Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-800a/11/MK
z 29 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-800a/11/MK
Data
2011.11.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
działki
koszty uzyskania przychodów
kredyt
małżeństwo
nieruchomości
odpłatne zbycie
przychód
rozdzielność majątkowa
rozwód
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy dochodem/stratą z odpłatnego zbycia udziału w działce budowlanej jest różnica między przychodem ustalonym jako wartość ww. udziału wskazana w akcie notarialnym z dnia 1 lipca 2011 r. a kosztami uzyskania przychodów stanowiącymi cenę jego nabycia wskazaną w akcie notarialnym z dnia 20 czerwca 2007 r.?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia udziału w działce budowlanej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia udziału w działce budowlanej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Dnia 18 października 2002 r. zawarł Pan związek małżeński, zaś w dniu 25 lipca 2003 r. na podstawie umowy ustanowił wspólnie z żoną rozdzielność majątkową. Z kolei w dniu 31 stycznia 2011 r. orzeczony został rozwód.

W czasie trwania małżeństwa wraz z żoną zaciągnął Pan dwa kredyty: pierwszy w „K.” S.A.- w dniu 18 czerwca 2007 r. na zakup działki budowlanej, natomiast drugi w „B.” S.A. w dniu 4 czerwca 2009 r. na zakup mieszkania. Zawarte zostały również w formie aktów notarialnych dwie umowy: w dniu 20 czerwca 2007 r. dotycząca zakupu działki budowlanej, z kolei w dniu 18 lutego 2010 r. - nabycia lokalu mieszkalnego. Udział w nieruchomościach i w kredytach zarówno Pana jak i żony wynosił po 50%.

Natomiast w dniu 1 lipca 2011 r. zostały zawarte w formie aktów notarialny umowy o przejęcie długu i przeniesienie udziału w prawie w zamian za zwolnienie z długu. Na ich podstawie w zamian za przejęcie zobowiązań kredytowych przez byłą małżonkę zrzekł się prawa do własności w obu nieruchomościach. W dniu 30 czerwca 2011 r. zawarto z „B.” S.A., zaś w dniu 5 lipca 2011 r. z „K.” S.A., aneksy na mocy których jedynym dłużnikiem z tytułu wyżej wymienionych kredytów stała się była żona.

Dodatkowo wskazuje Pan, że w związku z powyższymi transakcjami nie otrzymał żadnych środków finansowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dochodem/stratą z odpłatnego zbycia udziału w działce budowlanej jest różnica między przychodem ustalonym jako wartość ww. udziału wskazana w akcie notarialnym z dnia 1 lipca 2011 r. a kosztami uzyskania przychodów stanowiącymi cenę jego nabycia wskazaną w akcie notarialnym z dnia 20 czerwca 2007 r....


Pana zdaniem, dochodem a właściwie stratą z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości jest różnica między przychodem ustalonym w akcie notarialnym z dnia 1 lipca 2011 r. jako jego wartość a kosztami uzyskania przychodów stanowiącymi cenę jego nabycia wskazaną w akcie notarialnym z dnia 20 czerwca 2007 r.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródło przychodów stanowi odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości. W myśl – jak wskazano we wniosku - art. 30#1089; cytowanej ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d ustawy. Na podstawie art. 22 ust. 6c przytoczonej ustawy koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Zatem w przypadku transakcji dotyczącej działki budowlanej Pana przychodem jest kwota 42 500 zł (50% wartości nieruchomości wskazana w akcie notarialnym z dnia 1 lipca 2011 r.), zaś kosztem - kwota 77 985 zł (50% kosztu nabycia nieruchomości ustalonego w akcie notarialnym z dnia 20 czerwca 2007 r.). Wobec powyższego, w Pana ocenie, z tytułu zbycia udziału w działce budowlanej dochód nie wystąpił a strata jest na poziomie 35 485 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Pana w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w czasie trwania małżeństwa, w którym od 2003 r. obowiązywał małżeński ustrój majątkowy w postaci rozdzielności majątkowej, wraz z żoną zaciągnął Pan w „K.” S.A. w dniu 18 czerwca 2007 r. kredyt na zakup działki budowlanej. Natomiast w dniu 20 czerwca 2007 r. zawarta została w formie aktu notarialnego umowa dotycząca zakupu ww. nieruchomości. Udział w ww. nieruchomości i w kredycie zarówno Pana jak i żony wynosił po 50%.

Natomiast w dniu 1 lipca 2011 r. (po rozwodzie orzeczonym w dniu 31 stycznia 2011 r.) została zawarta w formie aktu notarialnego umowa o przejęcie długu i przeniesieniu udziału w ww. nieruchomości w zamian za zwolnienie z długu. Na jej podstawie w zamian za przejęcie zobowiązania kredytowego przez byłą małżonkę zrzekł się Pan udziału w działce budowlanej. Skutkiem powyższego w dniu 5 lipca 2011 r. podpisany został z „K.” S.A. aneks, na mocy którego jedynym dłużnikiem z tytułu wyżej wymienionych kredytów stała się była żona. W związku z powyższą transakcją nie otrzymał Pan żadnych środków finansowych.

Stosunki majątkowe pomiędzy małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.). W myśl art. 31 cytowanej ustawy, istota wspólności ustawowej wyraża się w tym, że: 1) powstaje z mocy samego prawa z chwilą zawarcia małżeństwa (o ile wcześniej przyszli małżonkowie nie zawarli małżeńskiej umowy majątkowej – intercyzy), 2) obejmuje majątek wspólny (rozumiany jako przedmioty majątkowe nabyte w czasie trwania wspólności ustawowej przez oboje małżonków lub przez jednego z nich). Co więcej, wspólność ustawowa charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania udziały małżonków w majątku wspólnym nie są określone, a zatem jest to typ współwłasności łącznej.

Opisany ustrój majątkowy trwa do ustania lub unieważnienia małżeństwa albo orzeczenia separacji, chyba że w czasie trwania związku małżeńskiego: 1) małżonkowie zawarli małżeńską umowę majątkową, 2) z ważnych powodów na żądanie jednego z małżonków sąd orzekł zniesienie wspólności, 3) wspólność ustała z mocy prawa w razie ubezwłasnowolnienia lub ogłoszenia upadłości jednego z małżonków.


W przypadku ustroju rozdzielności majątkowej występują tylko dwa osobne majątki każdego z małżonków, przy czym są one samodzielnie zarządzane przez każdego z nich. Ponadto w miejscu dotychczasowego majątku wspólnego znajdują się dwie oddzielne części tych osobnych majątków. W skład każdej z tych części wchodzą:


  1. przedmioty majątkowe nabyte samodzielnie przez małżonka po powstaniu rozdzielności,
  2. udziały ułamkowe w ustalonej przez małżonków wysokości (zwykle w 1/2, ale małżonkowie mogą postanowić o innej proporcji np. 1/3 i 2/3) w przedmiotach nabytych wspólnie w czasie trwania ustroju rozdzielności na zasadach współwłasności ułamkowej na podstawie przepisów k.c.,
  3. udziały ułamkowe w każdym ze składników tworzących przed powstaniem rozdzielności majątek wspólny małżonków.


Cechę szczególną ustroju rozdzielności stanowią specyficzne funkcje tego ustroju, które zapewniają każdemu z małżonków pełną samodzielność w tworzeniu swojego majątku oraz zarządzaniu nim i rozporządzaniu jego składnikami. Po ustaniu małżeństwa każde z małżonków zachowuje nadal swój majątek bez żadnych modyfikacji.

Przekładając powyższe na grunt zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy, że skoro w Pana małżeństwie ustanowiono w 2003 r. rozdzielność majątkową i po tej dacie – co wynika z wniosku – nie dokonywano zmian co do obowiązującego ustroju małżeńskiego czy też przesunięć składników majątkowych pomiędzy majątkami osobistymi, to nabycie przez Pana przedmiotowego udziału w nieruchomości nastąpiło w 2007 r. do Jego majątku osobistego.

Zatem bieg pięcioletniego terminu (liczonego od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie), określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, rozpoczął się z dniem 31 grudnia 2007 r., natomiast zbycie udziału w zamian za zwolnienie z długu została dokonane w 2011 r. (tj. przed upływem wspomnianego terminu, co nastąpiłoby w dniu 31 grudnia 2012 r.), wobec czego omawiana transakcja stanowi źródło przychodu z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do zasad opodatkowania zbycia udziału w nieruchomości, należy stwierdzić, iż na mocy przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1, 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. – podatek od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek ten płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Podstawą obliczenia podatku jest, co wynika z treści art. 30e ust. 2 ww. ustawy, dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 19 ust. 3 ww. ustawy wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający (art. 19 ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć zatem związek przyczynowo-skutkowy.

Takimi kosztami będą więc np. wydatki poniesione na uregulowanie opłaty notarialnej czy kosztów pośrednictwa, a więc koszty zawarcia samej umowy będące warunkiem niezbędnym odpłatnego zbycia takiej nieruchomości.

Nie należy ich jednak utożsamiać z kosztami uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 6c i 6d ustawy. Przepis art. 22 ust. 6c stanowi, że koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Z kolei zgodnie z art. 22 ust. 6d przytoczonej ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Ponadto stosownie do art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość nakładów ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Natomiast w myśl art. 22 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Stąd też w rozpatrywanym stanie faktycznym, biorąc pod uwagę odpłatny charakter umowy, w wyniku której nabył Pan w 2007 r. udział w opisanej nieruchomości, dla ustalenia kosztów uzyskania przychodu w związku z jego zbyciem w 2011 r. zastosowanie będzie miał art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego należy więc stwierdzić, iż do kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia przedmiotowego udziału w nieruchomości w drodze umowy o przejęcie długu i przeniesieniu udziału w ww. nieruchomości w zamian za zwolnienie z długu można zaliczyć cenę nabycia tego udziału pod warunkiem udokumentowania jej zapłaty. Stąd też, jeżeli przychód z ww. tytułu (pod warunkiem, że wartość przedmiotu ww. umowy odpowiadała na dzień jej zawarcia jego wartości rynkowej) jest mniejszy od kosztu jej nabycia (ceny nabycia udziału w nieruchomości), to dochód wynosi zero zł, co w konsekwencji skutkuje brakiem opodatkowania.

Odnośnie przedstawionych przez Pana wyliczeń należy jednak wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stąd też – w kontekście postawionego we wniosku pytania – wyjaśnienia wymaga, iż postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych, z uwagi na przedmiot i charakter wydawanych w jego toku rozstrzygnięć, jest postępowaniem szczególnym, odrębnym, do którego nie mają bezpośredniego zastosowania inne (poza wskazanymi w ustawie) przepisy Ordynacji podatkowej, w szczególności nie jest postępowaniem dowodowym, które może być prowadzone w toku kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego lub czynności sprawdzających. Organ wydający interpretację indywidualną nie może więc zbadać w sensie merytorycznym „sprawy podatkowej” wynikającej z przytoczonego we wniosku zdarzenia lecz jedynie pozytywnie lub negatywnie ocenić, z przytoczeniem przepisów prawa podatkowego, czy stanowisko pytającego zawarte we wniosku odnoszące się do regulacji przepisów prawa podatkowego jest słuszne i znajduje oparcie w okolicznościach przedstawionego zdarzenia.

Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie może bowiem prowadzić postępowania ani podejmować rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego trybu orzekania, w tym w postępowaniu kontrolnym czy podatkowym prowadzonym w oparciu o konkretną dokumentację.

W związku z tym ocena, czy wskazana w akcie notarialnym z 2011 r. wartość udziału w nieruchomości nie odbiegała od wartości rynkowej w rozumieniu art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być w przedstawionej we wniosku sytuacji przedmiotem indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Bowiem to w gestii organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej mieści się ocena i przeprowadzenie stosownego postępowania w celu stwierdzenia czy zachodzą przesłanki do skorzystania z uprawnień wynikających z art. 19 ust. 4 ustawy, w tym również uwzględnienia opinii biegłego lub biegłych.

Mając na uwadze treść przytoczonego przepisu Ordynacji podatkowej wskazać należy, że ustawodawca pozostawił poza kompetencjami organu wydającego interpretację indywidualną uprawnienia nie tylko do obliczenia podatku, jak również do jego weryfikacji. Inaczej musiałby, przede wszystkim poprzez stosowną redakcję przepisu art. 14h Ordynacji podatkowej, „wyposażyć” ww. organ w narzędzia, które służyłyby realizacji ww. uprawnień, choćby np. w te wynikające z art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej bądź określone w Dziale V-VI tej ustawy (czynności sprawdzające i kontrola podatkowa).

W konsekwencji przedmiotem niniejszej interpretacji nie mogła być weryfikacja przedstawionych przez Pana wyliczeń dochodu/straty, lecz jedynie wykładnia przepisów regulujących zasady ich ustalania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj