Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-3.4011.221.2017.2.JK3
z 25 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 12 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury pobieranej z Kanady - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania opodatkowania emerytury pobieranej z Kanady.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W okresie od dnia 23 marca 1989 r. do dnia 31 marca 2015 r. Wnioskodawca mieszkał i pracował w Kanadzie. Żona Wnioskodawcy także przebywała i pracowała w Kanadzie od dnia 4 lipca 1992 r. do dnia 31 marca 2015 r. Obydwoje posiadają podwójne obywatelstwo polskie i kanadyjskie.


Aktualnie od dwóch lat Wnioskodawca wraz z żoną na stałe mieszkają w Polsce i pobierają emerytury polskie, za które obydwoje płacą podatki w Polsce. Za emerytury kanadyjskie podatki płacą w Kanadzie.


Z tytułu przepracowanych lat w Kanadzie Wnioskodawca wraz z żoną otrzymują brutto, co miesiąc kanadyjskie emerytury w wysokości - Wnioskodawca 832 $ Can., żona Wnioskodawcy - 367 $ Can. które wypłacane są na konto w Kanadzie po potrąceniu podatków. Ze względu na niskie emerytury zastosowano obniżoną stawkę podatkową, wynoszącą dla Wnioskodawcy 9% a dla żony 13 %.


W Urzędzie Skarbowym poinformowano Wnioskodawcę i Jego żonę, że w Polsce podatek wynosi 18 % i należy dopłacić kwotę wynikającą z różnicy podatku obowiązującego w Polsce a zapłaconego w Kanadzie.


Łącznie razem - Wnioskodawca i żona - za rok 2016 zapłacili tylko w Polsce za kanadyjskie emerytury 4.328 złotych, a za rok 2015 kwota ta wynosiła 483 złote.


Wysokość pobieranych emerytur podano do określenia łącznych dochodów w celu zastosowania stawki podatku dla całego dochodu.


Żona Wnioskodawcy w Polsce przepracowała 20 lat i za ten czas pracy pobiera emeryturę 1.434 zł brutto, którą rozlicza Jej ZUS, podatek płaci w Polsce, składa PIT-36 i załącznik PIT/ZG. Dochody z emerytury kanadyjskiej za lata 2015 i 2016 rozliczone są zgodnie z art. 27 ust. 8w załączniku PIT/ZG i w zeznaniu PIT-36.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Jak należy postępować przy rozliczaniu podatku w przypadku emerytury kanadyjskiej?
  2. Czy emerytura z Kanady podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce także wtedy, gdy podatek za tę emeryturę został już zapłacony w Kanadzie?

Zdaniem Zainteresowanych, nie powinni zapłacić podatku za rok 2015 i rok 2016 r. Wnioskodawca wraz z żoną uważają, że jest to dla nich krzywdzące, bo zaistniała tu sytuacja podwójnego opodatkowania.


Według Konwencji pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Kanadą (Dz. U 2013 poz. 1371 i poz. 1372) wysokość emerytury kanadyjskiej podlega opodatkowaniu w Kanadzie a w Polsce jest zwolniona od opodatkowania.


Unikanie podwójnego opodatkowania jest możliwe na zasadzie metody wyłączenia z progresją (art. 21 Konwencji). Zastosowanie tej metody oznacza, że dochód osiągnięty w Kanadzie zwolniony będzie z opodatkowania w Polsce, ale podatek Polski obliczany będzie z uwzględnieniem tego dochodu. Odpowiada to metodzie, o której mowa w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku dochodów zwolnionych na mocy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, trzeba zastosować metodę wyłączenia z progresją. Dochody uzyskiwane i opodatkowane w Kanadzie są w Polsce zwolnione z opodatkowania, należy je jednak wykazać w zeznaniu rocznym w celu obliczenia stopy procentowej podatku dla dochodów uzyskanych w Polsce.


Według Konwencji zawartej pomiędzy Polską a Kanadą emerytura kanadyjska powinna być w Polsce zwolniona od podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a wyżej cytowanej ustawy, przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


W świetle powyżej przytoczonych przepisów należy zaakcentować, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osoby fizyczne, jeśli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, co oznacza, że do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu. Wobec tego, co do zasady osoby fizyczne mające miejsce zamieszania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osiągające dochody za granicami Polski charakteryzują się taką samą cechą istotną jak osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie osiągające dochodów pochodzących z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.


Wątpliwość Zainteresowanych budzi kwestia, czy emerytura kanadyjska otrzymywana przez osoby mające miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu w Polsce.


W stosunku do przedstawionego powyżej stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszej interpretacji znajdą zastosowanie odpowiednie uregulowania Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Kanadą w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem, podpisane w Ottawie dnia 14 maja 2012 r. (Dz. U. z 2013 r., poz. 1371) – obowiązującą od 1 stycznia 2014 r.


Stosownie do art. 17 ust. 1 Konwencji polsko – kanadyjskiej z dnia 14 maja 2012 r., emerytury i renty kapitałowe, które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.


Jak wynika z art. 17 ust. 2 Konwencji, emerytury, które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być również opodatkowane w Państwie, w którym powstają i zgodnie z prawem tego państwa.


Jednakże, w przypadku emerytur wypłacanych okresowo, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć niższej z kwot, wynoszących:

  1. 15 procent kwoty brutto płatności; oraz
  2. kwoty podatku, do którego zapłacenia byłby zobowiązany odbiorca płatności, która byłaby należna od łącznej wysokości okresowych płatności emerytalnych otrzymanych przez osobę fizyczną w ciągu roku, gdyby taka osoba fizyczna miała miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, w którym powstaje płatność.

Stosownie do art. 21 ust. 1 lit. a) ww. Konwencji, w przypadku Polski, podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Kanadzie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień punktu b).

W myśl art. 21 ust. 1 lit. c) ww. Konwencji, jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej Konwencji, dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, wówczas Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby, uwzględnić zwolniony dochód.

Z treści zaprezentowanych powyżej przepisów Konwencji polsko – kanadyjskiej wynika, że emerytura powstająca w jednym Państwie (wypłacana z jednego Państwa, podlega opodatkowaniu w obu Państwach, czyli emerytura pobierana z Kanady przez osobę fizyczną, która ma miejsce zamieszkania w Polsce, może być również opodatkowana w Polsce. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania emerytury kanadyjskiej w Polsce należy zastosować odpowiednio przepisy art. 21 ust. 1 polsko – kanadyjskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatek taki określa się zgodnie z art. 27 ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosując następujący sposób obliczenia:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku (w tym zwolnione świadczenie pobierane z Kanady) i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną w ww. sposób stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Przedstawioną w powyżej powołanym art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zasadę opodatkowania – stosuje się wyłącznie w przypadku, jeśli podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach lub korzystając z preferencyjnego rozliczenia rocznego, np. z małżonkiem.

Mając na względzie przedstawione we wniosku okoliczności stanu faktycznego oraz przepisy obowiązującego prawa należy stwierdzić, że pobierana emerytura z Kanady będzie w Polsce podlegała zwolnieniu od opodatkowania. W przypadku gdy oprócz dochodów zwolnionych Wnioskodawca oraz Jego żona osiągnęli inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, winni rozliczyć otrzymywaną z Kanady emeryturę według metody wyłączenia z progresją i złożyć stosowne zeznanie roczne na druku ustalonym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, tj. wykazać je w zeznaniu PIT-36 oraz w załączniku do tegoż zeznania PIT/ZG.


Zatem stanowisko Zainteresowanych jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj