Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.205.2017.2.MC
z 9 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2017 r. (data wpływu 7 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2017 r. (data wpływu 21 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi instruktażu pływania prowadzonego przez instruktora zatrudnionego przez MOSiR oraz korzystania z toru pływackiego przez instruktora, który prowadzi naukę pływania w ramach działalności gospodarczej (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi instruktażu pływania prowadzonego przez instruktora zatrudnionego przez MOSiR oraz korzystania z toru pływackiego przez instruktora, który prowadzi naukę pływania w ramach działalności gospodarczej (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1). Wniosek uzupełniono w dniu 21 lipca 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy i brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji jest jednostką organizacyjną Gminy Y, działa w formie zakładu budżetowego i powołany jest do realizacji zadań z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Z dniem 1 stycznia 2017 r. został przeprowadzony proces centralizacji na gruncie podatku VAT i z tym dniem jest subpodatnikiem w ramach jednego podatnika Miasta.

W ramach prowadzonej działalności administruje budynkiem pływalni miejskiej, hali sportowej, terenami rekreacyjnymi, boiskami sportowymi i innymi.

Usługi świadczone przez pływalnię miejską obejmują:

  • wstęp na basen dla indywidualnego odbiorcy,
  • wstęp na basen dla uczniów szkół podstawowych gimnazjalnych,
  • usługa instruktażu pływania prowadzona przez instruktora zatrudnionego przez zakład,
  • korzystanie z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania w ramach prowadzonej działalności,
  • solarium, sauna.

Usługi ww. są objęte następującymi stawkami VAT:

  • wstęp na basen dla indywidualnego odbiorcy, nauka pływania prowadzona przez instruktora zatrudnionego przez nasz zakład, jak również udostępnienie toru dla instruktora, który prowadzi naukę pływania w ramach prowadzonej działalności - 8% (prawidłowość stawki potwierdziła indywidualna interpretacja Ministra Finansów, sygn. IBPP4/443-348/11/MN z dnia 31 maja 2011 r. wydana dla Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji),
  • sauna, solarium - 23%,
  • wstęp na basen dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych Gminy - nie podlega podatkowi VAT są to rozliczenia wewnętrzne jednostek organizacyjnych Gminy udokumentowane notami księgowymi.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał klasyfikację statystyczną dla czynności, będących przedmiotem wniosku, tj.:

  • usługi instruktażu pływania prowadzone przez instruktora zatrudnionego przez MOSiR - 93.11.10.00,
  • korzystanie z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania w ramach prowadzonej działalności - 93.11.10.00 (usługi związane z działalnością obiektów sportowych),
  • usługi solarium i sauny - 93.29.19.00 (pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej nie sklasyfikowane).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy usługa instruktażu pływania prowadzona przez instruktora zatrudnionego przez MOSiR oraz opłata za udostępnienie toru pływackiego instruktorowi, który prowadzi naukę pływania w ramach działalności gospodarczej - korzysta z obniżonej stawki VAT 8%? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa instruktażu pływania prowadzona przez instruktora zatrudnionego przez MOSiR jak również udostępnienie toru pływackiego w celu prowadzenia nauki pływania przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą w tym zakresie korzysta z obniżonej stawki VAT 8%. Są to usługi związane z działalnością obiektów sportowych co zostało potwierdzone w indywidualnej interpretacji Ministra Finansów, sygn. IBPP4/443-348/11/MN z dnia 31 maja 2011 r. wydanej dla Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Stan prawny objęty ww. interpretacją nie uległ zmianie dlatego Wnioskodawca uważa, iż interpretacja wydana dla MOSIR jest obowiązująca dla Miasta, które po procesie centralizacji występuje w roli podatnika podatku VAT i przejmuje wszelkie prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676). Zgodnie z § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r. - 8%), wymienione zostały towary i usługi objęte obniżoną stawką podatku.

Powyższe pozycje dotyczą:

  • poz. 179 – usług związanych z działalnością obiektów sportowych – PKWiU 93.11.10.0;
  • poz. 182 – usług kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU):
    • na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe;
    • do obiektów kulturalnych;
  • poz. 183 – usług związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne – bez względu na symbol PKWiU;
  • poz. 184 – usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu – bez względu na symbol PKWiU;
  • poz. 185 – wstępu na imprezy sportowe – bez względu na symbol PKWiU.

I tak, pod pozycją 179 wymieniono „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” o symbolu PKWiU 93.11.10.0.

Należy zauważyć, że z przepisów ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wynika, że w sekcji R mieszczą się „Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne”.

W dziale 93 „Usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją” mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały: 93.1 Usługi związane ze sportem:

  • 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
  • 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
  • 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
  • 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

W objaśnieniach do PKWiU wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Grupowanie to nie obejmuje natomiast m.in. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0.

Zatem dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Stwierdzić należy, że poz. 179 załącznika nr 3, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji jest jednostką organizacyjną Gminy, działa w formie zakładu budżetowego i powołany jest do realizacji zadań z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Z dniem 1 stycznia 2017 r. został przeprowadzony proces centralizacji na gruncie podatku VAT i z tym dniem Zainteresowany jest subpodatnikiem w ramach jednego podatnika Miasta.

W ramach prowadzonej działalności administruje budynkiem pływalni miejskiej, hali sportowej, terenami rekreacyjnymi, boiskami sportowymi i innymi.

Usługi świadczone przez pływalnię miejską obejmują:

  • wstęp na basen dla indywidualnego odbiorcy,
  • wstęp na basen dla uczniów szkół podstawowych gimnazjalnych,
  • usługa instruktażu pływania prowadzona przez instruktora zatrudnionego przez nasz zakład,
  • korzystanie z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania w ramach prowadzonej działalności,
  • solarium, sauna.

Usługi ww. są objęte następującymi stawkami VAT:

  • wstęp na basen dla indywidualnego odbiorcy, nauka pływania prowadzona przez instruktora zatrudnionego przez nasz zakład, jak również udostępnienie toru dla instruktora, który prowadzi naukę pływania w ramach prowadzonej działalności - 8%,
  • sauna, solarium - 23%,
  • wstęp na basen dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych Gminy - nie podlega podatkowi VAT są to rozliczenia wewnętrzne jednostek organizacyjnych Gminy udokumentowane notami księgowymi.


Ponadto, Wnioskodawca wskazał klasyfikację statystyczną dla czynności, będących przedmiotem wniosku, tj.:

  • usługi instruktażu pływania prowadzone przez instruktora zatrudnionego przez MOSiR - 93.11.10.00,
  • korzystanie z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania w ramach prowadzonej działalności - 93.11.10.00 (usługi związane z działalnością obiektów sportowych),
  • usługi solarium i sauny - 93.29.19.00 (pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej nie sklasyfikowane).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy usługa instruktażu pływania prowadzona przez instruktora zatrudnionego przez MOSiR oraz opłata za udostępnienie toru pływackiego instruktorowi, który prowadzi naukę pływania w ramach działalności gospodarczej - korzysta z obniżonej stawki VAT 8%.

W odniesieniu do okoliczności rozpatrywanej sprawy należy uznać, że skoro jak wskazał Wnioskodawca, świadczone przez instruktora zatrudnionego przez MOSiR usługi instruktażu pływania oraz korzystanie z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania w ramach prowadzonej działalności są usługami mieszczącymi się w klasyfikacji PKWiU 93.11.10.0, to ww. usługi jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych (baseny) korzystają z opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy oraz z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

W konsekwencji, usługa instruktażu pływania prowadzona przez instruktora zatrudnionego przez MOSiR oraz opłata za udostępnienie toru pływackiego instruktorowi, który prowadzi naukę pływania w ramach działalności gospodarczej korzysta z obniżonej stawki VAT w wysokości 8%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

Zatem tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

W związku z powyższym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane w złożonym wniosku. W konsekwencji, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji świadczenia będącego przedmiotem wniosku, przyjmując klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę. Za element stanu faktycznego, przyjęto, że przedmiotem świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę jest świadczenie usług należących do PKWiU 93.11.10.0. Tym samym, kwestia uznania świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę za usługi należące do PKWiU 93.11.10.0, nie jest objęta zakresem interpretacji indywidualnej prawa podatkowego.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi instruktażu pływania prowadzonego przez instruktora zatrudnionego przez MOSiR oraz korzystania z toru pływackiego przez instruktora, który prowadzi naukę pływania w ramach działalności gospodarczej (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1). Natomiast, w kwestii dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi korzystania z sauny i solarium (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2) zostało wydane postanowienie o bezprzedmiotowości z dnia 9 sierpnia 2017 r., nr 0112-KDIL2-1.4012.293.2017.2.MC.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj