Interpretacja Szef Krajowej Administracji Skarbowej
DPP8.8101.59.2017.MHM.RKP
z 2 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ



Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wyprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.), Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 18 września 2015 r. nr IPPP3/4513-54/15-2/MC, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie na wniosek (data wpływu 23 czerwca 2015 r.), zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2015 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie, iż wszystkie umieszczane w Wolnym Obszarze Celnym i przeznaczone do sprzedaży w jednostkach handlowych tam usytuowanych wyroby akcyzowe (alkohol, papierosy, cygara itp.) są zwolnione z obowiązku oznaczania znakami akcyzy - jest nieprawidłowe.

W dniu 23 czerwca 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych umieszczanych w Wolnym Obszarze Celnym.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest Zarządzającym Wolnym Obszarem Celnym na terenie Portu Lotniczego. Na terenie tego Wolnego Obszaru Celnego prowadzona jest m.in. sprzedaż wyrobów akcyzowych (alkohol, papierosy). Wnioskodawca ustanowił Regulamin funkcjonowania tego Wolnego Obszaru Celnego. Stosownie do paragrafu 4 tego Regulaminu: „Na terenie WOC może być prowadzona sprzedaż towarów wszystkim uprawnionym podróżnym, udającym się do pozostałej części obszaru celnego Wspólnoty lub opuszczającym obszar celny Wspólnoty, a także podróżnym odbywającym podróż w ruchu krajowym pod warunkiem bezwzględnego przestrzegania postanowień art. 117 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108 poz. 626, tekst jednolity z późn. zm.) jak również dla podróżnych przylatujących do portu docelowego, jakim jest Port Lotniczy”.


Tak więc, sprzedaż wyrobów akcyzowych w Wolnym Obszarze Celnym dokonywana jest zarówno na rzecz podróżnych odbywających podróż w ruchu krajowym jak i międzynarodowym.


Wszyscy ci podróżni mają dostęp do tych samych punktów handlowych na terenie Wolnego Obszaru Celnego, mogą w nich kupować te same, wystawione tam do sprzedaży produkty (w tym wyroby akcyzowe).


Umieszczone w Wolnym Obszarze Celnym produkty akcyzowe sprzedawane w znajdujących się tam punktach handlowych nie są oznaczane znakami akcyzy i w takim stanie sprzedawane są wszystkim uprawnionym podróżnym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wszystkie umieszczane w Wolnym Obszarze Celnym i przeznaczone do sprzedaży w jednostkach handlowych tam usytuowanych wyroby akcyzowe (alkohol, papierosy, cygara itp.) są zwolnione z obowiązku oznaczania znakami akcyzy?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Wszystkie umieszczane w Wolnym Obszarze Celnym i przeznaczone do sprzedaży w jednostkach handlowych tam usytuowanych wyroby akcyzowe (alkohol, papierosy, cygara itp.) są zwolnione z obowiązku oznaczania znakami akcyzy.


Stosownie do art. 118 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku akcyzowym z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są umieszczane w składzie wolnocłowym lub wolnym obszarze celnym i przeznaczone do sprzedaży w jednostkach handlowych tam usytuowanych. Przepis ten dotyczy expressis verbis wszystkich wyrobów akcyzowych umieszczanych w Wolnym Obszarze Celnym i przeznaczonych do sprzedaży w jednostkach handlowych tam umieszczonych. Przepis nie zawiera żadnych kryteriów rozróżnienia wyrobów akcyzowych na te, które powinny być oznaczane znakami akcyzy i te, które są z tego obowiązku zwolnione. Tym samym zwolnione z obowiązku oznaczania tymi znakami są zarówno wyroby sprzedawane podróżnym odlatującym, jak i przylatującym, zarówno tym podróżującym w ruchu międzynarodowym, jak i ruchu krajowym.

W szczególności obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych umieszczonych w Wolnym Obszarze Celnym nie można wywodzić z treści art. 117 ust. 3 Ustawy o podatku akcyzowym - jako że wcześniej wspomniany art. 118 ust. 1 pkt 3 tej Ustawy wprowadza właśnie wyjątki od zasad wymienionych w art. 117.


W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznał za prawidłowe.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nie jest prawidłowa.


Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.


Do wyrobów akcyzowych umieszczanych w wolnym obszarze celnym nie ma zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy.


Zgodnie z art. 117 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.


Zgodnie z art. 118 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są umieszczane w składzie wolnocłowym lub wolnym obszarze celnym i przeznaczone do sprzedaży w jednostkach handlowych tam usytuowanych.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym terytorium kraju to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym terytorium państwa członkowskiego to terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju oraz z wyłączeniem terytoriów określonych w art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym terytorium państwa trzeciego to terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej, przy czym terytorium Unii Europejskiej to terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich (art. 2 ust. 1 pkt 4).


Celem zwolnienia określonego art. 118 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym jest umożliwienie podróżnym, udającym się na terytorium państwa członkowskiego i podróżnym udającym się na terytorium państwa trzeciego, dokonania w jednostkach handlowych usytuowanych w składzie wolnocłowym lub wolnym obszarze celnym zakupu wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, bez znaków akcyzy tj. gdy te wyroby nie będą przeznaczone do konsumpcji na terytorium kraju.


Powyższe zwolnienie może być stosowane do wyrobów akcyzowych, które zostały opodatkowane akcyzą w kraju, w szczególności:

  • wyrobów akcyzowych, które zostały wyprodukowane w składzie podatkowym na terytorium kraju i w stosunku do których procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona z chwilą ich wyprowadzenia ze składu podatkowego;
  • wyrobów akcyzowych nabytych wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego i w stosunku do których procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona z chwilą ich wyprowadzenia ze składu podatkowego;
  • wyrobów akcyzowych importowanych, które po dopuszczeniu do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego, zostały wysłane z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego wysyłającego do składu podatkowego i w stosunku do których procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona z chwilą ich wyprowadzenia ze składu podatkowego.

Takie zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych jest analogiczne do zwolnienia określonego w art. 118 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, tj. w przypadku wyprowadzania wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego i przeznaczonych do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport przez podmioty dokonujące dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a więc gdy te wyroby nie będą przeznaczone do konsumpcji na terytorium kraju.

Natomiast sprzedawane w jednostkach handlowych usytuowanych w wolnym obszarze celnym wyroby akcyzowe objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy podróżnym odbywającym podróż krajową i podróżnym przybywającym na terytorium kraju, tj. gdy te wyroby będą przeznaczone do konsumpcji na terytorium kraju, mogą być sprzedawane takim podróżnym jedynie pod warunkiem ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy (art. 117 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).

Zastosowanie przez ustawodawcę w art. 118 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym wyrazu „umieszczane” ma na celu odróżnienie wyrobów akcyzowych opodatkowanych akcyzą w kraju od wyrobów akcyzowych importowanych, którym nadano przeznaczenie celne wprowadzenie do wolnego obszaru celnego.


Zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy, o którym mowa w art. 118 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym nie obejmuje importowanych wyrobów akcyzowych, którym nadano przeznaczenie celne wprowadzenie do wolnego obszaru celnego.


Zgodnie z art. 117 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być. bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy, importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, albo objęte procedurą składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Z powyższego wynika, iż w przypadku gdy importowane wyroby akcyzowe, którym nadano przeznaczenie celne wprowadzenie do wolnego obszaru celnego, będą sprzedawane w jednostkach handlowych usytuowanych w wolnym obszarze celnym, podróżnym udającym się na terytorium państwa członkowskiego i podróżnym udającym się na terytorium państwa trzeciego, a w rozumieniu przepisów prawa celnego - podróżnym udającym się do pozostałej części obszaru celnego Unii Europejskiej poza terytorium kraju lub opuszczającym obszar celny Unii Europejskiej, to te wyroby akcyzowe nie będą podlegały oznaczeniu znakami akcyzy, z uwagi na to, iż te wyroby nie będą przeznaczone do konsumpcji na terytorium kraju.

Jednakże, w przypadku gdy te importowane wyroby akcyzowe, którym nadano przeznaczenie celne wprowadzenie do wolnego obszaru celnego, będą sprzedawane w jednostkach handlowych usytuowanych w wolnym obszarze celnym, podróżnym odbywającym podróż krajową i podróżnym przybywającym na terytorium kraju, wówczas powinny być oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed objęciem tych wyrobów procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju, z uwagi na to, iż te wyroby będą przeznaczone do konsumpcji na terytorium kraju.


Z uwagi na powyższe stwierdza się. że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Pouczenie

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013, Warszawa, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, którego działanie jest przedmiotem skargi, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa (art. 47 i art. 54 § 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj