Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.129.2017.1.NP
z 28 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2017 r. (data wpływu 17 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członków Rad Osiedli – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członków Rad Osiedli.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zgodnie z § 33 statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „…” organami statutowymi są: Walne Zgromadzenie, Rada Nadzorcza, Zarząd oraz Rady Osiedlowe.

Rada Nadzorcza jest organem kontrolno-nadzorczym (stanowiącym) zgodnie z przepisami ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych.

Rady Osiedlowe pełnią funkcję opiniodawczą i doradczą. Ponadto w ramach danego osiedla zatwierdzają plan remontów oraz gospodarują Funduszem Pomocy Sąsiedzkiej. Do zakresu ich działania należy również m.in. współdziałanie z Zarządem i Radą Nadzorczą przy uchwalaniu planów gospodarczych Spółdzielni, planów i programów działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej, opiniowanie planów gospodarczych osiedla w ramach planu ogólnego Spółdzielni, zatwierdzanie planu rzeczowo-finansowego remontów osiedla sporządzanego na podstawie wskaźników uchwalonych przez Radę Nadzorczą w uzgodnieniu ze służbami technicznymi Spółdzielni oraz wydawanie innych opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania danego osiedla.

Skład Rady Nadzorczej podlega wypisowi do KRS, skład Rady Osiedli – nie. Za udział w posiedzeniach Rady Nadzorczej i Rad Osiedli członkowie tych rad otrzymują miesięczne wynagrodzenie. Członkowie Rady Nadzorczej podlegają ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym, członkowie Rad Osiedli – nie.

Wnioskodawca (Spółdzielnia) dokonuje wypłat wynagrodzeń w okresach miesięcznych, pobierając zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z obowiązującą skalą podatkową od dochodu członków Rady Nadzorczej, sporządza informację o dochodach i pobranych zaliczkach PIT-11. W przypadku członków Rady Osiedli nie jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy, wynagrodzenie wypłacane jest ryczałtowo i wykazywane w informacji PIT-8C.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca prawidłowo postępuje traktując przychód uzyskany przez członków Rad Osiedli jako przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym prawidłowo sporządza informację PIT-8C?


Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwane przez członków Rad Osiedli wynagrodzenie stanowi tzw. inne źródło przychodów w rozumieniu art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym prawidłowo postępuje traktując uzyskiwany przez członków Rad Osiedli przychód jako przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z tym prawidłowo sporządza informację PIT-8C.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z § 76 ust. 3 statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „…” do kompetencji Rady Osiedla należy „zatwierdzanie planu rzeczowo-finansowego remontów osiedla sporządzanego na podstawie wskaźników uchwalonych przez Radę Nadzorczą w uzgodnieniu ze służbami technicznymi Spółdzielni” oraz z § 76 ust. 4 „gospodarowanie Funduszem Pomocy Sąsiedzkiej”. Wnioskodawca podkreśla jednak, że czynności te nie powodują bezpośrednich skutków na całą Spółdzielnię, jedynie w ramach danego osiedla. Uprawnienia o charakterze ogólnym dla całego podmiotu przysługują ustawowym organom stanowiącym.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje oparcie w wyroku WSA w Warszawie z dnia 20 sierpnia 2013 r., sygn. akt III SA/Wa 240/13. Odmienne stanowisko prezentuje NSA w wyroku z dnia 1 marca 2016 r., sygn. akt II FSK 3924/13.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Do tej kategorii przychodów – stosownie do treści art. 13 pkt 7 ww. ustawy – należy zakwalifikować przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z § 33 statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „…” organami statutowymi są: Walne Zgromadzenie, Rada Nadzorcza, Zarząd oraz Rady Osiedlowe. Rada Nadzorcza jest organem kontrolno-nadzorczym (stanowiącym) zgodnie z przepisami ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych. Rady Osiedlowe pełnią funkcję opiniodawczą i doradczą. Ponadto w ramach danego osiedla zatwierdzają plan remontów oraz gospodarują Funduszem Pomocy Sąsiedzkiej. Do zakresu ich działania należy również m.in. współdziałanie z Zarządem i Radą Nadzorczą przy uchwalaniu planów gospodarczych Spółdzielni, planów i programów działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej, opiniowanie planów gospodarczych osiedla w ramach planu ogólnego Spółdzielni, zatwierdzanie planu rzeczowo-finansowego remontów osiedla sporządzanego na podstawie wskaźników uchwalonych przez Radę Nadzorczą w uzgodnieniu ze służbami technicznymi Spółdzielni oraz wydawanie innych opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania danego osiedla. Skład Rady Nadzorczej podlega wypisowi do KRS, skład Rady Osiedli – nie. Za udział w posiedzeniach Rady Nadzorczej i Rad Osiedli członkowie tych rad otrzymują miesięczne wynagrodzenie. Członkowie Rady Nadzorczej podlegają ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym, członkowie Rad Osiedli – nie. Wnioskodawca (Spółdzielnia) dokonuje wypłat wynagrodzeń w okresach miesięcznych, pobierając zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z obowiązującą skalą podatkową od dochodu członków Rady Nadzorczej, sporządza informację o dochodach i pobranych zaliczkach PIT-11. W przypadku członków Rady Osiedli nie jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy, wynagrodzenie wypłacane jest ryczałtowo i wykazywane w informacji PIT-8C.

W odniesieniu do kwot wynagrodzeń wypłacanych członkom Rad Osiedli wskazać należy, że otrzymywane przez nich przychody, z tytułu pełnionych funkcji, byłyby przychodami z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w zacytowanym wyżej art. 13 pkt 7 tylko wówczas, gdyby Rada Osiedla była organem stanowiącym osoby prawnej.

Tymczasem z treści wniosku wynika, że Rady Osiedli nie są organem stanowiącym, pełnią jedynie funkcję opiniodawczą i doradczą. Oznacza to, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przedmiotowych przychodów do kategorii określonej w art. 13 pkt 7 cyt. ustawy. Przychody te nie mieszczą się również w zakresie żadnej innej kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W związku z powyższym przychody członków Rad Osiedli zaliczyć należy do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z definicją przychodów z innych źródeł, określoną w art. 20 ust. 1, stanowią je w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyty we wskazanym przepisie zwrot „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Natomiast z treści art. 42a tej ustawy wynika, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawca wypłacając wynagrodzenie członkom Rad Osiedli nie jest zobowiązany do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawca ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, w której powinien wykazać wartość wypłaconych świadczeń. Wspomnianą informację Wnioskodawca jest zobowiązany przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenie oraz złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika – w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego. Osoby, które uzyskały świadczenia z tytułu członkostwa w Radzie Osiedla są obowiązane wykazać ten przychód w zeznaniu podatkowym, jako przychód z innych źródeł i obliczyć podatek według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków: Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego tut. organ informuje, że w myśl zasady wyrażonej w art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.) zostały one wydane w indywidualnej sprawie i dotyczą wyłącznie tej sprawy, w której zapadły.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj