Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.136.2017.1.BK
z 21 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.) uzupełnionym w dniu 6 i 9 czerwca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 6 i 9 czerwca 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Pracownikowi wypłacono dofinansowanie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wycieczki dziecka zorganizowanej przez szkołę. Dziecko nie ukończyło 18 lat.

Od wypłaconego dofinansowania potrącono zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 18%, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wycieczka miała formę zorganizowaną. Organizatorem była Szkoła Podstawowa.

Szkoła w swoim statucie posiada następujące zapisy:

Rozdział II. Cele i zadania szkoły.

pkt II. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, uwzględniając program wychowawczy szkoły, program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów i potrzeb danego środowiska, a w szczególności zapewnia uczniom:

pkt 3. Opiekę z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych na terenie szkoły oraz podczas zajęć poza terenem szkoły i w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę.

pkt 10. Zapewnienie opieki na zajęciach edukacyjnych oraz w czasie organizacji wycieczek poprzez przydzielenie opiekunów wycieczki.

pkt 1. Zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę określa rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001 r.

pkt 2. Uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwskazania lekarskie mogą brać udział w wycieczce tylko na pisemną prośbę rodziców i za zgodą nauczyciela organizatora.

3. Za stronę organizacyjną wycieczek odpowiedzialny jest kierownik wycieczki. Na 7 dni przed terminem planowanej wycieczki przedstawia on Dyrekcji szkoły następujące dokumenty:

  1. Karta wycieczki (cel i założenia programowe, trasa, termin, klasa, liczba uczniów, liczba opiekunów i ich nazwiska, środek lokomocji).
  2. Oświadczenie o przestrzeganiu przepisów bezpieczeństwa na wycieczce.
  3. Harmonogram wycieczki.
  4. Imienna lista uczestników.

4. Istnieje możliwość łączenia funkcji kierownika i opiekuna wycieczki i imprezy za zgodą Dyrektora.

5. W pierwszym miesiącu roku szkolnego nauczyciele opracowują ramowy plan wycieczek szkoły, który stanowi załącznik do planu edukacyjnego szkoły.

6. Zmiany w ramowym harmonogramie wycieczek mogą nastąpić za zgodą Dyrektora Szkoły.

7. Termin wycieczki ustala nauczyciel z zainteresowanymi rodzicami i zatwierdza go Dyrektor Szkoły.

8. Termin wycieczki nie może kolidować z planem dydaktyczno-wychowawczym szkoły.

9. W wycieczkach mogą uczestniczyć uczniowie z różnych klas i różnych szkół.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowo potrącono zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconego dofinansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wycieczki dziecka do lat 18?


Zdaniem Wnioskodawcy postąpił prawidłowo, ponieważ zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:


  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.


Powyższe przepisy nie wymieniają dopłat do wycieczek dla dzieci jako dochodów zwolnionych. Dochody te podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 32 ust 1, tj. w wysokości 18% dochodu.

Ponadto w roku 1998 Urząd Skarbowy, w wyniku kontroli przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zarzucił jako błąd nie naliczanie i nie potrącanie zaliczki na podatek dochodowy od dopłat do wycieczek dla dzieci pracowników do lat 18.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz to, że nie ma jednolitego stanowiska w sprawie możliwości zwolnienia od podatku dofinansowania dla pracownika wycieczki szkolnej dziecka, można spotkać się zarówno z opiniami dopuszczającymi skorzystanie z tego zwolnienia, jak również z opiniami, że wycieczka szkolna nie mieści się w zakresie zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, potrącono zaliczkę na podatek dochodowy od dofinansowania z ZFŚS do wycieczki szkolnej dziecka do 18 lat.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:


  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.


W świetle powyższego należy stwierdzić, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:


  • wypoczynek jest zorganizowany,
  • organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,
  • forma wypoczynku nie odbiega swoim charakterem od wymienionych form wypoczynku, takich jak wczasy, kolonie, obozy lub zimowiska, przy czym może to być również wypoczynek połączony z nauką, pobyt na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych,
  • dopłata dotyczy dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18 roku życia.


Wskazanie przez ustawodawcę w ww. przepisie form wypoczynku, oznacza, że nie każda dopłata do wypoczynku może korzystać ze zwolnienia, a tylko ta, która związana jest z wypoczynkiem zorganizowanym. Intencją ustawodawcy jest bowiem wyłączenie z zakresu przedmiotowego zwolnienia dopłat do niezorganizowanych form wypoczynku, takich na przykład jak wczasy potocznie nazywane „pod gruszą”.


Definiując powyższe formy wypoczynku zgodnie z Multimedialnym szkolnym słownikiem języka polskiego PWN, pod ich pojęciem należy rozumieć:


  • wczasy, czyli wypoczynek, którego organizatorzy za opłatą zapewniają noclegi, wyżywienie, a niekiedy także rozrywki,
  • kolonie, czyli zorganizowany pobyt wypoczynkowy dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji poza miejscem stałego zamieszkania,
  • obóz, czyli forma zorganizowanego wypoczynku grupy ludzi, połączona z uprawianiem sportu, nauką czegoś,
  • zimowisko, czyli zorganizowany wyjazd wypoczynkowy dla dzieci w czasie ferii zimowych,
  • wycieczka, czyli wędrówka lub wyjazd w celach turystycznych.


Mając na uwadze ww. definicję słownikową należy przyjąć, iż wycieczka to w istocie forma wypoczynku.

Aby omawiane zwolnienie miało zastosowanie – wypoczynek powinien być zorganizowany przez podmiot, który ma formalno-prawne umocowanie do wykonywania czynności związanych z organizowaniem wypoczynku, określone w dokumentach stanowiących podstawę jego funkcjonowania. Istotne jest zatem, aby podmiot organizujący wypoczynek dla dzieci statutowo zajmował się tego typu działalnością, lub też w ramach działalności gospodarczej.



Do podmiotów prowadzących działalność w zakresie wypoczynku zaliczyć można podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, np. biura turystyczne czy inne podmioty prowadzące działalność w formie domów wczasowych, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych itp. oraz podmioty, które zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością, tj.:


  • kościoły, których działalnością statutową może być organizowanie wypoczynku zorganizowanego,
  • stowarzyszenia, organizacje charytatywne, fundacje - które również zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością,
  • szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki nieposiadające osobowości prawnej - o których mowa w art. 92c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty( Dz. U. z 2016 r., poz. 1943).


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że pracownikowi wypłacono dofinansowanie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wycieczki dziecka zorganizowanej przez szkołę. Dziecko nie ukończyło 18 lat.

Od wypłaconego dofinansowania potrącono zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 18%, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wycieczka miała formę zorganizowaną. Organizatorem była Szkoła Podstawowa. Szkoła w swoim statucie posiada następujące zapisy:

Rozdział II. Cele i zadania szkoły.

pkt II. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, uwzględniając program wychowawczy szkoły, program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów i potrzeb danego środowiska, a w szczególności zapewnia uczniom:

pkt 3. Opiekę z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych na terenie szkoły oraz podczas zajęć poza terenem szkoły i w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę.

pkt 10. Zapewnienie opieki na zajęciach edukacyjnych oraz w czasie organizacji wycieczek poprzez przydzielenie opiekunów wycieczki.

pkt 1. Zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę określa rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001 r.

pkt 2. Uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwskazania lekarskie mogą brać udział w wycieczce tylko na pisemną prośbę rodziców i za zgodą nauczyciela organizatora.

    3. Za stronę organizacyjną wycieczek odpowiedzialny jest kierownik wycieczki. Na 7 dni przed terminem planowanej wycieczki przedstawia on Dyrekcji szkoły następujące dokumenty:
  1. Karta wycieczki (cel i założenia programowe, trasa, termin, klasa, liczba uczniów, liczba opiekunów i ich nazwiska, środek lokomocji).
  2. Oświadczenie o przestrzeganiu przepisów bezpieczeństwa na wycieczce.
  3. Harmonogram wycieczki.
  4. Imienna lista uczestników.

4. Istnieje możliwość łączenia funkcji kierownika i opiekuna wycieczki i imprezy za zgodą Dyrektora.

5. W pierwszym miesiącu roku szkolnego nauczyciele opracowują ramowy plan wycieczek szkoły, który stanowi załącznik do planu edukacyjnego szkoły.

6. Zmiany w ramowym harmonogramie wycieczek mogą nastąpić za zgodą Dyrektora Szkoły.

7. Termin wycieczki ustala nauczyciel z zainteresowanymi rodzicami i zatwierdza go Dyrektor Szkoły.

8. Termin wycieczki nie może kolidować z planem dydaktyczno-wychowawczym szkoły.

9. W wycieczkach mogą uczestniczyć uczniowie z różnych klas i różnych szkół.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że dopłata ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wypoczynku dziecka pracownika, które nie ukończyło 18 lat w formie wycieczki, zorganizowanego przez szkołę, która statutowo zajmuje się organizacją wypoczynku korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, w sytuacji, gdy pracownik udokumentował w sposób przyjęty przez Wnioskodawcę fakt korzystania przez dziecko z ww. formy wypoczynku oraz, że jego organizatorem była szkoła prowadząca działalność w tym zakresie, Wnioskodawca nie miał obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconej pracownikowi kwoty dofinansowania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj