Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.149.2017.2.KO
z 1 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 7 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., Nr 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 3 sierpnia 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.149.2017.1.KO, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 3 sierpnia 2017 r. (data doręczenia 8 sierpnia 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem, które wpłynęło w dniu 11 sierpnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wspólnikiem …. S.C. i prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie jako wspólnik Spółki cywilnej. Wybrał opodatkowanie w formie podatku liniowego. Działalność gospodarcza Spółki jest związana między innymi z projektowaniem i produkcją nietypowych maszyn i urządzeń. W ramach swojej działalności, Spółka pozyskuje dotacje na sfinansowanie całości lub części kosztów projektu. Niektóre zadania realizowane przez Spółkę wykonują osobiście wspólnicy Spółki (osoby fizyczne).

W 2016 r. Spółka złożyła wniosek oraz otrzymała decyzję o przyznaniu dofinansowania projektu badawczo-rozwojowego w ramach Działania 1.1 „Projekty B+R przedsiębiorstw”, Poddziałania 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”. Nabór projektów dokonywany był przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jako Instytucję Pośredniczącą. Beneficjentem projektu będzie Spółka. Spółka jest stroną umowy z Instytucją Pośredniczącą. Spółka jest zobowiązana do zrealizowania danego projektu badawczo-rozwojowego, wykorzystując w tym celu m.in. swoje zasoby kadrowe i finansowe (konieczność pokrycia części kosztów kwalifikowanych, która nie jest finansowana dotacją). Mając doświadczenie i niezbędną wiedzę aby poprowadzić i zrealizować ww. projekt, Wnioskodawca będzie pełnił w projekcie funkcję kierownika B+R.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju opracowało „Przewodnik kwalifikowalności kosztów w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój” (dalej również: „Wytyczne”). Przewodnik ten m.in. definiuje pojęcie i katalog kosztów kwalifikowanych. Według Wytycznych kwalifikowalność kosztu może zostać uznana, o ile zostaną spełnione łącznie m.in. następujące warunki: koszt został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie oraz został należycie udokumentowany. W Wytycznych przewiduje się również, że koszty kwalifikowane mogą powstać także w sytuacji, gdy pracę w projekcie wykonuje beneficjent, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w ramach spółki osobowej.

Przewiduje się możliwość obciążenia firmy kosztami własnej pracy według określonych w Wytycznych norm. Wykonując osobiście niektóre zadania w projekcie, Wnioskodawca będzie mógł swoją pracę w określonym wymiarze zaliczyć do kosztów kwalifikowanych i rozliczyć w ramach dotacji udzielonej Spółce.

W Wytycznych zapisano, że właściciele spółek, którzy nie pobierają za wykonywaną pracę wynagrodzenia (są finansowani z zysku), mogą rozliczać koszty swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu, zgodnie z poniższymi zasadami, wskazującymi m.in., że:

  • koszty pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą należy rozliczać według stawki godzinowej,
  • właściciel spółki lub osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą musi posiadać odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu,
  • rozliczenie kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą następuje według ustalonej stawki godzinowej, w zależności od faktycznie przepracowanych godzin w projekcie (według wzoru),
  • w projekcie można rozliczyć maksymalnie 860 godzin pracy (1720/2) w ciągu roku (maksymalnie 72 godziny pracy w ciągu miesiąca) - ograniczenie to wynika z założenia, że projekt nie może stanowić jedynego przedmiotu działalności przedsiębiorstwa, tym samym obowiązki właściciela jednostki nie mogą dotyczyć wyłącznie badań wykonywanych w ramach projektu.

Ponadto zapisano obowiązki beneficjenta w zakresie sfery podatkowej:

  • podatnik, przed rozliczeniem w projekcie kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, zwróci się do właściwego Urzędu Skarbowego i Izby Skarbowej z zapytaniem, czy wynagrodzenie, które będzie wypłacane właścicielowi z tytułu pracy w projekcie, mieści się w kategorii kosztów podatkowych dla spółki osobowej oraz czy powyższe wynagrodzenie mieści się w kategorii przychodu podatkowego dla właściciela spółki,
  • otrzymane interpretacje beneficjent udostępni we wniosku o płatność kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą,
  • poniesienie wydatku na koszty pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą jest udokumentowane dokumentem księgowym, np. notą obciążeniową oraz kartą czasu pracy wskazującą liczbę godzin w danym miesiącu kalendarzowym poświęconych na wykonanie badań w projekcie.

Na podstawie powyższych zapisów, część kosztów kwalifikowanych (częściowo pokrytych dotacją) zostanie przypisana wynagrodzeniu na rzecz Wnioskodawcy, obliczonemu zgodnie z Wytycznymi i kwota ta zostanie przelana z rachunku firmowego Spółki na rachunek prywatny Wnioskodawcy. Przewiduje się również, że operacja ta zostanie udokumentowana notą księgową lub obciążeniową.

Podstawą prawną otrzymania środków finansowych jest ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r., poz. 217, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2015 r., poz. 299).

Z otrzymanych środków finansowych zostaną sfinansowane koszty kwalifikowane - zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie oraz umowy. Będą to m.in. koszty pracy osób, a także wartość pracy własnej Wnioskodawcy w ww. projekcie. Ponadto kosztem kwalifikowanym będą również zakupy specjalistycznego sprzętu oraz odpisy amortyzacyjne.

Środki, które otrzyma Spółka, nawet jeśli zostaną przekazane za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, będą pochodzić z budżetu Unii Europejskiej.

W uzupełnieniu z dnia 9 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że firma ....., której jest wspólnikiem, otrzymała dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Dnia 22 lutego 2017 r. podpisana została umowa o dofinansowanie projektu pt.: „Przeprowadzenie prac B+R nad innowacyjną koncepcją manipulacyjnego egzoszkieletu do zastosowań produkcyjnych” w ramach Działania 1.1 Projekty B+R przedsiębiorstw, Poddziałania 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa.

Wniosek o dofinansowanie projektu dotyczy następujących lat podatkowych: 2017, 2018 i 2019. Wnioskodawca prowadzi działalność w formie Spółki cywilnej od 14 września 2006 r. Dla celów działalności gospodarczej prowadzone są księgi rachunkowe. Realizacja projektu rozpoczęła się w dniu 1 stycznia 2017 r. i kończy w dniu 31 sierpnia 2019 r. Instytucją Pośredniczącą jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które posiada status agencji wykonawczej (https://pl wikipedia.org/wiki/Agencja_wykonawcza), i które wystawia zlecenia płatności do Banku Gospodarstwa Krajowego. Projekt finansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie płatnikiem jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który na podstawie wystawionego przez Instytucję Pośredniczącą zlecenia płatności, przekazuje płatności. Płatności to środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Na konto .... S.C. wpłynęły zaliczki na realizację ww. Projektu w dniach: 29 marca 2017 r., 19 lipca 2017 r., a dnia 9 sierpnia 2017 r. wpłynęła refundacja poniesionych wydatków. Otrzymane środki stanowią dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wnioskodawca dodał również, że opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku dotyczy realizacji projektu, który rozpoczął się 1 stycznia 2017 r. i trwa nadal. Koniec projektu przewidziany jest na 31 sierpnia 2019 r., więc dotyczy kilku lat podatkowych. Jednakże Wnioskodawca oczekuje interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

  1. Czy wynagrodzenie, które będzie wypłacane Wnioskodawcy (wspólnikowi Spółki cywilnej) z tytułu pracy w projekcie, mieści się w kategorii kosztów podatkowych dla Wnioskodawcy jako wspólnika Spółki cywilnej?
  2. Czy powyższe wynagrodzenie mieści się w kategorii przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy - wspólnika Spółki cywilnej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego Nr 1. Pytanie Nr 2 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, w ramach realizowanego projektu pełni On funkcję kierownika projektu B+R. Do Jego obowiązków należą przede wszystkim: analiza postępu prac B+R, udział w projektowaniu, wytwarzaniu prototypu i jego walidacji, weryfikacja i akceptacja wyników prac badawczych i rozwojowych, a także udział w tworzeniu dokumentacji badawczej. Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków w projekcie stanowią, że jako wspólnik Spółki cywilnej Wnioskodawca może rozliczać koszty swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych i rozwojowych w ramach projektu. Rozliczenie Jego pracy odbywa się na podstawie stawki godzinowej (przy czym, w miesiącu Wnioskodawca nie może rozliczyć więcej niż 72 godziny swojej pracy w projekcie). Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika. Powyższy przepis nie uzależnia prawa do zaliczenia danych kosztów do kosztów uzyskania przychodu od formy w jakiej wykonywana jest dana praca (umowa o pracę, umowa zlecenia bezumownie). Dlatego też wynagrodzenie Wnioskodawcy (wspólnika Spółki cywilnej) z tytułu wykonywania czynności związanych z projektem, nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy kosztu uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem, kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wykazania ww. związku spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki cywilnej. Działalność gospodarcza Spółki jest związana między innymi z projektowaniem i produkcją nietypowych maszyn i urządzeń. W ramach swojej działalności Spółka pozyskuje dotacje na sfinansowanie całości lub części kosztów projektu. Niektóre zadania realizowane przez Spółkę wykonują osobiście wspólnicy Spółki (osoby fizyczne). W 2016 r. Spółka złożyła wniosek oraz otrzymała decyzję o przyznaniu dofinansowania projektu badawczo-rozwojowego w ramach Działania 1.1 „Projekty B+R przedsiębiorstw”, Poddziałania 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”. Nabór projektów dokonywany był przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jako Instytucję Pośredniczącą. Beneficjentem projektu będzie Spółka. Spółka jest stroną umowy z Instytucją Pośredniczącą i jest zobowiązana do zrealizowania danego projektu badawczo-rozwojowego, wykorzystując w tym celu m.in. swoje zasoby kadrowe i finansowe (konieczność pokrycia części kosztów kwalifikowanych, która nie jest finansowana dotacją). Mając doświadczenie i niezbędną wiedzę, aby poprowadzić i zrealizować ww. projekt, Wnioskodawca będzie pełnił w projekcie funkcję kierownika B+R. Część kosztów kwalifikowanych (częściowo pokrytych dotacją) zostanie przypisana wynagrodzeniu na rzecz Wnioskodawcy i zostanie przelana z rachunku firmowego Spółki na rachunek prywatny Wnioskodawcy. Przewiduje się również, że operacja ta zostanie udokumentowana notą księgową lub obciążeniową. Środki, które otrzyma Spółka, nawet jeśli zostaną przekazane za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, będą pochodzić z budżetu Unii Europejskiej. Instytucją Pośredniczącą jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które posiada status agencji wykonawczej, które wystawia zlecenia płatności do Banku Gospodarstwa Krajowego. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie płatnikiem jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który na podstawie wystawionego przez Instytucję Pośredniczącą zlecenia płatności, przekazuje płatności. Płatności to środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Otrzymane środki stanowią dotację w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną – także małżonków i małoletnich dzieci wspólników tej spółki.

Pojęcie „praca własna” oznacza wartość wszelkiego rodzaju nakładów pracy świadczonej przez podmioty wymienione w omawianym przepisie. Nie ma przy tym znaczenia, czy praca jest świadczona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej mającej charakter umowy zlecenia, czy umowy o dzieło (z wyłączeniem sytuacji, gdy umowę zawarto z osobą prowadzącą działalność gospodarczą w ramach jej działalności), czy bezumownie.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że wartość wynagrodzenia Wnioskodawcy związana z pracą wykonywaną w ramach planowanego projektu nie stanowi, w oparciu o art. 22 ust. 1 w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztu uzyskania przychodu w prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów środków finansowych stanowiących wynagrodzenie za pracę wykonywaną w ramach realizowanego projektu należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że zakres żądania Wnioskodawcy wyznacza:

  • stan faktyczny przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,
  • stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez Wnioskodawcę oraz
  • zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazują pytania Wnioskodawcy w kontekście Jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko Wnioskodawcy.

Należy wskazać również, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj