Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.361.2017.1.RR
z 1 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2017 r. (data wpływu 21 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania całkowitego bądź częściowego zwrotu towaru – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania całkowitego bądź częściowego zwrotu towaru.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej - Spółka) jest podmiotem działającym na polskim rynku dystrybucji części zamiennych (dalej - Towary). Przedmiotem działalności Spółki jest głownie sprzedaż części zamiennych do samochodów osobowych, samochodów ciężarowych oraz innych pojazdów silnikowych. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej - Podatek VAT).

Z uwagi na specyfikę prowadzonej przez Spółkę działalności, odbiorcami Towarów są, między innymi, warsztaty samochodowe, które świadczą usługi naprawy pojazdów samochodowych z wykorzystaniem Towarów na rzecz klientów indywidualnych (dalej - Klient końcowy) oraz podmioty nabywające Towary dla własnych celów (dalej - Klienci). Klienci w transakcjach zawieranych ze Spółką występują jako czynni podatnicy podatku VAT.

Cechą charakterystyczną rynku części zamiennych do pojazdów samochodowych jest konieczność „przymierzenia” części do konkretnego egzemplarza samochodu. Wynika to między innymi z faktu, posiadania przez Klientów końcowych samochodów z różnych roczników i serii produkcyjnych. Konieczność wstępnej weryfikacji kompatybilności części przed zakupem potęguje występowanie na rynku samochodów dedykowanych dla różnych rynków, które mimo tej samej marki i rocznika mogą posiadać części o nieco odmiennych parametrach technicznych. Przykładowo samochód dedykowany na rynek amerykański może posiadać inne podzespoły aniżeli ten sam model samochodu (z tego samego rocznika), co samochód dedykowany na rynek europejski. Warto też wskazać, że w toku użytkowania samochodów Klienci końcowi nie zawsze używają oryginalnych części zamiennych, co za tym idzie nieodzownym elementem jest wstępna weryfikacja czy zamówiony Towar byłby kompatybilny z zamontowanym wcześniej zamiennikiem.

W związku z powyżej opisaną cechą charakterystyczną rynku części zamiennych oraz innymi czynnikami rynkowymi Spółka wprowadziła procedurę, która umożliwia Klientom wstępną weryfikację ogólnej przydatności Towaru oraz jego kompatybilności z konkretnym egzemplarzem samochodu Klienta końcowego na rzecz którego Klient świadczy swoje usługi.

Wskazana powyżej procedura przeprowadzana jest w następujący sposób:

  1. Klient dokonuje wstępnego zgłoszenia zamiaru nabycia Towaru lub grupy Towarów (dalej - Zamówienie);
  2. Spółka tworzy dokument uprawniający do późniejszego zakupu Towaru (dalej - Asygnata), na specjalnych warunkach (przewidzianych dla indywidualnych Klientów, w zależności od zrealizowanego przez Klienta wolumenu zakupu Towarów oraz innych czynników handlowych). Asygnaty zawierają takie elementy składowe jak: data wystawienia, dane Klienta, rodzaj zamówionego Towaru, ilość zamówionego Towaru oraz cenę zamówionego Towaru.
  3. Spółka za pośrednictwem wyspecjalizowanego podmiotu, transportuje zamówiony Towar do Klienta wraz Asygnatą;
  4. Klient na podstawie informacji zawartej w Asygnacie, w terminie 7 dni jest uprawniony do:
    4.1 Całkowitego zwrotu Towaru, który okazał się niekompatybilny lub nieprzydatny z innych względów;
    4.2 Częściowego zwrotu Towaru, który okazał się niekompatybilny lub nieprzydatny z innych względów;
    4.3 Zatrzymania w całości Towaru, który po „przymierzeniu” okazał się kompatybilny z egzemplarzem samochodu Klienta końcowego.
  5. Spółka do 15 dnia następnego miesiąca wystawia na rzecz Klienta fakturę VAT wraz z fakturą korygującą (w przypadkach opisanych w pkt 4.1 oraz pkt 4.2), z datą sprzedaży odpowiadającą dacie wydania Towaru z magazynu Spółki. W przypadku zaistnienia sytuacji opisanej w pkt 4.1 tj. całkowitego zwrotu Towarów, transakcja dokumentowana jest fakturą VAT oraz kolejno fakturą korygującą, która w całości koryguje w dół wartość netto sprzedaży oraz należny podatek od towarów i usług (dalej - korekta do zera).

W przypadku zaistnienia sytuacji opisanej w pkt 4.2 tj. częściowego zwrotu Towarów, transakcja dokumentowana jest fakturą VAT, która w całości uwzględnia kwotę wskazaną na Asygnacie oraz kolejno fakturą korygującą, która koryguje w dół wartość netto sprzedaży oraz należny podatek od towarów i usług w części odpowiadającej zwróconym Towarom.


Natomiast w przypadku opisanym w pkt 4.3 tj. całościowego zatrzymania Towaru, Spółka dokumentuje transakcje fakturą VAT na całą kwotę wskazaną pierwotnie w Asygnacie.


Warto również wskazać, że częstokroć zdarzają się przypadki, w których Towar jest zwracany przed dniem wystawienia faktury VAT. Zdarzają się również przypadki, w których Towar jest zamawiany i zwracany tego samego dnia. Wynika to z faktu, że Klienci niejednokrotnie potrzebują dostać Towar bezzwłocznie. Co za tym idzie, najczęściej dochodzi do sytuacji, w których faktura VAT oraz korekta faktury VAT są wystawiane w ramach jednego okresu rozliczeniowego.


Zapłata za Towar jest wymagana od Klienta dopiero w momencie wystawienia faktury VAT (częściowej w przypadku sytuacji opisanej w pkt 4.2 lub całościowej w sytuacji opisanej w pkt 4.3).


Tym samym Spółka nie obciąża Klienta jakimkolwiek kosztami związanymi ze zgłoszeniem chęci jego nabycia w przypadku stwierdzenia jego przydatności lub kompatybilności z konkretnym egzemplarzem samochodu.


Spółka posiada wewnętrzną procedurę przyjmowania zwrotów Towaru, która odbywa się na następujących warunkach:

  • Klient ma prawo do bezkosztowego zwrotu Towarów bez podania przyczyny zwrotu w terminie 7 dni od dnia dokonania zakupu. Po przekroczeniu terminu 7 dni zwrot Towarów jest możliwy po uprzednim uiszczeniu odstępnego stanowiącego 10% wartości zwracanych Towarów. Uprawnienie do dokonania zwrotu Towarów wygasa po upływie 30 dni od daty zakupu;
  • Zwrot Towarów może być częściowy lub całościowy;
  • Prawo do zwrotu przysługuje wyłącznie w stosunku do towarów nieużywanych, nieuszkodzonych i nienoszących jakichkolwiek śladów zużycia lub użycia;
  • Zwrot Towarów następuje każdorazowo w miejscu, w którym Towar został pierwotnie wydany lub w każdym punkcie sprzedażowym Spółki;
  • Klient do Towarów będących przedmiotem zwrotów załącza Asygnatę w przypadkach gdy dochodzi do zwrotu Towarów przed wystawieniem przez Spółkę faktury VAT (przypadki objęte zakresem zdarzenia przyszłego) lub fakturę VAT w przypadkach gdy Towar jest zwracany po wystawieniu przez Spółkę faktury VAT (przypadki nieobjęte zakresem zdarzenia przyszłego);
  • W przypadkach gdy Towar jest zwracany po wystawieniu przez Spółkę faktury VAT oraz po zapłacie przez Klienta ceny za Towary (przypadki nieobjęte zakresem zdarzenia przyszłego), Spółka dokonuje zwrotu środków pieniężnych na rachunek bankowy wskazany przez Klienta lub w kasie punktu sprzedażowego Spółki;
  • Spółka nie przyjmuje zwrotów poszczególnych grup Towarów takich jak np.: części elektryczne i elektroniczne, Towary dostosowane do indywidualnych wymagań Klienta; Towary sprowadzone na indywidualne zamówienie Klienta, nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu; Towary zakwalifikowane do kategorii wyposażenie; dzienniki, periodyki lub czasopisma.

W okresie weryfikacji kompatybilności zamówionego Towaru, Klient nie ma ograniczeń co do dysponowania Towarem będącym przedmiotem Zamówienia. Towar może zostać użyty w ramach własnej działalności (tj. Klienta nie musi po próbnym jego zamontowaniu na cele weryfikacyjne, wymontować Towaru z pojazdu Klienta końcowego w celu jego ponownego zamontowania już po dokonaniu dostawy Towaru) przy czym Klienta jest odpowiedzialny za zniszczenie lub utratę Towaru w okresie weryfikacji jego przydatności lub kompatybilności z konkretnym egzemplarzem samochodu Klienta końcowego.

Spółka rozważa wprowadzenie uproszczonego trybu dokumentowania zdarzeń gospodarczych, w których Klient zamawia określoną ilość Towarów oraz dokonuje ich częściowego lub całościowego zwrotu, przed dniem wystawienia przez Spółkę faktury VAT, w ten sposób, że transakcje, w których dochodzi do całościowego zwrotu Towarów nie będą dokumentowane przey pomocy faktury VAT oraz jej korekty do zera, lecz przy pomocy wystawionej Asygnaty.


Natomiast w przypadku częściowych zwrotów transakcja byłaby dokumentowana za pomocą faktury VAT, która nie uwzględniałaby wartości netto oraz przypadającego na zwrócone Towary podatku VAT (faktura odpowiadająca kwocie faktycznie sprzedanych Towarów).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku opisanym w pkt 4.1 tj. całkowitego zwrotu Towarów przez Klienta przed dniem wystawienia przez Spółkę faktury VAT, w sytuacji gdy przekazanie Towaru na rzecz Klienta w celu weryfikacji jego przydatności lub kompatybilności oraz jego całkowity zwrot Spółce odbywa się w ramach jednego okresu rozliczeniowego, będzie konieczne dokumentowanie takiego zdarzenia fakturą VAT oraz odpowiednio korektą do zera faktury VAT, czy też z uwagi, że takie zdarzenie nie będzie miało wpływu na określenie podstawy opodatkowania w podatku VAT, zdarzenie takie będzie mogło być udokumentowane przy pomocy Asygnaty?
  2. Czy w przypadku opisanym w pkt 4.2 tj. częściowego zwrotu Towarów przez Klienta przed dniem wystawienia przez Spółkę faktury VAT, w sytuacji gdy przekazanie Towaru na rzecz Klienta w celu weryfikacji jego przydatności lub kompatybilności oraz jego częściowy zwrot Spółce odbywa się w ramach jednego okresu rozliczeniowego, będzie konieczność dokumentowanie takiego zdarzenia fakturą VAT na całą kwotę wskazaną w Asygnacie oraz odpowiednio korektą faktury VAT w kwocie odpowiadającej części zwróconych Towarów, czy też transakcja taka powinna zostać udokumentowana fakturą VAT na kwotę faktycznie sprzedanych Towarów na rzecz Klienta (faktura VAT nieuwzględniająca wartości netto towarów zwróconych)?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Stanowisko W nioskodawcy przyporządkowane do pytania nr 1:


W przypadku opisanym w pkt 4.1 tj. całkowitego zwrotu Towarów przez Klienta przed dniem wystawienia przez Spółkę faktury VAT, w sytuacji, gdy przekazanie Towaru na rzecz Klienta w celu weryfikacji jego przydatności lub kompatybilności oraz jego całkowity zwrot Spółce odbywa się w ramach jednego okresu rozliczeniowego, zdarzenie takie będzie mogłoby być udokumentowane przy pomocy Asygnaty.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, dalej - Ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.


Na mocy art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT 1. podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż towarów dokonywaną przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.


Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 11 Ustawy o VAT podatnik jest zobowiązany do wykazania na fakturze VAT wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto), która to wartość dla przedmiotowej transakcji będzie stanowiła podstawę opodatkowania.

Natomiast zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W przedmiotowym stanie faktycznym dochodzi do sytuacji, w której Klient dokonuje zwrotu całości Towaru przed wystawieniem faktury. Co za tym idzie, na moment wystawienia faktury Spółka nie otrzymała i nie ma otrzymać żadnej zapłaty z tego tytułu. W związku z tym, w ocenie Spółki, w sytuacji, w której Spółka na moment wystawienia faktury wie, że nie uzyskała i nie uzyska, żadnej zapłaty za zwrócony Towar, wykazanie jakiejkolwiek kwoty w podstawie opodatkowania byłoby wystawieniem faktury, która nie odzwierciedla stanu faktycznego.

Dodatkowo zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 2 Ustawy o VAT podstawę opodatkowania pomniejsza się wartość zwróconych towarów i opakowań. Co za tym idzie, mając na uwadze dyspozycję powyżej wskazanego przepisu Spółka, w przypadku gdy Towar został w całości zwrócony byłaby zobowiązana do całościowego zmniejszenia podstawy opodatkowania.

Warto również wskazać, że dokumentowanie opisanego zdarzenia fakturą VAT oraz jej korekta do zera oraz niedokumentowanie opisanego zdarzenia skutkuje tożsamymi konsekwencjami w postaci braku powstania zobowiązania w VAT z tytułu dostawy towarów. W jednym i drugim przypadku Spółka nie będzie zobowiązana do uiszczenia podatku VAT z tego tytułu.

Mając na uwadze, przedstawiony stan prawny oraz opisane zdarzenie przyszłe, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy Klient dokonuje zwrotu całości Towaru przed wystawieniem faktury Spółka nie będzie zobowiązana do dokumentowania takiego zdarzenia fakturą VAT oraz jej korektą do zera. Zdaniem Spółki w takim przypadku wystarczające będzie udokumentowanie takiego zdarzenia gospodarczego przy pomocy Asygnaty.


Stanowisko Wnioskodawcy przyporządkowane do pytania nr 2:


Zdaniem Spółki w przypadku opisanym w pkt 4.2 tj. częściowym zwrocie Towarów przez Klienta przed dniem wystawienia przez Spółkę faktury VAT, w sytuacji gdy przekazanie Towaru na rzecz Klienta w celu weryfikacji jego przydatności lub kompatybilności oraz jego częściowy zwrot Spółce odbywa się w ramach jednego okresu rozliczeniowego, transakcja taka powinna zostać udokumentowana fakturą VAT na kwotę faktycznie sprzedanych Towarów na rzecz Klienta (faktura VAT nieuwzględniająca wartości netto Towarów zwróconych).


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 5 ust.1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.


Na mocy art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT 1. podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż towarów dokonywaną przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 11 Ustawy o VAT podatnik jest zobowiązany do wykazania na fakturze VAT wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto), która to wartość dla przedmiotowej transakcji będzie stanowiła podstawę opodatkowania.

Natomiast zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W przedmiotowym stanie faktycznym dochodzi do sytuacji, w której Klient dokonuje częściowego zwrotu Towaru przed wystawieniem przez Spółkę faktury VAT. Co za tym idzie, w obecnym stanie na moment wystawienia faktury Spółka nie otrzymała i nie otrzyma części zapłaty przypadającej na Towary już fizycznie zwrócone. W związku z tym, w ocenie Spółki, w sytuacji, w której Spółka na moment wystawienia faktury wie, że nie uzyskała i nie uzyska, części zapłaty za zwrócony Towar, wykazanie na fakturze VAT większej kwoty aniżeli odpowiadającej kwocie zapłaty za faktycznie sprzedane Towary, byłoby wystawieniem faktury, która nie odzwierciedla stanu faktycznego.

Dodatkowo zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 2 Ustawy o VAT podstawę opodatkowania pomniejsza się wartość zwróconych towarów i opakowań. Co za tym idzie, mając na uwadze dyspozycję powyżej wskazanego przepisu Spółka, w przypadku, gdy Towar został częściowo zwrócony Spółka byłaby zobowiązana do częściowego zmniejszenia podstawy opodatkowania.

Tak jak w przypadku uzasadnienia odpowiedzi na pytanie pierwsze, wystawianie „od razu” faktury na właściwą kwotę, zamiast jednoczesnego wystawiania faktury na całą kwotę (w nieprawidłowej wysokości) oraz jej korekty do właściwej kwoty, będzie neutralne pod względem wpływów budżetowych.

Mając na uwadze, przedstawiony stan opisanego zdarzenia przyszłego, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy Klient dokonuje zwrotu części Towaru przed dniem wystawienia faktury VAT Spółka nie będzie zobowiązana do dokumentowania takiego zdarzenia fakturą VAT „na całą kwotę” (nieprawidłową) oraz jej korektą do kwoty prawidłowej. Zdaniem Spółki w takim przypadku wystarczające będzie udokumentowanie takiego zdarzenia gospodarczego fakturą VAT obejmującą Towary, które faktycznie zostały sprzedane.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przy czym, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).


Przez sprzedaż – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


W myśl art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy, w myśl którego, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 106i ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.


Stosownie do art. 106j ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca rozważa wprowadzenie uproszczonego trybu dokumentowania zdarzeń gospodarczych, w których Klienta zamawia określoną ilość Towarów oraz dokonuje ich częściowego lub całościowego zwrotu, przed dniem wystawienia przez Spółkę faktury VAT, w ten sposób, że transakcje, w których dochodzi do całościowego zwrotu Towarów nie będą dokumentowane przez pomocy faktury VAT oraz jej korekty do zera, lecz przy pomocy wystawionej Asygnaty. Natomiast w przypadku częściowych zwrotów transakcja byłaby dokumentowana za pomocą faktury VAT, która nie uwzględniałaby wartości netto oraz przypadającego na zwrócone Towary podatku VAT (faktura odpowiadająca kwocie faktycznie sprzedanych Towarów).

Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu).

Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.

Innymi słowy pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.


Czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do prawa własności rzeczy.


Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że podatnik dokonujący sprzedaży towarów lub usług na rzecz podatnika zobowiązany jest do wystawienia faktury.


Z kolei, w przypadku zwrotu towaru, podatnik dokonujący sprzedaży wystawia fakturę korygującą. Wskazać należy, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.


Z opisu sprawy wynika, że w jednym z omawianych przypadków może nastapić całkowity zwrot Towarów przez Klienta przed dniem wystawienia przez Spółkę faktury VAT.


Jak wyżej wskazano podatnik ma obowiązek wystawienia faktury nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Zatem w rozpatrywanym przypadku, w momencie obowiązku wystawienia faktury, Wnioskodawca zawsze będzie wiedział, jaką ilość towaru finalnie zdecydował się zatrzymać Klient. Zdaniem tut. Organu niezasadne byłoby zatem, aby Wnioskodawca wystawiał fakturę pierwotną na całą ilość wydanego towaru i jednocześnie fakturę korygującą, z której wynikałaby ostateczna ilość towaru, na którą zdecydował się klient.


Uwzględniając regulację art. 106i ust. 1 ustawy w zakresie terminu wystawienia faktury, należy przyjąć, że w przypadku, gdy przed terminem obowiązku wystawienia faktury nastąpi zwrot towaru w całości, to Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia faktury.


Dlatego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że Spółka nie będzie zobowiązana do dokumentowania takiego zdarzenia fakturą VAT oraz jej korektą do zera. Zdaniem Spółki w takim przypadku wystarczające będzie udokumentowanie takiego zdarzenia gospodarczego przy pomocy Asygnaty.


Należy jednak zaznaczyć, że Asygnata nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów, jednakże brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, dla takiego sposobu dokumentowania.


Natomiast, w sytuacji, gdy kontrahent przed terminem obowiązku wystawienia faktury dokona częściowego zwrotu towaru, to Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktury na taką ilość towaru, jaką ostatecznie Klient nabył.


Zatem prawidłowe jest Stanowisko Strony, z którego wynika, że w takim przypadku wystarczające będzie udokumentowanie takiego zdarzenia gospodarczego fakturą VAT obejmującą Towary, które faktycznie zostały sprzedane.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj