Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.411.2017.1.AP
z 1 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. …– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. …


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina (dalej: „Gmina”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Gmina będzie realizowała projekt partnerski pn. … (dalej: „Projekt”). Na podstawie umowy nr … z dnia 1 marca 2017 r., Projekt został objęty dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 10 E..., Działania 10.4 Redukcja emisji współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego do kwoty brutto wydatków (tj. podatek VAT naliczony od wydatków na Projekt został uznany za koszt kwalifikowalny). Liderem Projektu będzie Gmina M.. Gmina zgodnie z zawartą w dniu 13 października 2016 r. umową o partnerstwie (dalej: „Umowa o partnerstwie”) będzie wspólnie z Gminą M. realizowała Projekt. Umowa o partnerstwie szczegółowo określa zakres zadań, obowiązków, jak i zaangażowania środków finansowych na realizację Projektu lidera Projektu i Gminy. Zgodnie z Umową o partnerstwie do zadań Gminy będzie należała realizacja Projektu na terenie Gminy. Realizacja Projektu będzie miała na celu modernizację oświetlenia zewnętrznego na energooszczędne w ciągach komunikacyjnych i ogólnodostępnych przestrzeniach publicznych, prowadzącą do ograniczenia zużycia energii przez infrastrukturę oświetleniową, a także do obniżenia emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz zwiększenie sprawności funkcjonowania komunalnej infrastruktury energetycznej. W ramach realizacji Projektu na terenie Gminy planuje się wymianę istniejących 419 energochłonnych i nieefektywnych opraw oświetleniowych na oprawy wykonane w technologii LED (zapewniającej m.in. niski pobór energii elektrycznej), wymianę przewodów zasilających oprawy, zabezpieczenia wraz z zaciskami na liniach napowietrznych dla opraw oświetleniowych (dalej: „Oświetlenie uliczne”). W związku z modernizacją Oświetlenia ulicznego Gmina będzie ponosiła wydatki inwestycyjne, w szczególności Wydatki na roboty budowlano-montażowe, promocję Projektu (dalej: „Wydatki na Oświetlenie uliczne”). Ponoszone przez Gminę wydatki na Oświetlenie uliczne będą dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Zarządcą zmodernizowanej w ramach Projektu infrastruktury Oświetlenia ulicznego będzie Gmina. Majątek Oświetlenia ulicznego (w szczególności słupy oświetleniowe, oprawy oświetleniowe, sieć napowietrzna i kablowa, szafki oświetleniowe) będący przedmiotem Projektu jest własnością Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”). Gmina zawarła ze Spółką umowę najmu Oświetlenia ulicznego na okres 10 lat w celu wykonania przez Gminę Projektu. Po zakończeniu umowy Gmina zwróci Oświetlenie uliczne Spółce. Zgodnie z umową najmu Oświetlenia ulicznego, wszelkie ulepszenia i nakłady na Oświetlenie uliczne staną się własnością Spółki z chwilą wygaśnięcia umowy najmu. Z tytułu ulepszeń i nakładów Spółka zapłaci Gminie kwotę odpowiadającą ich wartości w chwili zwrotu określoną przez rzeczoznawcę. Gmina planuje zakończyć modernizację Oświetlenia ulicznego we wrześniu 2018 r. Po zakończeniu modernizacji Oświetlenia ulicznego korzystanie ze zmodernizowanego majątku przez podmioty trzecie będzie nieodpłatne i odbywać się będzie na zasadach ogólnej dostępności majątku publicznego. Gmina wskazuje ponadto, że interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana na skutek niniejszego wniosku jest Gminie niezbędna do prawidłowego rozliczenia dotacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części z faktur dokumentujących wydatki na oświetlenie uliczne?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących Wydatki na Oświetlenie uliczne, w przypadku udostępniania przez Gminę majątku Oświetlenia ulicznego (po zmodernizowaniu) wyłącznie nieodpłatnie na zasadach ogólnej dostępności majątku publicznego. Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:


  1. zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  2. pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.


Ad. A. Gmina jako podatnik VAT w ramach Wydatków na Oświetlenie uliczne.

Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, należy wskazać, iż kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy Publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zapis cytowanego powyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, s. 1. ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, która podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W konsekwencji, kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika VAT jest charakter wykonywanych przez nią czynności, tj. dokonywanie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza, co do zasady te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast dokonywanie czynności cywilnoprawnych skutkuje zasadniczo uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT. W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, ze zm.), gmina wykonuje zadnia publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. l tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 wskazanej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności zadania własne obejmują sprawy zaopatrzenia w energię elektryczną. Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż Gmina nabywając towary/usługi celem modernizacji oświetlenia ulicznego, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na oświetlenie uliczne będą bowiem ponoszone na realizację nieodpłatnych zadań użyteczności publicznej w zakresie modernizacji oświetlenia zewnętrznego na terenie Gminy. Jak zostało wskazane, Gmina nie przewiduje/nie będzie przewidywała wykorzystywania nabytych towarów/usług w ramach modernizacji oświetlenia ulicznego do świadczenia odpłatnych usług/dostawy towarów, które potencjalnie mogłyby podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Gminy i stanowiłyby działalność gospodarczą Gminy w rozumieniu ustawy o VAT. Wydatki na Oświetlenie uliczne będą zatem ponoszone poza działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie zostanie spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia VAT, stanowiąca o ponoszeniu wydatków przez podatnika tego podatku w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.

Ad. B. Związek Wydatków na Oświetlenie uliczne z działalnością opodatkowaną VAT.

Drugim warunkiem wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia VAT naliczonego, jest związek (co najmniej pośredni) ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Jak zostało wskazane, Gmina będzie ponosiła Wydatki na Oświetlenie uliczne niemniej zamiarem Gminy nie jest/nie będzie wykorzystywanie majątku Oświetlenia ulicznego do czynności opodatkowanych VAT. Tym samym, w ocenie Gminy, nie będzie istniał związek pomiędzy Wydatkami na Oświetlenie uliczne z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT przez Gminę. W konsekwencji druga przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca możliwość odliczenia VAT naliczonego, również nie zostanie spełniona. Powyższe stanowisko Gminy znajduje przykładowo potwierdzenie w wydanej na gruncie analogicznego stanu faktycznego interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 maja 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.96.2017.1.KB, w której organ wskazał, iż „(...) Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. … Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.” Podobne stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w interpretacjach indywidualnych:



W konsekwencji, w ocenie Gminy, nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na oświetlenie uliczne, w przypadku udostępniania przez Gminę majątku oświetlenia ulicznego (po zakończeniu modernizacji) wyłącznie nieodpłatnie na zasadach ogólnej dostępności majątku publicznego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj