Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.162.2017.1.MM
z 24 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydawaniem/wypłacaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydawaniem/wypłacaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca – Spółka z o.o. - zamierza wprowadzić do swojej oferty aplikację mobilną skierowaną do klientów indywidualnych, przygotowaną we współpracy z partnerami zewnętrznymi. Aplikację mobilną oferować będzie uczestnikom m.in. Program Lojalnościowy (dalej: Program), którego organizatorem i sponsorem będzie Spółka. Program ma na celu zwiększenie satysfakcji oraz lojalności klientów Spółki, pozyskanie nowych klientów, jak również wzrost obrotów Spółki oraz firm partnerskich zaangażowanych w prowadzenie Programu.


Udział w programie wezmą następujące podmioty:


  • Spółka - jako podmiot organizujący, zarządzający i finansujący Program,
  • Partnerzy – dystrybutorzy produktów Spółki, u których Uczestnicy programu będą mogli dokonywać zakupów produktów w ramach Programu, co będzie wiązało się z przyznaniem punktów promocyjnych,
  • Uczestnicy programu – osoby fizyczne, do których zostanie skierowany Program.


Z perspektywy relacji między Spółką, a Uczestnikami zasady prowadzenia Programu będą wyglądały następująco: za zakup produktów objętych Programem i przesyłanie wyciętych kodów kreskowych na adres Spółki, naliczy ona Uczestnikowi programu określoną liczbę punktów. Przewiduje się również wprowadzenie okresów promocyjnych, podczas których punkty będą naliczane według bardziej korzystnego dla Uczestnika programu przelicznika. Spółka może przyznać również punkty dodatkowe, niewymagające dokonania transakcji, np. punkty powitalne lub bonusowe (okolicznościowe). Punkty będą agregowane na poziomie utworzonego przez Uczestnika programu konta.

Zgromadzone punkty zamieniane będą następnie na: towary zakupione przez Spółkę na potrzeby Programu, usługi opisane w obowiązującym w danym momencie katalogu nagród.

W przypadku, gdy Uczestnik programu wybierze nagrodę będącą towarem lub nieodpłatnym świadczeniem, której wartość przewyższa kwotę określoną w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółka ufunduje dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości nagrody. Ta dodatkowa nagroda pieniężna nie będzie wypłacana bezpośrednio Uczestnikowi programu, ale zostanie odprowadzona przez Spółkę do właściwego urzędu skarbowego (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) z tytułu podatku należnego od łącznej wartości nagrody i dodatkowej nagrody pieniężnej. W takim wypadku Spółka będzie pełniła rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uczestnik programu nie będzie rozliczał podatku w zeznaniu rocznym.

Wszystkie wyżej wymienione świadczenia promocyjne będą finansowane przez Spółkę. Techniczne rozwiązanie zapewniające prawidłową obsługę Programu zostanie również zapewnione przez Spółkę poprzez stworzenie i administrowanie na własny koszt kanałami dostępu dedykowanymi do obsługi promocji, w tym przede wszystkim strony internetowej i aplikacji mobilnej. Za pośrednictwem ww. kanałów Uczestnicy programu będą mogli sprawdzić swoje saldo punktowe, dokonać wyboru produktu z dostępnego katalogu nagród, złożyć zamówienie na nagrodę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy świadczenia w postaci nagrody głównej i ewentualnej dodatkowej nagrody pieniężnej w wysokości 11,11% wartości nagrody głównej dokonywane przez Spółkę na rzecz Uczestników programu (osób fizycznych) w ramach prowadzonego przez Spółkę Programu Lojalnościowego stanowią nagrody ze sprzedaży premiowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy (760 zł), to czy będą one wolne od podatku dochodowego?
  2. Czy w sytuacji, gdy ewentualnie Uczestnik Programu wybierze nagrodę, której wartość przekroczy kwotę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (760 zł), przyznanie dodatkowej nagrody pieniężnej w wysokości 11,11% wartości nagrody głównej i niewypłacenie jej bezpośrednio Uczestnikowi Programu, ale odprowadzenie przez Spółkę do właściwego urzędu skarbowego (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) z tytułu podatku należnego od łącznej wartości nagrody i dodatkowej nagrody pieniężnej będzie stanowiło podstawę do przyjęcia, iż Spółka będzie pełniła rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz będzie zobowiązana do składania stosownych deklaracji podatkowych do właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, natomiast Uczestnik programu nie będzie miał obowiązku rozliczenia podatku w zeznaniu rocznym?


Zdaniem Wnioskodawcy zasady konstrukcji Programu Lojalnościowego bezspornie przesądzają o zasadności uznania go za sprzedaż premiową w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji prowadzi do możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego przewidzianego przez art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy w stosunku do przyznawanych w jego ramach nagród głównych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymywanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zakres przedmiotowy zwolnienia z podatku wprowadzonego przez ustawodawcę na mocy przytoczonego wyżej przepisu dotyczy przychodów pochodzących ze źródeł, które nie posiadają swojej legalnej definicji w całym systemie prawa. W szczególności ustawodawca nie wprowadził definicji legalnej pojęcia sprzedaż premiowa, pozostawiając dokonanie odpowiedniej klasyfikacji prowadzącym akcje promocyjne, ich organizatorom lub innym podmiotom, dla których wiążą się one z konsekwencjami na gruncie prawa podatkowego.


Doktryna prawa podatkowego, jak również orzecznictwo organów podatkowych (m.in. zawarte w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów) wypracowały jednoznaczne podejście do omawianego problemu definicyjnego. Powszechnie przyjmuje się, że sprzedaż premiowa sprowadza się do sytuacji, w której dochodzi do sprzedaży towarów lub świadczeniu usług, pomiędzy sprzedającym a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Otrzymanie premii jest gwarantowane i następuje po spełnieniu warunków wskazanych przez sprzedającego. Doktryna prawa podatkowego oraz orzecznictwo zdefiniowało również cechy pozwalające odróżnić sprzedaż premiową od innych sprzedażowych akcji promocyjnych. Sprzedaż premiową cechuje to, że :


  • ma ona na celu uatrakcyjnienie zakupu danych towarów lub usług lub zachęcenie Uczestników programu do dalszej współpracy,
  • polega na nieodpłatnym przekazaniu towarów, usług lub bonów pieniężnych w związku ze spełnieniem przez nabywcę pewnych z góry określonych przez sprzedającego warunków,
  • wiąże przekazanie nagród z faktem zakupu promocyjnego towaru lub korzystania z objętej promocją usługi, lub też zgromadzenia odpowiedniej liczby punktów,
  • nagroda przysługuje każdemu nabywcy – jej przyznanie nie jest zatem wynikiem przypadku lub odgadywania zaistniałych zdarzeń losowych,
  • nagrody przyznawane są za dokonanie zakupów o określonej wartości lub ilości, tzn. za utrzymanie określonej intensywności kontaktów gospodarczych lub częstotliwości korzystania z objętych sprzedażą premiową usług.


Powyższe rozważania definicyjne łączą wypracowany dorobek orzecznictwa wyrażony w szczególności w poniższych źródłach:


  • pismo Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 1995 r. znak PO 4/AK-722-1110/95,
  • pismo Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 1998 r. znak PO 2/HD-6065/97/0912,
  • interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2010 r., znak IPPB2/415-693/09-2/MG,
  • interpretacja indywidualna z dnia 14 grudnia 2007 r. znak IPPB2/415-170/07-2/AS,
  • Podatkowe aspekty działań reklamowo-promocyjnych, …, SERWIS Monitora Polskiego 3/2008.


W ocenie Wnioskodawcy, Program Lojalnościowy prowadzony na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego spełnia wszystkie warunki niezbędne do zakwalifikowania go jako sprzedaż premiową, ze wszystkimi tego konsekwencjami wynikającymi z norm prawa podatkowego.

Program Lojalnościowy Spółki w swoim podstawowym założeniu ma za zadanie uatrakcyjnienie oferty produktowej Spółki oraz zwiększenie konkurencyjności jej oferty. Aby osiągnąć ten cel Spółka sfinansuje, a następnie na określonych przez ten Program zasadach rozdystrybuuje wśród Uczestników tego Programu atrakcyjne nagrody. Sam fakt otrzymania nieodpłatnego świadczenia premiowego przez Uczestnika programu jest bezsprzecznie elementem podnoszącym atrakcyjność Spółki. Dla podniesienia satysfakcji Uczestników programu, a tym samym klientów Spółka dokona ponadto starannej selekcji Partnerów Programu, tak by pochodzące od nich nagrody odpowiadały potrzebom i zainteresowaniom jak najszerszej grupy potencjalnych odbiorców. Program spełnia również kolejny warunek sformułowanej wyżej definicji, tzn. przewiduje przyznanie nagrody (premii) za określone przez organizatora zachowanie. W analizowanym przypadku zakupy produktów objętych Programem i korzystanie z aplikacji mobilnej, symbolizowane ilością zebranych punktów przyznanych za poszczególne transakcje.

W dalszym wywodzie Wnioskodawca przedstawia analizę zasad funkcjonowania Programu Lojalnościowego w konfrontacji ze sformułowaną wyżej definicją sprzedaży premiowej oraz jej cechami charakterystycznymi.

Nagroda w sprzedaży premiowej, która z definicji premiuje intensywność kontaktów między danymi podmiotami, nie może być w związku z tym powiązana jedynie z faktem zakupu. Za miernik tej intensywności Spółka uznaje zatem ilość wyciętych i przesyłanych kodów kreskowych.

W opinii Wnioskodawcy nie ulega również wątpliwości, że uzyskanie nagrody w ramach Programu jest możliwe w przypadku każdej osoby uczestniczącej w Programie, a sam fakt nagradzania, jak również wartość nagrody, nie jest w żadnym przypadku wynikiem zdarzeń losowych. Czynność polegająca na zebraniu punktów, a następnie ich zamiana na jedną z dostępnych w Programie nagród jest świadomym dążeniem Uczestnika programu do spełnienia obiektywnych kryteriów tegoż Programu. Otrzymanie nagrody jest zatem logiczną konsekwencją kroków podjętych przez Uczestnika promocji, zależnym wyłącznie od jednego czynnika, tj. ilości zebranych punktów.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że otrzymane przez Uczestnika programu nagrody wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, których wartość jednostkowa nie przekroczy 760 zł, wypełniają przesłanki decydujące o zwolnieniu ich z podatku, które to zwolnienie wynika z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, nawet jeżeli Uczestnik programu wymieni punkty na kilka nagród, których łączna wartość przekroczy 760 zł w danym roku podatkowym, każda z nich będzie odrębnie korzystała z wyżej przytoczonego zwolnienia. Dodatkowo – zdaniem Wnioskodawcy – w sytuacji, w której Uczestnik programu wybierze nagrodę, której wartość przekroczy kwotę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (760 zł), a Spółka przyzna mu dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości nagrody głównej i nie wypłaci jej bezpośrednio Uczestnikowi Programu, ale odprowadzi do właściwego urzędu skarbowego (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wypełni wszelkie znamiona do przyjęcia, iż Spółka pełni w przedstawionej sytuacji rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz to po jej stronie leży złożenie stosownych deklaracji podatkowych do właściwego urzędu skarbowego zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast na Uczestniku Programu nie będzie ciążył obowiązek rozliczenia podatku w zeznaniu rocznym.

Podsumowując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczenia dokonane na rzecz Uczestników w ramach Programu Lojalnościowego na zasadach przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji stanowią nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej, co w konsekwencji oznacza, że korzystają one w pełni ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przyznanie Uczestnikowi Programu dodatkowej nagrody pieniężnej i przekazanie jej bezpośrednio do właściwego urzędu skarbowego wypełni znamiona przypisane płatnikowi podatku, a tym samym zwolni Uczestnika Programu od obowiązku ujęcia nagrody w zeznaniu rocznym i nie obciąży go stosownym podatkiem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów i usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca – Spółka z o.o. - zamierza wprowadzić do swojej oferty aplikację mobilną skierowaną do klientów indywidualnych, przygotowaną we współpracy z partnerami zewnętrznymi. Aplikację mobilną oferować będzie uczestnikom m.in. Program Lojalnościowy (dalej: Program), którego organizatorem i sponsorem będzie Spółka. Program ma na celu zwiększenie satysfakcji oraz lojalności klientów Spółki, pozyskanie nowych klientów, jak również wzrost obrotów Spółki oraz firm partnerskich zaangażowanych w prowadzenie programu.


Udział w programie wezmą następujące podmioty:


  • Spółka - jako podmiot organizujący, zarządzający i finansujący Program,
  • Partnerzy – dystrybutorzy produktów Spółki, u których uczestnicy Programu będą mogli dokonywać zakupów produktów w ramach Programu, co będzie wiązało się z przyznaniem punktów promocyjnych,
  • Uczestnicy programu – osoby fizyczne, do których zostanie skierowany Program.


Z perspektywy relacji między Spółką, a Uczestnikami zasady prowadzenia Programu będą wyglądały następująco: za zakup produktów objętych Programem i przesyłanie wyciętych kodów kreskowych na adres Spółki, naliczy ona Uczestnikowi programu określoną liczbę punktów. Przewiduje się również wprowadzenie okresów promocyjnych, podczas których punkty będą naliczane według bardziej korzystnego dla Uczestnika programu przelicznika. Spółka może przyznać również punkty dodatkowe, niewymagające dokonania transakcji, np. punkty powitalne lub bonusowe (okolicznościowe). Punkty będą agregowane na poziomie utworzonego przez Uczestnika programu konta.

Zgromadzone punkty zamieniane będą następnie na: towary zakupione przez Spółkę na potrzeby Programu, usługi opisane w obowiązującym w danym momencie katalogu nagród.

W przypadku, gdy Uczestnik programu wybierze nagrodę będącą towarem lub nieodpłatnym świadczeniem, której wartość przewyższa kwotę określoną w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółka ufunduje dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości nagrody. Ta dodatkowa nagroda pieniężna nie będzie wypłacana bezpośrednio Uczestnikowi Programu, ale zostanie odprowadzona przez Spółkę do właściwego urzędu skarbowego (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) z tytułu podatku należnego od łącznej wartości nagrody i dodatkowej nagrody pieniężnej. W takim wypadku Spółka będzie pełniła rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uczestnik programu nie będzie rozliczał podatku w zeznaniu rocznym.

Wszystkie wyżej wymienione świadczenia promocyjne będą finansowane przez Spółkę. Techniczne rozwiązanie zapewniające prawidłową obsługę Programu zostanie również zapewnione przez Spółkę poprzez stworzenie i administrowanie na własny koszt kanałami dostępu dedykowanymi do obsługi promocji, w tym przede wszystkim strony internetowej i aplikacji mobilnej. Za pośrednictwem ww. kanałów Uczestnicy programu będą mogli sprawdzić swoje saldo punktowe, dokonać wyboru produktu z dostępnego katalogu nagród, złożyć zamówienie na nagrodę.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 459 ze zm.). Stosownie do art. 535 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Mając na uwadze zacytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, że strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Z powyższego wynika, że „sprzedaż premiowa” co do zasady jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. W związku z powyższym, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Skoro opisane we wniosku nagrody mają więc być wydawane/wypłacane w ramach promocji, a program ma na celu zwiększenie satysfakcji oraz lojalności klientów Spółki, pozyskanie nowych klientów oraz wzrost obrotów Spółki, to świadczenia dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz swoich klientów - osób fizycznych - w ramach ww. akcji promocyjnych stanowią nagrody uzyskane w ramach sprzedaży premiowej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji będą korzystały z ww. zwolnienia, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekroczy 760 zł (o ile nie zostaną wydane/wypłacone tym osobom w związku z prowadzeniem przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej).

Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie otrzymanej przez uczestnika nagrody. Natomiast bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość.

Tym samym wartość każdej nagrody uzyskanej w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług, w przypadku, gdy jej jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 760 zł, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast gdy jednorazowa wartość nagrody, która zostanie przekazana klientowi przekroczy kwotę 760 zł, znajdzie zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zgodnie z którym od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Na mocy art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast stosownie do art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Wobec powyższego w każdym przypadku, gdy Wnioskodawca wyda/wypłaci Uczestnikowi programu nagrodę o wartości przekraczającej 760 zł będzie zobowiązany do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zatem jeżeli Uczestnik programu wybierze nagrodę, której wartość przekroczy kwotę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (760 zł), w związku z czym zostanie mu przyznana dodatkowa nagroda pieniężna (w wysokości 11,11% wartości nagrody głównej), która nie zostanie wypłacona bezpośrednio Uczestnikowi Programu, ale odprowadzona przez Spółkę do właściwego urzędu skarbowego (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), to – ze względu na fakt, że nagrody te związane będą z jednym zdarzeniem uprawniających do wydania nagrody (np. wymianą określonej ilości punktów na jedną z dostępnych w programie nagród, czyli nagrodę główną i dodatkową nagrodę pieniężną) - łączna wartości nagrody głównej oraz dodatkowej nagrody pieniężnej będzie stanowiła podstawę do naliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej. Wobec powyższego Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika, czyli będzie zobowiązany do: naliczenia i poboru ww. podatku oraz przekazania go w terminach określonych w zacytowanych powyżej przepisach na konto właściwego organu podatkowego. Na Wnioskodawcy będzie ciążył również obowiązek sporządzenia informacji PIT-8AR i przesłania jej w - terminie wyznaczonym w zacytowanych powyżej przepisach - do właściwego organu podatkowego.

Końcowo należy wskazać, że przychodu odpowiadającego wartości ww. nagrody Uczestnik programu nie będzie zobowiązany rozliczać w rocznym zeznaniu podatkowym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj