Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.181.2017.3.JC
z 1 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.), uzupełniony w dniach 4 i 25 lipca 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup koparko-ładowarki, która będzie wykorzystywana do zadań z zakresu gospodarki wodno-ściekowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 4 i 25 lipca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup koparko-ładowarki, która będzie wykorzystywana do zadań z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.


We wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina … zamierza kupić koparko-ładowarkę, która będzie wykorzystywana na potrzeby działalności opodatkowanej podatkiem VAT tj. gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) Gmina odpowiada za zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych i zaopatrzenia w wodę.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Gmina planuje zakup koparko-ładowarki, która będzie wykorzystywana przez Referat Gospodarki Komunalnej do usuwania awarii i napraw sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz do nowych inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Zakup koparko-ładowarki będzie udokumentowany fakturą VAT wystawioną na Gminę i będzie miał związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę. Inwestorem dla przedsięwzięcia będzie Gmina, która także będzie właścicielem majątku, powstałego w wyniku przedmiotowego przedsięwzięcia. W imieniu Gminy powstałym majątkiem będzie zarządzał Wójt Gminy. Zakupiona koparko-ładowarka będzie wykorzystywana do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (Dz. U. z 2016 r. poz. 710). Referat Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Gminy prowadzi zadania z zakresu dostawy wody i odprowadzania ścieków. Podpisywane są umowy cywilnoprawne z mieszkańcami. Gmina z tego tytułu wystawia faktury VAT z 8% stawką podatku a VAT należny z tytułu tej sprzedaży wykazuje w deklaracji VAT-7 i odprowadza do Urzędu Skarbowego.

Gmina zamierza kupić fabrycznie nową koparko-ładowarkę, która będzie wykorzystywana do usuwania awarii i napraw sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Gmina prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które maja charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nią realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Gmina w zakresie wykonywania czynności z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, nabyte przez Gminę towary i usługi dotyczące budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b, kwotę podatku naliczonego stanowi - suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  • nabycia towarów i usług,
  • dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Zgodnie z art. 86 ust 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, o których mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust, 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanej dalej ”sposobem określenia proporcji”.

Doprecyzowując wniosek Gmina wskazała, że posiada jednostki podległe, tj. Urząd Gminy …, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w…, Z. w …, Przedszkole w …, Szkoła Podstawowa w …, Publiczne Gimnazjum w …, które wchodzą w skład struktury Gminy od dnia 1 stycznia 2017 r. (centralizacja rozliczeń VAT).

Gmina obciąża wyżej wymienione jednostki podległe od dnia centralizacji notami księgowymi za zużytą wodę i odprowadzone ścieki. Wszystkie jednostki podległe Gminie są już przyłączone do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, a ewentualne awarie dotyczące odcinków sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, do których przyłączone są wyżej wymienione jednostki podległe, będą wykonywane na zlecenie przez podmioty zewnętrzne prowadzące działalność gospodarczą.

Zakupiona koparko-ładowarka będzie wykorzystywana przez Referat Gospodarki Komunalnej do usuwania awarii, do napraw oraz do budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na osiedlach i w miejscowościach, gdzie usługi z tytułu dostarczenia wody i odbioru ścieków są lub będą świadczone dla mieszkańców gminy, a nie dla jednostek podległych.

Gmina posiada 8 hydroforni i stacji uzdatniania wody oraz 52 przepompownie i tłocznie ścieków, rozmieszczone w różnych miejscowościach i na różnych odcinkach sieci. Każdy z tych obiektów jest oddzielnie fakturowany, np. z operatorem sieci energetycznej Gmina ma podpisaną umowę, z której wynika że na każdy z tych obiektów wystawiana jest osobna faktura VAT dzięki czemu nie może przyporządkować sprzedaż opodatkowaną i wydzielić/wyodrębnić odcinki sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, które dotyczą tylko i wyłącznie mieszkańców gminy.

Jednocześnie Gmina posiada 2 koparko-ładowarki, które obsługują usuwanie awarii sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej na terenie gminy. Dodatkowo w przypadku braku możliwości wykonania awarii siłami własnymi, korzysta z usług firm zewnętrznych. Koparko-Ładowarka …, będąca przedmiotem wniosku będzie wykorzystywana na sieciach, do których nie są przyłączone podległe jednostki. Przy czym sieci (w przypadku kanalizacji sanitarnej), do których podłączone są podległe jednostki rozumiemy od momentu ich włączenia do danej sieci, a nie odcinki będące przed tym włączeniem, gdyż do tego miejsca sieć obsługuje jedynie mieszkańców. Przedmiotowa koparko-ładowarka nie będzie podejmowała działań na tej części sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, do której przyłączone są jednostki podległe.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina … ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup koparko-ładowarki, która będzie wykorzystywana do zadań z zakresu gospodarki wodno-ściekowej?


Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując zakupu koparko-ładowarki, która będzie wykorzystywana do realizacji zadań z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, będzie możliwe odliczenie 100% podatku VAT z faktury dokumentującej ten wydatek inwestycyjny, gmina zakupiona koparko-ładowarkę będzie wykorzystywała do usuwania awarii i napraw sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gmina Wykorzysta wyżej opisany zakup na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, Gmina jest w stanie bezpośrednio przyporządkować wydatki do wyżej opisanej działalności opodatkowanej, w związku z powyższym uważa że nie będzie miał zastosowania wyżej cytowany art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, a Gmina będzie mogła odliczyć 100 % podatku naliczonego z faktury dokumentującej wyżej opisany zakup.

Zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Według art. 86a ust. 9 pkt 3c ustawy, do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2 należą pojazdy specjalne - koparka, koparko-spycharka, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, (...) jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Są to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd. – umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości w związku z planowanym zakupem koparko-ładowarki, o ile nie zajdą okoliczności wyłączające to prawo wynikające z art. 88 ustawy. Bowiem jak wynika z wniosku nabyta koparko-ładowarka będzie służyła tylko i wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych (usługi dostawy wody i odbioru ścieków będą następować wyłącznie na rzecz mieszkańców).

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie nie ma zastosowania art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Należy jednakże zastrzec, że w sytuacji, gdy koparko-ładowarka zostanie wykorzystana do usunięcia awarii lub naprawy odcinka sieci wodociągowej i kanalizacyjnej gdzie usługi z tytułu dostarczania wody i odbioru ścieków są świadczone na rzecz Gminy lub jednostek podległych, w tym zakresie nastąpi zmiana przeznaczenia. W konsekwencji konieczna będzie stosowna korekta części odliczonego uprzednio podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 91 ustawy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj