Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.381.2017.1
z 18 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2017 r. (data wpływu 26 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. „……” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina …. i reprezentujący ją Urząd Miejski w …. w chwili obecnej są na etapie podpisania umowy o dofinansowanie realizacji Projektu: …., który będzie realizowany w ramach: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….. na lata 2014-2020 w ramach Osi priorytetowej V: Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej, Poddziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne. Planowany poziom dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 będzie wynosił 65,00% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, wkład własny Beneficjenta wyniesie 35,00% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Gmina …. będzie zobowiązana do pokrycia ze środków własnych wszelkich wydatków niekwalifikowanych w ramach realizowanego projektu. Projekt zakłada przeprowadzenie głębokiej termomodernizacji budynku Warsztatów Terapii Zajęciowej w ….. Zakres przeprowadzonej termomodernizacji będzie obejmował:


  1. ocieplenie ścian zewnętrznych kondygnacji nadziemnych części murowanej budynku warstwą izolacji termicznej,
  2. ocieplenie ścian zewnętrznych piwnic budynku warstwą izolacji termicznej,
  3. ocieplenie stropu nad poddaszem ogrzewanym części murowanej budynku warstwą izolacji termicznej,
  4. ocieplenie dachu skośnego poddasza ogrzewanego,
  5. ocieplenie ścian zewnętrznych części drewnianej budynku,
  6. ocieplenie stropu parteru części drewnianej budynku,
  7. wymiana starych okien części murowanej i drewnianej budynku,
  8. wymiana klap oraz starych drzwi stalowych piwnic,
  9. wymiana drzwi zewnętrznych części murowanej i drewnianej budynku,
  10. demontaż istniejących podgrzewaczy elektrycznych i wymiana istniejącej instalacji ciepłej wody użytkowej (c.w.u.) na nową z jednoczesnym podłączeniem do kotła opalanego peletem i układu solarnego. Układ solarny złożony z 3 kolektorów słonecznych, biwalentnego podgrzewacza c.w.u., naczynia przeponowego, pompy i automatyki, przewodów, izolacji oraz pozostałych materiałów i urządzeń,
  11. wykonanie nowej kotłowni opalanej peletem; wyposażenie kotłowni obejmuje kocioł z automatycznym podawaniem, zbiornik na pelet, sterownik, układ zabezpieczający przed wzrostem ciśnienia, pompy obiegowe oraz pozostałą armaturę i urządzenia technologiczne,
  12. wykonanie nowej instalacji centralnego ogrzewania.


Budżet projektu przewiduje, że zostaną poniesione następujące rodzaje/kategorie kosztów:


  1. aktualizacja dokumentacji budowlanej i kosztorysów dla przedsięwzięcia,
  2. wykonanie audytu energetycznego dla budynków WTZ,
  3. prowadzenia robót ogólnobudowlanych w budynkach WTZ,
  4. wymiana instalacji c.o.,
  5. wymiana źródła ciepła, montaż instalacji solarnej i roboty elektryczne,
  6. działania promocyjne i informacyjne związane z realizacją projektu,
  7. prowadzenie nadzoru inwestorskiego w trzech branżach: budowlanej, sanitarnej i elektrycznej.


Na koszty kwalifikowane zadania będą składały się koszty wykazane w punktach: 2, 3, 4, 5 i 7.

Gmina …. będzie w całości ponosić wszystkie koszty inwestycji do momentu zakończenia realizacji zadania i rozliczenia przedsięwzięcia gwarantując, iż po zakończeniu realizacji Projektu nie zostaną wprowadzone zasadnicze zmiany w charakterze projektu (w szczególności w okresie trwałości projektu). Ponadto utrzymane zostaną cele projektu, nie zmieni się charakter własności, tj. gmina pozostanie właścicielem budynku, zaś jego użytkownikiem będzie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych „….” w ….. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia będzie Gmina …..

Po zakończeniu inwestycji, odebraniu jej protokołem odbioru końcowego i dokonaniu płatności, nakłady na przedmiotową inwestycję zwiększą wartość początkową środka trwałego. Urząd Miejski w …. będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych za przedmiotową inwestycję. Przedmiotowy budynek po zakończeniu realizacji projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, tj. nie będzie odpłatnie dzierżawiony, wynajmowany ani sprzedany. Zakłada się kontynuację użyczenia (na zasadach nieodpłatności) na rzecz Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych „….” z siedzibą w …. z przeznaczeniem na prowadzenie Warsztatu Terapii Zajęciowej oraz siedzibą Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych. Biorący do używania (S.O.N. „….”) będzie ponosił wszelkie koszty utrzymania budynku.

Przedmiotowy projekt będzie finansowany z dwóch źródeł, tj. ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020 oraz środków własnych Gminy …..


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dla Gminy …. przysługuje prawo do odliczenia/odzyskania części lub całości podatku VAT w związku z realizacją projektu: ….?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako podmiot prawa publicznego zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1515 ze zm.) realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. W art. 7 ust. 1 czytamy, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.


W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:


  1. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  2. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239).


Budynek objęty projektem termomodernizacji należy do Gminy …. i na podstawie umowy użyczenia został użyczony dla Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych „….” z siedzibą w …. na prowadzenie działalności związanej z działalnością statutową, tj. na potrzeby Warsztatu Terapii Zajęciowej oraz na siedzibę Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych. Umowa użyczenia gwarantuje nieodpłatne korzystanie z ww. budynku. Po zakończeniu realizacji projektu sposób wykorzystania/użytkowania przedmiotowego budynku nie ulegnie zmianie.

Z tytułu wykonywania zadań własnych, Gmina (ani obsługujący ją urząd) nie jest uznawana za podatnika podatku VAT na podstawie regulacji ustawowej, tj. art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 j.t.), gdzie czytamy, iż „Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. W związku z faktem, iż przedmiotowy budynek nie jest obecnie i nie będzie wykorzystywany w przyszłości na cele czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w tym nie będzie przedmiotem odpłatnej dzierżawy, sprzedaży ani przekazania dla innego podmiotu, Gmina ….. nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym dla gminy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku iż, Gminie …. nie przysługuje prawo do odliczenia/odzyskania podatku VAT od wykonanej inwestycji ani w całości ani w części zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 t.j.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi,

z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro – jak wskazano we wniosku – przedmiotowy budynek po zakończeniu realizacji projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu.

Z wniosku wynika również, że środki, które Gmina otrzymała na dofinansowanie zakupów, nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu. Zatem Gminie nie przysługuje również zwrot podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie barku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ……., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj