Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.114.2017.1.MJ
z 14 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu 28 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki podatku dla robót budowlanych niewykraczających poza bryłę nowej części budynku – jest nieprawidłowe,
  • stawki podatku dla robót budowlanych wykraczających poza bryłę nowej i starej części budynku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Umowa o roboty budowlane

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych. Jest czynnym, zarejestrowanym w Polsce podatnikiem podatku VAT.

W dniu 4 lipca 2016 r. Wnioskodawca zawarł z kościelną osobą prawną (dalej: A) umowę dotyczącą realizacji robót budowlanych. Na podstawie tej umowy, A jako zamawiający zleciła, a Wnioskodawca jako generalny wykonawca przyjął do realizacji przedmiot umowy tj. „Przebudowę i rozbudowę (…) wraz z wewnętrznymi instalacjami: elektryczną, odgromową, słaboprądowymi, wentylacji mechanicznej i klimatyzacji, wodno-kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, oraz zmianami w istniejących przyłączach i zewnętrznym uzbrojeniu terenu oraz przebudową układu komunikacyjnego”. Przedmiotem umowy jest wybudowanie nowego budynku i połączenie go z istniejącym już budynkiem. Budowana nowa część obiektu (nowy budynek) zostanie połączona ze starą częścią (istniejącym budynkiem) ciągami komunikacyjnymi oraz instalacjami. Nowa część obiektu jest na etapie budowy.

Istniejący budynek (zwany dalej również starą częścią obiektu) został wybudowany około 30 lat temu. Wymagał remontu, który został przeprowadzony w ubiegłym roku. Znajdują się w nim pokoje dla młodzieży. Nie został jeszcze oddany do użytku po remoncie. W przyszłości ma być wykorzystywany na krótkotrwały pobyt młodzieży i pielgrzymów (wycieczki, pielgrzymki, rekolekcje). A będzie udostępniała pokoje częściowo odpłatnie, a częściowo nieodpłatnie.

Zgodnie z ww. umową zakres robót budowlanych opisano w dokumentacji projektowej i przedmiarze robót. Przewidziano, że projekt inwestycyjny realizowany będzie w 4 etapach:

  • etap 1 obejmie stan surowy otwarty,
  • etap 2 obejmie wykonanie stolarki zewnętrznej oraz elewacji,
  • etap 3 obejmie wykonanie instalacji wewnętrznych,
  • etap 4 obejmie wykonanie robót wykończeniowych.

Przedmiotowa umowa dotyczy realizacji etapu 1.

Pozwolenie na budowę i zatwierdzenie projektu budowlanego

Roboty budowlane są prowadzone w oparciu o ostateczną decyzję Starosty z dnia 21 lutego 2014 r. wydaną dla A. Na mocy przedmiotowej decyzji ww. Starosta zmienił swoją wcześniejszą decyzję z dnia 3 października 2011 r. o pozwoleniu na rozbudowę Domu Młodzieżowego (…) wraz z zewnętrznymi zbiornikami wody p.poż., zbiornikiem retencyjnym i pompownią oraz wewnętrznymi instalacjami i przebudową istniejącej części w zakresie wewnętrznych instalacji, przebudową istniejących przyłączy i sieci oraz przebudową układu komunikacji kołowej i pieszej na określonych działkach w zakresie treści decyzji.

Starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił A pozwolenia na:

  1. rozbudowę Domu Młodzieżowego (…), wraz z zewnętrznymi zbiornikami wody p.poż., zbiornikiem retencyjnym i pompownią oraz wewnętrznymi instalacjami:
    • sanitarnymi: wod.-kan., c.o., wentylacji mech. i klimatyzacji, gazową wraz z kotłownią gazową,
    • elektrycznymi: zasilania, oświetlenia, odgromową, oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego,
    • słaboprądowymi: technicznymi (komputerową i telefoniczną, telewizji dozorowej, telewizji użytkowej, nagłośnienia), sygnalizacji pożaru,
  2. przebudowę istniejącej części w zakresie wewnętrznych instalacji:
    • sanitarnych: wod.-kan., c.o., wentylacji mechanicznej i klimatyzacji,
    • elektrycznych: zasilania, oświetlenia, odgromowej, oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego,
    • słaboprądowych: teletechnicznych (komputerowej i telefonicznej, telewizji dozorowej, telewizji użytkowej, nagłośnienia) sygnalizacji i pożaru;
  3. przebudowę istniejących przyłączy i sieci w zakresie:
    • instalacji sanitarnych: przebudowy przyłącza wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, gazowego, przebudowy fragmentów zewnętrznych instalacji kanalizacji sanitarnej i deszczowej, przebudowy fragmentu sieci gazowej,
    • instalacji elektrycznych: przebudowy przyłącza elektrycznego, przebudowy fragmentu sieci, przebudowy zewnętrznego oświetlenia terenu, budowy zasilania pompowni wody pożarowej,
  4. przebudowę układu komunikacji kołowej i pieszej na wskazanych działkach.

Parametry obu budynków

Nowy budynek w przeważającej części jest przeznaczony na cele inne niż mieszkalne, przy czym w 25,48% jest przeznaczony na cele mieszkalne. W rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jest budynkiem hotelowym (PKOB grupa 121, klasa 1211).

Stary budynek w przeważającej części jest przeznaczony na krótkotrwały (turystyczny) pobyt młodzieży i pielgrzymów. W rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jest budynkiem zakwaterowania turystycznego, pozostałym (PKOB grupa 121, klasa 1212).

Projekt przewiduje, że nowy budynek będzie składał się z 4 kondygnacji. Zgodnie z projektem architektonicznym, czwarta kondygnacja (3 piętro) nowego budynku będzie przeznaczona na mieszkania dla zakonników. Na poziomie tym znajdować się będzie 6 mieszkań – każde obejmujące pokój jednoosobowy z tarasem, łazienką i przedpokojem. Ponadto na poziomie mieszkań zlokalizowane będą hall, wspólne pomieszczenie socjalne, pomieszczenie techniczne dla urządzeń chłodniczych i klatka schodowa. Mieszkania nie posiadają indywidualnych aneksów kuchennych, ponieważ zgodnie z tradycją zakonnicy stołują się razem jako wspólnota. Z tego powodu na drugiej kondygnacji nowego budynku (1 piętrze) znajdować się będzie wspólna jadalnia dla zakonników. Przedmiotowe mieszkania mają być udostępnione duchownym wchodzącym w skład wspólnoty do stałego zamieszkania. Pomieszczenie socjalne przeznaczone jest do użytku osób zamieszkujących to piętro (wspólny quasi salon).

Zakonnicy będą zaspokajać swoje stałe potrzeby mieszkaniowe w tych mieszkaniach – będą tam spać, przetrzymywać swoje prywatne rzeczy, odpoczywać, zaś potrzeby żywieniowe i kontakty z innymi osobami będą utrzymywać we wspólnej jadalni i we wspólnym quasi salonie.

A nie będzie wyodrębniać w budynkach własności lokali. Dotyczy to zarówno mieszkań dla zakonników, jak i innych pomieszczeń. Powierzchnia żadnego z mieszkań (składającego się z pokoju jednoosobowego z tarasem, łazienką i przedpokojem) nie przekroczy 150 m2.

Wynagrodzenie wykonawcy

Za wykonanie przedmiotu umowy wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie ryczałtowe netto powiększone o obowiązujący w dacie wystawienia faktury podatek VAT (umowa nie określa jaka to stawka). Rozliczanie między stronami następować będzie sukcesywnie, jeden raz w miesiącu w oparciu o faktury częściowe sporządzane przez generalnego wykonawcę na podstawie zatwierdzonych przez A częściowych protokołów odbioru robót. Strony sporządziły już kilka protokołów częściowego odbioru robót i wnioskodawca wystawił A faktury częściowe, przy czym w fakturach zastosował podatek VAT w stawce 23%.

Wynagrodzenie ryczałtowe obejmuje całość umówionych robót budowlanych. W umowie nie podzielono wynagrodzenia na część należną za wykonanie robót w ramach bryły budynku i część należną za roboty wykraczające poza bryłę budynku, jak i nie wydzielono wynagrodzenia należnego za wykonanie mieszkań na czwartej kondygnacji.

Wynagrodzenie ryczałtowe wnioskodawcy zostało ustalone po negocjacjach na bazie kosztorysu ofertowego, który wskazywał rodzaj robót budowlanych do wykonania w ramach etapu 1 inwestycji, jednostkę miary i cenę jednostkową. W oparciu o protokoły odbiorów i kosztorys ofertowy Wnioskodawca jest w stanie co miesiąc określić ilość, rodzaj i wartość robót wykonywanych poza bryłą budynku oraz ilość, rodzaj i wartość robót wykonywanych w bryle budynków, w tym związanych z mieszkaniami braci, hallem i pokojem socjalnym na czwartej kondygnacji (3 piętrze) oraz jadalnią zakonników na drugim poziomie (1 piętrze).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Jaka stawka podatkowa VAT powinna być zastosowana do robót budowlanych niewykraczających poza bryłę nowej części budynku przy realizacji inwestycji określonej w przedmiotowej Umowie w części odnoszącej się do mieszkań zlokalizowanych na czwartej kondygnacji tego budynku (obejmujących przedpokój, pokój, łazienkę i taras)?
  2. Jaka stawka podatkowa VAT powinna być zastosowana do robót budowlanych niewykraczających poza bryłę nowej części budynku przy realizacji inwestycji określonej w przedmiotowej umowie w części odnoszącej się do hallu i pomieszczenia socjalnego związanych z mieszkaniami zlokalizowanymi na czwartej kondygnacji tego budynku?
  3. Jaka stawka podatkowa VAT powinna być zastosowana do robót budowlanych niewykraczających poza bryłę nowej części budynku przy realizacji inwestycji określonej w przedmiotowej umowie w części odnoszącej się do jadalni zakonników (druga kondygnacja nowego budynku) związanej z mieszkaniami zlokalizowanymi na czwartej kondygnacji tego budynku?
  4. Jak stawka podatkowa VAT powinna być zastosowana do robót budowlanych wykraczających poza bryłę nowej i starej części budynku przy realizacji inwestycji określonej w przedmiotowej umowie?
  5. W przypadku uznania, że w niniejszej sprawie do robót budowlanych niewykraczających poza bryłę nowego budynku w części odnoszącej się do mieszkań zlokalizowanych na czwartej kondygnacji tego budynku ma zastosowanie obniżona stawka podatkowa VAT (na dzień złożenia wniosku 8%), w oparciu o jakie kryterium i jakim sposobem określić wartość robót budowlanych wykonanych w ramach bryły nowego budynku w części odnoszącej się do tych mieszkań?
  6. W przypadku uznania, że w niniejszej sprawie do robót budowlanych niewykraczających poza bryłę nowego budynku w części odnoszącej się do hallu i pomieszczenia socjalnego zlokalizowanych na czwartej kondygnacji tego budynku ma zastosowanie obniżona stawka podatkowa VAT (na dzień złożenia wniosku 8%), w oparciu o jakie kryterium i jakim sposobem określić wartość robót budowlanych wykonanych w ramach bryły nowego budynku w części odnoszącej się do hallu i pomieszczenia socjalnego?
  7. W przypadku uznania, że w niniejszej sprawie do robót budowlanych niewykraczających poza bryłę nowego budynku w części odnoszącej się do jadalni braci zlokalizowanej na drugiej kondygnacji tego budynku ma zastosowanie obniżona stawka podatkowa VAT (na dzień złożenia wniosku 8%), w oparciu o jakie kryterium i jakim sposobem określić wartość robót budowlanych wykonanych w ramach bryły nowego budynku w części odnoszącej się do jadalni braci?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Odnośnie pytania 1, 2 i 3

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro część robót budowlanych wykonywanych w bryle nowego budynku dotyczy wybudowania mieszkań w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, to wynagrodzenie wykonawcy za wykonanie tych robót powinno być opodatkowane obniżoną stawką podatkową VAT (na datę złożenia wniosku 8%), o której mowa w art. 41 ust. 2 i ust. 12 u.p.t.u. (łącznie z wynagrodzeniem za mury zewnętrzne lokali mieszkalnych, tarasy przy tych lokalach i ich wewnętrzne instalacje). Tą samą stawką podatkową VAT powinny być objęte roboty związane z hallem, pomieszczeniem socjalnym i jadalnią zakonników, gdyż pomieszczenia te są przeznaczone do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych lokatorów ww. mieszkań.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (por. art. 7 u.p.t.u.). Przez świadczenie usług rozumie się natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 u.p.t.u. (por. art. 8 u.p.t.u.).

W niniejszej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem usług, polegających na realizacji robót budowlanych na zasadzie generalnego wykonawstwa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 u.p.t.u. w zw. z art. 146a pkt 1 u.p.t.u., podstawową stawką podatkową VAT jest stawka 23%. Ma ona zastosowanie do wszystkich czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie (stawka obniżona VAT. Por – art. 41 ust. 2 u.p.t.u. w związku z art. 146a pkt 2 u.p.t.u.).

Z art. 41 ust. 12 u.p.t.u. wynika, że obniżoną stawkę podatkową VAT (na datę złożenia wniosku 8%) stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 u.p.t.u. w zw. z art. 41 ust. 2 u.p.t.u. i art. 146a pkt 2 u.p.t.u.). Regulacja ta znajduje swoje rozwinięcie w art. 41 ust. 12a u.p.t.u. definiującym budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym jako obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b u.p.t.u.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2, a także lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 (art. 41 ust. 12b u.p.t.u.). W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b obniżoną stawkę podatkową VAT stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c u.p.t.u.).

Podsumowując, na gruncie wyżej przytoczonych regulacji, możliwość zastosowania obniżonej stawki podatkowej VAT (na datę złożenia wniosku 8%) w odniesieniu do robót budowlanych zależy od łącznego spełnienia dwóch przesłanek:

  1. roboty muszą polegać na budowie, remoncie, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowie budynków lub ich części, oraz
  2. budynki lub ich części, których dotyczą powyższe roboty, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy. Pomocniczo należy zatem sięgnąć do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 290).

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów (por. Objaśnienia wstępne, Pojęcia podstawowe). Z powyższego wynika, że instalacje i urządzenia techniczne wewnątrz bryły budynku są częścią budynku. Część „mieszkaniowa” budynku obejmuje pomieszczenia mieszkalne: kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczania ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnia).

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcza do tej ustawy, nie precyzują terminu lokal mieszkalny. W związku z tym, należy posiłkować się definicją lokalu mieszkalnego zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), który stanowi, że samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, która wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

W niniejszej sprawie mamy do czynienia z inwestycją polegającą na rozbudowie istniejącego obiektu wraz z zewnętrznymi zbiornikami wody p.poż, zbiornikiem retencyjnym i pompownią oraz z wewnętrznymi instalacjami i przebudową istniejącej części w zakresie wewnętrznych instalacji, przebudową istniejących przyłączy sieci oraz przebudową układu komunikacji kołowej i pieszej. Chodzi o wzniesienie nowego budynku i połączenie go z budynkiem już istniejącym ciągami pieszymi oraz instalacjami. W ramach nowej części obiektu na czwartej kondygnacji (3 piętrze) powstaną mieszkania dla zakonników. Każde mieszkanie będzie składać się z pokoju, łazienki, przedpokoju i tarasu. Bracia będą zaspokajać swoje stałe potrzeby mieszkaniowe w tych mieszkaniach (będą tam spać, przetrzymywać swoje prywatne rzeczy, odpoczywać, zaś potrzeby żywieniowe i kontakty z innymi osobami będą utrzymywać we wspólnej jadalni i we wspólnym quasi salonie).

Prace polegające na rozbudowie i przebudowie obiektu budowlanego mieszczą się w katalogu robót budowlanych stworzonym w art. 41 ust. 12 u.p.t.u. Z kolei mieszkania dla zakonników posłużą zaspokojeniu ich stałych potrzeb mieszkaniowych, dlatego mieszkania te będą należały do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Skoro powierzchnia poszczególnych mieszkań (składających się z pokoju, tarasu, łazienki i przedpokoju) nie przekracza 150 m2 to wynagrodzenie za roboty budowlane związane z tymi lokalami (ściany wewnętrzne i zewnętrze, instalacje, tarasy) może być opodatkowane stawką preferencyjną 8% VAT (art. 41 ust. 2 i ust. 12 u.p.t.u.).

Z uwagi na fakt, że stałe potrzeby księży (potrzeby żywieniowe, rekreacyjne itp.) będą zaspokajane w pomieszczeniach takich jak hall, jadalnia i pomieszczenie socjalne należy uznać, że pomieszczenia te realizują funkcje mieszkaniowe i roboty budowlane związane z ich wykonaniem powinny być opodatkowane stawką, o której mowa w art. 41 ust. 2 i ust. 12 u.p.t.u.

Odnośnie pytania 4

Zdaniem Wnioskodawcy do robót budowlanych świadczonych na podstawie umowy w zakresie wykraczającym poza bryłę obu budynków (nowego i starego) będzie mieć zastosowanie stawka podatkowa, o której mowa w art. 41 ust. 1 u.p.t.u (na datę złożenia wniosku 23%).

Do końca 2007 r. opodatkowanie obniżoną stawką podatkową VAT (wówczas 7%) dotyczyło nie tylko obiektów budownictwa mieszkaniowego, lecz także usług budowlanych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a) u.p.t.u., w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stawkę 7% stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Regulacja ta miała charakter tymczasowy i przestała obowiązywać z dniem 1 stycznia 2008 r.

Pojęcie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zostało zdefiniowane w art. 146 ust. 3 u.p.t.u. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenie i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

– jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Należy podkreślić, że art. 146 u.p.t.u. nie został uchylony i zawarte w nim definicje nadal obowiązują.

Aktualnie, obniżoną stawkę podatkową VAT (na datę złożenia wniosku 8%) stosuje się do czynności wymienionych m.in. w art. 41 ust. 12 u.p.t.u., wykonywanych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz do robót konserwacyjnych zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719 ze zm).

Zgodnie z powołanym wcześniej rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), instalacje i urządzenia techniczne wewnątrz bryły budynku są częścią budynku. Należy zatem uznać, że pojęcie budynku nie obejmuje elementów infrastruktury towarzyszącej budownictwu położonych poza bryłą budynku.

Pogląd taki jest utrwalony w orzecznictwie sądów administracyjnych. Można wskazać na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie w składzie 7 sędziów z dnia 3 czerwca 2013 r. (sygn. I FPS 7/12, publ. Lex), w której stwierdzono wyraźnie, iż „obniżona stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., w brzmieniu od 1 stycznia 2008 r.) oraz w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) i w § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), nie może mieć zastosowania do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego wykonywanych poza budynkiem. Wyłącznie roboty realizowane wewnątrz obiektów mieszkalnych mogą być opodatkowane niższą, 8-proc. stawką VAT”.

Należy wiec uznać, że do robót budowlanych wykonywanych przez Wnioskodawcę w zakresie wykraczającym poza bryłę obu budynków będzie mieć zastosowanie podstawowa stawka podatkowa VAT (na datę złożenia wniosku 23%).

Odnośnie pytania 5, 6 i 7

Zdaniem Wnioskodawcy, kryterium według którego należy określić wysokość wynagrodzenia opodatkowanego poszczególnymi stawkami VAT (na datę złożenia wniosku 8% i 23%) powinna być ilość, rodzaj i wartość robót budowlanych wykonanych w danym okresie rozliczeniowym. Wnioskodawca powinien więc co miesiąc określić ilość i rodzaj robót budowlanych w ramach bryły budynku, ilość i rodzaj robót wykonanych poza bryłą budynku, a także ilość i rodzaj robót dotyczących mieszkań, hallu, jadalni i pomieszczania socjalnego zlokalizowanych w nowym budynku. Następnie do powyższych robót Wnioskodawca powinien odnieść ceny jednostkowe ustalone w wynegocjowanym kosztorysie. Tak ustaloną wartość robót dotyczących mieszkań zakonników, jadalni zakonników, hallu i pomieszczenia socjalnego Wnioskodawca powinien opodatkować stawką obniżoną VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2 i ust. 12 u.p.t.u., zaś wartość pozostałych robót opodatkować stawką podatkową VAT, o której mowa w art. 41 ust. 1 u.p.t.u.

W umowie o roboty budowlane określono wynagrodzenia ryczałtowe za całość robót. Nie określono jaka część tej kwoty dotyczy robót w zakresie niewykraczającym poza bryłę budynku, a jaka robót wykraczających poza ten zakres. Nie podano również jaka część ryczałtu przypada na roboty budowlane związane z wykonaniem lokali mieszkalnych dla braci, jadalni, hallu i pomieszczenia socjalnego zlokalizowanych w nowym budynku.

W umowie nie wskazano jaka stawka podatkowa odnosi się do wykonywanych robót budowlanych pozostawiając to do ustalenia na datę wystawienia faktury w oparciu o obowiązujące przepisy.

W oparciu o miesięczne częściowe protokoły odbiorów robót budowlanych i kosztorys ofertowy, Wnioskodawca jest w stanie określić ilość, rodzaj i wartość robót budowanych wykonywanych poza bryłą budynku, jak i ilość, rodzaj i wartość robót budowlanych wykonywanych w granicach bryły budynku, w tym związanych w wybudowaniem mieszkań dla zakonników A, jadalni, hallu i pomieszczenia socjalnego.

W związku z powyższym, wystawiając fakturę dla A, Wnioskodawca powinien dokonać podziału robót budowlanych wykonanych w danym miesiącu na roboty dotyczące budynku i roboty wykonane poza budynkiem, a ponadto w ramach robót wykonywanych w budynku – na te, które dotyczą mieszkań dla braci, jadalni, hallu i pomieszczenia socjalnego. W konsekwencji Wnioskodawca powinien ustalić wynagrodzenie za roboty budowlane dotyczące mieszkań, jadalni, hallu i pomieszczenia socjalnego jako opodatkowane obniżoną stawką podatkową VAT (na datę złożenia wniosku 8%), a pozostałą część robót opodatkować podstawową stawką podatkową VAT (na datę złożenie wniosku 23%).

Taki mechanizm ustalenia wynagrodzenia zaakceptował Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, który w indywidualnej interpretacji podatkowej z 9 maja 2008 r. (sygn. IBPP2/443-122/08/ASz/KAN-1464/02/08) wyjaśnił, że „(…) brak jest przepisów określających sposób wyodrębnienia wartości związanej z budownictwem mieszkaniowym oraz kwoty związanej z budową infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowego z kwoty wynagrodzenia za cały zakres rzeczowy umowy. Wyodrębnienia tego winien dokonać Wnioskodawca we własnym zakresie na podstawie sporządzonej dokumentacji projektowej i kosztorysowej. Od tak obliczonych wartości usług Wnioskodawca winien obliczyć podatek VAT według stawek 22% i 7%. Różnice wartości usług budownictwa mieszkaniowego oraz wykonania infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowego i podatków VAT (odpowiednio 22% i 7%) będą stanowiły wartości podstaw opodatkowanie ww. stawkami podatku od towarów i usług”.

Powyższe wytyczne należy odpowiednio odnieść do pomieszczeń mieszkalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a położonych w budynkach niemieszkalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • stawki podatku dla robót budowlanych niewykraczających poza bryłę nowej części budynku – jest nieprawidłowe,
  • stawki podatku dla robót budowlanych wykraczających poza bryłę nowej i starej części budynku – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – stosownie do ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z kolei w myśl art. 41 ust. 12b ustawy – do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 12c ustawy – w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy, nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego oraz lokalu użytkowego.

Definicję lokalu mieszkalnego zawiera natomiast art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2015 r., poz. 1892, z późn. zm.). Zgodnie z nim, samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Zatem, opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług przy klasyfikowaniu obiektów, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, wydanej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 2002 r. Nr 18, poz. 170, z późn. zm.), która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

W związku z powyższym, budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, o których mowa w cyt. art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, to:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112);
  • budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113), czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290, z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 i pkt 2).

Zgodnie z art. 3 pkt 7 i 7a ustawy Prawo budowlane, przez roboty budowlane rozumie się budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Przez przebudowę natomiast rozumie się wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Stwierdzić należy, że w przedstawionej powyżej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi, w tym na konstrukcji umieszczonej na dachu budynku lub jego ścianach. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej.

Natomiast dla usług wykonywanych poza obiektem budowlanym zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Powyższe potwierdzają przepisy art. 146 ust. 1-3 ustawy. Zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, stawkę w wysokości 7% stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W związku z wprowadzonymi w tym okresie zmianami przepisów dotyczących podatku od towarów i usług ustawodawca nie zrezygnował z posługiwania się w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż art. 146 ustawy nie został uchylony, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy. Jednakże przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki dla tego typu robót, ustała z dniem 31 grudnia 2007 r.

W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Stawka obniżona nie obejmuje usług związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 146 ust. 3 ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

– jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że od dnia 1 stycznia 2008 r. nastąpiła zmiana przepisów prawa w zakresie opodatkowania infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zmieniono stan prawny wynikający z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy, w ramach którego budownictwo mieszkaniowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą podlegało opodatkowaniu obniżoną stawką w wysokości 7%.

Aktualnie, obniżoną stawkę w wysokości 8% stosuje się do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywanych w obiektach budowlanych lub w ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz do robót konserwacyjnych zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719, z późn. zm.). Natomiast w sytuacji, gdy czynności te dotyczą infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu podlegają one opodatkowaniu podstawową stawką podatku w wysokości 23%.

Podkreślić należy, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do czynności wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do ustawy. Warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze, zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych. Jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Będzie on realizował roboty budowlane na rzecz zleceniodawcy polegające na przebudowie i rozbudowie (…) Domu Młodzieżowego. Przedmiotem umowy jest wybudowanie nowego budynku i połączenie go z istniejącym już budynkiem. Budowana nowa część obiektu (nowy budynek) zostanie połączona ze starą częścią (istniejącym budynkiem) ciągami komunikacyjnymi oraz instalacjami. Nowy budynek w przeważającej części jest przeznaczony na cele inne niż mieszkalne, przy czym w 25,48% jest przeznaczony na cele mieszkalne. W rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jest on budynkiem hotelowym (PKOB grupa 121, klasa 1211). W budynku będą zamieszkiwać na stałe zakonnicy. Natomiast stary budynek w przeważającej części jest przeznaczony na krótkotrwały (turystyczny) pobyt młodzieży i pielgrzymów. W rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jest budynkiem zakwaterowania turystycznego, pozostałym (PKOB grupa 121, klasa 1212). Przedmiotem wniosku jest jedynie 1 etap budowy obejmujący stan surowy otwarty.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii określenia stawki podatku dla robót budowlanych, obejmujących 1 etap budowy (stan surowy otwarty), niewykraczających poza bryłę nowej części budynku oraz robót budowlanych wykraczających poza bryłę nowej i starej części budynku.

Należy wskazać, że budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym należy rozumieć w znaczeniu określonym w przywołanym wcześniej art. 41 ust. 12a ustawy, z uwzględnieniem ust. 12b tego artykułu oraz przepisu art. 2 pkt 12 ustawy.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że w przypadku usług, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy wykonywanych w budynku sklasyfikowanym według PKOB do grupowania 121, zastosowanie obniżonej stawki podatku w wysokości 8% byłoby możliwe wyłącznie w sytuacji, gdyby prace budowlane były prowadzone w lokalach mieszkalnych mieszczących się w takim budynku. Jednakże, w przedmiotowej sprawie realizowana inwestycja dotyczy obiektu jako całości, a nie samego lokalu mieszkalnego lub użytkowego. Biorąc pod uwagę wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację obiektu (PKOB 121), uznać należy, że usługi budowlane wykonane do całość obiektu będą opodatkowane stawką 23%. Dodatkowo należy wskazać, że na etapie budowy (stan surowy otwarty) trudno mówić o wyodrębnieniu lokali mieszkalnych w budynku.

Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny oraz opis stanu faktycznego, stwierdzić należy, że skoro przedmiotem robót budowlanych jest budowa budynku – jako całości, zaklasyfikowanego według PKOB do klasy 1211, a więc budynku innego niż zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, brak jest podstaw aby do jakichkolwiek części robót związanych z ww. budową (etap 1 – stan surowy otwarty) miała zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że roboty budowlane wykonywane w ramach przebudowy i rozbudowy (…) Domu Młodzieżowego, obejmujące etap 1 inwestycji (stan surowy otwarty), podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT w wysokości 23%, gdyż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują dla usług budowlanych, dotyczących budowy obiektu sklasyfikowanego w grupowaniu 121, preferencyjnej stawki podatku VAT.

W konsekwencji, nie jest możliwe zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 8% do części usług. W związku z powyższym stanowisko, zgodnie z którym do robót budowlanych niewykraczających poza bryłę nowej części budynku ma zastosowanie stawka podatku w wysokości 8% należy uznać za nieprawidłowe (pytania oznaczone we wniosku numerami 1-3).

Również w odniesieniu do robót budowlanych wykraczających poza bryłę nowej i starej części budynku przy realizacji inwestycji określonej w przedmiotowej umowie, zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za prawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4).

Jednocześnie – z uwagi na okoliczność, że w zakresie pytania nr 5, nr 6 i nr 7 Wnioskodawca oczekuje odpowiedzi tylko w przypadku uznania, że w niniejszej sprawie do robót budowlanych niewykraczających poza bryłę nowego budynku ma zastosowanie obniżona stawka podatkowa VAT (na dzień złożenia wniosku 8%) – tut. organ wskazuje, że rozstrzygnięcie kwestii przedstawionej w pytaniach nr 5, nr 6 oraz nr 7 dotyczącej sposobu wyodrębnienia wartości robót opodatkowanych poszczególnymi stawkami podatku stało się bezprzedmiotowe.

Należy wskazać dodatkowo, iż przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny stanowiska odnośnie klasyfikacji przedmiotowego budynku, a niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o klasyfikację PKOB podaną przez Wnioskodawcę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj