Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.243.2017.2.AL
z 25 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.), uzupełnionym pismami z 14 lipca 2017 r. (data wpływu 20 lipca 2017 r.) oraz z 24 lipca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w faktur zakupu w związku z realizacją projektu pn: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu w związku z realizacją projektu pn: „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 lipca 2017 r. (data wpływu 20 lipca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 11 lipca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.243.2017.1.AL oraz pismem z 24 lipca 2017 r.

We wniosku, uzupełnionym pismami z 14 lipca 2017 r. oraz z 24 lipca 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o dofinansowanie projektu złożonego do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014–2020, nr wniosku xxx. Tytuł projektu: „…”, data złożenia wniosku –17 marca 2017 r.

W wyżej wymienionym wniosku Wnioskodawca zwraca się o dofinansowanie wykazanych kosztów (przygotowania dokumentacji kosztorysowej, prac remontowych, zakupu sprzętu i wyposażenia do oddziału chorób wewnętrznych, nadzoru inwestorskiego, prac przyczyniających się do poprawy efektywności energetycznej, działań informacyjno- promocyjnych) w kwotach brutto – wraz z podatkiem VAT. Dofinansowanie będzie obejmować poniesione wydatki w kwotach brutto jedynie w przypadku, jeśli Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT, w innym przypadku wartość dofinansowania zostanie zmniejszona o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur zakupu.

W uzupełnieniu wniosku z 14 lipca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że jest podmiotem wykonującym działalność leczniczą, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Wnioskodawca jest wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez wojewodę pod numerem xxx.

Głównym celem projektu jest poprawa ogólnej wydajności usług medycznych w zakresie opieki nad osobami starszymi, w tym osobami z niepełnosprawnościami oraz wsparcie rozwoju opieki koordynowanej, z uwzględnieniem środowiskowych form opieki. Efektem projektu będzie wzrost jakości leczenia poprzez poprawę standardu sprzętu wykorzystywanego do świadczenia usług medycznych, zwiększenie liczby pacjentów korzystających z lepszych wydajniejszych usług zdrowotnych, skrócenie czasu, jaki mija od zdiagnozowania pacjenta do podjęcia specjalistycznego leczenia, poprawa stanu infrastruktury poprzez przebudowę Oddziału Chorób Wewnętrznych, poprawa sytuacji osób niepełnosprawnych dzięki zwiększeniu dostępu do usług zdrowotnych, zwiększenie liczby świadczeń w zakresie rehabilitacji. Projekt jest zgodny z mapą potrzeb zdrowotnych w zakresie lecznictwa szpitalnego dla województwa opolskiego.

Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług. Efekty projektu w żadnym zakresie nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z 24 lipca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem wniosku jest jedno zdarzenie przyszłe, a prawidłowa nazwa projektu brzmi: „…”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na przygotowanie dokumentacji kosztorysowej, prac remontowych, zakupu sprzętu i wyposażenia do oddziału chorób wewnętrznych, nadzoru inwestorskiego, prac przyczyniających się do poprawy efektywności energetycznej, działań informacyjno- promocyjnych, jeżeli uzyskane dofinansowanie w ramach projektu służyć będzie jedynie poprawie usług medycznych w zakresie opieki nad osobami starszymi, w tym z niepełnosprawnościami, co mieści się w pojęciu usług w ramach opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który to artykuł zwalnia od podatku ww. usługi?

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami w ramach realizacji projektu „…” na przygotowanie dokumentacji kosztorysowej prac remontowych, zakupu sprzętu i wyposażenia do oddziału chorób wewnętrznych, nadzoru inwestorskiego, prac przyczyniających się do poprawy efektywności energetycznej, działań informacyjno-promocyjnych, ponieważ wynik realizacji projektu w całości będzie służył świadczeniom usług w zakresie działalności leczniczej, które to usługi zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 18a są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem wykonującym działalność leczniczą, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i jest wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez wojewodę. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…”. Przedmiotem ww. projektu jest przygotowanie dokumentacji kosztorysowej, prac remontowych, zakup sprzętu i wyposażenia oddziału chorób wewnętrznych, nadzoru inwestorskiego, prac przyczynających się do poprawy efektywności energetycznej, działań informacyjno-promocyjnych. Głównym celem projektu jest poprawa ogólnej wydajności usług medycznych w zakresie opieki nad osobami starszymi, w tym osobami z niepełnosprawnościami oraz wsparcie rozwoju opieki koordynowanej, z uwzględnieniem środowiskowych form opieki. Efektem projektu będzie wzrost jakości leczenia poprzez poprawę standardu sprzętu wykorzystywanego do świadczenia usług medycznych, zwiększenie liczby pacjentów korzystających z lepszych wydajniejszych usług zdrowotnych, skrócenie czasu, jaki mija od zdiagnozowania pacjenta do podjęcia specjalistycznego leczenia, poprawa stanu infrastruktury poprzez przebudowę Oddziału Chorób Wewnętrznych, poprawa sytuacji osób niepełnosprawnych dzięki zwiększeniu dostępu do usług zdrowotnych, zwiększenie liczby świadczeń w zakresie rehabilitacji. Projekt jest zgodny z mapą potrzeb zdrowotnych w zakresie lecznictwa szpitalnego dla województwa opolskiego. Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług, w żadnym zakresie nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tak przedstawiony opis sprawy wskazuje, że towary i usługi, które Wnioskodawca nabędzie realizując przedmiotowy projekt zostaną wykorzystane do jednej kategorii czynności tj. usług zwolnionych z podatku VAT.

Z treści przywołanej powyżej regulacji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że prawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W związku z zaprezentowanym we wniosku opisem sprawy, z którego jednoznacznie wynika, że nabyte towary i usługi na potrzeby realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem pn. „…”.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie przeprowadza postępowania dowodowego lecz opiera się wyłącznie na opisie wskazanym przez Wnioskodawcę w treści wniosku. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi medyczne podlegają zwolnieniu od podatku, bowiem nie było to przedmiotem wniosku, Wnioskodawca nie przedstawił ani pytania ani stanowiska w tym zakresie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Augustyna Kośnego 70, 46-020 Opole, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj