Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.242.2017.2.PG
z 9 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 22 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2017 r. (data wpływu 31 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych realizacją projektu „Zagospodarowanie terenów (...) wraz z budową ścieżki dydaktycznej (...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych realizacją projektu „Zagospodarowanie terenów (...) wraz z budową ścieżki dydaktycznej (...)”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lipca 2017 r. (data wpływu 31 lipca 2017 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz adres ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje:

  1. czynności opodatkowanych VAT wg. odpowiednich stawek jak:
    • najem lokali użytkowych,
    • dzierżawa gruntów,
    • sprzedaż działek.
    • wieczyste użytkowanie po 2004 r.,
    • refaktura mediów, itd.;
  2. czynności zwolnione od podatku VAT jak:
    • wynajem lokali mieszkalnych wraz ze sprzedażą mediów;
  3. czynności niepodlegających regulacjom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dochody z podatku od nieruchomości i opłaty skarbowej).

Transakcje te Gmina dokumentuje fakturami VAT oraz wykazuje w rejestrze sprzedaży i deklaracji VAT.

Gmina przygotowuje się do projektu:

„Zagospodarowanie terenów (...) wraz z budową ścieżki dydaktycznej (...)”.

Projekt będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 działania 5.4.3 ogólna wartość pierwszego etapu 13 mln – termin realizacji 2017-2019.

W ramach projektu planuje się wykonać:

  1. Likwidację skupisk inwazyjnych gatunków roślin obcego pochodzenia.
  2. Likwidację dzikich wysypisk śmieci w terenach nadrzecznych.
  3. Budowę ścieżki dydaktycznej wzdłuż potoku wraz z oświetleniem energooszczędnym oraz budowę ścieżek dydaktycznych.
  4. Budowę ośmiu kładek pieszych w ciągu ścieżki dydaktycznej.
  5. Montaż tablic informacyjno-dydaktycznych wzdłuż wybudowanych ścieżek o tematyce związanej z występującą w rejonie florą i fauną oraz wartością krajobrazową.
  6. Budowę małej architektury służącej infrastrukturze na rzecz właściwego ukierunkowania ruchu turystycznego: kosze, ławki na śmieci, oznakowanie ścieżek, wykonanie miejsc odpoczynku z urządzeniami służącymi edukacji przez zabawę.
  7. Wykup terenu pod ścieżkę dydaktyczną i inne obiekty realizowane w ramach projektu.
  8. Wydatki na kampanię informacyjno-edukacyjną.
  9. Utworzenie ośrodka prowadzącego działalność w zakresie edukacji ekologicznej.

Wybudowana infrastruktura będzie stanowić własność Gminy, zostanie udostępniona mieszkańcom i turystom nieodpłatnie. Będzie bezpośrednio zarządzana przez Urząd Gminy. W budżecie Gminy corocznie będą zabezpieczane środki na jej utrzymanie.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 26 lipca 2017 r. (data wpływu 31 lipca 2017 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, że opisany we wniosku projekt należy do zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, 10, 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późń. zm.) w brzmieniu „Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadanie własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  • zieleni gminnej i zadrzewień”.

W ramach projektu planuje się wykonać między innymi następujące zadania:

  1. Sporządzenie inwentaryzacji przyrodniczej wraz z waloryzacją w obszarze realizacji projektu.
  2. Sporządzenie dokumentacji geodezyjnej, technicznej i uzyskanie pozwolenia na budowę.
  3. Wykonanie zadań w zakresie ochrony przyrody, które wynikają ze sporządzonej inwentaryzacji między innymi:
    • likwidacja skupisk inwazyjnych gatunków roślin obcego pochodzenia,
    • likwidacja dzikich wysypisk śmieci w terenach nadrzecznych.
  4. Budowę ścieżki dydaktycznej wzdłuż potoku wraz z oświetleniem energooszczędnym oraz budowę ścieżki dydaktycznej.
  5. Budowę kładek pieszych w ciągu ścieżki dydaktycznej.
  6. Montaż tablic informacyjno-dydaktycznych wzdłuż wybudowanych ścieżek o tematyce związanej z występującą w rejonie florą i fauną oraz wartością krajobrazową.
  7. Budowę małej architektury służącej infrastrukturze na rzecz właściwego ukierunkowania ruchu turystycznego: kosze, ławki na śmieci, oznakowanie ścieżek, wykonanie miejsc odpoczynku z urządzeniami służącymi edukacji przez zabawę.
  8. Wykup terenu pod ścieżkę dydaktyczną i inne obiekty realizowane w ramach projektu.
  9. Nadzór inwestorski, nadzory architektoniczne i autorskie.
  10. Utworzenie ośrodków prowadzących działalność w zakresie edukacji ekologicznej.

Towary i usługi nabywane w związku z realizowanym projektem będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Faktury za towary i usługi związane z realizacją projektu będą wystawione na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  • zieleni gminnej i zadrzewień

(art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 12 ustawy o samorządzie gminnym).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jako jednostka samorządu terytorialnego jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina przygotowuje się do projektu: „Zagospodarowanie terenów (...) wraz z budową ścieżki dydaktycznej (...)”. Projekt będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 działania 5.4.3 ogólna wartość pierwszego etapu 13 mln – termin realizacji 2017-2019. W ramach projektu planuje się wykonać:

  1. Likwidację skupisk inwazyjnych gatunków roślin obcego pochodzenia.
  2. Likwidację dzikich wysypisk śmieci w terenach nadrzecznych.
  3. Budowę ścieżki dydaktycznej wzdłuż potoku wraz z oświetleniem energooszczędnym oraz budowę ścieżek dydaktycznych.
  4. Budowę ośmiu kładek pieszych w ciągu ścieżki dydaktycznej.
  5. Montaż tablic informacyjno-dydaktycznych wzdłuż wybudowanych ścieżek o tematyce związanej z występującą w rejonie florą i fauną oraz wartością krajobrazową.
  6. Budowę małej architektury służąca infrastrukturze na rzecz właściwego ukierunkowania ruchu turystycznego: kosze, ławki na śmieci, oznakowanie ścieżek, wykonanie miejsc odpoczynku z urządzeniami służącymi edukacji przez zabawę.
  7. Wykup terenu pod ścieżkę dydaktyczną i inne obiekty realizowane w ramach projektu.
  8. Wydatki na kampanię informacyjno-edukacyjną.
  9. Utworzenie ośrodka prowadzącego działalność w zakresie edukacji ekologicznej.

Wybudowana infrastruktura będzie stanowić własność Gminy, zostanie udostępniona mieszkańcom i turystom nieodpłatnie.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że opisany we wniosku projekt należy do zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, 10, 12 ustawy o samorządzie gminnym. Towary i usługi nabywane w związku z realizowanym projektem będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Faktury za towary i usługi związane z realizacją projektu będą wystawione na Gminę.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina realizując opisany we wniosku projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym, w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizowanym projektem będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Zagospodarowanie terenów (...) wraz z budową ścieżki dydaktycznej (...)”. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizowanym projektem będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj