Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-929/11-4/IF
z 29 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-929/11-4/IF
Data
2011.11.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
budowa
cele mieszkaniowe
lokal mieszkalny
majątek odrębny
plan zagospodarowania przestrzennego
powierzchnia
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Należy wskazać, że z uwagi na to, iż z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że przedmiotowa działka posiada status prawny gruntu z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej realizowanej w formie zabudowy wolnostojącej lub bliźniaczej, należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni będzie zwolniona z obowiązku zapłaty podatku dochodowego w związku z uzyskaniem dochodu z tytułu zbycia lokalu mieszkalnego, jeżeli przychód (a nie dochód) uzyskany ze zbycia tego lokalu zostanie wydatkowany na zakup powyższej nieruchomości gruntowej, w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie. Zatem w myśl powyższego bez znaczenia pozostaje fakt, iż plan zagospodarowania przestrzennego ustala minimalny procentowy wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej, gdyż na przedmiotowej działce istnieje możliwość zabudowy mieszkaniowej. Stwierdzić zatem należy, iż przychód uzyskany z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego przeznaczony na zakup udziału w działce należącej do męża Wnioskodawczyni stanowi cel mieszkaniowy.



Wniosek ORD-IN 473 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 09.09.2011 r. (data wpływu 13.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.09.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2010 r. Wnioskodawczyni odziedziczyła po matce lokal mieszkalny - jest to majątek odrębny. Wnioskodawczyni zamierza sprzedać to mieszkanie w 2011 r. i część dochodu uzyskanego ze sprzedaży wydatkować na zakup udziału w gruncie – należącym do męża Wnioskodawczyni, który w jego posiadanie wszedł wiele lat temu w wyniku dziedziczenia. Grunt stanowi majątek odrębny. Zamiarem Wnioskodawczyni jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych i skorzystanie z tzw. ulgi na własne cele mieszkaniowe zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Grunt będący przedmiotem przyszłej transakcji znajduje się w miejscowości J.

Aktualny plan zagospodarowania przestrzennego J. stwierdza, iż działka ta jak i prawie wszystkie w tej samej miejscowości znajdują się na terenie leśnym „z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej realizowanej w formie zabudowy wolnostojącej lub bliźniaczej”. Ponadto ww. plan zagospodarowania przestrzennego ustala minimalny procentowy wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej na 80%, dla każdej z działek budowlanych. Kupując udział w gruncie będącym własnością męża (odrębną od majątku dorobkowego) Wnioskodawczyni chce być jego współwłaścicielem, ponieważ w perspektywie najbliższych lat zamierza z mężem z majątku wspólnego wybudować na tej działce domek jednorodzinny, przystosowany do potrzeb mieszkaniowych osoby starszej , jaką się stają, jednokondygnacyjny, bez schodów o małej powierzchni użytkowej. Budując wspólny dom Wnioskodawczyni chce mieć formalne umocowanie do tych działań poprzez uzyskanie współwłasności gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

W chwili obecnej Wnioskodawczyni mieszka w domu jednorodzinnym wolnostojącym, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem. Budynek jest trzykondygnacyjny z dużą ilością schodów, o dużej powierzchni mieszkalnej, który nie jest przystosowany do zamieszkania przez osoby starsze. Już w tej chwili nie spełnia potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni.

Pismem z dnia 24.11.2011 r. Wnioskodawczyni poinformowała, iż lokal otrzymała w spadku po zmarłej matce w dniu 21 maja 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy grunt (działka) będący przedmiotem transakcji ze względu na lokalizację (w aktualnym planie zagospodarowania przestrzennego określono, że znajduje się na terenie leśnym z prawem do zabudowy jednorodzinnej) spełnia kryteria niezbędne do skorzystania z ulgi na własne cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Jeżeli spełnia to kryterium to czy przedmiotem ulgi będzie cała kwota przeznaczona na zakup udziału w gruncie, czy 20% tej kwoty z uwagi na ustalenie powierzchni biologicznie czynnej gruntu na 80%...
  3. Czy kupno od męża (z którym Wnioskodawczyni nie ma rozdzielności majątkowej) udziału w gruncie, będącym jego majątkiem odrębnym, za środki pochodzące ze sprzedaży majątku odrębnego Wnioskodawczyni jest zgodne z prawem i uprawnia Wnioskodawczynie do skorzystania z ww. ulgi biorąc pod uwagę fakt, że chciałby być formalnie współwłaścicielem gruntu, na którym zamierza budować dom...
  4. Czy będąc współwłaścicielem domu jednorodzinnego, w którym Wnioskodawczyni obecnie mieszka, może skorzystać z ulgi na własne cele mieszkaniowe kupując udział w gruncie, na którym w perspektywie czasu zamierza wybudować z dom bardziej przystosowany do własnych potrzeb mieszkaniowych...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Grunt będący przedmiotem potencjalnej i przyszłej transakcji opisany w aktualnym planie zagospodarowania przestrzennego m. Józefowa spełnia kryteria niezbędne do uzyskania ulgi na własne cele mieszkaniowe ze względu na rodzaj dopuszczalnej zabudowy jednorodzinnej. Grunt ten nie jest działką rekreacyjną.

Ad. 2

Ulga powinna obejmować całą kwotę wydatkowaną na zakup udziału w gruncie, ponieważ część leśna i część przeznaczona pod zabudowę stanowi integralną całość. Aktualny plan zagospodarowania przestrzennego J. nie dopuszcza podziału działki na leśną i zabudowaną – nie można kupić tylko części leśnej lub tylko przeznaczonej pod zabudowę.

Ad. 3

Taka transakcja jest zgodna z prawem, ponieważ posiadanie majątków odrębnych przez współmałżonków pozostających we wspólności majątkowej pozwala im dowolnie dysponować majątkami odrębnymi, a zamiar budowy domu na wspólnym gruncie jest działaniem racjonalny, chroniącym w przyszłości inwestujących (także męża i zonę) przed procesami sądowymi o roszczenia, poniesione nakłady itp.

Ad. 4

Kupując udział w gruncie może ona skorzystać z ulgi na własne cele mieszkaniowe, ponieważ ustawodawca ustanawiając od 2009 r. tzw. „ulgę na własne cele mieszkaniowe” nie zdefiniował jednoznacznie co znaczy zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych – czy jest to posiadanie jednego lokalu mieszkalnego, czy kilku, czy trzeba jednocześnie w nim mieszkać, czy być zameldowanym oraz nie określił w jakiej perspektywie czasowej te cele maja być realizowane. Pozostawił ocenę podatnikom. Dopuszczając zakup gruntu lub jego części jako podstawę do skorzystania z tej ulgi dopuścił jednocześnie realizację potrzeb (celów) mieszkaniowych w czasie przyszłym, a nie już natychmiast (jako, że budowa domu wiąże się z realizacją w czasie). Według Wnioskodawczyni odsprzedaż jej udziału w gruncie przed upływem 5 lat rodzi obowiązek zapłaty podatku dochodowego, prawdopodobnie wyższego niż w chwili obecnej (ze względu na wzrost cen gruntów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu, ma moment jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w 2010 roku odziedziczyła lokal mieszkalny, który stanowi jej majątek odrębny.

Ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m. in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009 r. I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością, np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości itp.).

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Stosownie natomiast do art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  • dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  • dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Natomiast w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

W myśl art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
    - w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30,
  3. wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany znajdującego się w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej:
    1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub
    3. gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, lub
    4. gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a).


Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 ww. ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Należy również wskazać, iż przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30).

Wyliczenie zawartych w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja jednego z nich, przy jednoczesnym niespełnieniu wymienionych w ust. 28 i 30 przesłanek negatywnych, pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości. Jednym z podstawowych warunków, uprawniających do skorzystania z tego zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego. Przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego nie może wynikać wyłącznie z zamiaru nabywcy tego gruntu, ale musi znajdować podstawę w obowiązujących przepisach prawa.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyjaśnienia, co stanowi podstawę do określenia przeznaczenia gruntu. w związku z tym konieczne jest odniesienie się, w tym zakresie, do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. u. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 ze zm.).

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zamierza w 2011 r. sprzedać lokal mieszkalny nabyty w 2010 r., a pieniądze ze sprzedaży nieruchomości wydatkować na zakup udziału w działce będącej własnością męża. Aktualny plan zagospodarowania przestrzennego stwierdza, iż działka ta jak i prawie wszystkie w tej samej miejscowości znajdują się na terenie leśnym „z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej realizowanej w formie zabudowy wolnostojącej lub bliźniaczej”. Wnioskodawczyni zamierza z mężem wybudować na ww. działce jednokondygnacyjny dom.

Reasumując, mając na uwadze powyższe należy wskazać, że z uwagi na to, iż z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że przedmiotowa działka posiada status prawny gruntu z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej realizowanej w formie zabudowy wolnostojącej lub bliźniaczej, należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni będzie zwolniona z obowiązku zapłaty podatku dochodowego w związku z uzyskaniem dochodu z tytułu zbycia lokalu mieszkalnego, jeżeli przychód (a nie dochód) uzyskany ze zbycia tego lokalu zostanie wydatkowany na zakup powyższej nieruchomości gruntowej, w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie.

Zatem w myśl powyższego bez znaczenia pozostaje fakt, iż plan zagospodarowania przestrzennego ustala minimalny procentowy wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej, gdyż na przedmiotowej działce istnieje możliwość zabudowy mieszkaniowej.

Stwierdzić zatem należy, iż przychód uzyskany z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego przeznaczony na zakup udziału w działce należącej do męża Wnioskodawczyni stanowi cel mieszkaniowy.

Wskazać również należy, iż będąc współwłaścicielem mieszkania, w którym Wnioskodawczyni obecnie mieszka i jest zameldowana nie powoduje utraty możliwości skorzystania z ulgi określonej w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania w sprawie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj