Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.310.2017.1.WL
z 7 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2017 r. (data wpływu 7 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zbycia ww. działek i obowiązku rejestracji jako podatnik VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zbycia ww. działek i obowiązku rejestracji jako podatnik VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Opis stanu faktycznego:

  1. Wnioskodawczyni jest właścicielką (jedyną) nieruchomości gruntowej (grunty rolne) w miejscowości … (gmina …, powiat …, województwo …). Na nieruchomość tą o łącznej pow. 159 arów i 48 m 2 składają się działki - mające powierzchnię od 24 m2 do 1800 m2 - o numerach ewidencyjnych:
    • 1542/14, 1542/15, 1542/6, 1542/16, 1542/7, 1542/8, 1542/17, 1542/19, 1541/7, 1542/20, 1541/8, 1542/21, 1541/9, 1542/22, 1541/10, 1542/18,
    • 1542/5, 1542/10, 1541/3, 1542/11, 1541/4, 1542/12, 1541/5, 1542/13, 1541/6, 1542/9,
    • 1540/1, 1540/2, 1540/3, 1540/4, 1540/5, 1540/6, 1540/7,
    • 1549/1, 1548/3, 1548/1, 1549/2, 1548/2,
    • 1551,
    • 584/8, 584/6, 584/7, 584/5 oraz 583/1.

Innych nieruchomości gruntowych - oprócz tych wymienionych wyżej – Wnioskodawczyni nie posiada.

  1. Historia nabycia działek wymienionych w pkt 1
    • działki nr ew.: 1542/14, 1542/15, 1542/6, 1542/16, 1542/7, 1542/8, 1542/17, 1542/19, 1541/7, 1542/20, 1541/8, 1542/21, 1541/9, 1542/22, 1541/10 oraz 1542/18 (działka ta spełnia funkcję drogi wewnętrznej)
      • 30.11.1982. na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego …. Zainteresowana nabyła w drodze zasiedzenia parcelę 800/11 (rolna) o pow. 0,47 ha w miejscowości …. W następnych latach nastąpiła zmiana oznaczenia parceli 800/11 na działki nr ew.: 1542/2, 1541/2 a ich powierzchnia uległa zmniejszeniu do 0,46 ha. Wnioskodawczyni nie pamięta powodów zmiany numeracji działki oraz zmniejszenia jej powierzchni. Przypuszcza, że było to prawdopodobnie wynikiem przyjęcia nowej numeracji działek w gminie oraz przeprowadzenia nowych pomiarów działek. Pamięta, jedynie, że była bardzo zdziwiona faktem zmniejszenia się powierzchni swoich działek jak się o tym dowiedziała.
      • 08.09.2009. na podstawie decyzji Wójta Gminy …. został zatwierdzony podział działek nr ew.: 1542/2, 1541/2 na dz. o nr ew.: 1542/14, 1542/15, 1542/6, 1542/16, 1542/7, 1542/8, 1542/17, 1542/19, 1541/7, 1542/20, 1541/8, 1542/21, 1541/9, 1542/22, 1541/10 oraz 1542/18 (działka ta spełnia funkcję drogi wewnętrznej aby można było dojechać/dojść do wszystkich działek). Podział działek został dokonany na wniosek Zainteresowanej.
    • działki nr ew.: 1542/5, 1542/10, 1541/3, 1542/11, 1541/4, 1542/12, 1541/5, 1542/13, 1541/6 oraz 1542/9 (działka ta spełnia funkcję drogi wewnętrznej)
      • 08.12.2005. na podstawie aktu notarialnego - umowy działu spadku zniesienia współwłasności Zainteresowana stała się właścicielką położonych …. działek nr ew.: 1542/4 o pow. 0,1736 ha, 1541/1 o pow. 0,13 ha.
      • 08.09.2009. na podstawie decyzji Wójta Gminy …. został zatwierdzony podział działek nr ew.: 1542/4, 1541/1 na działki o nr ew.: 1542/5, 1542/10, 1541/3, 1542/11, 1541/4, 1542/12, 1541/5, 1542/13, 1541/6 oraz 1542/9 (działka ta spełnia funkcję drogi wewnętrznej aby można było dojechać/dojść do wszystkich działek). Podział działek został dokonany na wniosek Zainteresowanej.
    • działki nr ew.: 1540/1, 1540/2, 1540/3, 1540/4, 1540/5, 1540/6, 1540/7
      • 08.12.2005. na podstawie aktu notarialnego - umowy działu spadku zniesienia współwłasności Wnioskodawczyni stała się właścicielką położonej …. działki nr ew.: 1539 o pow. 0,16 ha.
      • 7.05.2007. z inicjatywy sąsiada aktem notarialnym - umowa zamiany nieruchomości - Zainteresowana przeniosła własność działki nr ew. 1539 o pow. 16 arów na rzecz sąsiadów. W zamian tego sąsiedzi przekazali na rzecz Wnioskodawczyni własność działki nr ew. 1540 o pow. 14 arów oraz ustanowili na dz. nr ew. 1539 służebność gruntową na rzecz działek Wnioskodawczyni m.in. na rzecz dz. nr ew. 1551 polegającą na prawie dojazdu do nich. Wobec jednakowej wartości działek zamiana odbyła się bez żadnych dopłat. Stosowny podatek został odprowadzony do Urzędu Skarbowego. Wyjaśnienie: obydwie działki były wąskie (około 8-9 m) i długie (około 140 m). Po tak wąskich działkach trudno było poruszać się sprzętem rolniczym. Działka Zainteresowanej nr 1539 rozdzielała grunty sąsiada - położona była pomiędzy jego działkami nr ew. 1538, 1537/2 (sąsiad w tym czasie rozpoczynał na tych działkach budowę swojego siedliska) a jego kolejną działką nr 1540. Po zamianie działek grunty sąsiada zaczęły stanowić jednolitą całość (dz. nr ew. 1537/2, 1538 i 1539) a przy okazji działki Wnioskodawczyni stały się bardziej zwarte (dz. nr 1540, która stała się własnością Zainteresowanej, zaczęła dłuższym bokiem graniczyć z innymi jej działkami).
      • 08.09.2009. na podstawie decyzji Wójta Gminy …. został zatwierdzony podział dz. nr ew.: 1540 na dz. nr ew.: 1540/1, 1540/2, 1540/3, 1540/4, 1540/5, 1540/6, 1540/7. Podział działek został dokonany na wniosek Zainteresowanej.
    • działki nr ew.: 1549/1, 1548/3, 1548/1, 1549/2 oraz 1548/2 (działka ta spełnia funkcję drogi wewnętrznej)
      • 08.12.2005. na podstawie aktu notarialnego - umowy działu spadku zniesienia współwłasności Wnioskodawczyni stała się właścicielką położonych …. działek nr ew. : 1548 o pow. 0,23 ha, 1549 o pow. 0,04 ha.
      • 17.01.2011. na podstawie decyzji Wójta Gminy …. zatwierdzony został podział działek nr ew.: 1548, 1549 na działki o nr ew.: 1549/1, 1548/3, 1548/1, 1549/2, 1548/2 (działka ta spełnia funkcję drogi wewnętrznej aby można było dojechać/dojść do wszystkich działek). Podział działek został dokonany na wniosek Zainteresowanej.
    • działka numer ewidencyjny: 1551
      • 08.12.2005. na podstawie aktu notarialnego - umowy działu spadku zniesienia współwłasności Zainteresowana stała się właścicielką położonej …., gmina … działki nr ew.: 1551 o pow. 0,18 ha. Działka nr ew. 1551 nigdy nie była dzielona i nie posiada określonych warunków zabudowy.
    • działki nr ew.: 584/8, 584/6, 584/7, 584/5
      • 08.12.2005. na podstawie aktu notarialnego - umowy działu spadku zniesienia współwłasności Wnioskodawczyni stała się właścicielką położonych …. działek nr ew.: 584/1 o pow. 0,14 ha, 584/2 o pow. 0,05 ha.
      • W związku z rozbudową (w latach około 2010-2011) drogi gminnej nr …. część działki nr ew. 584/1 została przejęta przez Gminę pod pas drogowy. W wyniku podziału działki (z inicjatywy Gminy) nr ew. 584/1 powstały dwie nowe działki nr ew.: 584/3 (stanowi własność Zainteresowanej) oraz 584/4 (stanowi własność Gminy i położona jest w części pasa drogowego).
      • 16.01.2013. na podstawie decyzji Wójta Gminy …. został zatwierdzony podział działek nr ew. 584/2 i 584/3 na działki o nr ew.: 584/5 (pow. 0,0051 ha), 584/6 (pow. 0,0444 ha), 584/7 (pow. 0,0321 ha), 584/8 (0,0923 ha). Podział działek został dokonany na wniosek Zainteresowanej.
      • Dojazd i dojście od drogi gminnej do działek nr ew. 584/5, 584/6, 584/7, 584/8 odbywa się poprzez działkę gminną nr ew. 585/11, na której - z inicjatywy Wnioskodawczyni - 07.12. 2011. ustanowiono za jednorazową odpłatnością służebność gruntową przejazdu i przechodu.
    • działka nr ew.: 583/1
      • 08.12.2005. na podstawie aktu notarialnego - umowy działu spadku zniesienia współwłasności Zainteresowana stała się właścicielką położonej …. działki nr ew. 583/1.
      • Dojazd i dojście od drogi gminnej do działki Wnioskodawczyni nr ew. 583/1 odbywa się poprzez działkę gminną nr ew. 585/11, na której - z jej inicjatywy - 07.12.2011. ustanowiono za jednorazową odpłatnością służebność gruntową przejazdu i przechodu a następnie poprzez działkę nr ew. 584/5 wydzieloną z jej działek (wydzielenie działki odbyło się na podstawie decyzji Wójta Gminy …. z 16.012013. zatwierdzającej podział działek nr ew. 584/2 i 584/3). Podział działek odbył się z inicjatywy Zainteresowanej.
  2. Dla terenu na, którym położone są wszystkie działki wymienione w pkt 1 „opis stanu faktycznego” zostały określone warunki zabudowy (oprócz dz. nr 1551 o pow. 1800 m2 , która nie posiada wydanych warunków zabudowy):
    • Warunki zabudowy na działkach nr ew.: 1542/14, 1542/15, 1542/6, 1542/16, 1542/7, 1542/8, 1542/17, 1542/19, 1541/7, 1542/20, 1541/8, 1542/21, 1541/9, 1542/22, 1541/10, 1542/18, 1542/5, 1542/10, 1541/3, 1542/11, 1541/4, 1542/12, 1541/5, 1542/13, 1541/6, 1542/9, 1540/1, 1540/2, 1540/3, 1540/4, 1540/5, 1540/6, 1540/7 określa decyzja o warunkach zabudowy z 19.06.2009. (….) wydana przez Wójta Gminy ….. Działki mają powierzchnię od 24 m2 do 893 m2 . Decyzja dopuszcza budowę 11 budynków jednorodzinnych. Decyzja została wydana na wniosek Zainteresowanej.
    • Warunki zabudowy na działkach nr ew.: 1549/1, 1548/3, 1548/1, 1549/2, 1548/2 określa decyzja o warunkach zabudowy z 8.10.2010. (….) wydana przez Wójta Gminy …. Działki mają powierzchnię od 102 m2 do 1353 m2 . Decyzja dopuszcza budowę 2 budynków jednorodzinnych. Decyzja została wydana na wniosek Zainteresowanej.
    • Warunki zabudowy na działce nr ew. 584/8 (pow. 923 m2 ) - określa decyzja o warunkach zabudowy z 12.09.2012. (nr ….) wydana przez Wójta Gminy ….. Decyzja dopuszcza budowę jednego budynku jednorodzinnego. Decyzja została wydana na wniosek Zainteresowanej.
    • Warunki zabudowy na działkach nr ew. 584/6 (pow. 444 m2 ), 584/7 (pow. 321 m2 ) określa decyzja o warunkach zabudowy z 12.09.2012. (nr ….) wydana przez Wójta Gminy ….. Decyzja dopuszcza budowę jednego budynku jednorodzinnego. Decyzja została wydana na wniosek Zainteresowanej.
    • Warunki zabudowy na działce nr ew. 583/1 (pow. 700 m2 ) określa decyzja o warunkach zabudowy z 12.09.2012. (nr ….) wydana przez Wójta Gminy ….. Decyzja dopuszcza budowę jednego budynku jednorodzinnego. Decyzja została wydana na wniosek Zainteresowanej.
  3. Inne uwagi dotyczące działek wymienionych w pkt 1 (w części „opis stanu faktycznego”)
    • do działek z własnej inicjatywy nie doprowadzano kanalizacji sanitarnej, wodociągów, energii elektrycznej, gazu. To co jest na działkach lub w okolicy działek to infrastruktura zastana przez właścicielkę działek lub infrastruktura ta była wykonywana z inicjatywy sąsiadów (np. słup energetyczny):
      • skrajem działek nr ew. 1542/17, 1542/18, 1541/10 (przed podziałem skrajem działek nr ew. 1542/2, 1541/2) przechodzi gazociąg. Został on wybudowany kilkanaście lat przed dniem nabycia przez Wnioskodawczynię wymienionych działek w drodze zasiedzenia (zasiedzenie - na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego …. z 30.11.1982 r.). Gazociąg został wybudowany z inicjatywy i na koszt zakładu gazowniczego (według przypuszczeń Zainteresowanej). W 2008 roku wymieniono w tym gazociągu rury. Odbyło się to także z inicjatywy i na koszt zakładu gazowniczego. Gazociągiem dostarczany jest gaz ziemny dla części mieszkańców wsi ….;
      • na skraju działki nr ew. 1542/2 (po podziale na skraju działki nr ew. 1542/17) w 2006 r. lub 2007 r. …. Zakład Energetyczny ustawił słup energetyczny. Ustawienie słupa odbyło się z inicjatywy i na koszt Zakładu Energetycznego. Na słupie zawieszony jest kabel energetyczny doprowadzający prąd do sąsiada;
      • przez środek działki nr ew. 584/6 (przed podziałem przez środek działki nr ew. 584/2) przechodzi kolektor sanitarny. Został on wybudowany kilkanaście lat przed dniem nabycia przez Zainteresowaną działek na podstawie aktu notarialnego - umowy działu spadku zniesienia współwłasności z 08.12.2005 r. Budowa kolektora nie odbywała się z inicjatywy Wnioskodawczyni. Inicjatorem budowy była prawdopodobnie część mieszkańców …. Zainteresowana nie partycypowała także w kosztach budowy kolektora. Kolektorem sanitarnym odprowadzane są nieczystości sanitarne z części posesji mieszkańców wsi …..;
      • przez działkę nr ew. 583/1 przechodzi kolektor sanitarny. Został on wybudowany kilkanaście lat przed dniem nabycia przez Wnioskodawczynię działek na podstawie aktu notarialnego - umowy działu spadku zniesienia współwłasności z 08.12.2005. Budowa kolektora nie odbywała się jej inicjatywy. Inicjatorem budowy była prawdopodobnie część mieszkańców …. Zainteresowana nie partycypowała także w kosztach budowy kolektora. Kolektorem sanitarnym odprowadzane są nieczystości sanitarne części mieszkańców wsi ….;
    • w sierpniu 2016 r. - na wniosek Zainteresowanej - Zakład Usług Komunalnych w … określił warunki techniczne budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na działkach, o których mowa w pkt 1 „opis stanu faktycznego” (poz. 74 str. 3 wniosku ORD-IN). Z warunkami Wnioskodawczyni się zapoznała. Żadnych prac budowlanych w tym zakresie nie podjęła,
    • działka nr 1551 o pow. 18 arów nie posiada określonych warunków zabudowy (nigdy nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy) oraz nigdy działka ta nie była dzielona (nigdy nie była wydana decyzja o podziale),
    • działka nr ew. 583/1 o pow. 7 arów nigdy nie była dzielona (nigdy nie była wydana decyzja o podziale),
    • dla terenu, na którym położone są działki nie ma planu zagospodarowania przestrzennego. Z tego co Wnioskodawczyni wie kilkanaście lat temu Gmina odstąpiła od jego opracowania ze względu na położenie tego terenu w obszarze górniczym,
    • działki w rejestrach gruntu zapisane są jako działki rolnicze (grunty orne ,pastwiska, łąki, grunty zadrzewione i zakrzewione).
  4. Nieruchomość gruntowa, o której mowa w pkt 1 „opis stanu faktycznego” (poz. 74 str. 3 wniosku ORD-IN) stanowiąca majątek osobisty Wnioskodawczyni jest zgłoszona do sprzedaży do biura pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości.

Opis zdarzenia przyszłego

  1. Nieruchomość gruntową o łącznej powierzchni 159 arów i 48 m2 (opisaną w części „Opis stanu faktycznego”) składającą się z dz. o nr ew.: 1542/14, 1542/15, 1542/6, 1542/16, 1542/7, 1542/8, 1542/17, 1542/19, 1541/7, 1542/20, 1541/8, 1542/21, 1541/9, 1542/22, 1541/10, 1542/18, 1542/5, 1542/10, 1541/3, 1542/11, 1541/4, 1542/12, 1541/5, 1542/13, 1541/6, 1542/9, 1540/1, 1540/2, 1540/3, 1540/4, 1540/5, 1540/6, 1540/7, 1549/1, 1548/3, 1548/1, 1549/2, 1548/2, 1551, 584/8, 584/6, 584/7, 584/5, 583/1 położoną w miejscowości … (gm. …, pow. …., woj. ….) Wnioskodawczyni zamierza sprzedać. Ze względów osobistych (zdrowotnych) chciałaby sprzedać całą nieruchomość gruntową jak najszybciej i za jednym razem (jedna umowa sprzedaży) a gdyby to się nie udało to chciałaby sprzedać opisaną wyżej nieruchomość gruntową w maksimum dwóch transzach dwóm różnym kupcom - najpierw kilkanaście działek a resztę działek w terminie późniejszym (wtedy będą to dwie umowy- sprzedaży - zawarte w różnym czasie).
  2. Nabywców Wnioskodawczyni poszukuje i będzie poszukiwała m.in. poprzez biuro nieruchomości, ogłoszenie w internecie, na tablicach ogłoszeń. Sprzedaż nieruchomości odbędzie się poprzez agencje pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości (właściciel działek - biuro nieruchomości - kupiec) lub w sposób bezpośredni (właściciel - kupiec). Wnioskodawczyni liczy, że sprzedaż poprzez biuro nieruchomości zapewni bezpieczeństwo transakcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedając działki – o których mowa w poz. 74 „opis stanu faktycznego” (pkt 1) wniosku ORD-IN i poz. 10 „opis zdarzenia przyszłego” (pkt 1) załącznika ORD-IN/A do wniosku ORD-IN – jednorazowo lub w dwóch transzach dwóm różnym kupcom (najpierw kilkanaście działek a resztę działek w terminie późniejszym), Wnioskodawczyni będzie miała obowiązek zarejestrowania się jako podatnik VAT i zbycie działek opodatkować podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawczyni od sprzedaży działek, o których mowa w poz. 74 „opis stanu faktycznego” (pkt 1) wniosku ORD-IN i w poz. 10 „opis zdarzenia przyszłego” (pkt 1) załącznika ORD-IN/A do wniosku ORD-IN nie powinna płacić podatku od towarów usług. Za przyjęciem takiego stanowiska przemawiają następujące argumenty:

  • nieruchomość gruntową, którą posiada i zamierza sprzedać nie kupiła w celu dalszej odsprzedaży lecz nabyła w drodze:
    • zasiedzenia (na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego …. z 30.11.1982. nabyła w drodze zasiedzenia parcelę rolną o powierzchni 0,47 ha w miejscowości ….),
    • spadku po ojcu i dziadku. 08.12.2005. na podstawie aktu notarialnego - umowy działu spadku zniesienia współwłasności stała się właścicielką położonych …. działek o łącznej powierzchni 1,1736 ha,
    • zamiany 7.05.2007. z inicjatywy sąsiadów aktem notarialnym - umowa zamiany nieruchomości sąsiedzi przenieśli na rzecz Wnioskodawczyni własność działki nr ew. 1540 o pow. 14 arów. W zamian tego Zainteresowana przekazała sąsiadom własność działki nr ew. 1539 o pow. 16 arów nabytą w drodze działu spadku w 2005 r.. Zamiana odbyła się bez żadnych dopłat. Wyjaśnienie: obydwie działki były wąskie (około 8-9 m) i długie (około 140 m). Działka Wnioskodawczyni nr 1539 rozdzielała grunty sąsiada tj. położona była pomiędzy sąsiada działkami nr ew. 1540 a 1538 i 1537/2 (sąsiad w tym czasie rozpoczynał na tych działkach budowę swojego siedliska). Po zamianie działek grunty sąsiada zaczęły stanowić jednolitą całość a Zainteresowana przy okazji uzyskała m.in. dojazd do działki nr ew. 1551 (na zasadach służebności gruntowej) oraz większą zwartość swoich gruntów,
  • wszystkie działki, o których mowa wyżej mają charakter rolny, od których Wnioskodawczyni opłacała podatek rolny. Nie uzyskiwała żadnych przychodów z racji posiadania tych działek. Nie występowała i nie otrzymywała żadnych dopłat np. z Unii Europejskiej, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa itp. Nie udostępniała działek innym osobom np. na podstawie umowy najmu, dzierżawy czy użyczenia, a w związku z tym nie czerpała z tego tytułu zysku,
  • na działkach nabytych w drodze zasiedzenia w 1982 r. Wnioskodawczyni miała zamiar wybudować swoje siedlisko. Niestety koleje losu skierowały ją i rodzinę do Warszawy gdzie od wielu lat jest centrum jej życia. Nie porzuciła jednak całkowicie myśli o powrocie do miejsca rodzinnego „na starość”. W 2005 r. otrzymała w drodze działu spadku 1,1736 ha nieruchomości gruntowych. Wnioskodawczyni myślała wtedy jeszcze o zrealizowaniu swojego marzenia i powrocie na wieś do miejsca gdzie się wychowywała jako dziecko. Niestety, ze względu na pogarszające się zdrowie musiała ostatecznie z tych planów zrezygnować (dwie operacje kręgosłupa, dwie inne operacje, postępująca osteoporoza),
  • Zainteresowana jest osobą fizyczną. Utrzymuje się z emerytury. Nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Nie jest więc podatnikiem podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawczyni sprzedaż przez nią działek nie będzie więc następowała w ramach działalności gospodarczej, a w związku z tym nie będzie skutkowała powstaniem obowiązku odprowadzenia podatku VAT,
  • działki stanowią majątek osobisty. Zdaniem Wnioskodawczyni sprzedaż prywatnego majątku - niezwiązanego z działalnością gospodarczą - który to majątek nabyła w drodze zasiedzenia, w spadku oraz zamiany nie podlega opodatkowaniu VAT. Ponadto w jej przypadku sprzedaży gruntów nie można uznać za działalność gospodarczą, ponieważ sprzedaż gruntów nie stanowi dla Wnioskodawczyni podstawowego źródła utrzymania. Takim źródłem jest bowiem emerytura. Sprzedaż gruntów nie jest sposobem zarobkowania (sposobem na życie). Zainteresowana nie ma także zamiaru wykonywać tej czynności w sposób ciągły np. kupując grunty w celu ich dalszej odsprzedaży z zyskiem a jedynie ma zamiar zbyć nabywcom grunt nabyty wiele lat temu poprzez zasiedzenie, w drodze spadku i zamiany. Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży działek zamierza przeznaczyć na potrzeby prywatne tj. polepszenie sytuacji życiowej m.in. na cele zdrowotne (Wnioskodawczyni jest po czterech poważnych operacjach m.in. kręgosłupa i choruje na osteoporozę) oraz na zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych (np. zakup mieszkania w budynku posiadającym windę lub budynku jednorodzinnego parterowego). Część środków zamierza przeznaczyć na zapewnienie sobie godziwej starości m.in. na opłacenie pobytu swojego w domu opieki lub opiekunki. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 lipca 2009, ….., jeżeli przychód z transakcji przeznaczony jest na cele inne niż prowadzenie działalności gospodarczej (np. na osobiste potrzeby sprzedającego) to taka transakcja pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT.
  • Wnioskodawczyni uważa ponadto, że jeżeli podatnik chce sprzedać swoją nieruchomość, której właścicielem jest od dłuższego czasu (blisko 30 % przedmiotowej nieruchomości gruntowej jest w jej posiadaniu od 35 lat) lub nabył ją w drodze spadku (ponad 60 % nieruchomości nabyła w drodze działu spadku i jest ona w posiadaniu Zainteresowanej od 12 lat; pozostałe 10 % nieruchomości też nabyła w drodze działu spadku 12 lat temu lecz 10 lat temu dokonała z sąsiadem jej zamiany na inna działkę rolna), to nie można mówić, że dana osoba będzie działała jako handlowiec będący podatnikiem VAT lecz należy uznać, że jedynie będzie dokonywała sprzedaży swojego majątku prywatnego, wykonując tym samym swoje prawo własności (Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, 10 lipca 2008r., IBPP1/443-567/08/LSz (KAN-3677/4/08/KAN - 6933/07/08; Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, 7 lipca 2008r. IPPP1/443-83/07-9/SM; Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, 9 czerwca 2008r., ILPP1/443-295/08-2/AK). Wnioskodawczyni chciałaby w tym miejscu zauważyć, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (sygn. akt III SA/G1 161/08) w 2008 r. uznał, że jeśli osoba fizyczna sprzedaje swój majątek, nie występując w roli przedsiębiorcy, nie prowadzi działalności gospodarczej, to nie jest podatnikiem VAT z tytułu sprzedaży działek. Zdaniem sądu bez znaczenia jest częstotliwość wykonywania tych czynności. Ponadto Sąd uznał także, że sprzedaż działek powstałych z podziału nieruchomości dziedziczonej przez osobę fizyczną niebędącą przedsiębiorcą nie jest opodatkowana VAT. Podobny pogląd przedstawił także WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1217/07), który uznał, że sprzedaż działek stanowiących majątek osobisty nie podlega opodatkowaniu VAT. WSA wskazał ponadto, że nie można uznać danego podmiotu za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą tylko dlatego, że dokonuje czynności z zamiarem częstotliwym. Wnioskodawczyni chciałaby w tym miejscu przytoczyć również:
  • orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 15 września 2011 r. w połączonych sprawach Słaby (C-180/10) oraz Kuć (C-181/10). ETS stwierdził w nim, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności (np. podział działki, umieszczanie ogłoszeń o sprzedaży) nie mogą przesądzać o uznaniu sprzedającego za prowadzącego działalność gospodarczą. Trybunał w pewnym zakresie zaakceptował więc dotychczasową linię orzeczniczą polskich Sądów Administracyjnych, zgodnie z którą sprzedaż majątku prywatnego, nie jest działalnością gospodarczą,
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 6.09.2006. WSA orzekł w nim, m.in., że nie jest działalnością handlową, a zatem i gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży. Sprzedaż - nawet kilkukrotna - przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie ma charakteru handlowego podlegającego opodatkowaniu VAT (wyrok WSA we Wrocławiu z 6.09.2006., sygn. akt 1 SA/Wr 1254/05).

Reasumując – zdaniem Wnioskodawczyni - sprzedaż działek, o których w mowa w poz. 74 „opis stanu faktycznego” (pkt 1) wniosku ORD-IN i w poz. 10 „opis zdarzenia przyszłego” (pkt 1) załącznika ORD-IN/A do wniosku ORD-IN nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ:

  • przedmiotowe działki stanowią majątek prywatny w żaden sposób niezwiązany z działalnością gospodarczą, którego nabycie nie podlegało opodatkowaniu VAT, a w związku z tym i jego sprzedaż też nie powinna podlegać VAT,
  • działki nie zostały nabyte w celach zarobkowych lecz zostały nabyte w drodze zasiedzenia (w 1982 r.), spadku (w 2005 r.) i zamiany (w 2007 r.; zamiana odbyła się z inicjatywy sąsiada - poprzez zamianę chciał on uzyskać większą zwartość swoich gruntów, na których rozpoczynał budowę swojego siedliska),
  • działania opisane „w stanie faktycznym” i „w zdarzenie przyszłe” we wniosku ORD-IN i w załączniku ORD-IN/A nie mieszczą się w zakresie pojęcia działalności gospodarczej opisanego w art. 15 ust. 2 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, co skutkuje tym, że Wnioskodawczyni nie spełnia kryterium bycia podatnikiem podatku od towarów i usług (art.15 ust. 1 cytowanej ustawy),
  • za działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym – zdaniem Zainteresowanej - należy uznać podejmowane przez nią na przestrzeni kilku lat pewne działania wobec posiadanych nieruchomości gruntowych np. uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, dokonanie podziału działek (orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 15 września 2011 r.). Działania Wnioskodawczyni nie miały i nie mają charakteru typowego dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu nieruchomościami, choćby tylko z tego powodu, że nie ona kupowała, nie kupuje i nie zamierza kupować gruntów w celach zarobkowych.
  • dokonując sprzedaży działek, Zainteresowana wykonuje jedynie prawo swojej własności,
  • środki z dokonanej sprzedaży zostaną przeznaczone tylko i wyłącznie na prywatne potrzeby m.in. na cele mieszkaniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż jakkolwiek Wnioskodawczyni wskazała we wniosku ORD-IN w części E Przedmiot wniosku, iż wniosek dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, to jednakże mając na uwadze okoliczności sprawy, z których wynika, że Wnioskodawczyni zamierza sprzedać przedmiotowe działki, tut. Organ uznał, iż wniosek dotyczy wyłącznie zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych przepisów wynika, że nieruchomość gruntowa spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Należy wskazać, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Za podatnika należy uznać także osobę, która zadeklarowała zamiar prowadzenia działalności gospodarczej, czyniąc w tym celu pewne nakłady, mimo że sama działalność gospodarcza jeszcze się nie rozpoczęła, nawet w sytuacji jeśli nigdy nie zostanie rozpoczęta. Działalność gospodarcza może składać się z kilku następujących po sobie etapów. Czynności przygotowawcze, takie jak nabycie nieruchomości, które stanowią część tych transakcji, powinny być również traktowane jako działalność gospodarcza. Poniesienie wstępnych wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawczyni, w celu dokonania sprzedaży działek podejmowała/będzie podejmować aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania jej za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.) (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Ponadto, jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Należy wskazać, iż przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.

Aby ocenić czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Uwzględniając przywołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie zachodzą przesłanki do uznania Zainteresowanej jako podatnika podatku od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni wielokrotnie występowała o podział działek, mając na celu utworzenie dróg wewnętrznych pozwalających na dojazd do każdej z działek. Z 44 przedmiotowych działek 43 posiadają warunki zabudowy – o które występowała Zainteresowana – pozwalające na budowę budynków jednorodzinnych. Ponadto przedmiotowa nieruchomość gruntowa jest zgłoszona do sprzedaży do biura pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości. Powyższe działania podjęte przez Wnioskodawczynię – wbrew stanowisku Zainteresowanej – świadczą o zorganizowanym charakterze sprzedaży. Fakt podziału nieruchomości gruntowej oraz podejmowanie działań w celu nadania wydzielonym działkom charakteru rynkowo atrakcyjnego (warunków zabudowy, wydzielenia dróg wewnętrznych) wskazują, że Wnioskodawczyni jako właściciel nieruchomości działa z zamiarem uzyskania w ten sposób stałych dochodów.

Takie aktywne działanie w zakresie obrotu nieruchomościami świadczy o postępowaniu w sposób podobny do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. W związku z powyższym, w ocenie tut. Organu, działania podejmowane przez Wnioskodawczynię nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że planowaną sprzedaż działek należy uznać za działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, która będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawczyni z tytułu tej czynności będzie działać jako podatnik podatku od towarów i usług.

Odnosząc się z kolei do wątpliwości Wnioskodawczyni w zakresie rejestracji jako podatnik VAT tut. Organ wskazuje, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast z art. 113 ust. 13 ustawy wynika, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  1. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;

  1. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy art. 113 ustawy należy wskazać, że – co do zasady – o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, ma prawo do korzystania z ww. zwolnienia do momentu przekroczenia tej kwoty, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

W przedmiotowej sprawie należy zauważyć, iż sprzedaż przez Wnioskodawczynię działek, dla których wydano decyzje o warunkach zabudowy, będzie stanowić dostawę terenów budowlanych. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zatem Wnioskodawczyni dokonując dostaw terenów budowlanych będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 i 13 ustawy.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni przed planowaną sprzedażą działek będzie obowiązana do rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawczynię interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy.

Należy podkreślić także, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłynąć powołane przez Wnioskodawczynię orzeczenia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych lub Naczelnego Sądu Administracyjnego, bowiem stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.), który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawczynię. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Końcowo należy zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj