Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.74.2017.1.KK
z 21 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2017 r. (data wpływu 23 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 8% stawki podatku dla opłaty startowej uprawniającej do wzięcia udziału w imprezie sportowej, uznania Spółki za następcę prawnego oraz prawa do skorygowania przez Spółkę rozliczeń podatku – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 8% stawki podatku dla opłaty startowej uprawniającej do wzięcia udziału w imprezie sportowej, uznania Spółki za następcę prawnego oraz prawa do skorygowania przez Spółkę rozliczeń podatku.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


E. sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest polską spółką kapitałową (Spółka została założona w 2015 r. i zawiesiła prowadzenie działalności, z końcem 2016 r. prowadzenie działalności zostało wznowione), zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym (E. sp. z o. o. podatnikiem VAT czynnym od lutego 2017 r.). Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie szkolenia sportowego, doradztwa żywieniowego oraz organizacji zawodów (imprez) sportowych.

Reorganizacja.

W lutym 2017 r. do Spółki zostało wniesione przedsiębiorstwo spółki cywilnej działającej pod firmą L.S. P. M. F. i F. S. S.C. (dalej: Spółka cywilna). Ta operacja była wyłączona z opodatkowania VAT, z uwagi na fakt, iż jej przedmiotem było przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów w zakresie VAT (wyłączenie na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT).

Spółka cywilna była wcześniej (przed wniesieniem przedsiębiorstwa) zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i prowadziła działalność m.in. w zakresie organizacji zawodów (imprez) sportowych. W efekcie wniesienia przedsiębiorstwa Spółki cywilnej do Spółki, działalność ta została w całości przejęta przez Spółkę (Spółka cywilna nie prowadzi już żadnej działalności, faktycznie została rozwiązana z końcem lutego 2017 r. i podlega wyrejestrowaniu jako podatnik VAT).

Poniżej zaprezentowano opis głównej działalności gospodarczej, jaką prowadziła Spółka cywilna, obecnie zaś, w efekcie wniesienia przedsiębiorstwa do Spółki, prowadzi ją Spółka.


Prowadzona działalność gospodarcza.

Spółka (wcześniej Spółka cywilna) jest organizatorem zawodów sportowych (m.in. biegowych, triathlonowych, rowerowych). Organizacja zawodów sportowych polega na wyznaczeniu trasy zawodów (trasa jest określona i często atestowana), zapewnieniu pomiaru czasu, zapewnieniu obsługi trasy (w tym obsługi medycznej), sponsorów oraz zaproszeniu osób, które będą chciały wziąć udział w zawodach. Dostęp do zawodów sportowych mają wyłącznie uczestnicy, którzy spełnią określone warunki (w tym wniosą opłatę i zaakceptują regulamin udziału).

Udział w zawodach organizowanych jest co do zasady odpłatny (konieczność wniesienia opłaty startowej przelewem lub gotówką) i mogą brać w nim udział osoby fizyczne (konsumenci) oraz przedsiębiorcy (np. biorący udział w zawodach celem promocji własnej firmy).

Zgodnie z regulaminem takich zawodów sportowych, osoba (konsument lub przedsiębiorca), który chce wziąć udział w zawodach musi wnieść opłatę (określoną jako kwota brutto) i zaakceptować regulamin (kwestie bezpieczeństwa i odpowiedzialności). W zamian za opłatę, osoba uzyskuje możliwość startu w zawodach sportowych (otrzymuje numer startowy), a także „może otrzymać ewentualne dodatkowe związane ze startem” (np. koszulkę startową, napoje w trakcie zawodów, medal czy dyplom po ukończeniu zawodów, nagrody za zwycięstwo).

Interpretacja uzyskana przez Spółkę cywilną.

W dniu 12 stycznia 2017 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał dla Spółki cywilnej interpretację indywidualną, sygn. (…), w której potwierdził, że w świetle art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 185 załącznika nr 3 ustawy o VAT, opłaty startowe pobierane przez Spółkę cywilną za usługi opisane powyżej stanowią wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu obniżoną (aktualnie 8%) stawką VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w świetle art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 185 załącznika nr 3 ustawy o VAT, opłaty startowe pobierane przez Spółkę stanowią wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu obniżoną (aktualnie 8%) stawką VAT?
  2. Czy w świetle art. 19 Dyrektywy VAT, Spółka jest sukcesorem Spółki cywilnej w odniesieniu do rozliczeń VAT dotyczących przejętego przedsiębiorstwa (a więc działalności prowadzonej za pośrednictwem przedsiębiorstwa)?
  3. Jeśli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 2. jest prawidłowe, czy Spółka powinna być uprawniona do skorygowania rozliczeń VAT w odniesieniu do sprzedaży realizowanej przez Spółkę cywilną za pośrednictwem przedsiębiorstwa Spółki cywilnej, które następnie zostało wniesione do Spółki, nawet jeśli sprzedaż ta miała miejsce przed dniem formalnej rejestracji Spółki?


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 185 załącznika nr 3 ustawy o VAT, opłaty startowe pobierane przez Spółkę stanowią wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu obniżoną (aktualnie 8%) stawką VAT.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 19 Dyrektywy VAT, Spółka jest sukcesorem Spółki cywilnej w odniesieniu do rozliczeń VAT dotyczących przejętego przedsiębiorstwa (a więc działalności prowadzonej za pośrednictwem przedsiębiorstwa).


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 2. jest prawidłowe, to Spółka powinna być uprawniona do skorygowania rozliczeń VAT w odniesieniu do sprzedaży realizowanej przez Spółkę cywilną za pośrednictwem przedsiębiorstwa Spółki cywilnej, które następnie zostało wniesione do Spółki, nawet jeśli sprzedaż ta miała miejsce przed dniem formalnej rejestracji Spółki.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają m.in. opłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczenie usług polega na podjęciu przez podatnika działania lub jego zaniechaniu, powodującego obiektywne przysporzenie dla usługobiorcy, w zamian za co podatnik otrzymuje wynagrodzenie. Innymi słowy: do świadczenia usług dochodzi wówczas gdy jeden podmiot podejmuje działanie lub zaniechanie działania w zamian za będące jego ekwiwalentem wynagrodzenie.

W przedmiotowej sytuacji nie powinno budzić wątpliwości, iż opłaty pobierane przez Spółkę stanowią wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu VAT. W zamian za opłatę. Spółka umożliwia osobie (uczestnikowi) wzięcie udziału w zawodach sportowych, które są rozgrywane według jasno określonych zasad i w oparciu o regulamin. Skoro osoba (uczestnik) uzyskuje konkretną korzyść (może wziąć udział w zawodach sportowych) i za tę korzyść jest określona opłata (wynagrodzenie), to Spółka powinna zostać uznana za podatnika świadczącego usługę opodatkowaną VAT (w zamian za opłatę startową).

Jednocześnie, w opinii Spółki, dla określenia prawidłowej stawki VAT za usługę świadczoną w zamian za opłatę startową, należy odwołać się do poz. 185 załącznika nr 3 ustawy o VAT (w załączniku tym są określone świadczenia, które podlegają obniżonej - aktualnie 8% - stawce VAT). Zgodnie z tym przepisem (pozycją załącznika nr 3 do ustawy o VAT), obniżoną stawkę VAT stosuje się do usług wstępu na imprezy sportowe (usługa nie jest definiowana przez odwołanie do klasyfikacji statystycznych, lecz wyłącznie poprzez jej językowe/biznesowe rozumienie).

W tym kontekście należy podkreślić, iż pojęcie wstęp na imprezy sportowe - posiłkując się definicjami słownikowymi) - należy rozumieć, jako możliwość wejścia lub uczestniczenia w imprezach sportowych (zawodach sportowych). Wstęp to zarówno uczestnictwo czynne, jak i bierne (jako uczestnik i jako widz).

W związku z tym, nie powinno budzić wątpliwości, iż wstępem na imprezy sportowe jest zarówno wejście celem oglądania imprezy, jak również wejście celem wzięcia udziału w imprezie czy zawodach sportowych. W przypadku Spółki, opłata startowa uprawnia do czynnego udziału w zawodach sportowych. Wnosząc opłatę, uczestnik może wziąć udział w zamkniętych zawodach startowych, a więc uzyskuje świadczenie polegające na „wstępie na zawody sportowe”. Z tej przyczyny, opłata startowa stanowi odpłatność za świadczenie Spółki, które powinno być - w świetle poz. 185 załącznik nr 3 do ustawy o VAT - opodatkowane obniżoną (obecnie 8%) stawką VAT.

Praktyka organów podatkowych i sądów administracyjnych jest w tym zakresie jednolita i potwierdza stanowisko Wnioskodawcy.

Została ona w szczególności potwierdzona przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji wydanej dla Spółki cywilnej w dniu 12 stycznia 2017 r., sygn. (…). Możliwość stosowania obniżonej stawki VAT do usług świadczonych za opłatę startową (wzięcie udziału w zawodach sportowych) została potwierdzona również m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 lipca 2016 r. sygn. IBPP2/4512-301/16/BW, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 maja 2016 r. sygn. 1061-IPTPP1.4512.110.2016.2.AK, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 kwietnia 2016 r., sygn. IBPP2/4512-32/16/KO, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 marca 2016 r., sygn. ITPP1/4512-1175/15/IK, a także w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 311/13.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 2.

Sukcesja (następstwo prawne) polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują m.in. przepisy zawarte w art. 93-93e Ordynacji podatkowej. W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych. Przepisy te regulują tzw. sukcesję uniwersalną, co oznacza, że następca prawny wstępuje we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika (przepisy te jednak nie obejmują kwestii wniesienia przedsiębiorstwa czy zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ta operacja gospodarcza nie skutkuje więc sukcesją generalną).

Z kolei stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W myśl art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta odliczenia VAT jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przywołane przepisy ustawy o VAT stanowią implementację art. 19 Dyrektywy VAT, zgodnie z którym w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

W świetle cyt. wyżej regulacji należy uznać, że przyjęta w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT opcja wyłączenia od opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wymaga, aby w przypadku zbycia tak określonego przedmiotu, jego nabywca traktowany był jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia. W konsekwencji, w takiej sytuacji dochodzi do sukcesji prawnopodatkowej w zakresie VAT - następuje przeniesienie na nabywcę zasad dotyczących opodatkowania tym podatkiem w odniesieniu do czynności związanych z nabytym mieniem na warunkach identycznych, jakie obowiązywały zbywcę, gdyby do zbycia nie doszło.

Jak wskazano wyżej, zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e Ordynacji podatkowej.

W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, to jest sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych. Jednakże, jak wynika z powołanych wyżej przepisów ustawy o VAT, na jej gruncie istnieje szczególne rozwiązanie, niezależne od unormowań zawartych w Ordynacji podatkowej, regulujące prawa i obowiązki następców prawnych. Norma wynikająca z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT stanowi bowiem lex specialis wobec rozwiązań zawartych w Ordynacji podatkowej. W konsekwencji podatnik, który nabył przedsiębiorstwo (jego zorganizowaną część), i nadal je prowadzi, może korzystać w zakresie VAT z uprawnień służących zbywcy tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Mając na względzie powyższe, Spółka powinna być postrzegana jako sukcesor Spółki cywilnej w zakresie rozliczeń VAT w odniesieniu do działalności realizowanej wcześniej przez Spółkę cywilną za pośrednictwem przedsiębiorstwa. Innymi słowy, Spółka jest sukcesorem w zakresie VAT działalności, która została przejęta ze Spółki cywilnej.

Stanowisko to jest zgodne z orzecznictwem organów podatkowych - zostało potwierdzone m.in. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 marca 2016 r. sygn. ILPP4/443-653/14-4/BA.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 3.

Skoro Spółka jest sukcesorem Spółki cywilnej w zakresie rozliczeń VAT w odniesieniu do działalności realizowanej wcześniej przez Spółkę cywilną za pośrednictwem przedsiębiorstwa, to Spółka powinna być zobowiązana do przeprowadzenia wszelkich korekt rozliczeń VAT dotyczących prowadzonego (przejętego) przedsiębiorstwa. Powinno mieć to miejsce niezależnie od okresu, z którego takie korekty wynikają albo którego dotyczą (to zarówno okresu sprzed przejęcia przedsiębiorstwa, jak i po przejęciu przedsiębiorstwa).

Jeśli więc okaże się, że należy wystawić w bieżącym okresie fakturę korygującą dotyczącą działalności prowadzonej za pośrednictwem przejętego przedsiębiorstwa Spółki cywilnej, to fakturę powinna wystawić Spółka oraz ująć ją w swoich rozliczeniach VAT w odpowiednim okresie.

Jeśli konieczne będzie skorygowanie rozliczeń z konsumentami za wcześniejsze okresy, to taką korektę powinna zrealizować Spółka i ująć we własnych rozliczeniach VAT, co powinno mieć również odzwierciedlenie w korekcie deklaracji VAT za wcześniejsze okresy. Jeśli wystąpi konieczność korekt deklaracji VAT za okresy wcześniejsze (np. za poszczególne miesiące 2013 r.), to takie korekty powinny zostać złożone przez Spółkę jako sukcesora (w zakresie VAT) Spółki cywilnej z adnotacją, iż są one składane przez Spółkę jako sukcesora Spółki cywilnej. Teoretycznie więc, możliwa jest sytuacja, w której Spółka złoży korekty deklaracji VAT złożonych pierwotnie przez Spółkę cywilną za okres, kiedy Spółka jeszcze nie była zarejestrowana. Taka sytuacja będzie jednak zgodna z zasadą sukcesji w odniesieniu do rozliczeń w zakresie VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zasadności korekty rozliczeń z konsumentami. Jednocześnie należy wskazać, że ewentualne korekty winny być dokonane z uwzględnieniem uregulowań wynikających z art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) oraz art. 81 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.).

Końcowo należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj