Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.312.2017.1.AK
z 22 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2017 r. (data wpływu 2 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stadionu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stadionu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej również: Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła rozliczanie VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi - zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, ze zm.).

Gmina jest właścicielem nieruchomości stanowiącej stadion sportowy (dalej jako: „Stadion”). Stadion zlokalizowany jest w X. Stadion stanowi aktywo trwałe Gminy.

Gminna zdecydowała się w przeszłości przekazać Stadion w całości w dzierżawę. Od 1 kwietnia 2014 r. Stadion stanowi w całości przedmiot odpłatnego udostępnienia na podstawie umowy dzierżawy zawartej przez Gminę z Gminnym Ośrodkiem Kultury (dalej jako: „GOK”).

Umowa dzierżawy została zawarta do 31 marca 2019 r.

Dzierżawca - GOK - jest samorządową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 862). GOK posiada odrębną od Gminy osobowość prawną. GOK jest również odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina, oprócz zawartej odpłatnej umowy dzierżawy z GOK, nie wykorzystuje Stadionu w jakikolwiek inny sposób. W szczególności Gmina nie wykorzystuje Stadionu do czynności (działań) nieopodatkowanych (niepodlegających VAT) lub nieodpłatnych.

Gmina podjęła decyzję o przeprowadzeniu inwestycji polegającej na przebudowie Stadionu (dalej jako: „Inwestycja).

Aktualnie Gmina jest na etapie procedur przetargowych w celu wyłonienia wykonawcy Inwestycji. Zakłada się, że zakończenie realizacji Inwestycji nastąpi w drugiej połowie 2018 r.

W związku z realizacją Inwestycji, Gmina będzie ponosić wydatki, w szczególności udokumentowane fakturami z wykazanymi kwotami VAT naliczonego. Faktury jako nabywcę wskazywać będą Gminę.

Wydatki tytułem Inwestycji będą stanowiły wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) (dalej jako: „uptu”), rozumiane jako ulepszenie budynku, budowli lub ich części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Po zrealizowaniu Inwestycji dotychczasowy sposób wykorzystania Stadionu przez Gminę nie ulegnie zmianie. Zawarta przez Gminę z GOK w 2014 r. umowa dzierżawy Stadionu będzie kontynuowana. Zatem, po przeprowadzeniu Inwestycji, Stadion nadal wykorzystywany będzie przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT (odpłatna umowa dzierżawy z GOK).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Gmina będzie posiadać bieżące prawo do pełnego (100%) odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Gmina będzie posiadać bieżące prawo do pełnego (100%) odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 uptu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 uptu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 uptu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika zatem, iż podstawowym warunkiem odliczenia VAT jest zasadniczo istnienie związku dokonywanych zakupów z transakcjami opodatkowanymi VAT, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W związku z bieżącą i przyszłą dzierżawą Stadionu, Gmina wykorzystuje i będzie wykorzystywać Stadion - na podstawie umowy cywilnoprawnej - do czynności opodatkowanych VAT.

Umowa dzierżawy stanowi umowę cywilnoprawną i w konsekwencji Gmina, która działa w roli podatnika, zobligowana jest do odprowadzania podatku należnego z tego tytułu (usługa objęta umową dzierżawy opodatkowana jest 23 % stawką VAT).

Jednocześnie, zdaniem Gminy, istnieje bezsporny i bezpośredni związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami na przebudowę Stadionu a wykonywaniem czynności opodatkowanych w postaci usługi dzierżawy.

Należy także podkreślić, że wydatki związane z realizowaną przez Gminę Inwestycją związane są wyłącznie z działalnością opodatkowaną VAT Gminy. W opisie zdarzenia przyszłego Gmina bowiem wskazała, że zamierza kontynuować dotychczasowy sposób wykorzystania Stadionu, a zatem jedynym sposobem wykorzystania Inwestycji (Stadionu) przez Gminę będzie odpłatne udostępnienie Stadionu na podstawie umowy dzierżawy na rzecz GOK.

Zatem, z uwagi na okoliczność, że Gmina nie będzie wykorzystywać Stadionu do działalności innej niż gospodarcza, Gminie powinno przysługiwać pełne odliczenie VAT od wydatków związanych z Inwestycją.

Odnosząc się natomiast do momentu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego wskazać trzeba na art. 86 ust. 10 uptu. Zgodnie z tym przepisem prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminie, o którym mowa powyżej, zgodnie z art. 86 ust. 11 uptu podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Wskazać należy także, że prawo do odliczenia w stosunku do podatku naliczonego wynikającego m.in. z faktur otrzymanych przez podatnika powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10b uptu).

Z przytoczonych regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako wyraz realizacji na gruncie uptu zasady neutralności, realizowane powinno być niezwłocznie. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Gmina nabywając towary i usługi w celu realizacji Inwestycji, będzie posiadała bieżące prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż wydatki te już w momencie ich ponoszenia będą pozostawały w bezpośrednim związku z działalnością opodatkowaną Gminy (odpłatną dzierżawą Stadionu na rzecz GOK).

Oznacza to, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Gmina będzie mogła odliczyć podatek naliczony z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z Inwestycją w momencie ich otrzymania, tj. w okresie rozliczeniowym, w którym Gmina otrzyma fakturę dokumentującą zakup związany z Inwestycją.

Podsumowując, z uwagi na to, że wydatki tytułem Inwestycji czynione przez Gminę (działającą w charakterze podatnika VAT) będą związane wyłącznie z prowadzoną przez Gminę działalnością opodatkowaną VAT, Gmina będzie posiadała pełne (tj. 100%) prawo do bieżącego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki czynione tytułem Inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj