Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.239.2017.2.RS
z 27 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2017 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 13 lipca 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 lipca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.



We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.



Stowarzyszenie wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta oraz posiadające status instytucji szkoleniowej, rozpoczęło współpracę w zakresie świadczenia usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, które są realizowane w ramach projektu partnerskiego pn. „R.” w ramach Osi Priorytetowej ..., Działania ..., Poddziałanie ... w ramach części RPO 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Usługi będą wykonywane w ramach Centrum Wspierania Rodzin. Usługi skierowane są i będą do: 1) osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczonych społecznie, w tym: osób przebywających w pieczy zastępczej, osób opuszczających piecze zastępczą, osób w rodzinach przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2016 r. poz. 575); 2) otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą.

W ramach realizacji przedmiotu umowy Stowarzyszenie jest zobowiązane w szczególności do zrealizowania następujących usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej: specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-pedagogicznego, specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-prawnego, specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-psychologicznego, mediacji rodzinnych, warsztatów wzmacniających kompetencji rodzicielskich dla rodziców naturalnych i zastępczych, zajęć animacyjnych dla dzieci rodziców korzystających z warsztatów wzmacniających kompetencje, warsztatów socjoterapeutycznych, grup wsparcia/samopomocowych dla rodzin naturalnych i zastępczych, warsztatów dla osób przebywających i opuszczających pieczę zastępczą, warsztatów dla dzieci przebywających w rodzinach zastępczych i naturalnych, szkoleń dla wolontariuszy, superwizji rodzin zastępczych, terapii rodzinnej grupowej i indywidualnej. Stowarzyszenie ma przekazać uczestnikom warsztatów i szkoleń zaświadczenia o ich ukończeniu oraz ma przygotować karty udzielonego poradnictwa, mediacji, sprawozdań, ankiet, wywiadów. Stowarzyszenie ma zapewnić też usługi gastronomiczne dla uczestników grup wsparcia, warsztatów, szkoleń dla wolontariuszy. Specjalistyczne poradnictwo rodzinne-pedagogiczne ma na celu m. in. wzmocnienie kompetencji rodzicielskich, poprawę relacji rodzic-dziecko, wspomaganie rozwoju dziecka, ukierunkowanie procesu wychowawczego w przypadku dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym, wzrost umiejętności wykorzystania przez rodzinę własnego potencjału, doświadczeń, możliwości, wzorców i tradycji. Efektem poradnictwa pedagogicznego ma być umiejętność samodzielnego funkcjonowania społecznie i wewnątrzrodzinnie, posiadanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów opiekuńczych-wychowawczych i rodzinnych; posiadanie umiejętności prawidłowej komunikacji, interesują się stanem dziecka i jego rozwojem. Stowarzyszenie zobowiązane jest na podstawie obserwacji i wywiadu do weryfikacji efektów poradnictwa dla każdego uczestnika i określenie ich w karcie poradnictwa. Specjalistyczne poradnictwo rodzinne-prawne obejmuje m. in. regulacje, w szczególności z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego świadczone w celu umożliwienia rodzinie uregulowania spraw, których rozstrzygnięcie zależy od decyzji sądu, instytucji i organów, udzielenia informacji o prawach, uprawnieniach i możliwościach rozwiązania sytuacji trudnych/konfliktowych/ kryzysowych lub sytuacji mogących prowadzić do konfliktu lub kryzysu w rodzinie z dziećmi, zaznajomienie z obowiązkami związanymi z pełnieniem ról w rodzinie, pomoc w pisaniu pism urzędowych i procesowych w kontekście zgłaszanych problemów. Efektem poradnictwa prawnego ma być znanie i przestrzeganie prawa i realizacja wynikających z niego obowiązków, znajomość konsekwencji nieprzestrzegania ich. Specjalistyczne poradnictwo rodzinne-psychologiczne obejmuje m. in. relacje rodzinne, komunikację wewnątrzrodzinną, pełnienie ról w rodzinie, wartości rodziny i jej poszczególnych członków. Ma na celu poprawę funkcjonowania społecznego rodzin z dziećmi w ich środowisku zamieszkania, pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych, rodzinnych, problemów emocjonalnych, trudności wychowawczych, wzmocnienie umiejętności.

Efektem poradnictwa psychologicznego ma być znajomość swoich zasobów i możliwości niezbędnych w pokonywaniu trudnych sytuacji, w relacjach małżeńskich, relacjach rodzic-dziecko oraz w relacjach ze środowiskiem lokalnym, wiedza gdzie uzyskać pomoc i wsparcie psychologiczne, wzmocnienie więzi między członkami rodziny, szanowanie godności i podmiotowości każdego członka rodziny. Efektem mediacji ma być poszukiwanie rozwiązań dotyczących spornych kwestii, ustalenie warunków pojednania, zaplanowanie przyszłości, przedstawienie swojego stanowiska w sprawie, argumentacja i wysłuchanie przez drugą stronę. Efektem warsztatów wzmacniających kompetencji rodzicielskich dla rodziców naturalnych i zastępczych ma być podniesienie i wzmocnienie kompetencji rodzicielskich rodziców naturalnych i zastępczych. Efektem zajęć animacyjnych dla dzieci rodziców korzystających z warsztatów wzmacniających kompetencje ma być zorganizowany czas dzieci rodziców uczestniczących w warsztatach wzmacniających kompetencji rodzicielskich dla rodziców naturalnych i zastępczych. Efektem warsztatów socjoterapeutycznych ma być umiejętność właściwego odreagowania napięć emocjonalnych, zbudowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania do otaczających osób, umiejętność dostrzegania potrzeb własnych i drugiego człowieka, umiejętności interpersonalne, umiejętność pełnienia ról społecznych. Efektem grup wsparcia/samopomocowych dla rodzin naturalnych i zastępczych ma być wsparcie emocjonalne w pokonywaniu trudności, zwalczenie bezradności wobec problemu, wymiana informacji i doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań. Efektem warsztatów dla osób przebywających i opuszczających piecze zastępczą ma być podniesienie umiejętności społecznych i komunikacyjnych, umiejętność planowania i gospodarowania budżetem domowym, umiejętność autoprezentacji i podniesienie samooceny. Efektem szkoleń dla wolontariuszy ma być umiejętność organizowania czasu wolnego oraz pomocy w nauce, znajomość form spędzania czasu wolnego, gier i zabaw. Efektem superwizji rodzin zastępczych ma być wzmocnienie/poprawa kompetencji wychowawczych, wzmocnienie emocjonalne rodziców zastępczych, wymiana doświadczeń. Efektem terapii rodzinnej grupowej i indywidualnej ma być poprawa stanu psychicznego osoby, rodziny, grupy, poprawa relacji z innymi, wzmocnienie samooceny, prawidłowe funkcjonowanie w sytuacji rodzącej kryzys, uczenie się nowych rozwiązań problemów/umiejętność analizy związków przyczynowo skutkowych.

Współpraca w wyżej wymienionym zakresie wynika z dwóch różnych postępowań. Pierwsze to przetarg nieograniczony gdzie w SIWZ Zamawiający określił CPV 80 50 00 00-9 usługi szkoleniowe, dla całego zakresu usług wsparcia i pieczy zastępczej oraz zamieścił zapis, że: „W związku z tym, iż zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego są zwolnione z VAT w sytuacjach określonych w niniejszym przepisie, w przypadku złożenia przez Wykonawcę oferty zawierającej w cenie podatek VAT zobowiązany jest on wykazać, iż w stosunku do niego nie zachodzą przesłanki warunkujące zwolnienie oferowanych usług. W związku z powyższym w przypadku wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Wykonawcę, który dokonał naliczenia podatku VAT zobowiązany jest do przedłożenia przed podpisaniem umowy indywidualnej interpretacji podatkowej, która będzie potwierdzała obowiązek naliczenia podatku VAT od oferowanych usług lub przedłożenie uzasadnienia, iż obowiązek naliczenia podatku wynika z odpowiednich przepisów ustawy wraz ze wskazaniem okoliczności faktycznych oraz podstawy prawnej uzasadniającej ww. obowiązek". Drugie to zapytanie ofertowe, gdzie Zamawiający określił we wspólnym słowniku zamówień następujące CPV: 80 50 00 00-9 usługi szkoleniowe, 80 00 00 00-4 usługi edukacyjne i szkoleniowe, 85 32 00 00-8 usługi społeczne, 55 52 00 00-1 usługi dostarczania posiłków, 55 11 00 00-4 hotelarskie usługi noclegowe, dla całego zakresu usług wsparcia i pieczy zastępczej. W obydwu postępowaniach przedmiot zamówienia zdefiniowany jest w sposób identyczny, tj. „przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej realizowane w ramach projektu partnerskiego pn. „R." w ramach Osi Priorytetowej ..., Działania ..., Poddziałanie ... w ramach części RPO 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego", dalej jest informacja o podziale na części, z których każda zatytułowana jest „świadczenie usług specjalistycznych wsparcia rodziny" i dookreślona o obszar, na którym będzie świadczona, oraz wyspecyfikowane są usługi składające się na daną usługę specjalistycznego wsparcia rodziny. Przy czym, poszczególne części usług specjalistycznego wsparcia rodziny nie zwierają dokładnie takiego samego katalogu usług, np. jedna z części obejmuje: specjalistyczne poradnictwo rodzinne- pedagogiczne, specjalistyczne poradnictwo rodzinne-prawne, specjalistyczne poradnictwo rodzinne-psychologiczne, mediacje rodzinne, warsztaty wzmacniające kompetencje rodzicielskie dla rodziców naturalnych i zastępczych, zajęcia animacyjne dla dzieci rodziców korzystających z warsztatów wzmacniających kompetencje, warsztaty socjoterapeutyczne, grupy wsparcia/ samopomocowe dla rodzin naturalnych i zastępczych, warsztaty dla osób przebywających i opuszczających piecze zastępczą, szkolenia dla wolontariuszy, superwizje rodzin zastępczych, terapie rodzinną grupową i indywidualną, a inna obejmuje: mediacje rodzinne, grupy wsparcia/ samopomocowe dla rodzin naturalnych i zastępczych, szkolenia dla wolontariuszy, warsztaty dla osób przebywających i opuszczających piecze zastępczą. Poszczególne usługi składające się na usługę wsparcia rodziny i pieczy zastępczej określone są w poszczególnych częściach w różnym wymiarze godzin, porad, sztuk. W umowach zawartych w obydwu postępowaniach grupa odbiorców usług określona jest w taki sam sposób.


Stowarzyszenie nie działa jako:


  1. regionalny ośrodek polityki społecznej lub powiatowe centrum pomocy rodzinie lub ośrodek pomocy społecznej lub rodzinny dom pomocy lub ośrodek wsparcia lub ośrodek interwencji kryzysowej lub
  2. wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewodę:


    1. dom pomocy społecznej posiadający zezwolenie wojewody lub
    2. placówka opiekuńczo-wychowawczą lub ośrodek adopcyjno-opiekuńczy lub


  3. placówka specjalistycznego poradnictwa lub
  4. inna niż wymienione w lit. a-c placówka zapewniająca całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisana do rejestru prowadzonego przez wojewodę lub
  5. specjalistyczny ośrodek wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w ramach realizowania jednego projektu pn. „R.", którego przedmiotem są usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej poprzez zrealizowanie: specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-pedagogicznego, specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-prawnego, specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-psychologicznego, mediacji rodzinnych, warsztatów wzmacniających kompetencji rodzicielskich dla rodziców naturalnych i zastępczych, zajęć animacyjnych dla dzieci rodziców korzystających z warsztatów wzmacniających kompetencje, warsztatów socjoterapeutycznych, grup wsparcia/ samopomocowych dla rodzin naturalnych i zastępczych, warsztatów dla osób przebywających i opuszczających piecze zastępczą, warsztatów dla dzieci przebywających w rodzinach zastępczych i naturalnych, szkoleń dla wolontariuszy, superwizji rodzin zastępczych, terapii rodzinnej grupowej i indywidualnej, jeśli w CPV (80 50 00 00-9) usługa została zakwalifikowana jako usługi szkoleniowe i jest realizowana ze środków unijnych, to korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710)?
  2. Czy w ramach realizowania jednego projektu pn. „R.", którego przedmiotem są usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej poprzez zrealizowanie: specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-pedagogicznego, specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-prawnego, specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-psychologicznego, mediacji rodzinnych, warsztatów wzmacniających kompetencji rodzicielskich dla rodziców naturalnych i zastępczych, zajęć animacyjnych dla dzieci rodziców korzystających z warsztatów wzmacniających kompetencje, warsztatów socjoterapeutycznych, grup wsparcia/ samopomocowych dla rodzin naturalnych i zastępczych, warsztatów dla osób przebywających i opuszczających piecze zastępczą, warsztatów dla dzieci przebywających w rodzinach zastępczych i naturalnych, szkoleń dla wolontariuszy, superwizji rodzin zastępczych terapii rodzinnej grupowej i indywidualnej, jeśli w CPV usługa została zakwalifikowana jako: usługi szkoleniowe (80 50 00 00-9), usługi edukacyjne i szkoleniowe (80 00 00 00-4), usługi społeczne (85 32 00 00-8), usługi dostarczania posiłków (55 52 00 00-1), hotelarskie usługi noclegowe (55 11 00 00-4) i jest realizowana ze środków unijnych, to korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710)?


Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno gdy w ramach realizowania jednego projektu pn. „R.", którego przedmiotem są usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej poprzez zrealizowanie: specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-pedagogicznego, specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-prawnego, specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-sychologicznego, mediacji rodzinnych, warsztatów wzmacniających kompetencji rodzicielskich dla rodziców naturalnych i zastępczych, zajęć animacyjnych dla dzieci rodziców korzystających z warsztatów wzmacniających kompetencje, warsztatów socjoterapeutycznych, grup wsparcia/ samopomocowych dla rodzin naturalnych i zastępczych, warsztatów dla osób przebywających i opuszczających piecze zastępczą, warsztatów dla dzieci przebywających w rodzinach zastępczych i naturalnych, szkoleń dla wolontariuszy, superwizji rodzin zastępczych, terapii rodzinnej grupowej i indywidualnej, jeśli w CPV (80 50 00 00-9) usługa została zakwalifikowana jako usługi szkoleniowe i jest realizowana ze środków unijnych, jak i gdy w ramach realizowania jednego projektu pn. „R.", którego przedmiotem są usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej poprzez zrealizowanie: specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-pedagogicznego, poradnictwa rodzinnego-prawnego, specjalistycznego poradnictwa rodzinnego-psychologicznego, mediacji rodzinnych, warsztatów wzmacniających kompetencji rodzicielskich dla rodziców naturalnych i zastępczych, zajęć animacyjnych dla dzieci rodziców korzystających z warsztatów wzmacniających kompetencje, warsztatów socjoterapeutycznych, grup wsparcia/samopomocowych dla rodzin naturalnych i zastępczych, warsztatów dla osób przebywających i opuszczających piecze zastępczą, warsztatów dla dzieci przebywających w rodzinach zastępczych i naturalnych, szkoleń dla wolontariuszy, superwizji rodzin zastępczych. terapii rodzinnej grupowej i indywidualnej, jeśli w CPV usługa została zakwalifikowana jako: usługi szkoleniowe (80 50 00 00-9), usługi edukacyjne i szkoleniowe (80 00 00 00-4), usługi społeczne (85 32 00 00-8), usługi dostarczania posiłków (55 52 00 00-1), hotelarskie usługi noclegowe (55 11 00 00-4) i jest realizowana ze środków unijnych, to korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710).

Określone w obydwu postępowaniach usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej realizowane są w ramach tego samego projektu partnerskiego pn. „R." w ramach Osi Priorytetowej..., Działania ..., Poddziałanie ... w ramach części RPO 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Usługi te w całości są finansowane ze środków publicznych.

W umowach zawartych w obydwu postępowaniach grupa odbiorców usług określona jest w taki sam sposób, tj.: 1) osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym: osoby przebywające w pieczy zastępczej, osoby opuszczające piecze zastępczą, osoby w rodzinach przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2016r.poz.575); 2) otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą.

Wszystkie usługi składające się na usługę wsparcia rodziny i pieczy zastępczej zgodnie z opisanymi przez Zamawiającego efektami mają służyć jednemu nadrzędnemu celowi: podniesieniu, nabyciu czy poszerzeniu kompetencji i umiejętności u odbiorców tych usług.

Dzięki zaplanowanym działaniom wzmacniane i stymulowane będą naturalne środowiska rodzinne borykające się z problemami aby ograniczać umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej. Jednocześnie wsparciem będą objęte już istniejące rodziny zastępcze. Na pomoc mogą także liczyć dzieci i młodzież przebywająca czy opuszczająca pieczę zastępczą. Będą mogły lepiej poznać siebie i podwyższyć swoje umiejętności komunikowania się z innymi, rozwijać swoje zainteresowania czy zdobywać wiedzę.

Kompleksowe podejście do problematyki wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej obejmuje także podjęcie działań zmierzających do profesjonalnego przygotowania kandydatów na rodziców zastępczych oraz podnoszenie kwalifikacji kadry placówek opiekuńczo-wychowawczych do 14 dzieci, rodzinnych domów dziecka.


Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, oba zlecenia w ramach projektu „R." mimo, że w różnych postępowaniach zastosowano inne CPV, dotyczyły:


  1. tego samego zakresu usług (wzmocnienia kompetencji społeczno-zawodowych, a tym samym zapewnienie rodzinom lepszego funkcjonowania w przyszłości i podniesienia kompetencji zawodowych jako rodzin zastępczych),
  2. takiego samego beneficjenta,
  3. realizowane są ze środków publicznych - Unii Europejskiej.


Oznacza to, że można je zakwalifikować zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710).



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z analizy art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Usługa jest czynnością opodatkowaną – co do zasady – w sytuacji kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu ww. podatkiem, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatnika i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.



Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo–rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


W świetle ust. 1 pkt 29 powołanego artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


W dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1, z późn. zm.). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC, z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.


Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:


  1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:


    1. domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    2. placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,


  3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
  4. inne niż wymienione w lit. a–c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;


Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22–24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22–24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Stosownie do treści ust. 17a powyższego artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej jakie świadczy/zamierza świadczyć Stowarzyszenie (w ramach dwóch zleceń) nie są/nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem mając na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy zawodowej, gdyż dotyczą/będą dotyczyć: poradnictwa rodzinnego-pedagogicznego, rodzinnego-prawnego, rodzinnego-psychologicznego, mediacji rodzinnych, warsztatów wzmacniających kompetencje rodzicielskie dla rodziców naturalnych i zastępczych, zajęć animacyjnych dla dzieci ww. rodziców, warsztatów socjoterapeutycznych, grup wsparcia/samopomocowych dla rodzin naturalnych i zastępczych, warsztatów dla osób przebywających i opuszczających piecze zastępczą, warsztatów dla dzieci przebywających w rodzinach zastępczych i naturalnych, szkoleń dla wolontariuszy, superwizji rodzin zastępczych, terapii rodzinnej grupowej i indywidualnej. Ponadto beneficjentami tych świadczeń są/będą osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczone społecznie jak i osoby z ich otoczenia, a więc nie są/nie będą to podmioty, które zdobywają lub podnoszą kwalifikacje w związku z wykonywanym zawodem. Zatem pomimo, że czynności te są/będą finansowane w całości ze środków publicznych nie można/nie będzie można – wbrew twierdzeniom Stowarzyszenia – zastosować zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c) ustawy o podatku od towarów i usług. Bez znaczenia pozostaje fakt, że Zamawiający w zamówieniu publicznym w SIWZ określił CPV m. in. „usługi szkoleniowe”, „usługi edukacyjne”, ponieważ to spełnienie wszystkich przesłanek wynikających z ww. regulacji uprawnia do zastosowania zwolnienia, a nie zapisy w dokumentacji dotyczącej zamówienia publicznego. Z uwagi na fakt, że – jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego – Stowarzyszenie nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy nie może/nie będzie mogło objąć powyższego świadczenia zwolnieniem od podatku z ww. przepisu.

W związku z tym, że przedmiotowe usługi nie są/nie będą objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, podlegają/będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.



Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.



Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w przypadku zdarzenia przyszłego – w dniu wydania interpretacji.



Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj