Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-186/09/DK
z 4 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.), uzupełnionym w dniach 11 i 25 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości wyboru formy opodatkowania - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości wyboru formy opodatkowania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca - Stowarzyszenie jest przedsiębiorcą wpisanym do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. Działalność gospodarczą Stowarzyszenie prowadzi przez wyodrębnione jednostki wewnętrzne (zgodnie ze statutem nazwane pracowniami autorskimi). Są to na podstawie art. 435 kodeksu cywilnego firmy osoby prawnej, wyróżnione nazwiskiem lub pseudonimem osoby fizycznej – członka stowarzyszenia. Nazwa pracowni, zakres jej działalności (wg PKD) zgłoszony jest przez Stowarzyszenie do rejestru przedsiębiorców i ujawniony w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Na tej podstawie Urząd Statystyczny nadaje im sub REGON, który stanowią REGON Stowarzyszenia plus identyfikator (5 cyfr). W strukturze Stowarzyszenia pracownia autorska jest oddziałem bez osobowości prawnej, dlatego z budżetem państwa rozlicza ją Stowarzyszenie na druku CIT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy działalność gospodarczą prowadzoną przez wyodrębnione jednostki wewnętrzne można objąć ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?


Zdaniem Wnioskodawcy, taka możliwość istnieje. Pracownia autorska nie ma osobowości prawnej, zatem jej działalność gospodarczą należy prowadzić na zasadach działalności gospodarczej osób fizycznych. Od decyzji osoby prowadzącej działalność gospodarczą zależy, jaką formę opodatkowania przyjmie. Rozliczenia działalności gospodarczej pracowni autorskich z budżetem państwa dopełnia Stowarzyszenie, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie obowiązuje zasada, że zysk z działalności gospodarczej nie jest dzielony między członków, ale należy przeznaczyć go na działalność statutową.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tejże ustawy (tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zasadę wyboru opodatkowania w formie zryczałtowanej określa przepis art. 9 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Stanowi on, że pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Ponadto przepis art. 8 ww. ustawy zawiera katalog usług, których świadczenie wyłącza podatników z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Precyzując zakres podmiotowy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ustawodawca wskazał jednoznacznie na osoby fizyczne oraz na wspólników spółek cywilnych i jawnych będących osobami fizycznymi, jako uprawnionych do korzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania. W enumeratywnym katalogu podmiotów które mogą być objęte tą formą opodatkowania przychodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej brak jest wyodrębnionych jednostek wewnętrznych osób prawnych.

W efekcie, w sytuacji przedstawionej we wniosku nie wystąpią pozytywne przesłanki upoważniające do skorzystania przez wyodrębnione jednostki wewnętrzne Wnioskodawcy ze zryczałtowanego opodatkowania przychodów.

Jednocześnie wskazać należy, iż wyodrębnione jednostki wewnętrzne Stowarzyszenia, nieposiadające osobowości prawnej, wchodzące w skład struktury Stowarzyszenia, nie są jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Tym samym nie są odrębnymi od Stowarzyszenia podmiotami prawa w rozumieniu przepisów ww. ustawy, nie działają one bowiem całkowicie niezależnie od działalności Stowarzyszenia, gdyż de facto są jego częścią. Konsekwencją powyższego jest to, iż na podstawie art. 27 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Stowarzyszenie zobowiązane jest do sporządzenia i złożenia zeznania podatkowego oraz sprawozdania finansowego obejmującego łączne dane, w tym również przychody i koszty każdej pracowni autorskiej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj