania jedynego zarzutu skargi kasacyjnej za chybiony. Według Sądu, Organ interpretacyjny błędnie utrzymuje, że w sprawie znajdował zastosowanie przepis art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) u.p.d.o.f., tymczasem stan faktyczny przedstawiony we wniosku interpretacyjnym należało zakwalifikować (na potrzeby postępowania interpretacyjnego) pod normę wyprowadzoną z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) u.p.d.o.f. Zdaniem Sadu, należność, którą Wnioskodawczyni ma zamiar wpłacić na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 u.s.m. będzie wydatkiem wprost przeznaczonym na nabycie własności odrębnej nieruchomości lokalowej o mieszkalnym przeznaczeniu. W konsekwencji w sprawie znajdzie zastosowanie norma statuująca zwolnienie podatkowe, określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) u.p.d.o.f.

W dniu 24 maja 2017 r. do Organu podatkowego wpłynął prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 549/14 wraz z aktami sprawy.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Mając na uwadze powyższe, ponownemu rozpatrzeniu podlega wniosek z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.), uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.), o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego odnośnie do wydatków poniesionych na przekształcenie mieszkania lokatorskiego w lokal stanowiący odrębną własność, w tym na spłatę zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową kredytu na wkład budowlany.

Stosownie do art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) postępowania dotyczące wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1, przejmuje dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni wraz z mężem i córką mieszka w mieszkaniu lokatorskim obciążonym kredytem na wkład budowlany (mieszkanie nabyte na początku lat dziewięćdziesiątych - kredyt typu „starego portfela” - którego spłata objęta jest ochroną budżetu państwa). Prawo do lokalu wraz z obciążeniem kredytowym zostało przekazane mężowi przez matkę na podstawie umowy darowizny z dnia 5 lutego 2013 r. Podatek od czynności cywilnoprawnych został uregulowany.

Mąż Wnioskodawczyni podzielił się z Nią prawem do lokalu, oboje zostali członkami Spółdzielni Mieszkaniowej, mają wspólnotę majątkową. Wnioskodawczyni wspólnie z mężem zawarła z Zarządem Spółdzielni Mieszkaniowej umowę o ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu, w którym mieszkają (umowa zawarta w dniu 6 marca 2013 r.), na mocy której oboje zostali członkami Spółdzielni Mieszkaniowej i mają takie samo prawo lokatorskie do nieruchomości. Wnioskodawczyni wskazuje, że chciałaby wykupić mieszkanie na własność, co wiąże się z koniecznością spłaty kredytu zaciągniętego na budowę lokalu przez Spółdzielnię. Wnioskodawczyni twierdzi, że nie otrzyma kredytu hipotecznego na spłatę wkładu budowlanego.

Wnioskodawczyni dysponuje pieniędzmi pochodzącymi ze sprzedaży ziemi otrzymanej od babki na podstawie umowy darowizny z dnia 5 marca 2012 r. Nieruchomość otrzymaną na podstawie umowy darowizny Wnioskodawczyni sprzedała przed upływem 5 lat od nabycia na podstawie umowy sprzedaży z dnia 4 stycznia 2013 r. Zbycie nieruchomości nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pieniądze ze sprzedaży ziemi Wnioskodawczyni, chciałaby w części przeznaczyć na przekształcenie mieszkania lokatorskiego na własnościowe, w tym na spłatę kredytu na wkład budowlany zaciągnięty przez Spółdzielnię. Nabycie prawa własności mieszkania nastąpi przed upływem 2 lat od dnia zbycia nieruchomości.

Wnioskodawczyni w uzupełnieniu wniosku wyjaśniła, że poprzez sformułowanie „przekształcenie lokatorskiego na własnościowe” rozumie lokal stanowiący odrębną własność.

Wskazała również, że mąż otrzymał od matki na podstawie umowy darowizny prawo spółdzielcze do lokalu. Wnioskodawczyni natomiast tytuł prawny do lokalu otrzymała na podstawie „umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, do którego wygasło prawo przysługujące innej osobie” zawartej ze Spółdzielnią Mieszkaniową … w dniu 3 czerwca 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości otrzymanej w drodze darowizny dokonanej przed upływem 5 lat od jej nabycia, wydatkowany następnie przez podatnika w ciągu 2 lat od dnia zbycia nieruchomości w części na przekształcenie mieszkania lokatorskiego na własnościowe, w tym na spłatę zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową kredytu na wkład budowlany, będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości dokonanej przed upływem 5 lat od dnia jej nabycia, przeznaczony następnie przez Nią w ciągu 2 lat od dnia zbycia nieruchomości w części na przekształcenie mieszkania lokatorskiego na własnościowe, w tym na spłatę zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową kredytu na wkład budowlany, będzie zwolniony z tej części podatku dochodowego od osób fizycznych, która została przeznaczona na nabycie tej nieruchomości (spółdzielczego, własnościowego prawa do lokalu).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odpłatne zbycie nieruchomości przed upływem 5 lat od jej nabycia jest źródłem opodatkowanego przychodu. Zgodnie jednak z art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy, przychód ze zbycia nieruchomości nie podlega opodatkowaniu, jeżeli w ciągu 2 lat od zbycia zostanie wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Przy czym zgodnie z art. 21 ust. 25 za wydatki na własne cele mieszkaniowe uważa się m.in. wydatki poniesione na nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki poniesione na przekształcenie mieszkania lokatorskiego na własnościowe, w tym także, na konieczną dla dokonania tego przekształcenia spłatę zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową kredytu na wkład budowlany, są wydatkami poniesionymi na własne cele mieszkaniowe.

Część przychodu uzyskana ze sprzedaży nieruchomości dokonanej przed upływem 5 lat od daty jej nabycia przeznaczona na pokrycie wskazanych wyżej wydatków będzie zatem zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli nabycie prawa własności mieszkania nastąpi w ciągu 2 lat od dnia zbycia nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego  biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 kwietnia 2017 r., sygn. akt II FSK 544/15 oraz w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 549/14  stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia przedmiotowego odnośnie do wydatków poniesionych na przekształcenie mieszkania lokatorskiego w lokal stanowiący odrębną własność w tym na spłatę zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową kredytu na wkład budowlany jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania pierwotnej interpretacji, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku prawomocnego orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 549/14 i orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 kwietnia 2017 r., sygn. akt II FSK 544/15.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c)  przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Jeżeli natomiast odpłatne zbycie nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z tego tytułu nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zatem z powyższego wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data nabycia tej nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni dysponuje pieniędzmi pochodzącymi ze sprzedaży ziemi otrzymanej od babki na podstawie umowy darowizny z dnia 5 marca 2012 r. Nieruchomość ta została sprzedana w dniu 4 stycznia 2013 r. Odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pieniądze ze sprzedaży ziemi Wnioskodawczyni chciałaby w części przeznaczyć na przekształcenie mieszkania lokatorskiego na własnościowe, w tym na spłatę kredytu na wkład budowlany zaciągnięty przez Spółdzielnię Mieszkaniową. Nabycie prawa własności mieszkania nastąpi cyt. „przed upływem 2 lat od dnia zbycia nieruchomości”.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    -położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
    -w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.), z członkiem spółdzielni ubiegającym się o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia zawiera umowę o budowę lokalu. Umowa ta, zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności, powinna zobowiązywać strony do zawarcia, po wybudowaniu lokalu, umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu, a ponadto powinna zawierać zobowiązanie członka spółdzielni do pokrywania kosztów zadania inwestycyjnego w części przypadającej na jego lokal przez wniesienie wkładu mieszkaniowego określonego w umowie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:

  1. spłaty przypadającej na ten lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami, a jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków  spłaty przypadającej na ten lokal części umorzenia kredytu w kwocie podlegającej odprowadzeniu przez spółdzielnię do budżetu państwa;
  2. spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, Wnioskodawczyni chciałaby w części przeznaczyć na przekształcenie mieszkania lokatorskiego na własnościowe, w tym na spłatę kredytu na wkład budowlany zaciągnięty przez Spółdzielnię Mieszkaniową. Wydatkowanie przychodu na wskazany przez Wnioskodawczynię cel spełnia przesłankę zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dotyczącą wydatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu. Jak bowiem podkreślił Sąd w prawomocnym wyroku z dnia 5 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 549/14, zestawienie art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ww. ustawy z art. 12 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, wprost prowadzi do wniosku, że istnieje nierozerwalny i bezpośredni związek między zapłatą przez Wnioskodawczynię na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej kwoty określonej w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a nabyciem przez Nią nieruchomości lokalowej, do którego odwołuje się przesłanka zwolnienia podatkowego wymieniona w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez zapłaty omawianej kwoty na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej Wnioskodawczyni nie będzie mogła skutecznie domagać się od tej Spółdzielni przeniesienia własności nieruchomości lokalowej, w tym przypadku o mieszkalnym przeznaczeniu. Z kolei, w sytuacji zapłaty kwoty, wymaganej na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia ma obowiązek przenieść na Wnioskodawczynię własność tej nieruchomości lokalowej. Według Sądu, trudno więc w tym stanie prawnym, zasadnie przypisywać spornemu wydatkowi inne przeznaczenie niż wprost na nabycie nieruchomości lokalowej w rozumieniu art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, bowiem ten wydatek nie ma żadnego innego celu. Kwota wpłacona na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych powinna być postrzegana jako odpowiednik ceny, płaconej w przypadku nabycia na podstawie umowy sprzedaży. W ocenie Sądu, kwota wpłacona przez Wnioskodawczynię na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, będzie wydatkiem wprost przeznaczonym na nabycie własności odrębnej nieruchomości lokalowej o mieszkalnym przeznaczeniu, który zostanie poniesiony w warunkach przesłanki zwolnienia podatkowego, określonej w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, mając na uwadze powołane przepisy, zdarzenie przyszłe opisane we wniosku oraz wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2017 r., sygn. akt II FSK 544/15 i prawomocny wyrok WSA z dnia 5 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 549/14, stwierdzić należy, że przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z odpłatnego zbycia w dniu 4 stycznia 2013 r. nieruchomości nabytej w dniu 5 marca 2012 r., w części wydatkowanej na przekształcenie mieszkania lokatorskiego na własnościowe w tym spłatę kredytu zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową na poczet tego lokalu, może zostać objęty zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota, którą Wnioskodawczyni zamierza wydatkować na przekształcenie mieszkania lokatorskiego na własnościowe w tym na spłatę kredytu zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, będzie wydatkiem wprost przeznaczonym na nabycie własności odrębnej nieruchomości lokalowej o mieszkalnym przeznaczeniu, który zostanie poniesiony w warunkach przesłanki zwolnienia podatkowego, określonej w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawczyni Organ uznał za prawidłowe, pomimo że Wnioskodawczyni odnosi się w nim do zwolnienia przychodu od podatku dochodowego od osób fizycznych, podczas gdy zgodnie z mającym zastosowanie w sprawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, podlega dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości. Rozstrzygający w sprawie jest jednak fakt, że wskazane przez Wnioskodawczynię cele, na które wydatkowana będzie przez Nią część przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości spełniają przesłankę zawartą w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj