Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.305.2017.1.AR
z 16 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2017 r. (data wpływu 23 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zwolnienia od podatku VAT usługi wykonania testów diagnostycznych poziomu TSH i przeciwciał (anty-TPO, anty-Tg i anty-TSHR) świadczonych przez Wnioskodawcę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zwolnienia od podatku VAT usługi wykonania testów diagnostycznych poziomu TSH i przeciwciał (anty-TPO, anty-Tg i anty-TSHR) świadczonych przez Wnioskodawcę.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Uniwersytecki w K. (zwany dalej „Szpitalem”) posiada osobowość prawną, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, którego podmiotem tworzącym jest Uniwersytet J. w Krakowie (zwany dalej „Uczelnią”). Szpital jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą.

Podstawowym zadaniem statutowym Szpitala jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w powiązaniu z realizacją zadań dydaktycznych i badawczych Uczelni, ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń wysokospecjalistycznych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia.

Szpital uczestniczy w realizacji zadań i programów zdrowotnych oraz naukowych zlecanych przez instytucje naukowe, zakłady pracy, organizacje społeczne, jednostki samorządu terytorialnego i inne podmioty. Szpital prowadzi badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe oraz uczestniczy w krajowych i międzynarodowych przedsięwzięciach tego typu.

Szpital zawarł umowę na wykonania testów diagnostycznych z Uczelnią będącą Uniwersytetem. Uniwersytet realizuje finansowany przez Narodowe Centrum Nauki projekt badawczy SONATA BIS pod nazwą „…”.

Celem projektu jest ocena glikozylacji limfocytów T pomocniczych (CD4+) izolowanych z krwi pacjentów z chorobami autoimmunizacyjnymi tarczycy (AITD), przewlekłym limfocytowym zapaleniem tarczycy (HT, choroba Hashimoto), chorobą Gravesa - Basedowa (GD) oraz osób zdrowych.

Zadaniem projektu jest znalezienie odpowiedzi na szereg pytań związanych z przedmiotowym zagadnieniem:

  1. czy białka limfocytów T pomocniczych w chorobach AITD są inaczej modyfikowane potranslacyjnie niż u osób zdrowych,
  2. czy glikozylacja zmienia się w przebiegu choroby,
  3. czy stosowane leki wpływają na profil glikozylacji w GD,
  4. które subpopulacje limfocytów T podlegają zmianom glikozylacji,
  5. czy w regulacji glikozylacji biorą udział cytokiny.

Analiza glikozylacji limfocytów jest ważna w kontekście poszukiwania przyczyn dysfunkcji układu odpornościowego i wyjaśnienia mechanizmu odpowiedzi autoimmunologicznej.

Uzyskane wyniki badań mają być wykorzystane w ww. projekcie, w celach badawczo-naukowych (nie komercyjnych). Wyniki takich badań pozwolą w przyszłości na ukierunkowaną kontynuację badań w warunkach in vitro lub na modelach mysich chorób AITD w celu oceny wpływu zmienionej struktury glikanów obecnych na limfocytach T na odpowiedź immunologiczną skierowaną przeciwko komórkom tarczycy.

Na podstawie zawartej umowy Szpital zobowiązuje się do wykonania testów diagnostycznych poziomu TSH i przeciwciał (anty-TPO, anty-Tg i anty-TSHR) w próbkach krwi osób skierowanych na te testy przez Uniwersytet. Szpital pobierze materiał do testów od osób skierowanych przez Uniwersytet, wykona ww. testy oraz przygotuje wyniki testów na rzecz Uniwersytetu. Testy diagnostyczne, wykonywane będą przez personel lekarski, personel pielęgniarski lub przez inne osoby wykonujące zawód medyczny, posiadające uprawnienia i kwalifikacje zawodowe oraz wymagania zdrowotne określone w odrębnych przepisach. Testy diagnostyczne, o których mowa wyżej, będą wykonywane z wykorzystaniem posiadanego przez Szpital Uniwersytecki sprzętu i aparatury medycznej, a także innych wyrobów medycznych lub produktów leczniczych, jeżeli mają one zastosowanie przy wykonywaniu testów diagnostycznych. Miejscem wykonania testów diagnostycznych są siedziby komórek organizacyjnych Szpitala Uniwersyteckiego. Szpital Uniwersytecki zobowiązuje się do wykonania testów diagnostycznych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, właściwymi dla danego rodzaju świadczeń zdrowotnych. Podstawą do wykonania danego testu diagnostycznego będzie pisemne skierowanie, wystawione przez Uniwersytet dostarczone Szpitalowi Uniwersyteckiemu Za wykonanie testów diagnostycznych. Uczelnia zobowiązuje się do zapłaty Szpitalowi Uniwersyteckiemu wynagrodzenia.

W trakcie negocjacji umowy pojawiły się wątpliwości, czy możliwe pozostaje skorzystanie ze zwolnienia usług wykonywanych przez Szpital Uniwersytecki na podstawie ww. umowy od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm).

Strony w ww. umowie wskazały, że do cen wskazanych do umowy doliczony zostanie podatek od towarów i usług w obowiązującej stawce.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Przepis ten stanowi implementację art. 132 ust. 1 lit b dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, który nakazuje państwom członkowskim zwolnić z opodatkowania transakcje świadczenia opieki szpitalnej i medycznej oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

Szpital Uniwersytecki, wykonując usługi na rzecz Uniwersytetu, niewątpliwie spełnia kryteria podmiotowe zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże pojawia się pytanie, czy badania krwi przeprowadzone w celach badawczo-rozwojowych są usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, tj. czy spełniona jest przesłanka przedmiotowa powyższego zwolnienia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wobec tego przedmiotowe usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy o podatku od towarów i usług czy jednak powinny być opodatkowane stawką podstawową?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż usług w zakresie opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia jest zwolniona z podatku VAT.

W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Według stanowiska Szpitala świadczona usługa diagnostyczna dla Uniwersytetu nie stanowi opieki medycznej, która służy diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Kryterium zwolnienia określa cel świadczonej usługi medycznej, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia. Jeżeli jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. W tym też znaczeniu świadczone przez Szpital badania diagnostyczne, które w swojej istocie nie służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia nie zawierają się w pojęciu opieki medycznej w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT i nie będą podlegały zwolnieniu.

Według stanowiska Szpitala wyżej opisana i świadczona usługa nie spełnia wymogi art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy o VAT i nie jest zwolniona z VAT. Jest to bowiem usługa badawczo-naukowa, której wyniki badań pozwolą w przyszłości na odpowiedź na zadane pytania przedstawione w stanie faktycznym.

Według Szpitala jest to badanie kliniczne prowadzone z udziałem ludzi w oparciu o testy diagnostyczne w celu odkrycia lub w celu zidentyfikowania działań występujących w chorobach autoimmunizacyjnych tarczycy, a co za tym idzie w poszukiwaniu w przyszłości przyczyn dysfunkcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, które spełniają określone warunki: służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę wprost podmioty. Zwolnienie powyższe ma zatem charakter podmiotowo – przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Wnioskodawca – jak wskazał – jest podmiotem leczniczym.

W świetle zacytowanych powyżej przepisów, Wnioskodawca spełnia przesłankę podmiotową, o której mowa art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, pozwalającą na zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych przez niego usług.

Jednakże jak wskazano na wstępie dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, oprócz przesłanki podmiotowej, konieczne jest również spełnienie przesłanki przedmiotowej.

Zauważyć również należy, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani we wspólnotowych przepisach podatkowych. Przy definiowaniu zwolnienia usług w zakresie opieki medycznej, oprzeć należy się zatem na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Określony w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zakres zwolnienia (usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia) odpowiada, co do zasady, używanym przez Trybunał Sprawiedliwości UE określeniom „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych” (wyrok C-307/01). Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika ponadto, że ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok TSUE z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie Margarete Unterpertinger, C-212/01, pkt 40).

Wobec powyższego, jeżeli podstawowym celem danego świadczenia nie są diagnoza, opieka, bądź leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia (tj. świadczeniu nie przyświeca cel terapeutyczny), świadczenie takie nie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług (wyrok TSUE z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie Margarete Unterpertinger, C-212/01; wyrok TSUE z dnia 10 września 2002 r. w sprawie Ambułanter Pfegedienst Ktigler GmbH, C-141/00).

Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE jednoznacznie wynika, że zwolnieniu od podatku nie powinny podlegać takie usługi, których celem nie jest ochrona zdrowia. W wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05) Trybunał stwierdził: „(...) pojęcie „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (...) odnosi się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia”.

Również w sprawie CopyGene (C-262/08) TSUE wskazał, iż „Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania”. Innymi słowy, aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny. Tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel.

Ustawodawca krajowy w analizowanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług w sposób wyraźny określił, że zwolnienie od podatku nie przysługuje każdej usłudze w zakresie opieki medycznej, ale tylko takiej, która realizowana jest w ściśle wskazanym celu, a mianowicie opieki służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. W ten sposób dorobek Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej znajduje swoje odzwierciedlenie w tej normie prawnej.

Orzecznictwo Trybunału wskazuje również, że pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem od towarów i usług objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Pojęcie „opieki medycznej” przewidziane w art. 43 ustawy o VAT obejmuje zatem świadczenia medyczne wykonywane w celu ochrony, w tym zachowania lub przywrócenia zdrowia osób. Innymi słowy pojęcie to obejmuje zarówno diagnozę, leczenie, jak i profilaktykę.

Należy w tym miejscu wskazać, że stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1638 ze zm.) szpital jest to zakład leczniczy, w którym podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, świadczeniem zdrowotnym są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Precyzując ww. czynności, pojęcia te również należy interpretować z zastosowaniem wykładni językowej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca – Szpital jest podmiotem leczniczym. Szpital prowadzi badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe oraz uczestniczy w krajowych i międzynarodowych przedsięwzięciach tego typu. Szpital zawarł umowę na wykonanie badań diagnostycznych z Uczelnią będącą Uniwersytetem. Uniwersytet realizuje finansowany przez Narodowe Centrum Nauki projekt badawczy SONATA BIS pod nazwą „…”. Uzyskane wyniki badań mają być wykorzystane w ww. projekcie, w celach badawczo-naukowych (nie komercyjnych). Wyniki takich badań pozwolą w przyszłości na ukierunkowaną kontynuację badań w warunkach in vitro lub na modelach mysich chorób AITD w celu oceny wpływu zmienionej struktury glikanów obecnych na limfocytach T na odpowiedź immunologiczną skierowaną przeciwko komórkom tarczycy. Na podstawie zawartej umowy Szpital zobowiązuje się do wykonania testów diagnostycznych poziomu TSH i przeciwciał (anty-TPO, anty-Tg i anty-TSHR) w próbkach krwi osób skierowanych na te testy przez Uniwersytet. Szpital pobierze materiał do testów od osób skierowanych przez Uniwersytet, wykona ww. testy oraz przygotuje wyniki testów na rzecz Uniwersytetu. Podstawą do wykonania danego testu diagnostycznego będzie pisemne skierowanie, wystawione przez Uniwersytet dostarczone Szpitalowi Uniwersyteckiemu Za wykonanie testów diagnostycznych. Uczelnia zobowiązuje się do zapłaty Szpitalowi Uniwersyteckiemu wynagrodzenia.

Mając na względzie przytoczone orzecznictwo oraz stan faktyczny należy stwierdzić, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać przez podmioty lecznicze, ale tylko służące określonemu celowi. Zauważyć zatem można, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem – nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od VAT. Jeśli głównym celem usług medycznych nie jest ochrona, w tym zachowanie lub odtworzenie zdrowia, ale raczej poznawanie jednostek chorobowych nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświecał danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Zauważyć bowiem należy, że nie w każdym przypadku działania podejmowane na rzecz pacjenta mają na celu zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę jego zdrowia. W przypadku, gdy świadczone usługi nie będą związane z ochroną zdrowia konkretnego pacjenta i takiego celu nie będą realizować nie mogą korzystać z omawianego zwolnienia.

W opisanej we wniosku sprawie został wprawdzie spełniony warunek podmiotowy zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, tj. czynności są wykonywane przez podmiot leczniczy którego działania co do zasady mają na celu profilaktykę i ratowanie zdrowia pacjentów. Jednakże ze względu na brak bezpośredniego, indywidulanego leczenia osób dotkniętych określoną chorobą, brak wykonywania czynność terapeutycznych, nie można świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Uniwersytetu usług określić mianem usług opieki medycznej. Jak wskazał Wnioskodawca wyniki takich badań pozwolą w przyszłości na ukierunkowaną kontynuację badań w warunkach in vitro lub na modelach mysich chorób AITD w celu oceny wpływu zmienionej struktury glikanów obecnych na limfocytach T na odpowiedź immunologiczną skierowaną przeciwko komórkom tarczycy.

Centralnym elementem przeprowadzanych badań/testów diagnostycznych jest rozszerzenie wiedzy w dziedzinie nauk medycznych poznanie chorób i wdrażanie nowych technologii medycznych oraz metod leczenia, które jednak nie służą leczeniu choroby konkretnej osoby w procesie już podjętej lub planowanej terapii. Świadczona usługa nie jest bowiem wykonywana na rzecz konkretnego pacjenta tylko na rzecz Uniwersytetu.

Nie można uznać, że w takiej sytuacji testy diagnostyczne są wykonywane w celu postawienia diagnozy, udzielenia pomocy medycznej, leczenia chorób lub zaburzeń zdrowotnych. Przeprowadzanie testów diagnostycznych w celu wykorzystania ich wyników w realizowanych przez podmiot zlecający badania programach badawczych nie służy profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu ani poprawie zdrowia konkretnej osoby, chorego. Badaniom wykonywanym na rzecz Uniwersytetu nie można zatem przypisać pojęcia świadczenia usług opieki medycznej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan sprawy stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Uniwersytetu (testy diagnostyczne) nie mogą stanowić usług ściśle związanych z usługami medycznymi, bowiem usługi ściśle związane z usługami medycznymi to takie, które w procesie świadczenia usług medycznych stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym usługi medyczne świadczone przez Wnioskodawcę będą służyć.

Zrealizowanie badań naukowych na rzecz Uniwersytetu nie jest bowiem niezbędne do wykonania usługi podstawowej jaką jest udzielanie przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych, promocji i ochrony zdrowia konkretnego pacjenta.

Mając na uwadze wskazane regulacje wynikające z zacytowanych w interpretacji przepisów prawnych oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy stwierdzić, że opisana we wniosku usługa badania diagnostycznego nie ma bezpośredniego i rzeczywistego celu służącego profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia konkretnych pacjentów biorących udział w badaniu.

Zatem badania diagnostyczne świadczone przez Wnioskodawcę nie korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, gdyż nie można uznać, że ww. czynności wykonywane przez Wnioskodawcę mają charakter usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj