Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1300/12/HS
z 18 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura 25 września 2012 r., uzupełnionym w dniach 22 i 26 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości zwrotu części wydatku poniesionego na zakup deski elewacyjnej podłogowej z drzewa iglastego (sosnowej) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości zwrotu części wydatku poniesionego na zakup deski elewacyjnej podłogowej z drzewa iglastego (sosnowej).

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 15 listopada 2012 r. Znak: IBPB II/2/415-1300/12/HS wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 22 i 26 listopada 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fakturą VAT nr N/1/05/12, która jest faktura korygująca dla faktury oryginał nr 0001/10/2011 z dnia grudnia 2009 r. wnioskodawczyni zakupiła deskę elewacyjną podłogową z drzewa iglastego (sosnową).

Wnioskodawczyni przedmiotowego materiału użyła do remontu domu, tj. wykończenia elewacji budynku oraz pewnych elementów konstrukcji podłogi. Wnioskodawczyni wskazała, iż deska została trwale zamocowana na budynku. W uzupełnieniu wniosku wnioskodawczyni podała, iż symbol PKWiU przedmiotowej deski to 20.10.21 -10.00, natomiast tytuł prawny do remontowanego budynku posiada od dnia 06 czerwca 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy deskę elewacyjną podłogową z drzewa iglastego (sosnową) można zakwalifikować do odliczenia podatku VAT za materiały budowlane?

Zdaniem wnioskodawczyni, zasadne jest zakwalifikowanie takiego materiału do odliczania podatku VAT ponieważ materiał ten został zakupiony:

  • zgodnie z prawem na fakturę VAT,
  • wnioskodawczyni użyła go trwale mocując do i w remontowanym swoim domu, czym spełniła podstawowy warunek mówiący o tym, że mogą być to elementy na trwałe związane z remontowanym lub budowanym domem,
  • odliczyła go w oparciu o wykaz materiałów „możliwych do odliczenia” dostępny na stronie urzędu skarbowego i który jest ogólnokrajowym spisem aktualnych materiałów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 01 stycznia 2006 r.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W art. 2 pkt 5 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym została zawarta definicja remontu. W myśl tego przepisu, ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie – rozumie się przez to wykonanie robót określonych w załączniku do ustawy.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2 ww. ustawy zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 01 maja 2004 r.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką 22% i wyższą (art. 3 ust. 3 w zw. z art. 11a ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ww. ustawy dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. Z kolei w myśl art. 2 pkt 3 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym ilekroć w ustawie jest mowa o fakturze - rozumie się przez to fakturę VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, dokumentującą zakupy, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl natomiast art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków, związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku remontu budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 07 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

W myśl regulacji zawartej w art. 5 ust. 5 pkt 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, kopie faktur dokumentujących poniesione wydatki należy załączyć do składanego w urzędzie skarbowym wniosku o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym poniesionych od dnia 01 maja 2004 r. (VZM-1).

Zgodnie z art. 3 ust. 8 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Obowiązujący do 31 grudnia 2010 r. wykaz materiałów budowlanych, których zakup uprawniał do otrzymania zwrotu niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zawarty był w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. w sprawie ogłoszenia wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. MTiB z 2006 r. Nr 1, poz. 1).

Zastosowana w ww. wykazie symbolika PKWiU odpowiadała Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, o której mowa w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844; z 2005 r. Nr 90, poz. 760) - przypis 2 ww. obwieszczenia.

Jak wynika z brzmienia § 2 ww. rozporządzenia zastosowanie znajdowała Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn.zm.).

Natomiast od 01 stycznia 2011 r. obowiązuje załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 01 stycznia 2011 r. wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. Min. Infrastruktury Nr 11, poz. 35).

Wykaz ten opiera się na symbolach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Wyliczenie zawarte w tymże wykazie materiałów budowlanych (jak i w poprzednio obowiązującym) ma charakter enumeratywny i jest wykazem (katalogiem) zamkniętym. W wykazie tym zostały ściśle określone nazwy towarów oraz ich symbole PKWiU, które podlegają zwrotowi. Wykaz zawiera szczegółowe zestawienie materiałów budowlanych wymienionych z nazwy i symbolu, ale przewiduje również w swej specyfikacji materiały budowlane, które bez względu na symbol PKWiU podlegają rozliczeniu.

W celu wyeliminowania wątpliwości dotyczących terminu obowiązywania nowego wykazu oraz załącznika do niego, w tytule obwieszczenia oraz w załączniku do niego umieszczono datę, od której będzie ono obowiązywać, czyli dzień 01 stycznia 2011 r. Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że od dnia 01 stycznia 2011 r. osoby, które starają się o zwrot VAT związany z zakupem materiałów budowlanych, w celu ustalenia materiałów budowlanych, których zakup uprawnia do otrzymania zwrotu niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym winny posługiwać się nowym załącznikiem do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 01 stycznia 2011 r. wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Zatem w wyniku wprowadzonych zmian stawek w podatku od towarów i usług od dnia 01 stycznia 2011 r. podstawę do właściwej kwalifikacji danego materiału, pod kątem zwrotu podatku VAT stanowi obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 01 stycznia 2011 r. wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, w którym zastosowano symbolikę PKWiU odpowiadającą klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W związku jednak z tym, że na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do dnia 31 grudnia 2010 r. do celów opodatkowania m.in. podatkiem od towarów i usług stosowało się klasyfikację PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 1997 r. a równocześnie w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej od dnia 01 stycznia 2009 r. obowiązywała już Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w praktyce może wystąpi sytuacja, w której osoby starające się o zwrot VAT po dniu 31 grudnia 2010 r. (składające wniosek po tym dniu) będą dysponować fakturami, na których materiały budowlane będą opisane według symboliki pochodzącej z różnych klasyfikacji, zarówno z PKWiU z 1997 r. jak i z PKWiU z 2008 r.

Jednakże niezależnie od tego, ustalając listę materiałów budowlanych, których zakup będzie uprawniał do ww. zwrotu należy analizować ją na podstawie nowego wykazu, stanowiącego załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010 r., bez względu na to czy faktury dokumentujące zakup materiałów budowlanych wystawione zostały w 2011 r., czy wcześniej i czy zawierają symbole PKWiU z 2008 r. czy z 1997 r. Zatem sporządzając wniosek o zwrot VAT na materiały budowlane w 2011 r. lub 2012 r. podatnicy powinni posługiwać się nowym – stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010 r. - wykazem materiałów budowlanych, opierającym się na symbolach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r.

Jak wskazała wnioskodawczyni, fakturą VAT nr N/1/05/12, która jest fakturą korygującą dla faktury oryginał nr 0001/10/2011 z grudnia 2009 r. zakupiła deskę elewacyjną podłogową z drzewa iglastego (sosnową), która – co wynika z uzupełnienia wniosku - ma symbol PKWiU – 21.10.21.- 10.00. Zdaniem wnioskodawczyni, przysługuje jej zwrot części wydatków poniesionych na zakup tego materiału.

Organ zauważa, że podany przez wnioskodawczynię symbol nie odpowiada Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. Tymczasem ustalając po 31 grudnia 2010 r. listę materiałów budowlanych objętych systemem zwrotu podatnicy nie mogą posługiwać się dwoma wykazami materiałów w zależności od tego, do którego łatwiej im dopasować symbol PKWiU materiału, który zamierzają odliczyć.

Po pierwsze, jak zostało wskazane powyżej, posługiwanie się wykazem stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 31 grudnia 2005 r. jest nieuzasadnione, ponieważ wykaz ten od 2011 r. już nie obowiązuje w związku z wprowadzeniem nowego wykazu obwieszczeniem Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010 r. Ponadto zaważyć należy, że symbol PKWiU danego materiału tylko ułatwia znacznie jego identyfikację, a w szczególności ustalenie czy dany materiał został ujęty w wykazie materiałów obowiązującym danego podatnika na dzień zakupu i w związku z tym, czy z tytułu zakupu danego materiału przysługuje zwrot części podatku VAT. Nie stanowi jednak jedynego wyznacznika, którym należy się kierować dokonując kwalifikacji danego materiału pod kątem zwrotu części wydatków poniesionych przez podatnika na jego zakup.

Odnosząc się na grunt rozpatrywanej sprawy zauważyć należy, że jeżeli w przedmiotowej sprawie wnioskodawczyni ma zamiar ubiegać się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych po 31 grudnia 2010 r., to należy posługiwać się obowiązującym właśnie od tego dnia załącznikiem do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010 r. w celu ustalenia materiałów budowlanych, których zakup będzie uprawniał ją do zwrotu części wydatków, a nie obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. załącznikiem do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. Jednak w sytuacji, kiedy wnioskodawczyni dysponowałaby wyłącznie symbolem PKWiU z 1997 r., to w celu ustalenia czy zgodnie z obwieszczeniem Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010 r., opierającym się na symbolach PKWiU z 2008 r., od tego materiału budowlanego przysługuje podatnikowi zwrot części wydatku poniesionego na jego zakup - należy dokonać porównania odpowiednich symboli starego PKWiU z 1997 r. z symbolami z nowego PKWiU z 2008 r. w celu ułatwienia jego identyfikacji i odnieść to oznaczenie PKWiU do obowiązującego od 01 stycznia 2011 r. załącznika do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010 r.

I tak w celu ustalenia jakim materiałom w PKWiU z 1997 odpowiada pozycja z klasyfikacji PKWiU z 2008, podatnik winien pozycję PKWiU z 1997, którą dysponuje odpowiednio przyporządkować do nowego wykazu PKWiU z 2008 r. i odnieść ją do obowiązującego od 01 stycznia 2011 r. załącznika do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010 r., posługującego się symboliką PKWiU z 2008 r.

We wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w opisie stanu faktycznego wnioskodawczyni wskazała symbol 20.10.21 - 10.00 – który zaczerpnięty został z PKWiU w 1997 r. – 20.10.21 obejmujący „Drewno kształtowane w sposób ciągły”, z którego wydzielono podgrupę 20.10.21 - 10 „Drewno iglaste kształtowane w sposób ciągły”, której odpowiada podgrupa w PKWiU z 2008 r. - 16.10.21.0.

Jednak w zestawieniu PKWiU z 2008 r. materiały określone powyżej znajdują się pod symbolem ex 16.10.21.0, który obejmuje „Drewno kształtowane w sposób ciągły wzdłuż dowolnej krawędzi lub powierzchni, włączając niepołączone drewniane materiały podłogowe oraz wałki i listwy przypodłogowe – wyłącznie:

  • tarcica podłogowa strugana z drewna iglastego;
  • listwy przyścienne z drewna iglastego;
  • kostka brukowa z drewna iglastego i liściastego, inna niż nasycona;
  • drewno iglaste pozostałe nienasycone (łącznie z klepkami i listwami na parkiet, niepołączonymi), inne niż boazeria, tarcica podłogowa nasycona, listwy przyścienne nasycone;
  • drewno liściaste nienasycone pozostałe, inne niż listwy i ramy do obrazów, boazeria;
  • klepki, listwy i fryzy na parkiet z drewna liściastego (obrobione)”.

Należy podkreślić, iż zgodnie z objaśnieniem umieszczonym pod ww. wykazem dopisek "ex" przed symbolem PKWiU oznacza, że zakres wyrobów objętych wykazem jest węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że znajdujące się pod pozycją 4 wymieniającą oznaczone symbolem PKWiU ex 16.10.21.0 „Drewno kształtowane w sposób ciągły wzdłuż dowolnej krawędzi lub powierzchni, włączając niepołączone drewniane materiały podłogowe oraz wałki i listwy przypodłogowe – wyłącznie (…) ” oznaczenie „ex” wskazuje, że wymieniony w tym grupowaniu towar posiada pewne wyłączenia. Dopisek „ex” w sposób jednoznaczny wskazuje, iż w ramach grupowania materiałów 16.10.21.0, których zakup uprawnia do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym objęte są wyłącznie: tarcica, listwy, kostka brukowa, drewno iglaste pozostałe nienasycone, klepki, listwy i fryzy. Grupowaniem tym nie zostały zatem objęte deski elewacyjne podłogowe z drzewa iglastego (sosnowe), co oznacza, że zakup przedmiotowego materiału tak określonego przez wnioskodawczynię nie uprawnia do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na jej zakup. W konsekwencji wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do zwrotu części wydatków związanych z zakupem deski elewacyjnej podłogowej z drzewa iglastego (sosnowej).

Wyjaśnić także należy, że na wstępie Organ zaznaczył, iż zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych dotyczył jedynie tych materiałów, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane stawką 22% lub wyższą. Jeżeli zatem dany materiał budowlany do 30 kwietnia 2004 r. był opodatkowany stawką 22 % a nie 7%, to oznacza, że ten materiał w ogóle nie był objęty działaniem ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Z taką sytuacją mamy do czynienia w niniejszej sprawie. W załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 01 stycznia 2011 r. wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT nie figurował taki właśnie rodzaj użytego do remontu własnego domu materiału o symbolu PKWiU 20.10.21. - 10.00, co potwierdza, iż użycie go nie uprawniało do otrzymania zwrotu VAT, gdyż stawka podatku VAT w przypadku tego materiału z dniem 01 maja 2004 r. nie została podwyższona.

Tym samym stanowisko wnioskodawczyni, iż może odliczyć część wydatków poniesionych na zakup przedmiotowej deski zakupionej na fakturę VAT należało uznać za nieprawidłowe. Wyjaśnia się również, iż dla dokonanego rozstrzygnięcia bez znaczenia pozostaje fakt, że deski te zostały trwale umocowane w remontowanym domu, do którego wnioskodawczyni posiada tytuł prawny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Końcowo nawiązując do komentarza wnioskodawczyni spowodowanego wezwaniem jej do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie Organ wskazuje, iż z analizy treści przepisów Ordynacji podatkowej art. 14b i następnych wynika jednoznacznie, że wystąpienie przez podatnika do właściwego organu o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego jest uprawnieniem podatnika a nie jego obowiązkiem. O wydanie takiej interpretacji podatnik sam wnioskuje do organu. Decydując się jednak na taki krok należy pamiętać o obowiązku dopełnienia warunków, jakim ów wniosek bezwzględnie musi odpowiadać. Skoro więc stosownie do art. 14c § 1 zdanie pierwsze Ordynacji interpretacja indywidualna winna zawierać ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny, to oczywistym jest, że we wniosku o interpretację musi być zatem przedstawione stanowisko wnioskodawcy, aby Organ mógł dokonać jego oceny potwierdzając prawidłowość lub stwierdzając jego nieprawidłowość.

Brak własnego stanowiska wnioskodawcy powoduje, że Organ nie ma czego oceniać, a do oceny obliguje go wspomniany art. 14c § 1 Ordynacji. W razie braku stanowiska wnioskodawcy w przedstawionej przez niego sprawie należy go wezwać do uzupełnienia wniosku o to stanowisko. Istotą interpretacji indywidualnej jest bowiem ocena stanowiska wnioskodawcy wraz z przedstawieniem uzasadnienia prawnego tej oceny. Tylko na podstawie własnego stanowiska wnioskodawcy można stwierdzić czy stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe, czy nieprawidłowe. Organ podatkowy wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Jeżeli wniosek jest niepełny o informacje przedmiotowo istotne, to Organ nie może wydać prawidłowo interpretacji.

Zatem wezwanie wnioskodawczyni o przedstawienie własnego stanowiska, na co zresztą Organ wskazał już w wezwaniu z dnia 15 listopada 2012r., było jak najbardziej zasadne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj