Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.101.2017.2.AL
z 11 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 14 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT dopłat uczestników projektu do egzaminu na zakończenie szkolenia komputerowego i językowego na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień,
  • obowiązku ewidencji w rejestrze sprzedaży VAT dopłat uczestników do egzaminu na zakończenie szkolenia.

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie zwolnienia od podatku VAT dopłat uczestników projektu do egzaminu na zakończenie szkolenia komputerowego i językowego na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 14 czerwca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 31 maja 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.101.2017.1.AL.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (uzupełniony pismem z 5 czerwca 2017 r.):

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa. Księgi rachunkowe prowadzi w oparciu o ustawę o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalnością główną Spółki jest edukacja tj. organizowanie i przeprowadzanie szkoleń oraz doradztwo. W prowadzonej działalności między innymi realizowane są projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 (RPO) oraz Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój na lata 2014-2020 (POWER).

Na warunkach określonych w umowach na realizację projektów w ramach RPO oraz POWER instytucje pośredniczące/wdrażające przyznają dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 95% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Finansowanie powyższych projektów odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez BGK (85% kosztów kwalifikowanych) i ewentualne finansowanie z budżetu państwa lub innych źródeł przyznawane Beneficjentowi przez właściwą instytucję. Minimalny wkład własny Spółki jako % wydatków kwalifikowanych wynosi 5%. Realizacja projektów nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu jak również w ramach całej prowadzonej działalności gospodarczej.

Sp. z o.o. od 1 listopada 2016 r. do 30 kwietnia 2019 r realizuje projekt „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dla osi priorytetowej: XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.4. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób dorosłych dla poddziałania: 11.4.3. Kształcenie ustawiczne - konkurs. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 85% wartości projektu, a 15 % wartości projektu stanowi wkład własny.

W ramach realizacji projektu każdy uczestnik będzie miał możliwość udziału w wybranym przez siebie szkoleniu w zakresie kompetencji językowych kończącym się otrzymaniem certyfikatu zewnętrznego potwierdzającego zdobycie określonego poziomu biegłości językowej bądź w szkoleniu w zakresie umiejętności ICT kończącym się certyfikatem zewnętrznym potwierdzającym zdobycie określonych kompetencji kluczowych. Projekt ma na celu wzrost kompetencji kluczowych u osób z województwa w wieku 25 lat i więcej, pracujących, należących do grup wykazujących największą lukę kompetencyjną i posiadających największe potrzeby w dostępie do edukacji i należących do jednej z grup: osoby po 50 roku życia; kobiety (szczególnie powracające na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dziecka); osoby o niskich kwalifikacjach; osoby niepełnosprawne; osoby mieszkające na terenach wiejskich, które z własnej inicjatywy zainteresowane są nabyciem, uzupełnieniem lub podwyższeniem kompetencji w obszarze umiejętności ICT lub znajomości języków obcych poprzez udział w szkoleniu komputerowym lub językowym. Udział w egzaminie na zakończenie szkolenia stanowi element obligatoryjny dla uczestników projektu. Egzaminy zewnętrzne zaplanowane są dla wszystkich uczestników projektu biorących udział w szkoleniach językowych i komputerowych, jednak do egzaminu zostaną dopuszczone tylko osoby, których frekwencja na realizowanych w ramach projektu zajęciach językowych nie była niższa niż 80%. Na koszt egzaminów zewnętrznych składa się: wynajem sali egzaminacyjnej, formularze egzaminacyjne, koszt pracy egzaminatorów (podczas trwania egzaminów i ich oceniania), koszt wydania certyfikatów. Koszt organizacji egzaminów został oszacowany w oparciu o rozeznanie rynku i stanowi on uśrednienie kosztu egzaminu dla wszystkich poziomów zaawansowania.

Cała wartość projektu wynosi 4 799 890,61 zł w tym kwota dofinansowania ze środków europejskich 4 079 907,01 zł, wkład własny 719 983,60 zł. Wkład własny stanowi źródło finansowania egzaminów zewnętrznych. Wnoszony jest w formie finansowej przez Spółkę i przez uczestników projektu. Wkład własny na finansowanie egzaminów na zakończenie szkoleń komputerowych finansowany przez Spółkę wynosi 313 911,79 zł i wkład własny uczestników projektu 46 080 zł. Wysokość wkładu własnego na finansowanie egzaminów po zakończeniu szkoleń językowych wynosi dla Spółki 257 271,81zł oraz dla uczestników projektu 102 720 zł. Każdy uczestnik projektu będzie zobligowany do wniesienia opłaty za egzamin w wysokości 80 zł brutto i wnoszony jest w formie zapłaty przelewem na konto projektu. Opłata egzaminacyjna w wysokości 80 zł wnoszona przez uczestnika projektu jest udokumentowana fakturą sprzedaży VAT ze stawką podatku VAT zwolniony. Wnoszone przez uczestników projektu opłaty egzaminacyjne w wysokości 80 zł stanowią przychód podatkowy Spółki a równoważne im koszty stanowią koszty podatkowe Spółki.

Cały zaplanowany koszt egzaminu językowego dla jednej osoby wynosi 450 zł (450 zł x 1284 os = 577 800 zł). Z tego 62,30% stanowi wkład własny Spółki i uczestników projektu a 37,70% dofinansowania ze środków europejskich.

Natomiast cały koszt szkolenia językowego wraz z egzaminem, który dla 1284 os tj. uczestników projektu wynosi 2 019 577,92 zł to udział finansowy wynosi: 17,83% stanowi wkład własny Spółki i uczestników projektu oraz 82,17% dofinansowania ze środków europejskich.

Cały zaplanowany koszt egzaminu komputerowego dla jednej osoby wynosi 800 zł (800 zł x 576 os = 460 800 zł). Z tego 78,12% stanowi wkład własny Spółki i uczestników projektu a 21,88% dofinansowania ze środków europejskich.

Natomiast cały koszt szkolenia komputerowego wraz z egzaminem, który dla 576 os tj. uczestników projektu wynosi 2 154 240 zł to udział finansowy wynosi: 16,71% stanowi wkład własny Spółki i uczestników projektu oraz 83,29% dofinansowania ze środków europejskich.

W uzupełnieniu wniosku z 6 czerwca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

W odniesieniu do szkoleń komputerowych:

1. Wnioskodawca zawiera umowy szkoleniowe bezpośrednio z uczestnikami projektu, tj. osobami stanowiącymi grupę docelową w projekcie.

2. Wnioskodawca wystawia faktury - za wniesienie przez uczestnika opłaty za egzamin - bezpośrednio dla uczestników projektu.

3. Wnioskodawca na podstawie art. 82 ust. 3, art. 82 ust. 1, ust. 3a oraz ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 z późn. zm.) posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta pod numerem ewidencyjnym 467/P/N.

4. Usług szkoleniowych, o których mowa we wniosku, Wnioskodawca nie świadczy jako jednostka objęta system oświaty.

5. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

6. Wnioskodawca nie jest uczelnią, nie jest jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani nie jest jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Usług szkoleniowych nie świadczy i nie będzie świadczyć jako taka jednostka.

7. Celem głównym projektu jest wzrost kompetencji kluczowych u osób pracujących z woj. w wieku 25 lat i więcej, należących do grup defaworyzowanych, czyli wykazujących największa lukę kompetencyjną i posiadających największe potrzeby w dostępie do edukacji. należących do jednej z poniższych grup: osoby po 50 roku życia, kobiety (szczególnie powracające na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dziecka), osoby o niskich kwalifikacjach, osoby niepełnosprawne, osoby mieszkające na terenach wiejskich, które z własnej inicjatywy zainteresowane są nabyciem, uzupełnieniem lub podwyższeniem kompetencji w obszarze umiejętności ICT lub znajomości języków obcych poprzez udział w szkoleniu komputerowym lub językowym.

8. W związku z powyższym usługi świadczone w ramach realizacji projektu są usługami związanymi z dokształcaniem zawodowym innym niż wymienione w art. 43 ust. l pkt 26 ustawy o VAT.

9. Szkolenia realizowane w ramach projektu mają na celu nabycie, uzupełnienie lub podwyższenie kompetencji w obszarze umiejętności ICT (poprzez udział w szkoleniu komputerowym). Projekt kierowany jest do osób pracujących, dorosłych wykazujących największą lukę kompetencyjną i posiadających największe potrzeby w dostępie do edukacji. Szczególnie do kobiet powracających na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dziecka, osób o niskich kwalifikacjach, osób niepełnosprawnych, osób mieszkających na terenach wiejskich, osób po 50 roku życia. Aby utrzymać pracę muszą poszerzyć swoją wiedzę, nabyć lub udoskonalić swoje umiejętności. A jedną z kluczowych umiejętności jest wiedza zdobyta podczas szkoleń komputerowych (zwłaszcza przy tak szybkim rozwoju tej dziedziny).

10. Tak, jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

11. Szkolenia komputerowe:

–realizowane są w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z Regulaminem konkursu nr xxx ogłoszonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego, Działanie 11.4 Podnoszenie kwalifikacji zawodowych u osób dorosłych, Poddziałanie 11.4.3 Kształcenie ustawiczne - konkurs, w ramach projektu wymagane jest wniesienie wkładu własnego - w łącznej wysokości 15% (cały projekt). Wkład własny w przedmiotowym projekcie, wnoszony jest w postaci finansowej: przez Wnioskodawcę oraz częściowo jako opłata za egzamin - przez Uczestników projektu (80 zł/osoba). Wkład własny uczestnicy wnoszą w początkowej fazie udziału - na początku szkolenia;

–z uwagi na brak odpowiedniego potencjału kadrowego u Wnioskodawcy, w celu zapewnienia wysokiej jakości usług - szkolenia realizowane będą przez zewnętrznego Wykonawcę - posiadającego doświadczenie w zakresie przeprowadzania ww. szkoleń - wybranego zgodnie z zapisami „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata (…)”, tj. zgodnie z procedurą zasady konkurencyjności /Wnioskodawca nie jest podmiotem zobowiązanym do stosowania ustawy PZP/;

–każdy Uczestnik szkolenia komputerowego po zakończeniu udziału w szkoleniu obligatoryjnie podejdzie do bloku egzaminacyjnego, po zdaniu egzaminów otrzyma certyfikaty zewnętrzne;

egzaminy zewnętrzne z zakresu kompetencji cyfrowych – realizowane będą przez zewnętrznego Wykonawcę - instytucję posiadającą uprawnienia (np. akredytację/licencję, itp.) do przeprowadzania egzaminów certyfikacyjnych z zakresu kompetencji cyfrowych - wybranego zgodnie z zapisami „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata (…)”, tj. zgodnie z procedurą zasady konkurencyjności /Wnioskodawca nie jest podmiotem zobowiązanym do stosowania ustawy PZP/;

–w ramach szkoleń komputerowych przewidziany jest catering, tj. przerwy kawowe dla Uczestników - które będą dostarczane przez zewnętrznego Wykonawcę - wybranego zgodnie z zapisami „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata (…)”, tj. zgodnie z procedurą zasady konkurencyjności /Wnioskodawca nie jest podmiotem zobowiązanym do stosowania ustawy PZP/.

11. Na zajęcia szkoleniowe nie kierują uczestników pracodawcy. Zgodnie z założeniami projektu, Uczestnicy zgłaszają się sami. Celem projektu jest nabycie, uzupełnienie lub podwyższenie kompetencji zawodowych, czyli Uczestnicy zdobędą wiedzę, którą będą wykorzystywać na rynku pracy.

12. Egzaminy są ściśle związane z usługą szkoleniową, jest to całość usługi: szkolenie + egzamin.

W odniesieniu do szkoleń językowych:

1. Wnioskodawca zawiera umowy szkoleniowe bezpośrednio z uczestnikami projektu, tj. osobami stanowiącymi grupę docelową w projekcie.

2. Wnioskodawca wystawia faktury - za wniesienie przez uczestnika opłaty za egzamin - bezpośrednio dla uczestników projektu.

3. Wnioskodawca na podstawie art. 82 ust. 3, art. 82 ust. 1, ust. 3a oraz ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 z późn. zm) posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta pod numerem ewidencyjnym 467/P/N.

4. Usług szkoleniowych, o których mowa we wniosku, Wnioskodawca nie świadczy jako jednostka objęta system oświaty.

5. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

6. Wnioskodawca nie jest uczelnią, nie jest jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani nie jest jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Usług szkoleniowych nie świadczy i nie będzie świadczyć jako taka jednostka.

7. Celem głównym projektu jest wzrost kompetencji kluczowych u osób pracujących z woj. w wieku 25 lat i więcej, należących do grup defaworyzowanych, czyli wykazujących największa lukę kompetencyjną i posiadających największe potrzeby w dostępie do edukacji, należących do jednej z poniższych grup: osoby po 50 roku życia, kobiety (szczególnie powracające na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dziecka), osoby o niskich kwalifikacjach, osoby niepełnosprawne, osoby mieszkające na terenach wiejskich, które z własnej inicjatywy zainteresowane są nabyciem, uzupełnieniem lub podwyższeniem kompetencji w obszarze umiejętności ICT lub znajomości języków obcych poprzez udział w szkoleniu komputerowym lub językowym.

W związku z powyższym usługi świadczone w ramach realizacji projektu są usługami związanymi z dokształcaniem zawodowym innym niż wymienione w art. 43 ust. l pkt 26 ustawy o VAT.

8. Szkolenia realizowane w ramach projektu mają na celu nabycie, uzupełnienie lub podwyższenie kompetencji w zakresie określonej biegłości językowej (poprzez udział w szkoleniu językowym). Projekt kierowany jest do osób pracujących, dorosłych wykazujących największą lukę kompetencyjną i posiadających największe potrzeby w dostępie do edukacji. Szczególnie do kobiet powracających na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dziecka, osób o niskich kwalifikacjach, osób niepełnosprawnych, osób mieszkających na terenach wiejskich, osób po 50 roku życia. Aby utrzymać pracę muszą poszerzać swoją wiedzę, nabywać lub udoskonalać swoje umiejętności. A jedną z kluczowych umiejętności jest znajomość języków obcych.

9. Tak, jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. 

10. Szkolenia językowe:

–realizowane są w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z Regulaminem konkursu nr xxx ogłoszonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego, Działanie 11.4 Podnoszenie kwalifikacji zawodowych u osób dorosłych, Poddziałanie 11.4.3 Kształcenie ustawiczne - konkurs, w ramach projektu wymagane jest wniesienie wkładu własnego - w łącznej wysokości 15% (cały projekt). Wkład własny w przedmiotowym projekcie, wnoszony jest w postaci finansowej: przez Wnioskodawcę oraz częściowo jako opłata za egzamin - przez Uczestników projektu (80 zł/osoba). Wkład własny uczestnicy wnoszą w początkowej fazie udziału - na początku szkolenia;

–szkolenia w ramach projektu prowadzone są przez lektorów zatrudnianych przez Wnioskodawcę na podstawie umów zlecenia;

–Wnioskodawca dokonuje zakupu odpowiednich materiałów dydaktycznych (podręczniki + ćwiczenia) z poziomów językowych, na którym dany uczestnik się szkoli. Materiały dydaktyczne zamawiane są u zewnętrznego Wykonawcy - wybranego zgodnie z zapisami „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020”, tj. zgodnie z procedurą zasady konkurencyjności /Wnioskodawca nie jest podmiotem zobowiązanym do stosowania ustawy PZP/;

–każdy Uczestnik szkolenia językowego, po zakończeniu udziału w szkoleniu, obligatoryjnie podejdzie egzaminu zewnętrznego, po zdaniu którego otrzyma certyfikat potwierdzający zdobycie przez niego określonego poziomu biegłości językowej;

egzaminy - realizowane będą przez zewnętrznego Wykonawcę - instytucję posiadającą uprawnienia akredytację/licencję do przeprowadzania międzynarodowych egzaminów certyfikacyjnych zw. z w/w szkoleniami - wybranego zgodnie z zapisami „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata (…)”, tj. zgodnie z procedurą zasady konkurencyjności /Wnioskodawca nie jest podmiotem zobowiązanym do stosowania ustawy PZP/.

11. Na zajęcia szkoleniowe nie kierują uczestników pracodawcy. Zgodnie z założeniami projektu, Uczestnicy zgłaszają się sami, z własnej inicjatywy. Celem projektu jest nabycie, uzupełnienie lub podwyższenie kompetencji zawodowych, czyli Uczestnicy zdobędą określony poziom biegłości językowej, którą będą wykorzystywać na rynku pracy.

12. Egzaminy są ściśle związane z usługą szkoleniową, jest to całość usługi: szkolenie + egzamin.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dopłaty uczestników projektu do egzaminu na zakończenie szkolenia podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. § 3 ust.1 pkt 14, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT? Czy podlegają ewidencji w rejestrze sprzedaży VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko uzupełnione pismem z 6 czerwca 2017 r.) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień § 3 ust. 1 pkt 14 usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Szkolenia językowe i komputerowe mają na celu podniesienie, uzupełnienie kwalifikacji zawodowych uczestników projektu. Udział tych osób w przeprowadzanych szkoleniach przyczyni się do polepszenia ich sytuacji na rynku pracy. Egzaminy przeprowadzane po zakończeniu szkolenia są obligatoryjne i stanowią razem ze szkoleniami całość usługi. Egzaminy są ściśle związane z usługą szkoleniową. Uczestnicy projektu nie mogą podejść do samego egzaminu bez udziału w szkoleniu.

Zdaniem Spółki zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymany od uczestników projektu wkład pieniężny tj. dopłata do egzaminu na zakończenie przeprowadzonych szkoleń stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według zwolnionej stawki VAT.

dofinansowanie ogółem projekt (85%) 4 079 907,01

wkład własny ogółem projekt (15%) 719 983,60

razem projekt 4 799 890,61

Organizacja egzaminów zewnętrznych (j. angielski)

450 zł/os x 1284 os

Tabela załącznik PDF - str. 7.


W uzupełnieniu wniosku z 6 czerwca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

Stanowisko własne:

W myśl art. 43 ust 1 pkt 28 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

–jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

–uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

–oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 proc ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z nimi związanych.

Zarówno usługi szkolenia komputerowego jak i językowego stanowią usługi wymienione w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Zdaniem Spółki powyższe usługi świadczone w ramach realizacji projektu korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Egzaminy przeprowadzane na zakończenie szkolenia są obligatoryjne i stanowią razem ze szkoleniem całość usługi. Opłaty wnoszone przez uczestników projektu stanowiące wkład własny do projektu będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie powyższego rozporządzenia.

Stanowisko własne dotyczące obowiązku ewidencji w rejestrze sprzedaży VAT dopłat uczestników do egzaminów na zakończenie szkolenia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT , opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowią dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawcy dokumentem w oparciu, o który uczestnicy projektu dokonują opłaty za egzamin w ramach całości świadczonej usługi, na wydzielone konto projektu, jest umowa szkoleniowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą, a uczestnikiem projektu oraz faktura sprzedaży usług (opłata za egzamin ze zwolnioną stawką podatku VAT).

Art. 109 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, że czynni podatnicy VAT są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy faktury dokumentujące sprzedaż świadczonych usług w postaci opłat wnoszonych przez uczestników projektu powinny podlegać ewidencji w rejestrze sprzedaży VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ( …).

Ponadto, w świetle art. 5a ustawy, towary lub usługi, będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

–oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 13 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015 r., poz. 736, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. L Nr 77, str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC, z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – będący czynnym podatnikiem podatku od towarów – prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie edukacji tj. organizowania i przeprowadzania szkoleń oraz doradztwa. W ramach działalności Wnioskodawca od 1 listopada 2016 r. do 30 kwietnia 2019 r realizuje projekt „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dla osi priorytetowej: XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.4. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób dorosłych dla poddziałania: 11.4.3. Kształcenie ustawiczne - konkurs. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 85% wartości projektu a 15 % wartości projektu stanowi wkład własny. W ramach projektu Wnioskodawca realizuje szkolenia komputerowe w zakresie umiejętności ICT kończące się certyfikatem zewnętrznym potwierdzającym zdobycie określonych kompetencji kluczowych oraz szkolenia językowe w zakresie kompetencji językowych kończącym się otrzymaniem certyfikatu zewnętrznego potwierdzającego zdobycie określonego poziomu biegłości językowej. Wprawdzie Wnioskodawca na podstawie art. 82 ust. 3, art. 82 ust. 1, ust. 3a oraz ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 z późn. zm) posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta pod numerem ewidencyjnym 467/P/N, jednakże usług szkoleniowych, o których mowa we wniosku, nie świadczy jako jednostka objęta system oświaty. Ponadto Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca nie jest uczelnią, nie jest jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani nie jest jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz usług szkoleniowych nie świadczy i nie będzie świadczyć jako taka jednostka. Wnioskodawca zawiera umowy szkoleniowe bezpośrednio z uczestnikami projektu, tj. osobami stanowiącymi grupę docelową w projekcie. Szkolenia komputerowe i językowe kierowane są do osób pracujących z woj. w wieku 25 lat i więcej, należących do grup defaworyzowanych, czyli wykazujących największa lukę kompetencyjną i posiadających największe potrzeby w dostępie do edukacji należących do jednej z poniższych grup: osoby po 50 roku życia, kobiety (szczególnie powracające na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dziecka), osoby o niskich kwalifikacjach, osoby niepełnosprawne, osoby mieszkające na terenach wiejskich, które z własnej inicjatywy zainteresowane są nabyciem, uzupełnieniem lub podwyższeniem kompetencji w obszarze umiejętności ICT lub znajomości języków obcych poprzez udział w szkoleniu komputerowym lub językowym. Usługi szkoleniowe świadczone w ramach realizacji projektu są usługami związanymi z dokształcaniem zawodowym innym niż wymienione w art. 43 ust. l pkt 26 ustawy o VAT. Na zajęcia szkoleniowe nie kierują uczestników pracodawcy, uczestnicy zgłaszają się sami. Szkolenia mają na celu nabycie, uzupełnienie lub podwyższenie kompetencji w obszarze umiejętności ICT (poprzez udział w szkoleniu komputerowym) lub też nabycie, uzupełnienie lub podwyższenie kompetencji w zakresie określonej biegłości językowej (poprzez udział w szkoleniu językowym). Uczestnicy szkoleń, aby utrzymać pracę muszą poszerzyć swoją wiedzę, nabyć lub udoskonalić swoje umiejętności. A jedną z kluczowych umiejętności jest wiedza zdobyta podczas szkoleń komputerowych (zwłaszcza przy tak szybkim rozwoju tej dziedziny) lub znajomość języków obcych. Szkolenia komputerowe i językowe stanowią zatem nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Szkolenie komputerowe realizowane są przez zewnętrznego Wykonawcę - posiadającego doświadczenie w zakresie przeprowadzania ww. szkoleń. Natomiast szkolenia językowe prowadzone są przez lektorów zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zlecenia. Szkolenia komputerowe i językowe kończą się egzaminem zewnętrznym realizowanym przez zewnętrznego wykonawcę. Udział w egzaminie na zakończenie szkolenia stanowi element obligatoryjny dla uczestników projektu. Egzaminy zewnętrzne zaplanowane są dla wszystkich uczestników biorących udział w szkoleniach językowych i komputerowych, jednak do egzaminu dopuszczone są tylko osoby, których frekwencja na realizowanych w ramach projektu zajęciach językowych nie była niższa niż 80%. Na koszt egzaminów zewnętrznych składa się: wynajem sali egzaminacyjnej, formularze egzaminacyjne, koszt pracy egzaminatorów (podczas trwania egzaminów i ich oceniania), koszt wydania certyfikatów. Każdy uczestnik projektu zobligowany jest do wniesienia opłaty za egzamin w wysokości 80 zł brutto i wnoszony jest w formie zapłaty przelewem na konto projektu. Opłata egzaminacyjna w wysokości 80 zł wnoszona przez uczestnika projektu jest udokumentowana fakturą sprzedaży VAT ze stawką podatku VAT zwolniony. Wnoszone przez uczestników projektu opłaty egzaminacyjne w wysokości 80 zł stanowią przychód podatkowy Spółki. Wnioskodawca wystawia faktury - za wniesienie przez uczestnika opłaty za egzamin - bezpośrednio dla uczestników projektu. Egzaminy są ściśle związane z usługą szkoleniową, jest to całość usługi: szkolenie plus egzamin. Cały koszt szkolenia komputerowego wraz z egzaminem, który dla 576 os tj. uczestników projektu wynosi 2154240 zł. Udział finansowy w 16,71% stanowi wkład własny Spółki i uczestników projektu oraz 83,29% dofinansowanie ze środków europejskich. Natomiast cały koszt szkolenia językowego wraz z egzaminem, który dla 1284 os. tj. uczestników projektu wynosi 2019577,92 zł. Udział finansowy w 17,83% stanowi wkład własny Spółki i uczestników projektu oraz 82,17% dofinansowanie ze środków europejskich.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii czy dopłaty uczestników szkoleń do egzaminu na zakończenie szkolenia podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

W pierwszej kolejności należy ustalić czy szkolenia komputerowe i językowe realizowane przez Wnioskodawcę będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie przepis § 3 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz dokonaną analizę przepisów, stwierdzić należy, że w związku z tym, że Wnioskodawca nie jest jednostką działającą w ramach systemu oświaty ani uczelnią, czy też jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk czy badawczo-rozwojową, usługi w zakresie szkoleń komputerowych i językowych świadczone przez Zainteresowanego nie będą mogły korzystać ze zwolnienia na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i lit. b ustawy o VAT.

W dalszej kolejności przeanalizować należy czy realizowane usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Z przedstawionego opisu sprawy bezsprzecznie wynika, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach szkoleń komputerowych i językowych stanowią usługi kształcenia zawodowego. W celu utrzymania dotychczasowej pracy uczestnicy szkoleń nabywają, uzupełniają lub podwyższają kompetencje w obszarze umiejętności ICT (poprzez udział w szkoleniu komputerowym) lub też nabywają, uzupełniają lub podwyższają kompetencje w zakresie określonej biegłości językowej (poprzez udział w szkoleniu językowym). Szkolenia te stanowią zatem nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Ponadto jak wynika z opisu sprawy uczestnicy szkoleń komputerowych lub językowych są obowiązani przystąpić do egzaminu kończącego udział w ww. szkoleniach. Egzaminy te są ściśle związane z usługą szkoleniową, jak wskazał Wnioskodawca jest to całości usługi: szkolenie plus egzamin.

Biorąc powyższe pod uwagę egzamin, jako integralny element szkolenia, (wchodzący w skład kompleksowej usługi szkoleniowej) będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., pod warunkiem, że całość realizowanej przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowej może korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy cyt. przepisu. Co oznacza, iż całość realizowanej przez Wnioskodawcę usługi w zakresie szkoleń komputerowych oraz usługi w zakresie szkoleń językowych musi każdorazowo finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, iż cały koszt szkolenia komputerowego wraz z egzaminem dla 576 osób tj. uczestników projektu wynosi 2.154.240 zł. Procentowy udział finansowy: w 16,71% stanowi wkład własny Spółki i uczestników projektu oraz w 83,29% dofinansowanie ze środków europejskich. Natomiast cały koszt szkolenia językowego wraz z egzaminem, dla 1284 os. tj. uczestników projektu wynosi 2.019.577,92 zł. Procentowy udział finansowy: w 17,83% stanowi wkład własny Spółki i uczestników projektu oraz 82,17% dofinansowanie ze środków europejskich.

Należy wskazać, że środkami publicznymi – w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm.) – są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;

  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.


Natomiast stosownie do art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3. jednostki budżetowe;

4. samorządowe zakłady budżetowe;

5. agencje wykonawcze;

6. instytucje gospodarki budżetowej;

7. państwowe fundusze celowe;

8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9. Narodowy Fundusz Zdrowia;

10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11. uczelnie publiczne;

12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13. państwowe i samorządowe instytucje kultury;

14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Z art. 4 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych wynika, że przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

W świetle przedstawionych okoliczności sprawy i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z faktem, iż szkolenia komputerowe i językowe realizowane w ramach przedmiotowego projektu stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są finansowane przynajmniej w 70% ze środków europejskich (stanowiących środki publiczne), zatem korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. Tym samym ze zwolnienia od podatku będą korzystały egzaminy kończące szkolenia komputerowe i językowe. Zatem wpłaty uczestników stanowiące pokrycie kosztów egzaminów kończących szkolenia komputerowe i językowe podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia.

Jednocześnie należy podkreślić, iż Wnioskodawca musi posiadać dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że środki służące finansowaniu powyższych szkoleń stanowią środki publiczne.

Zatem stanowisko w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca powziął również wątpliwość odnośnie obowiązku ewidencji w rejestrze sprzedaży VAT dopłat uczestników na zakończenie szkoleń.

Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Natomiast art. 109 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem realizującym usługi szkoleń komputerowych i językowych zwolnione od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. ja wykazano powyżej wpłaty własne, będące elementem usługi szkoleniowej, podlegają również zwolnieniu na podstawie cyt. przepisu.

W konsekwencji Wnioskodawca, obowiązany do ewidencjonowania wpłat za egzamin od uczestników szkoleń w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy dotyczące konieczności ujmowania w rejestrze sprzedaży VAT dopłat uczestników do egzaminów na zakończenie szkolenia należało uzna za prawidłowe.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy w zakresie zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z § 3 ust.1 pkt 14 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. dopłaty uczestników projektu do egzaminu na zakończenie szkolenia, oraz ewidencji tych dopłat w rejestrze sprzedaży VAT. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem (dotyczące konieczności dokumentowania opłat za egzamin fakturą VAT) nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 40, 20-400, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj