Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.183.2017.1
z 10 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2017 r. (data wpływu 31 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2017 r. (data wpływu 14 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym oraz kosztów podróży do ośrodka naukowego w ramach programu … (pytanie nr 2) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2017 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych na stypendium naukowe oraz na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym i kosztów podróży do ośrodka naukowego w ramach programu ….

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 28 czerwca 2017 r., nr 0113-KDIPT3.4011.130.2017.1.MG, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 29 czerwca 2017 r. (data doręczenia 10 lipca 2017 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 11 lipca 2017 r. (data wpływu 14 lipca 2017 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 13 lipca 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni była doktorantką … z siedzibą w … (obecnie posiada już tytuł doktora). Wnioskodawczyni nie była zatrudniona w …. Pomiędzy … z siedzibą w … (dalej jako: Instytut) a … w … (dalej jako: ...) została zawarta umowa nr … o realizację i finansowanie stypendium doktorskiego, przyznanego w ramach konkursu „…” (dalej jako: umowa). Umowa określała termin oraz warunki realizacji przez Wnioskodawczynię stypendium doktorskiego, wysokość przyznanych Instytutowi środków finansowych, warunków ich przekazywania oraz rozliczenia. Zgodnie z postanowieniami umowy Instytut zobowiązał się do umożliwienia realizacji stypendium przez Wnioskodawczynię, której wniosek przyjęty został do finansowania w ramach konkursu na stypendia doktorskie, ogłoszonego przez Radę ... dnia 15 grudnia 2014 r. Warunkiem zrealizowania stypendium było odbycie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, w miejscu i na zasadach określonych we wniosku o finansowanie stypendium doktorskiego.

Decyzją z dnia 16 lipca 2015 r., nr …, Dyrektor ... przyznał Instytutowi na realizację przez Wnioskodawczynię stypendium, środki finansowe w wysokości 108 576 zł, w tym:

  1. środki w wysokości 33 000 zł przeznaczone na stypendium naukowe dla Wnioskodawczyni w wysokości 3 000 zł miesięcznie;
  2. środki w wysokości 72 576 zł przeznaczone na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego;
  3. środki w wysokości 3 000 zł przeznaczone na pokrycie kosztów podróży (w obie strony), związanej z odbyciem przez stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym.

Zgodnie z umową Instytut zobowiązał się do zawarcia w terminie do 1 października 2015 r. umowy ze stypendystą, w której określone zostaną warunki, termin i zasady wypłaty stypendyście środków. Dnia 1 października 2015 r. pomiędzy Wnioskodawczynią a Instytutem została zawarta umowa nr 1, określająca zasady realizacji badań i wypłacania stypendium doktorskiego ze środków otrzymanych przez Instytut w ramach programu ... … (dalej jako: umowa 1). Zgodnie z umową 1, Wnioskodawczyni zobowiązała się m.in. do uzyskania stopnia naukowego doktora w terminie 12 miesięcy po zakończeniu pobierania stypendium naukowego i nie wcześniej niż 6 miesięcy od rozpoczęcia jego pobierania. Wnioskodawczyni prowadziła badania naukowe, związane z przygotowaniem rozprawy doktorskiej w ramach projektu „…” (dalej jako: projekt). Zgodnie ze złożonym przez Wnioskodawczynię wnioskiem oraz postanowieniami umowy 1 Wnioskodawczyni otrzymywała przez okres 11 miesięcy stypendium w wysokości po 3 000 zł miesięcznie, a od 1 lipca 2016 r. odbywa staż naukowy w …, … w … i w związku z powyższym zostały Jej wypłacone środki w wysokości 72 576 zł, przeznaczone na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz kwota 3 000 zł, przeznaczona na pokrycie kosztów podróży (w obie strony), związanej z odbyciem stażu w ww. ośrodku naukowym. W związku ze stażem w ośrodku naukowym Wnioskodawczyni otrzymała polecenie wyjazdu służbowego za granicę w celach badawczych i szkoleniowych (ilość diet pobytowych: 179, ilość diet dojazdowych: 1).

Wnioskodawczyni zostały wypłacone:

  • w dniu 11 maja 2016 r. środki na pokrycie kosztów podróży – 3 000 zł
  • w dniu 11 lipca 2016 r. stypendium naukowe – 12 096 zł
  • w dniu 12 sierpnia 2016 r. stypendium naukowe – 12 096 zł
  • w dniu 9 września 2016 r. stypendium naukowe – 12 096 zł
  • w dniu 12 października 2016 r. stypendium naukowe – 12 096 zł
  • w dniu 10 października 2016 r. stypendium naukowe – 12 096 zł
  • w dniu 9 grudnia 2016 r. stypendium naukowe – 12 096 zł

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 lipca 2017 r. Wnioskodawczyni wskazała, że wypłacone w ramach umowy I stypendium naukowe zostało przyznane w oparciu o regulamin, który został zatwierdzony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po wcześniejszym pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ww. regulamin nie określa bezpośrednio zasad przyznawania środków finansowych na pokrycie przez stypendystę kosztów związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym oraz środków finansowych na pokrycie kosztów podróży, jednakże wskazuje, że środki finansowe są przekazywane jednostce naukowej (w tym przypadku Instytutowi) na podstawie umowy zawartej przez Dyrektora ... z Instytutem. Zgodnie z ww. regulaminem umowa zawarta przez Dyrektora ... z Instytutem określa termin i warunki jej wykonania, wysokość przyznanych środków finansowych oraz warunki ich przyznawania i rozliczania przez Instytut. Następnie zgodnie z regulaminem - po zawarciu ww. umowy pomiędzy ... a Instytutem - Wnioskodawczyni była zobowiązana do zawarcia umowy z Instytutem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy środki finansowe przyznane przez Dyrektora … z przeznaczeniem na finansowanie stypendium naukowego dla młodego naukowca, obejmujące stypendium, są w całości wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy środki finansowe przeznaczone na pokrycie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz koszty podróży Wnioskodawczyni w obie strony (do zagranicznego ośrodka naukowego oraz po zakończeniu badań naukowych do Polski) korzystają ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest pytanie nr 2. Natomiast w odniesieniu do pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz koszty podróży Wnioskodawczyni w obie strony korzystają ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy, wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. W przepisie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy, użyto jedynie terminu „stypendium” nie odnosząc się do kategorii tego stypendium ani sposobu ustalania jego wysokości. Należy tym samym przyjąć, że chodzi tutaj o każde stypendium otrzymywane przez osobę przebywającą czasowo za granicą mające charakter wsparcia w realizacji jej celów związanych z nauką (w szerokim znaczeniu), niezależnie od tego kto funduje takie stypendium i w jakiej wysokości jest ono udzielane. Zasady doświadczenia życiowego wskazują, że chodzi nie tylko o środki na badania naukowe, lecz przede wszystkim środki na utrzymanie się naukowca w miejscu prowadzenia badań. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawczyni rezygnuje czasowo z wykonywania pracy zawodowej, niezbędnym jest zapewnienie jej środków bytowych tak, aby skoncentrowała się na realizacji celu naukowego. Należy również zauważyć, że przedmiotowe zwolnienie jest tak skonstruowane, że niezależnie od tego jaka będzie wysokość przychodu, to i tak zwolnieniu podlega jedynie określona jego część stanowiąca równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, wskazana w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz.167, z późn. zm.). Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, dieta w czasie podróży zagranicznej jest przeznaczona na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki. Jej wysokość zaś została określona w załączniku do rozporządzenia. Skoro zatem sam ustawodawca zwolnienie części stypendium odnosi do pojęcia diety obejmującej koszty wyżywienia i inne wydatki, zatem zakłada, że pojęcie to nie obejmuje jedynie wydatków na badania naukowe. Oznacza to, że przy ustalaniu dochodu do opodatkowania, Wnioskodawczyni będzie mogła odliczyć równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju (określonej w odrębnych przepisach) za każdy dzień pobytu na stażu (stypendium bowiem jest przyznane na cały okres stażu). Należy też podkreślić, że w związku z wyjazdem Wnioskodawczyni otrzymała polecenie wyjazdu służbowego w celach badawczych i szkoleniowych (ilość diet pobytowych: 179, ilość diet dojazdowych: 1).

W ocenie Wnioskodawczyni dla opisanego powyżej zwolnienia nie ma także znaczenia fakt, że Wnioskodawczyni nie była pracownikiem Instytutu. W przepisie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy, jest bowiem mowa o dochodach osoby przebywającej czasowo za granicą i uzyskującej dochody z tytułu stypendium oraz o wysokości zwolnienia, tj. stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. Nie ma natomiast mowy o tym, że stypendysta musi być jednocześnie pracownikiem.

W ocenie Wnioskodawczyni, przywołanie przepisów rozporządzenia w sprawie wysokości należności przysługującej pracownikowi (...) ma na celu jedynie wskazanie wysokości zwolnienia.

Takie stanowisko znalazło także odzwierciedlenie w orzecznictwie sądowym. Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 kwietnia 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 204/11, w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, użyto jedynie terminu „stypendium”, nie odnosząc się do kategorii tego stypendium ani sposobu ustalania jego wysokości. Należy tym samym przyjąć, że chodzi tutaj o każde stypendium otrzymywane przez osobę przebywającą czasowo za granicą, mające charakter wsparcia w realizacji jej celów związanych z nauką (w szerokim znaczeniu), niezależnie od tego kto funduje takie stypendium i w jakiej wysokości jest ono udzielane. Wskazał również, że termin „stypendium” użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy, należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci określonego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby mające na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Nie ulega wątpliwości, że koszty stażu oraz koszty podróży stypendysty do zagranicznego ośrodka naukowego mają charakter wsparcia w realizacji celów związanych z nauką (w szerokim znaczeniu) oraz, że jest to świadczenie pieniężne spełniane na rzecz stypendysty i mające na celu wspieranie działań stypendysty służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. W związku z powyższym należy uznać, że środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kosztów podróży Wnioskodawczyni w obie strony korzystają ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy, w części stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju w wysokości wskazanej w przepisach szczególnych, co potwierdza także delegowanie Wnioskodawczyni przez Instytut w celach badawczych i szkoleniowych do wskazanego na wstępie zagranicznego ośrodka naukowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Stypendia oraz inne dochody z nimi związane należą do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy. Nie wszystkie ww. dochody podlegają jednak opodatkowaniu, niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ww. ustawy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:

  1. stypendiów – w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium,
  2. ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni była doktorantką Instytutu (obecnie posiada już tytuł doktora). Pomiędzy Instytutem a … w … (dalej jako: ...) została zawarta umowa o realizację i finansowanie stypendium doktorskiego, przyznanego w ramach konkursu „…” (dalej jako: umowa). Umowa określała termin oraz warunki realizacji przez Wnioskodawczynię stypendium doktorskiego, wysokość przyznanych Instytutowi środków finansowych, warunków ich przekazywania oraz rozliczenia. Zgodnie z postanowieniami umowy Instytut zobowiązał się do umożliwienia realizacji stypendium przez Wnioskodawczynię, której wniosek przyjęty został do finansowania w ramach konkursu na stypendia doktorskie, ogłoszonego przez Radę ... dnia 15 grudnia 2014 r. Warunkiem zrealizowania stypendium było odbycie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, w miejscu i na zasadach określonych we wniosku o finansowanie stypendium doktorskiego. Decyzją z dnia 16 lipca 2015 r., Dyrektor ... przyznał Instytutowi na realizację przez Wnioskodawczynię stypendium środki finansowe w wysokości 108 576 zł, w tym:

  1. środki przeznaczone na stypendium naukowe dla Wnioskodawczyni;
  2. środki przeznaczone na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego;
  3. środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży (w obie strony), związanej z odbyciem przez stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym.

Zgodnie z umową Instytut zobowiązał się do zawarcia w terminie do 1 października 2015 r. umowy ze stypendystą, w której określone zostaną warunki, termin i zasady wypłaty stypendyście środków. Dnia 1 października 2015 r. pomiędzy Wnioskodawczynią a Instytutem została zawarta umowa nr 1, określająca zasady realizacji badań i wypłacania stypendium doktorskiego ze środków otrzymanych przez Instytut w ramach programu ... … (dalej jako: umowa 1). Zgodnie z umową 1, Wnioskodawczyni zobowiązała się m.in. do uzyskania stopnia naukowego doktora w terminie 12 miesięcy po zakończeniu pobierania stypendium naukowego i nie wcześniej niż 6 miesięcy od rozpoczęcia jego pobierania. Wnioskodawczyni prowadziła badania naukowe, związane z przygotowaniem rozprawy doktorskiej w ramach projektu „…” (dalej jako: projekt). Zgodnie ze złożonym przez Wnioskodawczynię wnioskiem oraz postanowieniami umowy 1 Wnioskodawczyni otrzymywała przez okres 11 miesięcy stypendium w wysokości po 3 000 zł miesięcznie, a od 1 lipca 2016 r. odbywa staż naukowy w … i w związku z powyższym zostały Jej wypłacone środki w wysokości 72 576 zł, przeznaczone na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz kwota 3 000 zł, przeznaczona na pokrycie kosztów podróży (w obie strony), związanej z odbyciem stażu w ww. ośrodku naukowym. W związku ze stażem w ośrodku naukowym Wnioskodawczyni otrzymała polecenie wyjazdu służbowego za granicę w celach badawczych i szkoleniowych (ilość diet pobytowych: 179, ilość diet dojazdowych: 1). Środki zostały Wnioskodawczyni wypłacone w 2016 r. Wypłacone Wnioskodawczyni w ramach umowy I stypendium naukowe zostało przyznane w oparciu o regulamin, który został zatwierdzony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po wcześniejszym pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ww. regulamin nie określa bezpośrednio zasad przyznawania środków finansowych na pokrycie przez stypendystę kosztów związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym oraz środków finansowych na pokrycie kosztów podróży, jednakże wskazuje, że środki finansowe są przekazywane jednostce naukowej (w tym przypadku Instytutowi) na podstawie umowy zawartej przez Dyrektora ... z Instytutem.

Stwierdzić należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „stypendium”. W takiej sytuacji dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN określa stypendium jako „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy”. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Należy również wskazać na definicję zawartą w:

  • Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj – „stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas”,
  • Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje „stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne”,
  • Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, który wskazuje, że „stypendium to zasiłek, subwencja. Pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”,
  • Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego – „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników nauki, artystów itd., wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”.

W odniesieniu do środków przekazanych Wnioskodawczyni na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz środków przeznaczonych na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem stażu należy zauważyć, że środki te nie stanowią żadnej kategorii stypendiów, w ogóle nie są stypendiami. Jak wskazano powyżej, stypendysta otrzymuje oprócz stypendium doktorskiego środki na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz środki na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem przez stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym.

W tym miejscu podkreślić należy, że zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Ponadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

W związku z powyższym, środki te nie mogą być zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnieniem tym objęte są wyłącznie stypendia i tylko takie, które spełniają kryteria określone w cytowanym przepisie.

Wnioskodawczyni we wniosku wskazała, że środki finansowe przyznane w ramach stypendium doktorskiego obejmują także koszty stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz koszty podróży związanej z odbyciem stażu, a zatem nie stanowią stypendium. W związku z tym stypendysta nie otrzymuje stypendium (na stypendium doktorskie przeznaczona jest osobna kwota), tylko środki finansowe w związku ze stypendium doktorskim, a do tego typu środków finansowych nie ma zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawczynię środki finansowe, przeznaczone na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem stażu nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ środki te nie stanowią stypendium, a tylko do dochodów z tytułu stypendium ma zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. przepisie. W konsekwencji, otrzymane przez Wnioskodawczynię środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym oraz kosztów podróży do ośrodka naukowego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawczynię wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, że dotyczy on konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika podjętej w określonym stanie faktycznym i jest wiążący tylko w tej sprawie. Dlatego, stosownie do art. 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.), nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj