Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.258.2017.1.BJ
z 7 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2017 r. (data wpływu 26 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „X” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina rozlicza się z podatku z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych tj. umów najmu lokali mieszkalnych, umów dzierżawy, umów użytkowania wieczystego, sprzedaży wody i odprowadzonych ścieków.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego planuje złożyć wniosek o przyznanie pomocy ze środków Urzędu Marszałkowskiego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Działanie: Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich, Poddziałanie: Wsparcie inwestycji w tworzenie, ulepszanie i rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji, kultury i powiązanej infrastruktury, nazwa operacji: Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów, nazwa zadania: „X”.

Powstałe w wyniku inwestycji targowisko jako środek trwały stanowić będzie własność Gminy. Na działce o powierzchni 4.142m2 wybudowane będą budynki: socjalno-gospodarczy (o powierzchni zabudowy 85 m2), oraz budynki handlowe (o powierzchni zabudowy 368,50 m2). Razem powierzchnia zabudowana stanowić będzie 454 m2, tj. 10,96% w stosunku do powierzchni całkowitej działki. Zostanie utwardzona powierzchnia (3.164 m2, tj. 76,38%), powstaną drogi manewrowe wewnętrzne (o długości 169 mb, tj. 964 m2), parkingi (o powierzchni 224 m2), ciągi piesze (o powierzchni łącznej 354 m2), powstanie również plac targowy z przeznaczeniem dla artykułów spożywczo-rolno-przemysłowych w tym dla żywności ekologicznej (o powierzchni 1.622 m2). Teren targowiska, zgodnie z projektem zagospodarowania, zostanie ogrodzony, oświetlony, przyłączony do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej oraz zagospodarowany nowymi nasadzeniami roślinnymi. W przyszłości Gmina ponosić będzie wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem targowiska tj. koszty energii elektrycznej itp. Targowisko będzie obiektem całorocznym i ogólnodostępnym.

Po zakończeniu inwestycji Gmina ma zamiar pobierać opłatę z tytułu wynajmu stanowisk handlowych na podstawie zawieranych indywidualnych umów cywilnoprawnych. Indywidualne umowy zawierane będą z podmiotami prowadzącymi działalność handlową na targowisku. Usługi związane z wynajęciem stanowisk handlowych będą dokumentowane fakturami VAT, które Gmina będzie ujmowała w rejestrach sprzedaży VAT. Należny podatek z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazać w składanych deklaracjach do Urzędu Skarbowego. Z targowiska będą również korzystać podmioty prowadzące działalność handlową (tzw. sprzedaż z pojazdów w formie obwoźnej), a które nie będą wnosić opłaty za rezerwację miejsc handlowych. Od tych podmiotów będzie pobierana opłata targowa zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Wybudowane targowisko Gmina będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ( działalność statutowa).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy w związku z realizacją ww. zadania Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych związanych z wydatkami poniesionymi na budowę targowiska ?


Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo do odliczenia VAT od faktur zakupowych wydatków związanych z wydatkami poniesionymi na budowę targowiska, ponieważ powstałe w wyniku inwestycji targowisko będzie wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - będzie prowadzona działalność polegająca na odpłatnym udostępnieniu miejsc handlowych (zawierane będą umowy cywilnoprawne w celu rezerwacji miejsc handlowych).

Inwestycja będzie realizowana przez Gminę w ramach zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym tj. w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych należą także zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy targowisk i hal targowych zgodnie z art. 7 ust.1 pkt 11 ww. ustawy.

Wybudowane w wyniku inwestycji targowisko będzie wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do innych celów w rozumieniu art. 15 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Zgodnie z postanowieniem art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury zakupowe związane ww. inwestycją będą wystawiane na Gminę.

Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie pobierać na mocy zawieranych umów cywilnoprawnych opłaty z tytułu udostępniania miejsc targowych. Z tytułu usług wynajmu miejsc targowych Gmina będzie rozliczała się z podatku należnego w Urzędzie Skarbowym.

Targowisko będzie służyło również do działalności handlowej podmiotów, które nie rezerwują miejsca targowego a wnoszą opłatę za miejsce targowe w postaci opłaty targowej, która to ma charakter daniny publicznoprawnej i jest pobierana na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Zatem powstałe w wyniku inwestycji targowisko będzie wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i niepodlegających opodatkowaniu. Nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej, w zrozumieniu art. 15 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina zgodnie z postanowieniami art. 86 - 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług spełnia określone warunki tj. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT, oraz towary i usługi nabyte przez Gminę w celu realizacji ww. zadania inwestycyjnego wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych.

Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z budową targowiska na podstawie art. 86 ust. 2a-2g ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług z uwagi na niemożliwość przyporządkowania czyli bezpośredniej alokacji faktur zakupowych. Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego. Na mocy ww. przepisu zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

Reasumując Gmina uważa, że może odliczyć podatek naliczony związany z nabyciem towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania zgodnie z art. 86 ust 2a-2g oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, tj. naliczonego w proporcji prewskaźnikiem obliczonym wg. § 3 pkt 1.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowe, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj