Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-3.4011.291.2017.1.MS2
z 10 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2017 r. (data wpływu do tut. Organu 18 lipca 2017 r) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń dla uczniów i nauczycieli uczestniczących w projekcie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń dla uczniów i nauczycieli uczestniczących w projekcie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zespół Szkół Zawodowych otrzymał dofinansowanie projektu: „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa podpisana została z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji z listy rezerwowej Projektu Erasmus +. W ramach umowy 48 uczniów wyjechało na 3 tygodniową praktykę zawodową oraz 6 nauczycieli na szkolenie (job shadowing) do Portugalii. Podróż (dojazd na miejsce przeznaczenia Warszawa - Porto i z powrotem) i część wsparcia indywidualnego (koszty noclegów - zakwaterowanie, wyżywienie, przejazdy na miejscu) uczestników (uczniów i nauczycieli) zostały bezpośrednio sfinansowane przez organizację wysyłającą) Zespół Szkół Zawodowych. Pozostałą część wsparcia indywidualnego uczestnik otrzymał w formie tzw. „kieszonkowego”, które stanowią różnicę pozostała po opłaceniu kosztów zakwaterowania, wyżywienia i przejazdów na miejscu. Celem przygotowania się do wyjazdu oraz efektywnego odbycia praktyki, szkolenia uczestnik otrzymał także na własność słowniczek do nauki języka portugalskiego. Ponadto w celach reprezentacyjnych oraz upowszechniania projektu, każdy uczestnik otrzymał koszulkę, polar, plecak z logo projektu i szkoły. Organizacją finansującą i wysyłającą uczestników projektu na 3 tygodniową praktykę zawodową i szkolenie do Portugalii jest Zespół Szkół Zawodowych. Kwoty uczniom i nauczycielom wypłaca Zespół Szkół Zawodowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy z tytułu opłaconej dla uczniów podróży i części wsparcia indywidualnego stanowiącego zakwaterowanie, wyżywienie, przejazdy na miejscu oraz środki przeznaczone na część wsparcia indywidualnego wypłaconego w formie „kieszonkowego” (wypłacone ryczałtem, bez konieczności przedkładania rachunków na wydatki nimi realizowane), a także wartości świadczeń rzeczowych (otrzymane słowniczki, ubrania) Zespół Szkół Zawodowych występuje w roli płatnika?
  2. Czy z tytułu opłaconej dla nauczycieli podróży w kwocie – 1.278,37 zł i część wsparcia indywidualnego stanowiącego zakwaterowanie, wyżywienie, przejazdy na miejscu - 909,55 zł oraz część wsparcia indywidualnego wypłaconego w formie „kieszonkowego” - 2.500,00 zł (wypłaconego ryczałtem bez konieczności przedkładania rachunków na wydatki nimi realizowane), a także wartości świadczeń rzeczowych (otrzymane słowniczki, ubrania) - 242,16 zł Zespół Szkół Zawodowych występuje w roli płatnika?

Zdaniem Wnioskodawcy, Zespół Szkół Zawodowych nie występuje w roli płatnika i nie ma obowiązku poboru podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu opłacenia uczniom i pracownikom dydaktycznym (nauczycielom) podróży, zakwaterowania, wyżywienia na miejscu oraz wypłaconych środków w formie „kieszonkowego”, a także świadczeń rzeczowych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestników projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn.zm.)


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późń. zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm.).


Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.


Natomiast stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4, 5a-5c ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  • środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z dnia 9 listopada 2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
  • środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
  • środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
  • środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z dnia 20 grudnia 2013, str. 129, z późn. zm.);

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.


Zauważyć należy również, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Z wniosku wynika, że podróż, zakwaterowanie, wyżywienie, środki w formie „kieszonkowego”, a także świadczenia rzeczowe udostępniane są uczestnikom projektu (uczniom będącym stażystami lub praktykantami), jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Stwierdzić zatem należy, że do ww. świadczeń udostępnianych uczniom, którzy biorą udział w projekcie finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby te są bowiem uczestnikami projektu, a ww. świadczenia stanowią dla nich pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, tj. Europejskiego Funduszu Społecznego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że opłacenie uczniom i pracownikom dydaktycznym (nauczycielom) podróży, zakwaterowania, wyżywienia oraz wypłacenie środków w formie „kieszonkowego”, a także świadczenia rzeczowe finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach realizowanego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 – stanowią dla uczestników projektu przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciąża obowiązki obliczania, pobierania i odprowadzenia z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj