Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.155.2017.1.MS
z 23 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2017 r. (data wpływu 12 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem akcji promocyjnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem akcji promocyjnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

… Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej zwana również „Wnioskodawca”) zajmuje się świadczeniem usług polegających m.in. na odpłatnym organizowaniu i obsłudze akcji i programów promocyjnych, których celem jest zwiększenie sprzedaży, promocja produktów oraz marki zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca podjął się świadczenia na rzecz spółki prowadzącej działalność gospodarczą polegającej na sprzedaży dóbr konsumpcyjnych szybko zbywalnych z kategorii mrożonych słodyczy (dalej zwaną również „Klientem”) usług w zakresie organizacji oraz obsługi akcji promocyjnej (dalej zwaną również „Promocją”). Zgodnie z ustaleniami, Klient zlecił Wnioskodawcy organizację i obsługę Promocji w zamian za określone przez strony wynagrodzenie.

W ramach świadczonych usług Wnioskodawca zobowiązał się m.in. do:

  1. przygotowania regulaminu Promocji,
  2. zaprojektowania i wyprodukowania plakatów informujących o warunkach Promocji,
  3. bieżącej obsługi Promocji,
  4. bieżącego raportowania przebiegu Promocji.

Zgodnie z przygotowanym przez Wnioskodawcę regulaminem, organizatorem Promocji jest Wnioskodawca. Natomiast uczestnikami Promocji są wyłącznie osoby fizyczne będące konsumentami w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego (nieprowadzące działalności gospodarczej lub biorące udział w Promocji „prywatnie”, bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą). Promocja rozpoczyna się w dniu 26 czerwca 2017 r. i potrwa do dnia 31 września 2017 r. z potencjalną możliwością jej przedłużenia. Celem Promocji jest zwiększenie sprzedaży produktów oferowanych przez Klienta na rzecz konsumentów w sklepach detalicznych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, które to sklepy nabywają te produkty u autoryzowanych dystrybutorów Klienta lub bezpośrednio u przedstawicieli handlowych Klienta. Promocja prowadzona jest w każdym sklepie, który w okresie jej trwania złożył i opłacił zamówienie u dystrybutora lub przedstawiciela Klienta na dostawę określonej ilości towarów Klienta, został zaproszony do udziału w Promocji przez tego dystrybutora lub przedstawiciela i wyraził zgodę na udział (udział w Promocji jest dobrowolny). W przypadku zaproszenia do udziału w Promocji dystrybutor lub przedstawiciel Klienta przekazuje do sklepu oznaczoną ilość bonów pieniężnych stanowiących nagrody w Promocji oraz plakat informujący o warunkach Promocji, który sklep wywiesza w widocznym miejscu. Nagrody w promocji finansuje i wydaje Wnioskodawca jako regulaminowy organizator Promocji. Wydawane są one w ten sposób, że w pierwszej kolejności Wnioskodawca przekazuje nagrody Klientowi, jego dystrybutorom oraz przedstawicielom. Następnie dystrybutorzy oraz przedstawiciele przekazują nagrody do sklepów biorących udział w promocji i dopiero sklepy przekazują nagrody uczestnikom, którzy są ich jedynymi beneficjentami (nagrody w żadnym momencie nie stają się własnością sklepów, które nie mają prawa swobodnego rozporządzania nimi – sklepy jedynie przekazują je uczestnikom w imieniu Wnioskodawcy). Aby otrzymać nagrodę uczestnik musi dokonać w danym sklepie zakupu produktów Klienta (Promocją objęte są wszystkie produkty z oferty Klienta zaliczane do kategorii lodów) w kwocie lub ilości nie mniejszej niż ustalona wcześniej indywidualnie pomiędzy tym sklepem a dystrybutorem lub przedstawicielem Klienta, który zaprosił sklep do udziału w Promocji. Również wysokość nagród jest ustalana indywidualnie pomiędzy sklepem a dystrybutorem lub przedstawicielem Klienta z tym, że jednorazowo wartość nagrody nigdy nie przekracza kwoty 760 zł. Informacje o progowej kwocie/ilości zakupu wymaganej do uzyskania nagrody i wysokości nagród są dostępne dla uczestników u pracowników sklepu oraz na plakacie informującym o warunkach Promocji, znajdującym się w danym sklepie. Nagrodą premiowane są wyłącznie zakupy powyżej kwoty/ilości progowej dokonane w danym sklepie, przy czym kilka zakupów poniżej tej kwoty dokonanych w ramach jednego sklepu kumuluje się, natomiast nie podlega kumulacji kilka zakupów poniżej tej kwoty/ilości dokonanych w różnych sklepach biorących udział w Promocji (zakupy muszą zamknąć się w ramach jednego sklepu, gdyż w różnych sklepach są z reguły ustalone różne wartości progowe/ilościowe i różna wysokość nagród). Po spełnieniu powyższych warunków uczestnik ma gwarancję otrzymania nagrody, co jest zabezpieczone przyrzeczeniem publicznym, w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, złożonym przez Wnioskodawcę w regulaminie Promocji. Uzyskanie nagrody nie jest zatem w żaden sposób uzależnione od przypadku. Gdyby natomiast sklep z jakiś przyczyn odmówił uczestnikowi przekazania nagrody uczestnik jest uprawniony do złożenia reklamacji do Wnioskodawcy, który gwarantuje jej wydanie i może wykluczyć sklep z dalszego udziału w Promocji.

Cechą charakterystyczną Promocji jest to, że wartość zakupów promocyjnych uprawniających do otrzymania nagród oraz wysokość nagród są zindywidualizowane dla każdego sklepu biorącego udział w promocji (np. w sklepie X zakup lodów o wartości minimum 100 zł może uprawniać do otrzymania nagrody w kwocie 10 zł, a w sklepie Y zakup lodów w wartości minimum 50 zł może uprawniać do otrzymania nagrody w kwocie 5 zł). Ponadto Wnioskodawca, jako regulaminowy organizator promocji nie przekazuje nagród bezpośrednio uczestnikom – przekazuje je Klientowi, jego dystrybutorom lub przedstawicielom, którzy następnie przekazują je zaproszonym do udziału w Promocji sklepom i to dopiero sklepy przekazują je uczestnikom. Uczestnicy mają jednak pełną świadomość, że to Wnioskodawca jest organizatorem Promocji – informacja w tym zakresie jest dostępna na plakatach informacyjnych Promocji oraz u pracowników sklepów zaproszonych do udziału w Promocji. Wnioskodawca nie kontroluje też na bieżąco przekazywania nagród, jednak w momencie przystąpienia do promocji sklepy zobowiązują się do przekazywania nagród wyłącznie uczestnikom, którzy spełnią warunki przewidziane w regulaminie Promocji i ustalone indywidualnie z dystrybutorem lub przedstawicielem Klienta.

Realizując Promocję Wnioskodawca działa w imieniu własnym ale na rzecz Klienta. Regulaminowym organizatorem Promocji jest Wnioskodawca i to on zobowiązany jest względem uczestników do wydania nagród (na zasadzie przyrzeczenia publicznego). Obowiązek ten ciążyć będzie na Wnioskodawcy nawet gdyby nie otrzymał on środków na ten cel od Klienta. Dodatkowo, Uczestnicy Promocji nie wchodzą w żadne relacje bezpośrednio z Klientem, jego przedstawicielami, dystrybutorami czy sklepami zaangażowanymi w Promocję – wszelkie roszczenia, reklamacje itd. mogą kierować wyłącznie wobec Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie działa zatem w charakterze pośrednika pomiędzy Klientem a uczestnikami, ale działając na rzecz Klienta jednocześnie działa w imieniu własnym. Natomiast Klient jest podmiotem, który ponosi ekonomiczny ciężar organizacji

Promocji – jest on m.in. zobowiązany wobec Wnioskodawcy (a nie uczestników Promocji) do pokrycia kosztów organizacji Promocji, w tym kosztu nagród wydanych w Promocji (koszt nagród stanowi jeden z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Klienta).

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca powziął wątpliwości co do możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego dla nagród pieniężnych wydawanych w Programie, których wartość jednorazowo nie przekracza kwoty 760 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy nagrody pieniężne w postaci bonów pieniężnych, których wartość nie przekracza
    jednorazowo 760 zł, wydane uczestnikom Promocji – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej lub dokonującym zakupu promocyjnego poza prowadzoną działalnością gospodarczą, podlegają zwolnieniu z podatku określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca, w przypadku wydania nagród pieniężnych w postaci bonów pieniężnych, których wartość nie przekracza jednorazowo 760 zł uczestnikom Promocji – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej lub dokonującym zakupu promocyjnego poza prowadzoną działalnością gospodarczą będzie zobowiązany do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wydanych nagród oraz do sporządzenia i przesłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-8AR?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1 postawionego we wniosku należy udzielić odpowiedzi twierdzącej – nagrody pieniężne w postaci bonów pieniężnych, których wartość nie przekracza jednorazowo 760 zł, wydane uczestnikom Promocji – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej lub dokonującym zakupu promocyjnego poza prowadzoną działalnością gospodarczą, podlegają zwolnieniu z podatku określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby przyznawane nagrody podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, spełnione muszą zostać następujące warunki, wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

  • nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • nagroda nie może zostać otrzymana w związku z prowadzoną przez osobę fizyczną pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, Promocja prowadzona przez Niego na zlecenie Klienta stanowi przyznawanie uczestnikom nagród w ramach „sprzedaży premiowej”. Co prawda przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ani żaden inny przepis ustawy) nie zawiera definicji „sprzedaży premiowej”, jednak odkodowanie znaczenia tego pojęcia w drodze wykładni językowej prowadzi do wniosku, że w opisanym zdarzeniu przyszłym w ocenie Wnioskodawcy będziemy mieli do czynienia właśnie z taką sprzedażą. W ramach Promocji będzie bowiem dochodziło do zawierania umów sprzedaży (zakupu objętych promocją produktów Klienta w sklepach zaproszonych do udziału w Promocji), zakupy dokonywane w ramach tych umów przez Uczestników będą premiowane nagrodą w postaci bonów pieniężnych przyznawaną na podstawie zawartego w Regulaminie przyrzeczenia publicznego, o którym mowa w art. 919 § 1 Kodeksu cywilnego i będą miały charakter pewny (każdy uczestnik, po przekroczeniu określonego w Regulaminie progu zakupów ma pewność otrzymania nagrody, gdyby sklep z jakiś przyczyn odmówił uczestnikowi przyznania nagrody uczestnik jest uprawniony do złożenia reklamacji do Wnioskodawcy, który wówczas nakazuje jej wydanie).

Wnioskodawca podkreśla, że w podobny sposób pojęcie sprzedaży premiowej definiują krajowe organy podatkowe i sądy administracyjne. Wykładnia tego pojęcia, w odniesieniu do premii związanych ze sprzedażą towarów, jest utrwalona i od wielu lat nie ulega poważniejszym zamianom (kontrowersje dotyczą premii związanych ze świadczeniem usług). Przykładowo w piśmie z dnia 29 kwietnia 1998 r., sygn. PO2/HD6065/97/0912, Minister Finansów wyjaśnił charakter sprzedaży premiowej, jako przyznanie nagrody w określonej wysokości każdemu nabywcy towaru, który spełni wymagane warunki, a zatem gdy premia (nagroda) nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych. Analogiczne rozumienie pojęcia sprzedaży premiowej zostało wyrażone również w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 czerwca 2007 r., sygn. akt II FPS 5/06, na gruncie której Sąd stwierdził, że „pojęcie składa się z dwóch wyrazów i oznacza sprzedaż, z którą związane jest przyznawanie nagród. „Sprzedaż” jest pojęciem cywilistycznym i oznacza odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę, natomiast określenie „premia” oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagrodzoną”. Podobnie w tym zakresie wypowiadają się przedstawiciele doktryny prawa podatkowego (np. J. Marciniuk (red.), Podatek dochodowy od osób fizycznych Komentarz, wyd. 13, Warszawa 2012).

W podobnym duchu sądy administracyjne wypowiadały się również w nowszych wyrokach. Przykładowo w wyroku z dnia 8 września 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 777/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, zgodził się z poglądem, że „premiowy charakter sprzedaży wyraża się w przekazywaniu klientom dodatkowego wynagrodzenia w zamian za określone zachowanie (...) W przypadku sprzedaży premiowej towarów wartość premii (...) jest zazwyczaj uzależniona od ilości lub (i) wartości zakupionych towarów. Najistotniejszą rolą sprzedaży premiowej jest na ogół motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami” (tak również WSA w Warszawie w wyroku z dnia 16 lipca 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 86/14).

Jak wynika z powyższego, sprzedaż premiową cechuje po pierwsze, powiązanie przekazania nagrody z zakupem promocyjnego towaru lub usługi, po drugie zaś gwarancja otrzymania premii (nagrody) po spełnieniu ustalonych warunków (premia ma charakter pewny i nie jest uzależniona od czynników losowych). Z taką też sytuacją mamy do czynienia w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku. Wnioskodawca przypomina, że w Promocji prowadzonej przez Niego uczestnicy będą dokonywali zakupu produktów Klienta w sklepie zaproszonym do udziału w Promocji i w przypadku przekroczenia kwoty zakupu ustalonej przez dany sklep z dystrybutorem lub przedstawicielem Klienta, która to kwota będzie im z góry znana (z plakatu informacyjnego wywieszonego w sklepie), uzyskają prawo do nagrody, które ma charakter pewny. Roszczenie uczestnika o wydanie nagrody zabezpiecza publiczne przyrzeczenie Wnioskodawcy zawarte w regulaminie Programu.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na uznanie Promocji za sprzedaż premiową w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma wpływu okoliczność, że wartość zakupów promocyjnych uprawniających do otrzymania nagród oraz wysokość nagród są zindywidualizowane dla każdego sklepu biorącego udział w promocji oraz fakt, że Wnioskodawca, jako regulaminowy organizator promocji nie przekazuje nagród bezpośrednio uczestnikom, ale przekazuje je Klientowi, jego dystrybutorom lub przedstawicielom, którzy przekazują je zaproszonym do udziału w Promocji sklepom i to dopiero sklepy przekazują nagrody uczestnikom. Komentowany przepis nie uzależnia możliwości skorzystania ze zwolnienia od tego, czy sprzedaż premiowa ma charakter jednolity, czy też jest zróżnicowana wewnętrznie oraz od tego, kto fizycznie przekazuje uczestnikom nagrody (czy organizator sprzedaży premiowej, czy inny podmiot działający w jego imieniu). W szczególności – z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wynika, że ze sprzedażą premiową mamy do czynienia tylko wtedy, gdy ową premię wypłaca podmiot dokonujący sprzedaży, z którą związana jest nagroda (tak np. w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 19 lutego 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 1889/14 oraz z dnia 4 lipca 2013 r., sygn. akt III SA/Wa 381/13). Stawianie takich wymogów byłoby zatem działaniem contra legem.

Mając powyższe na względzie, Wnioskodawca za uzasadnione uznaje twierdzenie, że nagrody dla uczestników Programu będą wydawane w związku ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W dalszej kolejności należy zatem zbadać, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym spełnione zostały pozostałe warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego sformułowanego przez Wnioskodawcę, jednorazowa wartość nagród, których dotyczy niniejszy wniosek, nie będzie przekraczała kwoty 760 zł. Spełniony w ocenie Wnioskodawcy został zatem drugi warunek uprawniający do zastosowania zwolnienia. Ponadto wydawane będą one wyłącznie uczestnikom będącym konsumentami w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej lub dokonujących zakupu promocyjnego poza prowadzoną działalnością gospodarczą (na cele prywatne) co jest równoznaczne ze spełnieniem trzeciego (i ostatniego) warunku dla zastosowania zwolnienia.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nagrody pieniężne, których wartość nie przekracza jednorazowo 760 zł, wydane uczestnikom Promocji – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej lub dokonującym zakupu promocyjnego poza prowadzoną działalnością gospodarczą podlegają zwolnieniu z podatku określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako nagrody związane ze sprzedażą premiową.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 2 konsekwencją stanowiska wyrażonego w odpowiedzi na pytanie nr 1, jest brak po stronie Wnioskodawcy obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród wydanych uczestnikom Promocji oraz brak obowiązku sporządzania i przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji rocznych PIT-8AR.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Natomiast przepis art. 41 ust. 4 cyt. ustawy stanowi, że płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Z kolei art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z powyższych regulacji wynika, że obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz sporządzenia i przesłania właściwemu dla płatnika naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-8AR nie dotyczy nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolnionych od podatku na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na Wnioskodawcy nie będą zatem spoczywały te obowiązki w przypadku nagród objętych pytaniem zawartym w niniejszym wniosku, tj. nagród pieniężnych w postaci bonów pieniężnych, których wartość nie przekracza jednorazowo 760 zł wydawanych uczestnikom Promocji – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej lub dokonującym zakupu promocyjnego poza prowadzoną działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wyszczególnienia źródeł przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne ustawodawca dokonał w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza inne źródła.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy – za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. Przepis ten zalicza nagrody do przychodów z innych źródeł.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług polegających m.in. na odpłatnym organizowaniu i obsłudze akcji i programów promocyjnych, których celem jest zwiększenie sprzedaży, promocja produktów oraz marki zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca podjął się świadczenia na rzecz spółki prowadzącej działalność gospodarczą polegającej na sprzedaży dóbr konsumpcyjnych szybko zbywalnych z kategorii mrożonych słodyczy (dalej zwaną również „Klientem”) usług w zakresie organizacji oraz obsługi akcji promocyjnej (dalej zwaną również „Promocją”). Zgodnie z ustaleniami, Klient zlecił Wnioskodawcy organizację i obsługę Promocji w zamian za określone przez strony wynagrodzenie. Promocja rozpoczyna się w dniu 26 czerwca 2017 r. i potrwa do dnia 31 września 2017 r. z potencjalną możliwością jej przedłużenia. Celem Promocji jest zwiększenie sprzedaży produktów oferowanych przez Klienta na rzecz konsumentów w sklepach detalicznych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, które to sklepy nabywają te produkty u autoryzowanych dystrybutorów Klienta lub bezpośrednio u przedstawicieli handlowych Klienta. Promocja prowadzona jest w każdym sklepie, który w okresie jej trwania złożył i opłacił zamówienie u dystrybutora lub przedstawiciela Klienta na dostawę określonej ilości towarów Klienta, został zaproszony do udziału w Promocji przez tego dystrybutora lub przedstawiciela i wyraził zgodę na udział (udział w Promocji jest dobrowolny). W przypadku zaproszenia do udziału w Promocji dystrybutor lub przedstawiciel Klienta przekazuje do sklepu oznaczoną ilość bonów pieniężnych stanowiących nagrody w Promocji oraz plakat informujący o warunkach Promocji, który sklep wywiesza w widocznym miejscu. Nagrody w promocji finansuje i wydaje Wnioskodawca jako regulaminowy organizator Promocji. Wydawane są one w ten sposób, że w pierwszej kolejności Wnioskodawca przekazuje nagrody Klientowi, jego dystrybutorom oraz przedstawicielom. Następnie dystrybutorzy oraz przedstawicie przekazują nagrody do sklepów biorących udział w promocji i dopiero sklepy przekazują nagrody uczestnikom, którzy są ich jedynymi beneficjentami (nagrody w żadnym momencie nie stają się własnością sklepów, które nie mają prawa swobodnego rozporządzania nimi – sklepy jedynie przekazują je uczestnikom w imieniu Wnioskodawcy). Aby otrzymać nagrodę uczestnik musi dokonać w danym sklepie zakupu produktów Klienta (Promocją objęte są wszystkie produkty z oferty Klienta zaliczane do kategorii lodów) w kwocie lub ilości nie mniejszej niż ustalona wcześniej indywidualnie pomiędzy tym sklepem a dystrybutorem lub przedstawicielem Klienta, który zaprosił sklep do udziału w Promocji. Wnioskodawca, jako regulaminowy organizator promocji nie przekazuje nagród bezpośrednio uczestnikom – przekazuje je Klientowi, jego dystrybutorom lub przedstawicielom, którzy następnie przekazują je zaproszonym do udziału w Promocji sklepom i to dopiero sklepy przekazują je uczestnikom. Wnioskodawca nie kontroluje też na bieżąco przekazywania nagród, jednak w momencie przystąpienia do promocji sklepy zobowiązują się do przekazywania nagród wyłącznie uczestnikom, którzy spełnią warunki przewidziane w regulaminie Promocji i ustalone indywidualnie z dystrybutorem lub przedstawicielem Klienta. Realizując Promocję Wnioskodawca działa w imieniu własnym ale na rzecz Klienta. Natomiast Klient jest podmiotem, który ponosi ekonomiczny ciężar organizacji Promocji – jest on m.in. zobowiązany wobec Wnioskodawcy (a nie uczestników Promocji) do pokrycia kosztów organizacji Promocji, w tym kosztu nagród wydanych w Promocji (koszt nagród stanowi jeden z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Klienta).

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy – zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Kluczową kwestią dla oceny stanowiska Wnioskodawcy jest ustalenie, który podmiot w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości wydanych nagród pieniężnych w postaci bonów pieniężnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10. Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia. Stosownie do treści art. 42 ust. 1a ww. ustawy – w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jednak obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 i art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawca będzie działał na rzecz zleceniodawcy za wynagrodzeniem. Zatem, w odniesieniu do nagród pieniężnych w postaci bonów pieniężnych wydawanych uczestnikom akcji promocyjnej przygotowywanej przez Wnioskodawcę w ramach świadczonych usług na zlecenie klienta należy stwierdzić, że podmiotem dokonującym wypłat (świadczeń) osobom fizycznym z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy nie jest Wnioskodawca. Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika określony w powyższej regulacji, lecz na zleceniodawcy, który na podstawie umowy zawartej z Wnioskodawcą ponosić będzie ekonomiczny (finansowy) ciężar obsługi akcji promocyjnej, w tym finansowanie kosztów nagród wydawanych w trakcie trwania akcji promocyjnej. Wnioskodawca zajmować się będzie przygotowywaniem akcji promocyjnej i jej obsługą. Podmiotem finansującym to przedsięwzięcie łącznie z nagrodami jest podmiot zlecający, tj. ,,Klient” na rzecz, którego Wnioskodawca świadczy usługi. Wnioskodawca jedynie pośredniczy w wydawaniu nagród na zlecenie podmiotu zlecającego. Poprzez zawarcie umowy nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Organizatorem akcji promocyjnej jest faktycznie zleceniodawca, zlecający Wnioskodawcy w ramach prowadzonej przez Niego w tym zakresie działalności gospodarczej. To na zleceniodawcy, w sytuacji gdy z tytułu wydania nagrody zaistnieje obowiązek pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, będzie ciążył obowiązek płatnika. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe z tego względu, że Wnioskodawca nie może w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym być w ogóle uznany za płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, od przekazywanych nagród osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Dlatego też twierdzenie Wnioskodawcy, że nagrody pieniężne w postaci bonów pieniężnych, których wartość nie przekracza jednorazowo 760 zł, wydane uczestnikom Promocji – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej lub dokonującym zakupu promocyjnego poza prowadzoną działalnością gospodarczą podlegają zwolnieniu z podatku określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako nagrody związane ze sprzedażą premiową jest nieprawidłowe. Fakt, że kompleksową obsługą akcji promocyjnej zajmuje się Wnioskodawca, na podstawie zlecenia jednego ze swoich kontrahentów – zleceniodawcy, nie czyni Wnioskodawcy płatnikiem podatku i w związku z tym nie spoczywają na Nim żadne obowiązki płatnika w związku z wydawaniem nagród. W świetle wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązki płatnika podatku dochodowego będą ciążyły na podmiocie zlecającym, ponoszącym ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Promocji, w tym kosztu nagród wydawanych uczestnikom stanowiących jeden z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od zleceniodawcy, tj. Klienta.

Uwzględniając powyższe na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika naliczenia, pobrania, wpłacenia podatku oraz wystawienia „deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR”, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, że na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród pieniężnych w postaci bonów pieniężnych z tytułu prowadzenia i obsługi akcji promocyjnej, za bezprzedmiotowe należy uznać rozpatrywanie kwestii dotyczących określenia wartości ww. nagród, od których należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków sądów administracyjnych, podkreślić należy, że wyroki te zapadły na tle odmiennych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Jakkolwiek orzeczenia sądów kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się zawężają.

W świetle art. 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z poźn. zm.), orzeczenia sądów administracyjnych nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

Ponadto zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.), ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj