Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1349/11-4/AO
z 1 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1349/11-4/AO
Data
2012.03.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
media
najem
obowiązek podatkowy
refakturowanie
stawki podatku
właściciel


Istota interpretacji
Dot. obciążania Współwłaścicieli kosztami usług dostarczania wody i odprowadzenia ścieków oraz obowiązku podatkowego z tytułu odsprzedaży (refakturowania) mediów energii elektrycznej, energii cieplnej i usług telekomunikacyjnych oraz tzw. usług komunalnych (sprzedaży wody odprowadzenia ścieków) Współwłaścicielom



Wniosek ORD-IN 401 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2011r. (data wpływu 05.12.2011r.), uzupełnione pismem z dnia 27 lutego 2012r. (data wpływu 29.02.2012r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 22 lutego 2012r. znak sprawy IPPP2/443-1349/11-2/AO, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT właściwej dla obciążania Współwłaścicieli kosztami z tytułu usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków i momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu odsprzedaży mediów, co do których uiszczania zobowiązany jest Współwłaściciel - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT właściwej dla obciążania Współwłaścicieli kosztami z tytułu usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków i momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu odsprzedaży mediów, co do których uiszczania zobowiązany jest Współwłaściciel. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 27 lutego 2012r. (data wpływu 29.02.2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 22 lutego 2012r. znak sprawy IPPP2/443-1349/11-2/AO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka T. (zwana dalej: „Spółką”) powołana została aktem notarialnym Rep. nr przez Współwłaścicieli nieruchomości. Spółka nie jest właścicielem żadnej części nieruchomości.Przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie nieruchomością niemieszkalną. Współwłaścicieli będących osobami prawnymi (spółkami prawa handlowego) łączą ze Spółką umowy na świadczenie przez Spółkę usług związanych z administracją i eksploatacją budynku biurowego. Przedmiotem umowy jest świadczenie na rzecz Współwłaścicieli przez Spółkę, usług związanych z administracją i eksploatacją budynku biurowego wraz z przynależną działką.

Spółka realizuje swoje zadania w ramach planu rzeczowo-finansowego corocznie zatwierdzanego przez Zgromadzenie Wspólników. Z tytułu realizacji przedmiotowej umowy Współwłaściciele zobowiązani są uiszczać na rzecz Spółki:

  1. comiesięczną opłatę za administrowanie i bieżącą eksploatację budynku w wysokości zgodnej z pozycją 1 Planu rzeczowo-finansowego zatwierdzonego na dany rok przez Zgromadzenie Wspólników,
  2. comiesięczną opłatę za dostawę energii elektrycznej, czynnika grzewczego oraz ciepłej i zimnej wody, rozliczanych według rzeczywistych kosztów na podstawie faktur zakupu otrzymanych przez Spółkę od dostawców mediów,
  3. comiesięczną opłatę za stałe usługi serwisowe i konserwacyjne, remonty oraz modernizacje rozliczane według rzeczywistych kosztów na podstawie faktur zakupu tych usług u zewnętrznych usługodawców.

Powołane wyżej opłaty odpowiadają procentowemu udziałowi Współwłaściciela we współwłasności budynku. Na podstawie zgodnej decyzji wszystkich Współwłaścicieli wydzielone zostały w budynku powierzchnie wspólne, które przeznaczone są do wynajmowania w celach komercyjnych. Współwłaściciele zlecili i upoważnili Spółkę do zawierania umów najmu na powierzchnie, o których mowa powyżej we własnym imieniu, na rzecz Współwłaścicieli.

Spółka jako Wynajmujący zawiera umowy najmu, na podstawie których oddaje najemcom w najem powierzchnie użytkowe, natomiast najemcy zobowiązani są do uiszczania na rzecz Wynajmującego:

  1. czynszu z tytułu najmu,
  2. najemca zobowiązany jest również do:
    • pokrycia kosztów zużycia wody i energii elektrycznej na podstawie zainstalowanego podlicznika,
    • pokrycia ryczałtu ilościowego lub wartościowego w przypadku energii elektrycznej i cieplnej,
    • pokrycia ryczałtu wartościowego na wywóz nieczystości,
    • pokrycia kosztów wywozu nieczystości uzależnionego od ilości zamówionych kontenerów.
  3. najemca przyjmuje na siebie także zobowiązanie do ponoszenia niezależnie od czynszu i powyższych opłat za świadczenie telefoniczne łącznie z opłatą abonamentową zgodnie z podstawowymi stawkami Telekomunikacji Polskiej według faktur.

Zgodnie z zapisami umów faktury VAT są wystawione przez Wynajmującego według wskazań odrębnych liczników i faktur otrzymanych przez Spółkę od dostawców mediów, bez naliczania zysku. Ponadto Spółka wystawia Współwłaścicielom refaktury z tytułu wywozu nieczystości w związku ze złożonym przez Współwłaściciela zamówieniem na kontenery. Pierwotnym nabywcą usług mediów dostarczanych do całego gmachu jest Spółka, która następnie na podstawie zawartej umowy ze wszystkimi Współwłaścicielami oraz najemcami, obciąża kosztem usług Współwłaścicieli i najemców. Spółka refakturując na Współwłaścicieli i najemców koszty usług dostarczenia wody i odprowadzenia ścieków w latach ubiegłych stosowała stawkę 7%, od 1.01.2011r. refakturuje według stawki 23 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (numeracja zgodna z wnioskiem):

  1. Czy w przypadku obciążania Współwłaścicieli kosztami usług dostarczania wody i odprowadzenia ścieków właściwą stawką VAT będzie stawka 8%...
  2. W jakim terminie Wnioskodawca powinien wykazać w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług oraz zadeklarować podatek należny w deklaracji dla podatku od towarów i usług z tytułu odsprzedaży (refakturowania) mediów energii elektrycznej, energii cieplnej i usług telekomunikacyjnych oraz tzw. usług komunalnych (sprzedaży wody odprowadzenia ścieków) Współwłaścicielom tj. czy w terminie otrzymania przez Wnioskodawcę faktury VAT dokumentującej refakturowaną usługę, czy też nabycie energii elektrycznej, energii cieplnej, świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług komunalnych odsprzedanych Współwłaścicielom, czy też w terminie płatności jaki został określony w fakturze VAT dokumentującej sprzedaż Współwłaścicielom energii elektrycznej, energii cieplnej, usług telekomunikacyjnych oraz odsprzedaży usług komunalnych (wody i ścieków)...

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1)

W przedmiotowym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym obciążanie przez Spółkę Współwłaścicieli kosztami usług dostarczenia wody i odprowadzenia ścieków powinno być opodatkowane stawką 8%. Spółka powinna stosować stawkę preferencyjną, gdyż z umowy wynika odrębne rozliczanie kosztów mediów. Zdaniem Wnioskodawcy obciążenie Współwłaścicieli przez Spółkę kosztami usług mediów, które zostały uprzednio przez Spółkę nabyte w imieniu własnym, a na rzecz Współwłaścicieli stanowi świadczenie odrębne od usługi administrowania nieruchomością. Zatem przedmiotowe koszty zużycia wody i odprowadzania ścieków mogą być rozliczane w drodze refakturowania na Współwłaścicieli. Spółka ma prawo refakturować koszty zużycia wody, odprowadzania ścieków na Współwłaścicieli stosując stawkę VAT w wysokości 8%. Nie jest właściwe potraktowanie refakturowania mediów na Współwłaścicieli, jako elementu składowego usługi zarządzania budynkiem. Wolą stron zawartych umów tj. między Spółką i każdym Współwłaścicielem, dotyczących administrowania było odrębne, niezależnie od usług administrowania (zarządzania) nieruchomością, rozliczanie opłat za media, co potwierdzone zostało w stanowisku spółki C. Sp. z o.o. - współwłaściciela budynku we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (w odpowiedzi nr IPPP2/443-692/11-2/KOM).

Spółka obowiązana jest zatem wystawić z tego tytułu fakturę dokumentującą dokonanie sprzedaży usługi stosując stawkę właściwą dla danego świadczenia. Spółka winna refakturować koszty zużycia wody i odprowadzenia ścieków na Współwłaścicieli stosując stawkę podatku VAT w wysokości 8% przewidzianą przez ustawodawcę dla tego rodzaju usługi - zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w związku z załącznikiem nr 3 poz. 140 i 142 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie ze stawkami zastosowanymi do faktur wystawionych dla Spółki - zarządcy, przez dostawcę przedmiotowych świadczeń.

Ad. 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym obowiązującym na dzień złożenia niniejszego wniosku, obowiązek podatkowy z tytułu odsprzedaży energii elektrycznej, cieplnej oraz odsprzedaży tzw. usług komunalnych (np. wody i ścieków) i usług telekomunikacyjnych winien powstawać zgodnie z zasadami określonymi w art. 19 ust. 13 pkt. 1 lit. a - c ustawy o podatku od towarów i usług tzn. zgodnie z terminem płatności wskazanym w fakturze VAT dokumentującej odsprzedaż (refakturowanie) energii elektrycznej, energii cieplnej, usług komunalnych i usług telekomunikacyjnych.

Natomiast bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest data otrzymania refakturowanej faktury VAT dokumentującej nabycie przez Wnioskodawcę odsprzedanej (refakturowanej) energii elektrycznej i cieplnej, czy to odsprzedaży usług komunalnych i telekomunikacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 2a cyt. ustawy, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 roku, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Powyższe oznacza, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Podstawowa stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Ponadto zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Celem refakturowania jest przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot refakturujący danej usługi nie wykonał. „Refaktura” jest więc zwykłą fakturą VAT wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie „w stanie nieprzetworzonym” odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Przeniesienie kosztów nabycia usługi, o którym mowa wyżej, dotyczy wyłącznie usługi, jaką nabywca nabył w celu odsprzedaży w postaci takiego samego świadczenia, co nie jest tożsame z sytuacją odsprzedaży tej usługi będącej elementem pomocniczym świadczenia głównego, bez którego świadczenie pomocnicze nie ma racji bytu.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka (Wnioskodawca) powołana została przez Współwłaścicieli nieruchomości. Spółka nie jest właścicielem żadnej części przedmiotowej nieruchomości. Przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie nieruchomością niemieszkalną. Współwłaścicieli będących osobami prawnymi (spółkami prawa handlowego) łączą ze Spółką umowy na świadczenie przez Spółkę usług związanych z administracją i eksploatacją budynku biurowego. Przedmiotem umowy jest świadczenie na rzecz Współwłaścicieli przez Spółkę, usług związanych z administracją i eksploatacją budynku biurowego wraz z przynależną działką. Spółka realizuje swoje zadania w ramach corocznie zatwierdzanego planu rzeczowo-finansowego. Z tytułu realizacji przedmiotowej umowy Współwłaściciele zobowiązani są uiszczać na rzecz Spółki comiesięczną opłatę za administrowanie i bieżącą eksploatację budynku w wysokości zgodnej z pozycją 1 Planu rzeczowo-finansowego zatwierdzonego na dany rok przez Zgromadzenie Wspólników, comiesięczną opłatę za dostawę energii elektrycznej, czynnika grzewczego oraz ciepłej i zimnej wody, rozliczanych według rzeczywistych kosztów na podstawie faktur zakupu otrzymanych przez Spółkę od dostawców mediów, comiesięczną opłatę za stałe usługi serwisowe i konserwacyjne, remonty oraz modernizacje rozliczane według rzeczywistych kosztów na podstawie faktur zakupu tych usług u zewnętrznych usługodawców. Powołane wyżej opłaty odpowiadają procentowemu udziałowi Współwłaściciela we współwłasności budynku. Ponadto Spółka wystawia Współwłaścicielom refaktury z tytułu wywozu nieczystości w związku ze złożonym przez Współwłaściciela zamówieniem na kontenery.

Pierwotnym nabywcą usług mediów dostarczanych do całego gmachu jest Spółka, która następnie na podstawie zawartej umowy ze wszystkimi Współwłaścicielami obciąża ich kosztem usług. Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest zastosowanie właściwej stawki podatku z tytułu obciążania Współwłaścicieli kosztem usług dostarczenia wody i odprowadzenia ścieków.

Zgodnie z treścią art. 195 ustawy Kodeks cywilny własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność). Zgodnie z art. 206 ww. ustawy, każdy ze współwłaścicieli jest uprawniony do współposiadania rzeczy wspólnej oraz do korzystania z niej w takim zakresie, jaki daje się pogodzić ze współposiadaniem i korzystaniem z rzeczy przez pozostałych współwłaścicieli. Pożytki i inne przychody z rzeczy wspólnej przypadają współwłaścicielom w stosunku do wielkości udziałów; w takim samym stosunku współwłaściciele ponoszą wydatki i ciężary związane z rzeczą wspólną (art. 207 K.c.).

Mając na uwadze przedstawioną przez Wnioskodawcę treść wniosku oraz przedstawione w sprawie uregulowania prawne stwierdzić należy, iż Wnioskodawca – w odniesieniu do poniesionych kosztów opłat za media - działa w imieniu własnym, lecz na rachunek innego podmiotu. A zatem poniesione koszty, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie współwłaściciele nieruchomości) niż podmiot obciążony (Wnioskodawca) przez dostawcę usługi, powinny zostać przeniesione przez Wnioskodawcę na faktycznego odbiorcę. Tym samym, wydatki poniesione przez Spółkę na zakup przedmiotowych mediów winny być przedmiotem odsprzedaży dla pozostałych właścicieli budynku w takiej części, w jakiej faktycznie dotyczą tych podmiotów. Przeniesienie tych kosztów następuje poprzez wystawienie przez Wnioskodawcę na podmiot będący faktycznym odbiorcą świadczenia faktury VAT („refaktury”), z zastosowaniem właściwej stawki podatku.

Reasumując Wnioskodawca ma prawo obciążania Współwłaścicieli kosztami usług dostarczania wody i odprowadzenia ścieków stosując stawkę podatku VAT analogicznie do faktur wystawionych dla Wnioskodawcy przez dostawców przedmiotowych świadczeń tj. właściwą stawką VAT będzie stawka 8%, przewidziana przez ustawodawcę dla tego rodzaju usług – zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, bądź 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż obciążanie Współwłaścicieli kosztami usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków powinno być opodatkowane stawką 8% uznać należało za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ww. ustawy). Natomiast treść art. 19 ust. 13 pkt 1 cyt. ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu:

  1. dostaw energii elektrycznej i cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
  2. świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18,
  3. świadczenia usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy.

Jak wskazano wyżej, w sprawie będącej przedmiotem zapytania, Wnioskodawca świadczy na rzecz Współwłaścicieli usługi związanie z administracją i eksploatacją budynku biurowego. Współwłaściciele zobowiązani są uiszczać na rzecz Spółki m.in. comiesięczną opłatę za dostawę energii elektrycznej, czynnika grzewczego oraz ciepłej i zimnej wody.

Należy zatem przyjąć, iż w przypadku odsprzedaży usług przez jeden podmiot innemu podmiotowi, której celem jest przeniesienie kosztów przez podmiot będący pierwotnym nabywcą usługi na podmiot, który z danych usług faktycznie korzysta, to podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi dokumentuje te czynności wystawioną przez siebie fakturą VAT. W rezultacie więc ostateczne obciążenie spoczywa nie na pierwotnym nabywcy usługi, lecz na jej rzeczywistym użytkowniku. Z taką też sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do wystawiania faktur VAT przez Wnioskodawcę zgodnie z zawartą umową administrowania nieruchomością.

Ustawodawca nie wprowadził szczególnych przepisów, które określałyby moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku odsprzedaży usług, dlatego też należy stosować zasady ogólne określone w art. 19 ustawy. Odsprzedaż towarów i usług obcych niezbędnych dla wykonania czynności własnej podatnika stanowi przedmiot odrębnego opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Czynności te opodatkowane są w sposób właściwy dla ich rodzaju, niezależnie od tego, jak opodatkowana jest czynność główna. Ponadto terminem powstania obowiązku podatkowego dla odsprzedawanej usługi jest termin dla niej właściwy, a nie termin dla czynności głównej.

Reasumując, w przypadku przenoszenia kosztów usługi przez Wnioskodawcę, w przypadku usługi o charakterze samoistnym i niezwiązanej z inną usługą, na rzecz podmiotu trzeciego, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powinien być rozpoznany na zasadach określonych w art. 19 ustawy w zależności od odsprzedawanych usług.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest uznawany za dokonującego sprzedaży mediów przy obciążaniu Współwłaścicieli administrowanej nieruchomości. Konsekwentnie zatem, Wnioskodawca jest uznawany za dokonującego sprzedaży, również w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego.

W konsekwencji powyższego, w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie art. 19 ust. 13 pkt 1 lit b ustawy o VAT. Znaczenie ma termin płatności, określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu tych dostaw, przy czym umową właściwą dla rozliczeń z tytułu odsprzedaży towarów i usług w ramach usługi administrowania nieruchomością, nie jest umowa z dostawcą mediów, ale umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Współwłaścicielami. Termin ten może zostać ustalony przez strony dowolnie, zgodnie z zasadą swobody kształtowania umów (art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

W świetle powołanych przepisów, biorąc pod uwagę przedstawioną sytuację, stwierdzić należy, iż obowiązek podatkowy z tytułu obciążania Współwłaścicieli kosztami mediów (energii elektrycznej, czynnika grzewczego oraz ciepłej i zimnej wody) powstaje zgodnie z ustalonymi terminami płatności zawartymi w przedmiotowych fakturach.

Dodatkowo wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje zasad zawierania między stronami umów oraz zasad ustalania cen, natomiast organy podatkowe nie mają prawa ingerować w zawierane umowy i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.

W niniejszej interpretacji rozstrzygnięto w części dotyczącej stawki podatku właściwej odnośnie obciążania Współwłaścicieli kosztami usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz obowiązku podatkowego z tytułu odsprzedaży (refakturowania) mediów, co do których uiszczania zobowiązani są Współwłaściciele (energia elektryczna, czynnik grzewczy oraz ciepła i zimna woda a także wywóz nieczystości). W kwestii dotyczącej odpowiedzi na pytanie dotyczące stawki podatku w przypadku obciążania najemców kosztami w przypadku dostarczania wody i odprowadzania ścieków a także obowiązku podatkowego z tytułu odsprzedaży mediów (energii elektrycznej, energii cieplnej i usług telekomunikacyjnych oraz tzw. usług komunalnych (sprzedaży wody, odprowadzenia ścieków) najemcom wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj