Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.192.2017.2.KS
z 1 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) uzupełnionego pismem z dnia 23 sierpnia 2017 r. (data wpływu 29 sierpnia 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 7 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP3-1.4011.192.2017.1.KS o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca w ramach indywidualnej działalności gospodarczej (na tą chwilę tj. 2017 rok rozlicza się podatkiem liniowym - PKPiR), świadczy usługi w zakresie ślusarstwa i mechaniki maszyn. Główny zakres prac to: Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana, obróbka metali i nakładanie powłok na metale, ostrzenie narzędzi powierzonych przez inne firmy (frezy, gwintowniki, wiertła, narzędzia specjalne) i wykonywanie nowych narzędzi do obróbki metali:

  • usługi tokarskie z materiałów powierzonych i własnych;
  • usługi frezerskie z materiałów powierzonych i własnych;
  • usługi w zakresie szlifowania.

Przychód 2016 roku to 2.295.495, 29 zł, przychód 2017 r. będzie najpewniej klarował się w tej samej bądź podobnej wysokości. Małżonek nie prowadzi działalności gospodarczej w tym samym zakresie.


Wnioskodawca chciałby rozliczać się w ww. zakresie w ramach karty podatkowej od stycznia 2018 roku. Usługi świadczone będą głównie na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób prawnych.


W związku z powyższym, zamierza zgłosić ten fakt na wymaganym przepisami prawa druku PIT-16, deklarując świadczenie usług określonych w poz. 1 i poz. 11 załącznika do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy zatrudnieniu dwóch osób.

Pismem z dnia 23 sierpnia 2017 r. (data wpływu 29 sierpnia 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 7 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP3-1.4011.192.2017.1.KS Wnioskodawca uzupełnił przedstawione zdarzenie przyszłe.


W uzupełnieniu wniosku poinformował, że Wnioskodawca w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, (na tą chwilę tj. 2017 rok rozlicza się podatkiem liniowym - PKPiR), świadczy usługi mieszczące się w zakresie usług mechaniki maszyn określonych w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2180). Prace polegają na wyrobie, naprawie, konserwacji, montażu i demontażu maszyn i urządzeń mechanicznych przemysłowych, hydraulicznych i gospodarstwa domowego oraz pomp. Na wyrobie części zamiennych do maszyn, obróbce ręcznej i maszynowej części maszyn. Polega na regulacji nowych, naprawianych i konserwowanych maszyn, urządzeń oraz na kontroli ich sprawnego działania. Polega na innych pracach i czynnościach towarzyszących, niezbędnych do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi. Świadczy również usługi mieszczące się w ramach usług ślusarskich określonych w poz. 1 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2180). Usługi te polegają na wyrobie, naprawie i konserwacji wyrobów z metali oraz przy użyciu elementów z innych surowców, a w szczególności: narzędzi, prostych narzędzi pomiarowych, konstrukcji, okuć, części armatur i innych elementów na potrzeby budownictwa, części zamiennych i akcesoriów do pojazdów jednośladowych i maszyn. Polegają na naprawie części mechanicznych maszyn i urządzeń oraz innych pracach i czynnościach towarzyszących, niezbędnych do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi. Firmy zewnętrzne dostarczają Wnioskodawcy np. pompy zębate uszkodzone, Wnioskodawca uzupełnia zęby, szlifuj, dodaje nowe uszczelniacze i odsyła taką pompę jako w pełni sprawną część czy z kolei otrzymuje np. listwy klejowe gdzie są przez Wnioskodawcę czyszczone, szlifowane są wszystkie płaszczyzny, frezowane kanały. Tak zregenerowaną część odsyła w pełni sprawną.


Ponadto Wnioskodawca poinformował, że wytwarzane przez niego z własnego materiału na indywidualne zlecenie innych firm elementy maszyn produkcyjnych będą służyć tym firmom do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały półfabrykaty, elementy, części.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w ramach planowanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie mógł świadczyć usługi na indywidualne zlecenie różnych podmiotów w zakresie produkcji pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana, obróbka metali i nakładanie powłok na metale, wytwarzania, regeneracji, naprawy metalowych elementów do maszyn produkcyjnych stanowiących ich park maszynowy opodatkowanej na karcie podatkowej?
  2. Czy w ww. kontekście może od stycznia 2018 roku rozliczać w ramach karty podatkowej wytwarzanie z własnego materiału na indywidualne zlecenie innych firm elementów maszyn produkcyjnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z punktem 3 objaśnień załącznika do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi w zakresie ślusarstwa i mechaniki maszyn obejmujące produkcję pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowaną, obróbka metali i nakładanie powłok na metale, ostrzenie narządzi powierzonych przez inne firmy (frezy, gwintowniki, wiertła, narzędzia specjalne) i wykonywanie nowych narządzi do obróbki metali, usługi tokarskie z materiałów powierzonych i własnych, usługi frezerskie z materiałów powierzonych i własnych, usługi w zakresie szlifowania mogą być realizowane w zakresie karty podatkowej o ile nie będą wykorzystywane jako surowce, materiały, półwyroby elementy i części składowe produkowanych przez zamawiającego produktów.

W związku z tym, że w przedmiotowej sprawie ustawodawca mocą ustawy nie wyłączył możliwości świadczenia usług polegających na wytwarzaniu części, które mają być wykorzystywane przez zamawiającego jako części zamienne do remontowanych maszyn własnych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż może w przyszłości wytwarzać takie elementy w ramach karty podatkowej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r., Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą” w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.


Stosownie do treści art. 25 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  • złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  • we wniosku, o którym mowa w pkt 1 zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  • przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  • nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23 innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  • nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych na podstawie odrębnych przepisów podatkiem akcyzowym,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Usługi ślusarskie sklasyfikowane zostały w poz. 1 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Usługi te - po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ww. ustawy - mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu trzech pracowników.


Zakres usług ślusarskich uprawniający do skorzystania i opodatkowania w formie karty podatkowej szczegółowo określono w poz. 1 załącznika nr 4 do cyt. ustawy. Zgodnie z opisem usługi ślusarskie to wyrób, naprawa i konserwacja wyrobów z metali oraz przy użyciu elementów z innych surowców, a w szczególności narzędzi prostych, narzędzi pomiarowych, mebli sprzętu gospodarstwa domowego i rolno-ogrodniczego, sprzętu i urządzeń sportowo-rekreacyjnych konstrukcji okuć, części armatur i innych elementów na potrzeby budownictwa, kas pancernych i kaset wózków dziecięcych i gospodarczych rowerów, części zamiennych i akcesoriów do pojazdów jednośladowych i maszyn, ogrodzeń metalowych wraz z ich montażem, galanterii artykułów powszechnego użytku z grupy 1001 drobiazgów oraz naprawa zabawek itp. Naprawa części mechanicznych maszyn i urządzeń. Naprawa i konserwacja sprzętu przeciwpożarowego. Inne prace i czynności towarzyszące niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.


Natomiast usługi w zakresie mechaniki maszyn sklasyfikowane zostały w poz. 11 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Usługi te - po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ww. ustawy - mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu czterech pracowników.


Zakres usług w zakresie mechaniki maszyn szczegółowo określono w poz. 11 załącznika nr 4 do cyt. ustawy i obejmuje on wyrób. Naprawa, konserwacja, montaż i demontaż maszyn i urządzeń mechanicznych przemysłowych, hydraulicznych i gospodarstwa domowego oraz pomp. Wyrób części zamiennych do maszyn. Obróbka ręczna i maszynowa części maszyn. Regulacja nowych naprawianych i konserwowanych maszyn urządzeń oraz kontrola ich sprawnego działania. Projektowanie wytwarzanych maszyn i urządzeń mechanicznych i hydraulicznych. Inne czynności towarzyszące niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.


Ponadto, zgodnie z ust. 3 objaśnień do części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do powołanej ustawy, przy prowadzeniu działalności wymienionej w tej części tabeli dopuszczalne jest - poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy - wytwarzanie:

  • przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,
  • przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego,

jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedmiotowej sprawie świadczenie przez Wnioskodawcę usług polegających na wytwarzaniu metalowych elementów do maszyn i urządzeń, które nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części, tylko mają być wykorzystywane przez zamawiającego jako części zamienne do remontowanych maszyn własnych, nie wyklucza opodatkowania osiąganych przez niego przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Co do zasady prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest uzależnione od wykonywania działalności wyłącznie na rzecz ludności. Wprowadzony przez ustawodawcę wyjątek od powyższej zasady dotyczy wykonywania usług wymienionych m.in. w części I tabeli pod pozycjami 70-76, w których to poza świadczeniami dla ludności dopuszczalne jest wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców, ale w rozmiarze nieprzekraczającym w 2014 r. kwoty 63.783 zł przychodu rocznie.

Przy czym, za świadczenia dla ludności stosownie do ust. 5 objaśnień do części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do powołanej ustawy, uważa się opłacane ze środków pieniężnych ludności świadczenia określone w ust. 3 oraz usługi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przez pojęcie „ludność” rozumie się osoby fizyczne i gospodarstwa domowe oraz inne podmioty, tj. indywidualne gospodarstwa rolne i ogrodnicze, zakłady wytwórcze, budowlane, handlowe i usługowe, prowadzone przez osoby fizyczne i spółki niemające osobowości prawnej, oraz zakłady prowadzone przez agentów. Pojęcie „ludność" obejmuje również organizacje wyznaniowe i zakonne, placówki państw obcych (wyłącznie w rozumieniu służb dyplomatycznych i konsularnych) oraz rady szkół i placówek, rady rodziców i inaczej nazwane reprezentacje rodziców.

Zgodnie z ust. 6 ww. objaśnień, pojęcie świadczeń dla ludności nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (w tym półfabrykatów, elementów, części, obróbki elementów) przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odprzedaży oraz wykonywania robót budowlano-montażowych w ramach tzw. podwykonawstwa, jeżeli inwestorem są inne osoby i jednostki niż wymienione w ust. 5.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, których charakterystyka została przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego, będą mogły być świadczone przez niego zarówno na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jak i na rzecz osób prawnych, bez ograniczenia wielkości przychodu.

W myśl art. 25 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosi prowadzenie działalności, określonej w art. 23 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz w ust. 1a, w różnym zakresie lub prowadzi działalność w odrębnych zakładach, łączne zatrudnienie nie może przekroczyć stanu zatrudnienia określonego dla zakresu działalności, dla którego przewidziano najwyższy stan zatrudnienia.

Zgodnie z tabelą miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi ślusarskie oraz usługi w zakresie mechaniki maszyn, mogą być prowadzone przy zatrudnieniu dwóch osób.

Ponadto, stosownie do art. 26 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli podatnik we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosi prowadzenie działalności wymienionej w art. 23 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a w różnych zakresach lub różnych miejscowościach, dla których przewidziano różne wysokości stawek karty podatkowej, wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej ustala się według stawki właściwej dla tego zakresu działalności i miejscowości, dla których przewidziana jest stawka najwyższa. Przepis ten ma odpowiednie zastosowanie do podatników prowadzących działalność usługową w zakresie handlu detalicznego oraz działalność gastronomiczną.

Reasumując, Wnioskodawca w ramach planowanej działalności gospodarczej (przy zatrudnieniu dwóch osób) polegającej na świadczeniu usług w zakresie produkcji pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, obróbki metali i nakładaniu powłok na metale, wytwarzania, regeneracji i naprawy metalowych elementów do maszyn produkcyjnych stanowiących park maszynowy zlecających usługę, kwalifikowanej przez niego jako usługi ślusarskie oraz usługi w zakresie mechaniki maszyn, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie mógł być od 2018 roku opodatkowane w formie karty podatkowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku gdy zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisy sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj