Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.218.2017.3.JP
z 24 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2017 r. (data wpływu 25 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z 5 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego udostępnienia budynku na podstawie umowy dzierżawy oraz prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na przebudowę budynku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego udostępnienia budynku na podstawie umowy dzierżawy oraz prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na przebudowę budynku.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 lipca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.218.2017.2.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina S jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość tych zadań jest realizowana przez gminę w ramach reżimu publiczno-prawnego. Niemniej jednak, wybrane czynności gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT.

W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych gmina dokonuje:

  1. Transakcji opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek podatku VAT. Czynności wykonywane przez gminę podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT:
    1. dzierżawa gruntów,
    2. sprzedaż działek pod zabudowę,
    3. wynajem pomieszczeń do celów prowadzenia działalności gospodarczej i innej,
    4. sprzedaż mienia komunalnego,
    5. dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków
  2. Transakcji zwolnionych
    1. wynajem pomieszczeń na cele mieszkalne,
    2. dzierżawa gruntów na cele rolnicze.
    Po stronie gminy występują także zdarzenia spoza VAT (tj. zdarzenia w ogólne niepodlegające ustawie o VAT):
  3. Transakcji zarówno polegających na uzyskiwaniu przez gminę dochodów i przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), w powiązaniu z ustawą z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 513 z późn. zm.)
  4. Transakcji niezwiązanych z uzyskaniem wpływów – w tym budowa gminnej infrastruktury drogowej.

W zakresie czynności A-B gmina występuje jako podatnik podatku VAT - art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), natomiast w zakresie czynności C-D gmina działa jako organ władzy publicznej w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina zamierza ubiegać się o przyznanie środków na realizację inwestycji pn. „…” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W ramach realizacji inwestycji zostanie przeprowadzony kompleksowy remont budynku starej szkoły, który stanowi własność komunalną Gminy, jednak przez wiele lat nie był w żaden sposób wykorzystywany.

Wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu stanowić będą wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług polegające na ulepszeniu budynku, budowli lub ich części. Ponadto inwestycja obejmuje zakup wyposażenia, które jest niezbędne do rozpoczęcia działalności przez utworzoną w objętym projekcie budynku we W „…”. W ramach zadania zaplanowano zakup sprzętu, urządzeń i materiałów, które umożliwią podjęcie działań z zakresu rozpowszechniania i utrwalania niematerialnego dziedzictwa obszaru.

Wyposażenie zostanie wykorzystane do organizacji warsztatów oraz innych przedsięwzięć związanych z zachowaniem, dokumentowaniem i upowszechnianiem miejscowego dziedzictwa. Planowane jest zorganizowanie dwóch typów warsztatów: cyklu warsztatów „…” oraz cyklu warsztatów „…”. Warsztaty odbywać się będą w oparciu o zakupiony sprzęt. Mają one na celu promowanie lokalnego dziedzictwa, zwyczajów, historii, tradycji i kultury obszaru gminy S. Ponadto wszelkie faktury dokumentujące poniesione w tym zakresie wydatki, będą wystawiane na Gminę.

Gmina jako właściciel budynku, po zakończeniu remontu, planuje odpłatnie udostępnić i oddać w całości w zarządzanie, na podstawie zawartej umowy dzierżawy osobie prawnej tj. Centrum Kultury w S, do listopada 2016 r. funkcjonujące jako Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w S. Umowa określać będzie zasady odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu wraz z wyposażeniem na rzecz Centrum Kultury. Z tytułu dzierżawy przedmiotowego budynku Gmina, będzie pobierała określone w umowie wynagrodzenie (czynsz), dokumentowane wystawianymi na rzecz Centrum Kultury fakturami VAT, które Gmina zamierza ujmować w swoich rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu dokonywania przedmiotowych czynności, Gmina planuje wykazywać w składanych rejestrach VAT-7.

Centrum Kultury nie jest jednostką organizacyjną Gminy, lecz instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. Tym samym, jednostka ta nie podlega centralizacji zgodnie z wyrokiem TSUE sygn. C-276/14 z dnia 1 stycznia 2017r. oraz uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 października 2015 r. sygn. akt I FPS 4/15. Centrum jest instytucją kultury działającą na podstawie Statutu wprowadzonym Uchwałą nr … Rady Miejskiej w S z dnia 25 kwietnia 2013r., posiada odrębną księgowość, odrębnie zarządza majątkiem.

Gmina już na etapie przygotowania do realizacji ww. inwestycji, ma zamiar wykorzystać przedmiotową infrastrukturę wyłącznie do działalności gospodarczej oraz czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co dodatkowo finalnie zostanie potwierdzone zawarciem umowy cywilnoprawnej, na dzierżawę budynku przez Centrum Kultury.

Po zawarciu umowy z Gminą, Centrum Kultury będzie wykorzystywało przedmiotowy budynek do swojej działalności statutowej. Ponadto przedmiotowy budynek będzie nieodpłatnie udostępniany przez Centrum Kultury, stowarzyszeniom i mieszkańcom na różnego typu działania kulturalne, w tym organizacje wydarzeń tj. koncerty, występy, wystawy, pokazy. Wykorzystaniem budynku na rzecz kultury i inicjatyw społecznych zainteresowane są także inne podmioty działające w tych sferach, z którymi Gmina podpisała porozumienia intencyjne w sprawie wspólnej realizacji oferty kulturalnej w obiekcie objętym projektem. Porozumienia z Gminą S oraz Centrum Kultury podpisały, do tego momentu: Stowarzyszenie …, Stowarzyszenie …, Stowarzyszenie „…”, Muzeum …, Szkoła Muzyczna w …, … Fundacja Dobroczynna. Podmioty te deklarują chęć współpracy oraz współtworzenia nowej oferty kulturalnej w budynku objętym projektem.

Wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem budynku ponosić będzie Centrum Kultury jako dzierżawca przedmiotowego obiektu. Niemniej jednak niewykluczone, iż niektóre z tych wydatków może ponosić Gmina, jako wydzierżawiający, w szczególności koszty remontów. Ponadto, Gmina w przyszłości może ponosić również wydatki związane z modernizacją oraz przebudową przedmiotowego budynku.

W piśmie z 5 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy i wskazał, że:

Gmina S planuje wyremontowany budynek wydzierżawić Centrum Kultury na czas nieokreślony.

Gmina nie dokonała jeszcze kalkulacji, w jakiej wysokości będzie pobierała opłaty za dzierżawę budynku, nie mniej jednak opłata ta będzie stanowić rzeczywistą wartość.

Gmina nie jest w stanie określić jaki będzie stosunek poniesionych nakładów do rocznej kwoty czynszu dzierżawnego. W złożonym wniosku o dofinansowanie projektu, po dokonanych analizach, stworzony został kosztorys, w którym wskazana została wysokość poniesionych wydatków w związku z realizacją niniejszego projektu na poziomie przekraczającym 1 mln zł netto. Natomiast wartość czynszu będzie stanowić rzeczywistą kwotę za świadczenie tego typu usług na rynku, jednak na dzień dzisiejszy Gmina nie skalkulowała ceny opłaty za dzierżawę. Z uwagi na fakt, iż planowane oddanie w dzierżawę przedmiotowego budynku, rozpocznie się w drugiej połowie 2018 r., wysokość pobieranych opłat za tego typu usługi na rynku może ulec zmianie. Niemniej jednak Gmina planuje oddać w zarząd i dzierżawę Centrum Kultury cały przedmiotowy budynek, w związku z czym Gmina będzie tam realizowała wyłącznie sprzedaż opodatkowaną.

Zamiarem Gminy jest przebudowa i rozbudowa budynku komunalnego we W z przeznaczeniem na rozwój działalności kulturalnej. Na podstawie zawartej umowy Gmina odda w zarząd i dzierżawę Centrum Kultury cały przedmiotowy budynek. Zgodnie z § 1 Uchwały nr … Rady Miejskiej w S, określającej Statut Centrum Kultury (dawnej Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury) „Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w S, zwany dalej „M-GOK”, jest samorządową instytucją upowszechniania kultury, której podstawowym celem statutowym jest prowadzenie i upowszechnianie działalności kulturalnej.” W związku z powyższym Gmina poprzez utworzoną jednostkę organizacyjną, realizuje zadania wymienione art. 7 ust. 1 pkt 9, 17 i 18 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 p. 446 ze zm.).

Głównym celem niniejszego projektu, jest zwiększenie dostępności mieszkańców do gminnej oferty kulturalnej, co w efekcie również, poprzez dzierżawę spowoduje zwiększenie obrotów z działalności opodatkowanej. W związku z powyższym celem gminy nie jest osiągnięcie znaczących wpływów do budżetu.

W przypadku braku przeznaczenia przedmiotowego budynku na dzierżawę przez Centrum Kultury, Gmina w przyszłości zdecydowałaby się na jego remont, gdyż budynek ten stanowi mienie komunalne gminy, a z uwagi na jego stan techniczny, konieczny jest jego remont.

Po zawarciu umowy z Gminą, Centrum Kultury będzie wykorzystywało przedmiotowy budynek do swojej działalności statutowej. Ponadto przedmiotowy budynek będzie nieodpłatnie udostępniany przez Centrum Kultury stowarzyszeniom i mieszkańcom na różnego typu działania kulturalne, w tym organizacje wydarzeń tj. koncerty, występy, wystawy, pokazy. Wykorzystaniem budynku na rzecz kultury i inicjatyw społecznych zainteresowane są także inne podmioty działające w tych sferach, z którymi Gmina podpisała porozumienia intencyjne w sprawie wspólnej realizacji oferty kulturalnej w obiekcie objętym projektem. Porozumienia z Gminą S oraz Centrum Kultury podpisały, do tego momentu: Stowarzyszenie …, Stowarzyszenie …, Stowarzyszenie „…”, Muzeum …, Szkoła Muzyczna w S, … Fundacja Dobroczynna. Podmioty te deklarują chęć współpracy oraz współtworzenia nowej oferty kulturalnej w budynku objętym projektem. Jednak z punktu widzenia Gminy, całość przedmiotowego budynku będzie podlegała dzierżawie na podstawie zawartej z jednostką organizacyjną, która nie podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT umowy cywilnoprawnej, co stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Wszelkie faktury dokumentujące poniesione wydatki, w zakresie przedmiotowej inwestycji, będą wystawiane na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy usługa odpłatnego udostępnienia budynku na rzecz Centrum Kultury na podstawie zawartej umowy dzierżawy, podlega opodatkowaniu?
  2. Czy w związku z pierwotnymi zamiarami Gminy co do udostępnienia przedmiotowej infrastruktury (budynku) na podstawie umowy dzierżawy z Centrum Kultury, Gmina będzie miała prawo do pełnego tj. 100% odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków na przebudowę budynku?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Analizując przywołane artykuły, mając na uwadze fakt, że udostępniania Centrum Kultury infrastruktura, pozostanie własnością Gminy, należy uznać że świadczenie wykonywane na podstawie umowy dzierżawy będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Umowa dzierżawy, jest umową cywilnoprawną zgodnie z art. 693 ustawy z dnia 23kwietnia 1964 r., Kodeksu Cywilnego (t.j. Dz.U. z 2014 poz. 121 z późn. zm.), w związku z czym Gmina stoi na stanowisku, że w ramach ww. umowy będzie działała w roli podatnika VAT. Poprzez zawartą umowę Gmina będzie wykonywać usługę dzierżawy na rzecz Centrum Kultury, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w zamian za wynagrodzenie. Reasumując Gmina stoi na stanowisku, że odpłatne udostępnienie budynku, świadczone na podstawie zawartej z Centrum Kultury umowy dzierżawy będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 2.

W związku z odpłatnym udostępnieniem obiektu po zakończeniu inwestycji na rzecz Centrum Kultury na podstawie umowy dzierżawy, Gmina będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, będzie przysługiwało prawo do obniżenie podatku należnego o podatek naliczony.

Warunkiem skorzystanie z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest ustalenie, czy towary i usług przy zakupie których naliczono VAT, zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz czy pozostają one w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Gmina Wnioskująca w tej sytuacji jest podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż zawiera umowę cywilnoprawną i będzie świadczyła odpłatną usługę o której mowa w art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Odnosząc się do drugiego warunku, Gmina zawierając umowę dzierżawy i otrzymując z tego tytułu wynagrodzenie, będzie zobowiązana do odprowadzania podatku do Urzędu Skarbowego. W związku z czym istnieje związek pomiędzy wydatkami poniesionymi na remont budynku, a czynnościami opodatkowanymi poprzez usługę odpłatnego udostępnienia - umowa dzierżawy. Reasumując Gmina stoi na stanowisku, że ma pełne tj. 100% prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na przebudowę i rozbudowę budynku, gdyż od początku ma zamiar wykorzystania w całości przedmiotowego budynku do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).

Z kolei, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 powołanej ustawy).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług – w świetle powyższych przepisów – jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina zamierza zrealizować inwestycji pn. „…”. W ramach realizacji inwestycji zostanie przeprowadzony kompleksowy remont budynku starej szkoły, który stanowi własność komunalną Gminy, jednak przez wiele lat nie był w żaden sposób wykorzystywany. Gmina jako właściciel budynku, po zakończeniu remontu, planuje odpłatnie udostępnić i oddać w całości w zarządzanie, na podstawie zawartej umowy dzierżawy osobie prawnej tj. Centrum Kultury. Umowa określać będzie zasady odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu wraz z wyposażeniem na rzecz Centrum Kultury. Z tytułu dzierżawy przedmiotowego budynku Gmina, będzie pobierała określone w umowie wynagrodzenie (czynsz), dokumentowane wystawianymi na rzecz Centrum Kultury fakturami VAT, które Gmina zamierza ujmować w swoich rejestrach sprzedaży. Wartość czynszu będzie stanowić rzeczywistą kwotę za świadczenie tego typu usług na rynku, jednak na dzień dzisiejszy Gmina nie skalkulowała ceny opłaty za dzierżawę. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu dokonywania przedmiotowych czynności, Gmina planuje wykazywać w składanych rejestrach VAT-7. Centrum Kultury nie jest jednostką organizacyjną Gminy, lecz instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. Gmina już na etapie przygotowania do realizacji ww. inwestycji, ma zamiar wykorzystać przedmiotową infrastrukturę wyłącznie do działalności gospodarczej oraz czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co dodatkowo finalnie zostanie potwierdzone zawarciem umowy cywilnoprawnej, na dzierżawę budynku przez Centrum Kultury.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy usługa odpłatnego udostępnienia budynku na rzecz Centrum Kultury na podstawie zawartej umowy dzierżawy, podlega opodatkowaniu.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z powyższych przepisów wynika, że umowa dzierżawy jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. A zatem, umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i pobierania pożytków, w związku z czym stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.

Z powyższych unormowań wynika, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc powołane przepisy prawa do opisu sprawy stwierdzić należy, że opisana we wniosku usługa dzierżawy nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, czynność ta będzie wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej. Tym samym Gmina będzie działała jak podatnik podatku od towarów i usług i nie będzie korzystała z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Kolejną kwestią, która budzi wątpliwości Wnioskodawcy jest prawo do pełnego tj. 100% odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków na przebudowę budynku.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Jak wyżej wskazano, odpłatne udostępnienie na rzecz Centrum Kultury budynku na podstawie umowy dzierżawy będzie stanowić po stronie Wnioskodawcy odpłatne świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie Gmina jak wskazano wyżej jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, a dokonywane zakupy w związku z przebudową budynku w sytuacji odpłatnego udostępnienia tego budynku Centrum Kultury związane są z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. świadczeniem usług dzierżawy.

Analizując kwestię prawa do odliczenia w rozpatrywanej sprawie, należy zauważyć, iż wykładnia art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, powinna uwzględniać istniejące w tym zakresie orzecznictwo TSUE, w którym, co do zasady, przeważa pogląd, że jedynie bezpośredni związek pomiędzy podatkiem naliczonym a transakcją opodatkowaną może stanowić podstawę do odliczenia VAT.

Rozumienie tego bezpośredniego związku zostało szeroko zaprezentowane w orzeczeniu Trybunału z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Commissioners of Customs and Excise przeciwko Midland Bank plc., w którym stwierdzono, że art. 2 I Dyrektywy oraz art. 17(2)(3) i (5) VI Dyrektywy należy interpretować w taki sposób, aby – co do zasady – istnienie bezpośredniego związku między daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do odliczenia, stanowiło warunek nabycia przez podatnika prawa do odliczenia naliczonego podatku od wartości dodanej oraz aby stanowiło podstawę do określenia zakresu tego prawa.

W orzeczeniu z dnia 27 września 2001 r. w sprawie CIBO Participations S.A. (C-16/00) Trybunał doszedł do wniosku, że aby możliwe było odliczenie VAT naliczonego, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy wydatkiem a sprzedażą opodatkowaną VAT, co oznacza, że wydatek musi stanowić element kosztowy sprzedaży opodatkowanej. Niemniej TSUE stwierdził, że wydatki na doradztwo związane z procesem przejmowania spółek zależnych przez CIBO stanowią koszty ogólne, mające związek z działalnością opodatkowaną tej spółki.

Podobne stanowisko TSUE wyraził w orzeczeniu z dnia 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz.

Z kolei w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-104/12 Finanzamt Köln–Nord przeciwko Wolframowi Beckerowi, Trybunał podkreślił, iż warunkiem powstania prawa do odliczenia podatku VAT od nabycia towarów lub usług na wcześniejszym etapie obrotu jest, by koszt nabycia owych towarów lub usług stanowił element ceny transakcji dającej prawo do odliczenia na późniejszym etapie.

W świetle powyższego orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, należy przyjąć – co do zasady – że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie w związku z dzierżawą budynku na rzecz Centrum Kultury, będzie przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych dokumentujących wydatki na przebudowę i rozbudowę budynku, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Wnioskodawcę nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k – 14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj