Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.154.2017.2.AR
z 27 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2017 r. (data wpływu 24 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją Zadania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją Zadania. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 lipca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wniosek dotyczy planowanej termomodernizacji budynków wielorodzinnych.

Tytuł projektu: „(…) – termomodernizacja wielorodzinnych budynków mieszkalnych (…)”.

Termin realizacji inwestycji planuje się od 2 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2018 r.

Budynki objęte planowaną inwestycją wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych Miasta (mieszkania komunalne), są zarządzane przez Zakład Gospodarki Komunalnej i spełniają jedynie funkcje mieszkalne.

Przedmiotem inwestycji jest termomodernizacja trzech budynków wielorodzinnych

  • A,
  • B,
  • C,

obejmująca w szczególności docieplenie ścian z ościeżami, docieplenie stropu piwnic oraz docieplenie ostatnich kondygnacji, wymianę stolarki otworowej wraz z pracami towarzyszącymi, wykonanie wewnętrznej instalacji gazowej (demontaż istniejącej instalacji oraz zabudowa kotłów gazowych c.o. i c.w. – dwufunkcyjnych w miejsce starych nieefektywnych źródeł ciepła opalanych węglem).

Budynek A to budynek mieszkalny wielorodzinny, wolnostojący, dwuklatkowy w całości podpiwniczony, murowany, posiadający trzy kondygnacje naziemne. Budynek zwieńczony jest stropodachem dwuspadowym o niewielkim spadku pokrytym papą termozgrzewalną. Budynek został wybudowany w roku 1959. Dane techniczne budynku:

  • powierzchnia zabudowy 445,5 m2,
  • kubatura – 5184 m3,
  • powierzchnia użytkowa – 953 m2,
  • wysokość budynku – 13,51 m2,
  • szerokość budynku – 11‚6 m,
  • długość budynku – 37,18 m,
  • ilość kondygnacji nadziemnych – 3,
  • ilość mieszkań w budynku – 18,
  • ilość zamieszkałych osób – 43.

Zakres planowanych prac:

  1. docieplenie ścian i remont elewacji budynku (styropian o grubości 11 cm – ściany, 2 cm – oścież),
  2. docieplenie stropu ostatniej kondygnacji (styropian o grubości 19 cm),
  3. docieplenie stropu nad piwnicą (wełna mineralna 12 cm),
  4. wymiana stolarki otworowej (stare drewniane okna zostaną zastąpione oknami PCV o współczynniku ciepła nie większym niż 1,1 W/m2K),
  5. izolacja pionowa ścian fundamentowych,
  6. wykonanie instalacji elektrycznych klatek schodowych oraz instalacji odgromowej,
  7. roboty budowlane towarzyszące,
  8. wykonanie wewnętrznej instalacji gazowej i podłączenie 8 nowych kotłów gazowych dwufunkcyjnych c.o./c.w. (istniejąca w budynku instalacja gazowa musi zostać zdemontowana ze względu na jej zły stan techniczny, w 8 mieszkaniach kotły węglowe zostaną zastąpione gazowymi, w jednym mieszkaniu wykonano już wymianę kotła na gazowy).

Budynek B to budynek mieszkalny wielorodzinny, wolnostojący, jednoklatkowy w całości podpiwniczony, murowany, posiadający dwie kondygnacje naziemne. Budynek zwieńczony jest stropodachem dwuspadowym o niewielkim spadku pokrytym papą termozgrzewalną. Budynek został wybudowany w roku 1959.

Dane techniczne budynku:

  • powierzchnia zabudowy – 190,75 m2,
  • kubatura – 1692,5 m3,
  • powierzchnia użytkowa – 286,6 m2,
  • wysokość budynku – 9,82 m2,
  • szerokość budynku – 10,71 m,
  • długość budynku – 17,81 m,
  • ilość kondygnacji nadziemnych – 2,
  • ilość mieszkań w budynku – 6,
  • ilość zamieszkałych osób – 17.

Zakres planowanych prac:

  1. docieplenie ścian i remont elewacji budynku (styropian 12 cm – ściany, 2 cm – oścież),
  2. docieplenie stropu ostatniej kondygnacji (styropian 19 cm),
  3. docieplenie stropu nad piwnicą (wełna mineralna 12 cm),
  4. wymiana stolarki otworowej (stare drewniane okna zostaną zastąpione oknami PCV o współczynniku ciepła nie większym niż 1,1 W/m2K),
  5. izolacja pionowa ścian fundamentowych,
  6. wykonanie instalacji elektrycznych klatek schodowych oraz instalacji odgromowej,
  7. roboty budowlane towarzyszące,
  8. wykonanie wewnętrznej instalacji gazowej i podłączenie 3 nowych kotłów gazowych dwufunkcyjnych c.o/c.w. (istniejąca w budynku instalacja gazowa musi zostać zdemontowana ze względu na jej zły stan techniczny, w 3 mieszkaniach kotły węglowe zostaną zastąpione gazowymi, w 3 wykonano już wymiany kotłów na gazowe).

Budynek C to budynek mieszkalny wielorodzinny, wolnostojący, jednoklatkowy, w całości podpiwniczony, murowany posiadający trzy kondygnacje naziemne. Budynek zwieńczony jest stropodachem jednospadowym o niewielkim spadku pokrytym papą termozgrzewalną. Budynek został wybudowany w roku 1959.

Dane techniczne budynku:

  • powierzchnia zabudowy – 175,72 m2,
  • kubatura – 1873 m3,
  • powierzchnia użytkowa – 391 m2,
  • wysokość budynku – 10,85 m,
  • szerokość budynku – 11,66 m,
  • długość budynku – 15,07 m,
  • ilość kondygnacji nadziemnych – 3,
  • ilość mieszkań w budynku – 9,
  • ilość zamieszkałych osób – 21.

Zakres planowanych prac:

  1. docieplenie ścian i remont elewacji budynku (styropian 12 cm – ściany, 2 cm oścież),
  2. docieplenie stropu ostatniej kondygnacji (wełna mineralna 24 cm),
  3. docieplenie stropu nad piwnicą (wełna mineralna 12 cm),
  4. wymiana stolarki otworowej (stare drewniane okna zostaną zastąpione oknami PCV o współczynniku ciepła nie większym niż 1,1 W/m2K),
  5. izolacja pionowa ścian fundamentowych,
  6. roboty budowlane towarzyszące,
  7. wykonanie wewnętrznej instalacji gazowej i podłączenie 6 nowych kotłów gazowych dwufunkcyjnych c.o./c.w. (istniejąca w budynku instalacja gazowa musi zostać zdemontowana ze względu na jej zły stan techniczny, w 6 mieszkaniach kotły węglowe zostaną zastąpione gazowymi, w 3 wykonano już wymiany kotłów na gazowe).

Zadania zostaną sfinansowane z krajowych środków publicznych, tj. ze środków gminy. Planowane jest złożenie wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 dla osi priorytetowej: IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działania 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, Poddziałania 4.3.2 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – RIT Subregionu Zachodniego.

Stan przyszły:

Przedsięwzięcie zwiększy wpływ na ochronę środowiska poprzez:

  1. kompleksową termomodernizację obiektów – zwiększy się efektywność energetyczna budynków,
  2. wymianę starych, nieefektywnych źródeł ciepła opalanych węglem na kotły gazowe – zmniejszy się ilość toksycznych substancji uwalnianych do atmosfery.

Wszystkie budynki są budynkami mieszkalnymi i wynajmowane lokale to lokale mieszkalne, za które pobierane czynsze są zwolnione z podatku VAT. W wymienionych budynkach wynajmowane lokale nie służą działalności gospodarczej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 lipca 2017 r. stanowiącym doprecyzowanie opisu sprawy w poniższym zakresie:

  1. Wnioskodawca – Miasto (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Efekty inwestycji służą Wnioskodawcy do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych.
  3. Faktury dokumentujące wydatki ponoszone na realizację inwestycji wystawiane będą na Miasto (…).
  4. Zakład Gospodarki Komunalnej jest jednostką budżetową Miasta (…) i od dnia 1 stycznia 2017 r. podlega obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto (…) ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku, gdy zadanie realizuje podmiot publiczny zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), a realizowana sprzedaż jest zwolniona z podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji inwestycji.

Istniejące budynki to budynki mieszkalne wielorodzinne, w których pomieszczenia są wynajmowane na cele mieszkaniowe, usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz.1054 z późn. zm. ), są zwolnione od podatku VAT, dlatego Gminie nie przysługuje możliwość odliczenia podatku od inwestycji związanej z termomodernizacją budynków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje termomodernizację trzech wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Budynki objęte planowaną inwestycją wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych Miasta (mieszkania komunalne), są zarządzane przez Zakład Gospodarki Komunalnej i spełniają jedynie funkcje mieszkalne.

Zadania zostaną sfinansowane z krajowych środków publicznych, tj. ze środków gminy. Wnioskodawca planuje złożenie wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Przedsięwzięcie zwiększy wpływ na ochronę środowiska poprzez: kompleksową termomodernizację obiektów (zwiększy się efektywność energetyczna budynków) oraz wymianę starych, nieefektywnych źródeł ciepła opalanych węglem na kotły gazowe (zmniejszy się ilość toksycznych substancji uwalnianych do atmosfery).

Wszystkie budynki są budynkami mieszkalnymi i wynajmowane lokale to lokale mieszkalne, za które pobierane czynsze są zwolnione z podatku VAT. W wymienionych budynkach wynajmowane lokale nie służą działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Efekty inwestycji służą Zainteresowanemu do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych.

Faktury dokumentujące wydatki ponoszone na realizację inwestycji wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Zakład Gospodarki Komunalnej jest jednostką budżetową Miasta i od dnia 1 stycznia 2017 r. podlega obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku, gdy zadanie realizuje podmiot publiczny, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, a realizowana sprzedaż jest zwolniona od podatku VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje, bowiem – jak podał Wnioskodawca – efekty inwestycji służą do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Miasto w związku z realizacją Zadania pn. „(…) – termomodernizacja wielorodzinnych budynków mieszkalnych (…)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest spełniona – wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją inwestycji nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej – składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku i jego uzupełnienia opisie przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności na informacji, że efekty inwestycji służą Wnioskodawcy do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj