Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.271.2017.2.MPE
z 6 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2017 r. (data wpływu 20 czerwca 2017 r.) uzupełnionego w dniu 21 sierpnia 2017 r. na wezwanie organu z dnia 18 sierpnia 2017 r. (data doręczenia 21 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanej usługi doradczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanej usługi doradczej. Wniosek został uzupełniony w dniu 21 sierpnia 2017 r. na wezwanie organu z dnia 18 sierpnia 2017 r. (data doręczenia 21 sierpnia 2017 r.), poprzez uiszczenie dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej poprzez Oddział w Polsce polegającej na obrocie paliwami ciekłymi nabywa usługi doradcze od innego podmiotu (Spółki z o.o.) na podstawie zawartej pomiędzy stronami umowy. Usługi doradcze składają się z następujących czynności:

  1. bieżące doradztwo gospodarcze i finansowe w formie ustnej i pisemnej,
  2. udział i reprezentacja Spółki w spotkaniach i negocjacjach biznesowych z partnerami handlowymi oraz innymi podmiotami,
  3. współpraca z podmiotami prowadzącymi inne usługi doradcze dla Spółki,
  4. Sporządzanie analiz oraz projektów dokumentów.

Prezes Zarządu podmiotu świadczącego usługi na rzecz Spółki posiada pełnomocnictwo do reprezentowania Oddziału w Polsce podczas spotkań, rozmów i negocjacji z kontrahentami, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami.


Spółka za usługi doradcze płaci miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe. Poza tym wynagrodzeniem podmiot świadczący usługi może w niektórych przypadkach otrzymać zwrot kosztów podróży (dojazd i zakwaterowanie) dotyczących świadczonych na rzecz Spółki usług doradczych.


Spółka doradcza posiada pracowników, którzy są zaangażowani w świadczenie usług doradczych na rzecz Spółki.


Prezes Zarządu podmiotu świadczącego usługi na rzecz Spółki pełni też funkcje członka zarządu w Spółce nabywającej usługi doradcze. Usługi doradcze były świadczone przez ten podmiot (Sp. z o.o.) jeszcze przed objęciem funkcji członka zarządu w Spółce przez Prezesa Zarządu Spółki doradczej.


Zadania w ramach sprawowania funkcji członka zarządu polegają na:

  1. zajmowaniu się sprawami Spółki w pełnym zakresie,
  2. reprezentowaniu Spółki przed instytucjami publicznymi,
  3. spotkania z kontrahentami,
  4. podejmowaniu decyzji o kierunku działań biznesowych.

W związku z tym niektóre funkcje pełnione przez członka zarządu mogą być tożsame, które są nabywane od podmiotu świadczącego usługi doradcze. Podmiot świadczący usługi doradcze sporządza zgodnie z umową wykaz czynności wykonanych w danym miesiącu rozliczeniowym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy od nabytych usług doradczych Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) dalej zwaną: „ustawa o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast jak wynika z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi m in. suma kwot podatku wynikających z faktur z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepisy ustawy o VAT określają przypadki, gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku pomimo tego, że dokonał nabycia towaru czy też usługi. Stanowi o tym przepis art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten dotyczy m.in. sytuacji, w której faktury stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy o VAT.


W związku z powyższym podatnik ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
  2. nie są to dostawy lub faktury, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT w tym faktury stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane.

Jeżeli chodzi o pierwszy warunek to na gruncie przepisów ustawy o VAT podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli nabyte przez niego towary i usługi służą do tego, aby wykonywać za ich pomocą (przy ich użyciu) czynności opodatkowane. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć sprzedaż podlegającą opodatkowaniu podatkiem wg odpowiednich stawek podatkowych a zwłaszcza stawce 23%.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka wykorzystuje nabywane usługi do wykonywania czynności opodatkowanych gdyż dostawy paliw ciekłych są opodatkowane na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług stawką podatku w wysokości 23%. Oznacza to, że pierwszy warunek dający prawo do odliczenia jest spełniony.

Jeżeli chodzi o drugi warunek to na gruncie przepisów ustawy o VAT za faktury stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane należy uznać takie faktury, które nie dokumentują rzeczywistych dostaw towarów lub świadczenia usług. Nierzeczywiste dostawy to dostawy fikcyjne, papierowe, za którymi nie dochodzi do wydania towaru lub wykonania usługi. W wyniku takich dostaw nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka dostaje rzeczywiste świadczenia doradcze, które to świadczenia są potwierdzone pod każdą fakturą szczegółowym zestawieniem wykonanych czynności za dany miesięczny okres rozliczeniowy w ramach tej usługi. Zatem w przypadku Spółki nie mamy do czynienia z fikcyjnymi czynnościami pomimo tego, że są one wykonywane przez osobę pełniącą w Spółce funkcję członka zarządu. Nie ma tutaj zbieżności wykonywanych zadań (obowiązków), jako firma doradcza i jako członek zarządu Spółki.


Spółka stoi na stanowisku, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych gdyż są tutaj spełnione warunki dające takie prawo.


Reasumując, zdaniem Spółki wydatki poniesione na koszty usług doradczych stanowią koszty uzyskania przychodów, ponieważ są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów, które zostały odpowiednio udokumentowane i faktycznie poniesione.


Ponadto zdaniem Spółki od nabytych usług doradczych Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, ponieważ są spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i nie ma tutaj zastosowanie wyłączenie prawa do odliczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.


W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej poprzez Oddział w Polsce polegającej na obrocie paliwami ciekłymi nabywa usługi doradcze od innego podmiotu (Spółki z o.o.) na podstawie zawartej pomiędzy stronami umowy. Usługi doradcze składają się z następujących czynności: bieżące doradztwo gospodarcze i finansowe w formie ustnej i pisemnej, udział i reprezentacja Spółki w spotkaniach i negocjacjach biznesowych z partnerami handlowymi oraz innymi podmiotami, współpraca z podmiotami prowadzącymi inne usługi doradcze dla Spółki, sporządzanie analiz oraz projektów dokumentów. Prezes Zarządu podmiotu świadczącego usługi na rzecz Wnioskodawcy posiada pełnomocnictwo do reprezentowania Oddziału w Polsce podczas spotkań, rozmów i negocjacji z kontrahentami, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami. Wnioskodawca za usługi doradcze płaci miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe. Poza tym wynagrodzeniem podmiot świadczący usługi może w niektórych przypadkach otrzymać zwrot kosztów podróży (dojazd i zakwaterowanie) dotyczących świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług doradczych. Spółka doradcza posiada pracowników, którzy są zaangażowani w świadczenie usług doradczych na rzecz Wnioskodawcy. Prezes Zarządu podmiotu świadczącego usługi na rzecz Wnioskodawcy pełni też funkcje członka zarządu u Wnioskodawcy. Usługi doradcze były świadczone przez ten podmiot (Sp. z o.o.) jeszcze przed objęciem funkcji członka zarządu u Wnioskodawcy przez Prezesa Zarządu Spółki doradczej. W związku z tym niektóre funkcje pełnione przez członka zarządu mogą być tożsame, które są nabywane od podmiotu świadczącego usługi doradcze. Podmiot świadczący usługi doradcze sporządza zgodnie z umową wykaz czynności wykonanych w danym miesiącu rozliczeniowym.


Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy od nabytych usług doradczych Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.


Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie Wnioskodawca nabywa usługi doradcze potwierdzone fakturą oraz szczegółowym zestawieniem wykonanych czynności za dany miesięczny okres rozliczeniowy, które – jak wskazano w opisie sprawy – związane są z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi jakimi jest dostawa paliw ciekłych.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie opisanych usług doradczych, które – jak wynika z opisu sprawy – wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj