Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.226.2017.1.IP
z 17 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2017 r. (data wpływu 23 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. stawki podatku VAT dla umów zawieranych z osobami fizycznymi, podmiotami gospodarczymi dla usług związanych z wynajmem hali sportowej, sali gimnastycznej na cele rekreacyjne i sportowe – PKWiU 93.11.10.0 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  2. stawki podatku VAT dla pozostałych usług niezwiązanych z przeznaczeniem obiektów – PKWiU 68.20.12.0 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla umów zawieranych z osobami fizycznymi, podmiotami gospodarczymi dla usług związanych z wynajmem hali sportowej, sali gimnastycznej na cele rekreacyjne i sportowe – PKWiU 93.11.10.0 oraz stawki podatku VAT dla pozostałych usług niezwiązanych z przeznaczeniem obiektów – PKWiU 68.20.12.0.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej również „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), zwaną dalej „ustawą centralizacyjną”, Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r. Działając na podstawie ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm.) i ustawie o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.), Gmina tworzy jednostki budżetowe, w tym jednostki oświatowe, które na mocy art. 43 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r., poz. 2147, z późn. zm.), otrzymują w trwały zarząd mienie Gminy. Wobec powyższego należy przyjąć, że to Gmina poprzez swoje jednostki budżetowe posiadające w trwałym zarządzie sale sportowe i gimnastyczne, realizuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w zakresie udostępniania wyżej wymienionych obiektów osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, a także innym jednostkom organizacyjnym Gminy.

Czynności te będą kwalifikowane w zależności od zawartych umów:

  • PKWiU 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” dla usług związanych ze sportem i rekreacją, w tym zajęcia sportowe typu: piłka nożna, piłka koszykowa, treningi Karate. Zgodnie z pozycją 179 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.).
  • PKWiU 68.20.12.0 „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi” dla usług pozostałych takich jak konferencje, bale, imprezy okolicznościowe, targi, niezwiązane ze sportem i rekreacją.
  • W przypadku wykorzystywania obiektów wymienionych w powyższym wniosku przez inne jednostki budżetowe Gminy, w myśl wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (C-276/14), opłaty nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, jako że jest to rozliczenie wewnętrzne podatnika podatku VAT, jakim jest Gmina.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowym jest uznanie stawki podatkowej 8% dla umów zawieranych z osobami fizycznymi, podmiotami gospodarczymi (w tym przypadku klub sportowy oraz Stowarzyszenie) dla usług związanych z wynajmem hali sportowej, sali gimnastycznej na cele rekreacyjne i sportowe (PKWiU 93.11.10.0 – „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”).
  2. Czy prawidłowe jest określenie stawki VAT 23% dla pozostałych usług niezwiązanych z przeznaczeniem obiektów (PKWiU 68.20.12.0 – „wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi”).

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Sale gimnastyczne i sportowe należy uznać jako obiekty sportowe, w przypadku wykorzystywania ich zgodnie z przeznaczeniem na cele sportowe i rekreacyjne należy zastosować stawkę VAT 8%.
  2. W przypadku wykorzystywania obiektu do celów innych niż cele sportowe, tj. konferencje, spotkania, bale, imprezy okolicznościowe należy zastosować stawkę VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, od dnia 1 stycznia 2011 r. wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), która dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676), obowiązuje do dnia 31 grudnia 2017 r.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Dlatego też w sytuacji, gdy prawodawca nie dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU dla danego towaru lub usługi w przepisach w zakresie podatku VAT, klasyfikacji należy dokonać na podstawie cech charakterystycznych dla danego świadczenia.

Z opisu sprawy wnika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług . Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r. Działając na podstawie ustawy o finansach publicznych i ustawie o systemie oświaty, Gmina tworzy jednostki budżetowe, w tym jednostki oświatowe, które na mocy art. 43 ustawy o gospodarce nieruchomościami, otrzymują w trwały zarząd mienie Gminy. Wobec powyższego należy przyjąć, że to Gmina poprzez swoje jednostki budżetowe posiadające w trwałym zarządzie sale sportowe i gimnastyczne, realizuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w zakresie udostępniania wyżej wymienionych obiektów osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, a także innym jednostkom organizacyjnym Gminy. Czynności te będą kwalifikowane w zależności od zawartych umów:

  • PKWiU 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” dla usług związanych ze sportem i rekreacją, w tym zajęcia sportowe typu: piłka nożna, piłka koszykowa, treningi Karate. Zgodnie z pozycją 179 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
  • PKWiU 68.20.12.0 „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi” dla usług pozostałych takich jak konferencje, bale, imprezy okolicznościowe, targi, niezwiązane ze sportem i rekreacją.
  • W przypadku wykorzystywania obiektów wymienionych w powyższym wniosku przez inne jednostki budżetowe Gminy, w myśl wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (C-276/14), opłaty nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, jako że jest to rozliczenie wewnętrzne podatnika podatku VAT, jakim jest Gmina.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące:

  1. stawki podatku VAT dla usług związanych z wynajmem hali sportowej i sali gimnastycznej na cele rekreacyjne i sportowe sklasyfikowanych wg PKWiU 93.11.10.0,
  2. stawki podatku VAT dla usług pozostałych niezwiązanych z przeznaczeniem obiektów sklasyfikowanych wg PKWiU 68.20.12.0.

Wobec tego należy wskazać, że podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę (art. 41 ust. 13 ustawy).

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie do dnia 31 grudnia 2018 r. – 8%) wymienione zostały towary i usługi objęte obniżoną stawką podatku. Podkreślić przy tym należy, że ustawodawca nie ograniczył zastosowania stawki VAT w wysokości 8% od wystąpienia innych przesłanek przedmiotowych lub podmiotowych. Jedynym warunkiem uprawniającym do zastosowania 8% stawki podatku jest zakwalifikowanie towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU.

Zauważyć należy, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu (usługi) do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem:

  • 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”,
  • 68.20.12.0 „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi”.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. – 8%), w poz. 179 wskazano „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych – PKWiU 93.11.10.0”.

Ponadto, z zawartego w załączniku objaśnienia nr 1) wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Tak więc, w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W wyjaśnieniach do PKWiU (http://stat.gov.pl/Klasyfikacje) wskazano, że:

  1. Grupowanie 68.20.12.0 „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi” obejmuje:
    1. wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi, takimi jak:
      • budynki zakładów przemysłowych, budynki biurowe, magazyny,
      • teatry, centra konferencyjne, obiekty wystawowe i budynki o wielorakim wykorzystaniu, które są przede wszystkim przeznaczone na cele niemieszkalne,
      • nieruchomości rolne, leśne i podobne nieruchomości,
    2. wynajem lub dzierżawę miejsc dla samochodowych przyczep mieszkalnych, zamykanych garaży lub innych miejsc do parkowania pojazdów, na dłuższy okres użytkowania, tzn. w cyklu miesięcznym lub rocznym,
    3. magazynowanie i przechowywanie towarów we własnych obiektach,
    4. wynajem wolnej przestrzeni,
    5. wynajem miejsca w schroniskach dla zwierząt gospodarskich.
  2. Grupowanie 93.11.10.0 – „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” obejmuje:
    1. usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
    2. usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
    3. usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.
    Grupowanie 93.11.10.0 nie obejmuje:
    1. usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0,
    2. usług zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonych na zlecenie, sklasyfikowanych w 68.32.13.0,
    3. wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0,
    4. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0,
    5. usług związanych z promowaniem imprez sportowych, sklasyfikowanych w 93.19.11.0,
    6. usług związanych z działalnością parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanych w 93.29.11.0.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl). Grupowanie 93.11.10.0 obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, itp. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Z powyższego wynika, że sklasyfikowane przez Gminę w PKWiU 93.11.10.0 usługi wynajmu sal gimnastycznych i sportowych na cele rekreacyjne i sportowe mieszczą się w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 179 jako „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

Zatem, skoro usługi udostępniania sal sportowych i gimnastycznych na podstawie umów najmu na cele rekreacyjne i sportowe, zgodnie z ich przeznaczeniem, są sklasyfikowane – jak wskazał Wnioskodawca – pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 jako „usługi związane z działalnością obiektów sportowych” i wykonywane w obiekcie sportowym, to spełnione zostaną przesłanki do zastosowania przy ich świadczeniu preferencyjnej stawki 8% VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast usługi sklasyfikowane w PKWiU 68.20.12.0 jako „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi”, nie zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz usług korzystających z obniżonej stawki podatku VAT.

Wobec powyższego, w przypadku wykorzystania obiektu do celów innych niż cele sportowe, tj. konferencje, spotkania, bale, imprezy okolicznościowe, niezwiązanych ze sportem i rekreacją, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 68.20.12.0 jako „wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi” przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa, jako że usługi te nie są wymienione wśród usług korzystających z preferencji stawki – będą podlegały one opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

W świetle powyższych regulacji prawnych odpowiadając na pytania Wnioskodawcy należy stwierdzić, że jeżeli świadczone przez Gminę:

  1. usługi związane z wynajmem hali sportowej oraz sali gimnastycznej zgodnie z ich przeznaczeniem na cele rekreacyjne i sportowe dla osób fizycznych oraz podmiotów gospodarczych (w tym przypadku klubowi sportowemu i stowarzyszeniu) są sklasyfikowane – jak wskazał Zainteresowany – w PKWiU 93.11.10.0, wówczas będą opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy,
  2. pozostałe usługi związane z wynajmem hali sportowej oraz sali gimnastycznej do celów innych niż cele rekreacyjne i sportowe, tj. pozostałych usług niezwiązanych z przeznaczeniem obiektów są sklasyfikowane – jak wskazał Zainteresowany – w PKWiU 68.20.12.0, to z uwagi na brak możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT, będą opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii wykorzystywania obiektów wymienionych w przedmiotowym wniosku przez inne jednostki budżetowe Gminy i rozliczeń wewnętrznych podatku VAT z tego tytułu.

Zaznaczyć należy, że Wnioskodawca w treści wniosku, jako nazwę grupowania PKWiU 68.20.12.0 wskazał „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi własnymi i dzierżawionymi”. Jednakże, wskazany przez Zainteresowanego symbol PKWiU 68.20.12.0 obejmuje „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi i dzierżawionymi”. Ponieważ jednak w treści wniosku (opisie sprawy i pytaniu) wskazany został ten sam symbol, tj. PKWiU 68.20.12.0, tutejszy organ przyjął, że przedmiotem pytania określonego we wniosku nr 2 jest stawka VAT dla usług określonych jako „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi i dzierżawionymi” oznaczonych symbolem PKWiU 68.20.12.0, a wskazanie „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi własnymi i dzierżawionymi” stanowi omyłkę pisarską.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie prawidłowość stosowania stawki podatku VAT dla usług opisanych we wniosku. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj