Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.203.2017.2.NK
z 18 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2017 r. (data wpływu 27 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy planowana przez Wnioskodawcę transakcja sprzedaży Nakładów i Wyposażenia będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy planowana przez Wnioskodawcę transakcja sprzedaży Nakładów i Wyposażenia będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 lipca 2017 r. (data wpływu 27 lipca 2017 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego działającą w zakresie edukacji dzieci i młodzieży. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej (statut Wnioskodawcy nie dopuszcza prowadzenia takiej działalności), a jedynie odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r., poz. 1817, ze zm.). Do celów Zainteresowanego należy m.in.:

  • promowanie aktywnej postawy młodzieży poprzez organizację warsztatów, wyjazdów i kursów, zachęcających młodzież do rozwoju osobistego i zawodowego oraz poznawania innych osób i kultur,
  • wspieranie społeczeństwa w edukacji i rozwoju poprzez inwestowanie w wykształcenie przyszłych pokoleń,
  • wyrównywanie szans tak aby każdy ambitny, pracowity i wartościowy człowiek miał otwartą drogę na przyszłość, oraz by sukces zależał wyłącznie od jego wysiłku,
  • wspieranie placówek edukacyjnych.

Dążąc do realizacji wskazanych powyżej celów, zarząd Wnioskodawcy podjął uchwałę z dnia 1 lipca 2015 r. o założeniu jednostki organizacyjnej pod nazwą Niepubliczne Przedszkole (dalej: „Przedszkole”). Przedszkole działa pod adresem: (…) i zostało wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572, ze zm.). Przedszkole zostało wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w dniu 7 września 2015 r. Od momentu wpisania Przedszkola do ewidencji, Zainteresowany pełni funkcję podmiotu prowadzącego Przedszkole w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm., dalej zwanej ustawą o systemie oświaty). Oznacza to, że Wnioskodawca prowadzi działalność oświatową w rozumieniu przepisów o systemie oświaty od września 2015 r. Podkreślenia wymaga, że według art. 83a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, prowadzenie form wychowania przedszkolnego takich jak Przedszkole nie stanowi działalności gospodarczej.

W celu umożliwienia prawidłowego działania Przedszkola Zainteresowany zawarł umowę dzierżawy nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i gospodarczym we wrześniu 2014 r. Następnie Wnioskodawca poniósł szereg nakładów w celu modernizacji kompleksu budynków oraz terenów zielonych na potrzeby prowadzenia Przedszkola. W ramach poniesionych przez Zainteresowanego wydatków doszło do inwestycji w obce środki trwałe (dalej: „Nakłady”) w następującym zakresie:

  • nakłady na modernizację budynku mieszkalnego (Przedszkola),
  • nakłady na modernizację budynku gospodarczego,
  • nakłady na modernizację tarasoli,
  • nakłady na modernizację sieci wodociągowej, kanalizacyjnej oraz elektrycznej,
  • nakłady na modernizację dróg, placów, ogrzewania oraz ogrodzenia.

Wymienione powyżej Nakłady zostały poniesione w okresie od września 2014 r. do września 2015 r. Równocześnie Wnioskodawca nabył elementy niezbędne do prowadzenia działalności oświatowej (dalej: „Wyposażenie”). W ramach Wyposażenia Zainteresowany nabył m.in. następujące ruchomości:

  • meble szkolne i kuchenne,
  • książki,
  • zabawki i elementy edukacyjne,
  • inne elementy wyposażenia.

Równocześnie Wnioskodawca podkreśla, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie odliczał podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione Nakłady i nabyte Wyposażenie.

Ze względu na zmianę w sposobie realizacji celów Zainteresowanego, planowane jest przekazanie funkcji podmiotu prowadzącego Przedszkole na rzecz innego podmiotu. W celu pełnego rozliczenia planowana jest jednorazowa transakcja zbycia przez Wnioskodawcę na rzecz nowego podmiotu prowadzącego Przedszkole całości Nakładów oraz Wyposażenia po cenie wynikającej z ksiąg rachunkowych (dalej: „Transakcja”).

Ponadto z pisma z dnia 19 lipca 2017 r. – stanowiącego uzupełnienie do wniosku – wynika, że:

  1. Odpłatna działalność Fundacji polega na prowadzeniu przez Fundację usług Przedszkola. W związku z prowadzeniem Przedszkola fundacja otrzymuje opłaty od opiekunów – czesne, wyżywienie i wpisowe.
  2. Fundacja w roku 2016 uzyskała wartość sprzedaży w związku z prowadzonym Przedszkolem z tytułu opłat za czesne, wyżywienie i wpisowe łącznie w wysokości 184.563,50 zł. Ponadto Zainteresowany otrzymał dotację z Gminy na prowadzenie Przedszkola w wysokości 193.850,70 zł.
  3. Wnioskodawca nie jest teraz w stanie określić dokładnej wartości planowanej przez Zainteresowanego transakcji sprzedaży Nakładów i Wyposażenia. Wartość planowanej transakcji stanowić będzie równowartość poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów. Wartość planowanej przez Zainteresowanego transakcji będzie wynosić ok. 1,6 do 1,8 miliona złotych.
  4. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.; dalej zwanej ustawą o systemie oświaty), system oświaty obejmuje m.in. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego. Ze względu na fakt, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym Przedszkole to jest objęty systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.
  5. Zgodnie z art. 83a ust. 1 ustawy o systemie oświaty „prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowo w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, nie jest działalnością gospodarczą”. W konsekwencji, czynności związane z prowadzeniem przedszkola, a stanowiące odpłatną działalność pożytku publicznego nie są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług.
    Jeśli jednak uznanoby Zainteresowanego za podatnika podatku VAT, usługi te (usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na prowadzeniu Przedszkola) korzystałyby ze zwolnienia od podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
  6. Wykonywane przez Zainteresowanego czynności w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego polegające na prowadzeniu Przedszkola nie kwalifikują się do usług w zakresie kształcenia zawodowego/przekwalifikowania zawodowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy planowana przez Wnioskodawcę Transakcja sprzedaży Nakładów oraz Wyposażenia będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, planowana Transakcja sprzedaży Nakładów na modernizację Przedszkola i Wyposażenie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze względu na fakt, że Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem tego podatku.

W uzasadnieniu stanowiska własnego Wnioskodawcy należy w pierwszej kolejności wskazać na zasady konstrukcyjne podatku od towarów i usług. Do opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego zdarzenia gospodarczego może dojść wyłącznie w sytuacji, gdy jest ono wykonywane przez podatnika tego podatku działającego w ramach tej funkcji oraz jest ono objęte zakresem opodatkowania tego podatku. Konsekwencją konstrukcji podatku od towarów i usług jest konieczność weryfikacji obu wskazanych powyżej przesłanek dla uznania czy dane zdarzenie podlega opodatkowaniu.

Dla określenia, czy spełniona jest przedmiotowa przesłanka, tj. objęcia planowanej Transakcji zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, należy zweryfikować charakter prawny zbywanych Nakładów oraz Wyposażenia w kontekście właściwych przepisów ustawy o podatku VAT. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Równocześnie, poprzez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zbycie Wyposażenia, stanowiącego zbiór ruchomości (towarów), stanowić będzie dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT i jako takie nie wzbudza wątpliwości Zainteresowanego. Odnosząc się do charakteru prawnego zbywanych Nakładów należy stwierdzić, że „nakład jest prawem majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego” (interpretacja indywidualna Ministra Finansów wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 16 maja 2014 r., sygn. ILPP1/443-156/14-2/NS). Stanowisko wskazujące na charakter nakładu jako prawa majątkowego jest powszechnie akceptowane w praktyce organów podatkowych (por. m.in. interpretacje indywidualne Ministra Finansów wydane przez: Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 10 września 2013 r., sygn. ILPP1/443-507/13-2/HW oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 maja 2014 r., sygn. IPPP2/443-158/14-2/KOM). W związku z charakterem prawnym inwestycji w obce środki trwałe oraz treścią przywołanych przepisów ustawy o podatku VAT należy stwierdzić, że zbycie nakładów na obce środki trwałe stanowić będzie odpłatne świadczenie usług. Podsumowując, należy stwierdzić, że planowana Transakcja będzie objęta zakresem opodatkowania podatkiem towarów i usług ze względu na odpłatne świadczenia usług i dostawy wchodzące w jej skład.

Oceniając przesłankę podmiotową dla opodatkowania planowanej Transakcji należy wskazać na przepis art. 15 ustawy o VAT definiujący podmiot pełniący funkcję podatnika tego podatku. Zgodnie z normą art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Powołana definicja dla oceny, czy określony podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług wymaga ustalenia, czy podejmuje on działalność uznaną za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Definicję działalności gospodarczej na potrzeby podatku VAT zawiera art. 15 ust. 2 tej ustawy, zgodnie z którą działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przytoczone pojęcie działalności gospodarczej było przedmiotem licznych orzeczeń sądów administracyjnych, w których ustalone zostały cechy wymagane dla uznania, że dana aktywność stanowi działalność gospodarczą. Podstawową cechą wymaganą dla działalności gospodarczej w wydawanych orzeczeniach jest powtarzalność (ciągłość) rozumiana jako wielokrotne zawieranie transakcji lub zawarcie co najmniej jednej transakcji z zamiarem zawarcia kolejnych. Jednym z najnowszych orzeczeń w ukształtowanej linii dotyczącej wymogu powtarzalności (ciągłości) działalności jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 stycznia 2017 r. (sygn. akt I SA/Wr 1181/16). W tym orzeczeniu Sąd stwierdził, że „jeżeli działalność w zakresie dzierżawy gruntu cechuje się zarówno powtarzalnością, jak i długim okresem trwania, to grunt wykorzystywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych, a właściciel prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u. Dla oceny, czy dana osoba prowadzi działalność gospodarczą w określonym zakresie nie ma znaczenia to, czy w tym zakresie zarejestrowała ona działalność czy też nie, nie ma też znaczenia jej subiektywne przekonanie w tym zakresie”. Cechy powtarzalności danego działania dla uznania go za działalność gospodarczą wymagał również Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie m.in. w wyroku z dnia 3 marca 2015 r. (sygn. akt I FSK 601/14), w którym Sąd ten stwierdził, że „jeżeli działalność w zakresie dzierżawy gruntu cechuje się zarówno powtarzalnością, jak i długim okresem trwania, to grunt wykorzystywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych, a właściciel prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u.”.

Cechy ciągłości i powtarzalności nie charakteryzują planowanej Transakcji w najmniejszym stopniu. Planowana Transakcja będzie stanowić jednolite i jednorazowe zdarzenie gospodarcze zawarte w formie jednej umowy. Należy wskazać, że zarówno Nakłady, jak i Wyposażenie stanowią zorganizowaną całość niezbędną do prawidłowego prowadzenia działalności oświatowej (Przedszkola). Z tego względu nieuzasadnione byłoby sztuczne dzielenie planowanej Transakcji na szereg odrębnych zdarzeń lub umów. Równocześnie, Wnioskodawca nie prowadzi w sposób ciągły lub innej aktywności, która mogłaby zostać uznana za działalność gospodarczą.

Kolejną istotną cechą wymaganą dla uznania danej aktywności za działalność gospodarczą jest profesjonalny (zawodowy) stopień zorganizowania w niej podejmowanej. Wymóg zorganizowanego charakteru działalności podnoszony jest m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 lutego 2017 r. (sygn. akt I FSK 902/15). W orzeczeniu tym Sąd wskazał, że na profesjonalny charakter podejmowanej aktywności wskazuje „podjęcie np. takich czynności jak uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych oraz działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, stanowią o takiej aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami, które mogą wskazywać, że czynności sprzedającego przybierają formę zawodową (profesjonalną), a w konsekwencji zorganizowaną”.

Odnosząc powyższe okoliczności w odniesieniu do planowanej Transakcji należy wskazać, że w celu zbycia Nakładów i Wyposażenia Zainteresowany nie będzie podejmował dodatkowych działań np. marketingowych. Wnioskodawca nie będzie dokonywał zmian w majątku przypisanym do Przedszkola w celu uzyskania najlepszej ceny. Działania Zainteresowanego będą zmierzać wyłącznie do zbycia praw majątkowych niezbędnych do prowadzenia Przedszkola w celu uzyskania zwrotu wydatków poniesionych na organizację działalności oświatowej.

W praktyce stosowania prawa podatkowego przez sądy administracyjne, jak i organy podatkowe podnoszono również, że dla oceny, czy aktywność polegająca na zbyciu majątku stanowi działalność gospodarczą istotne znaczenie ma zamiar z jakim majątek ten został nabyty. Okoliczność ta nie jest już uznawana za decydującą w procesie uznania aktywności za działalność gospodarczą (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 stycznia 2017 r., sygn. akt I FSK 896/15; „Sam zamiar, z jakim podmiot nabył towar w postaci działki niezabudowanej, nie jest czynnikiem miarodajnym do oceny, w jakim charakterze działa ten podmiot w momencie jego sprzedaży”), niemniej wciąż stanowi to argument w procesie klasyfikacji danej aktywności na potrzeby podatkowe. W niniejszej sprawie zamiar przyświecający Wnioskodawcy w momencie nabycia Nakładów i Wyposażenia wynika z faktów związanych z prowadzoną działalnością oświatową. Zainteresowany prowadził działalność oświatową w formie przedszkola przez okres ponad 1,5 roku w pełnym zakresie. Wnioskodawca nie prowadził działań zmierzających do oficjalnego rozpoczęcia działalności gospodarczej ani do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie Wyposażenia lub wydatków na poniesienie Nakładów. W okolicznościach przedstawionej sytuacji należy stwierdzić, że Zainteresowanego nie cechował zamiar niezbędny dla określenia jego aktywności jako działalności gospodarczej.

Podsumowując powyższe uwagi należy wskazać, że aktywność Wnioskodawcy polegająca na dokonaniu jednorazowej transakcji zbycia Nakładów i Wyposażenia na rzecz podmiotu mającego prowadzić Przedszkole, nie stanowi działalności gospodarczej. Aktywności Zainteresowanego nie cechuje bowiem ani cykliczność (ciągłość) ani profesjonalizm, wymagane dla uznania danej aktywności za działalność gospodarczą. Równocześnie należy podkreślić, że Wnioskodawcy nie sposób przypisać zamiaru prowadzenia działalności gospodarczej za pomocą majątku zbywanego w ramach Transakcji.

Konsekwencją uznania, że planowana przez Wnioskodawcę aktywność nie będzie stanowić działalności gospodarczej jest fakt, że nie będzie on w ramach Transakcji pełnić funkcji podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że choć planowana Transakcja znajduje się w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem ze względu na brak statusu podatnika po stronie Zainteresowanego. Z powyższych względów, w opinii Wnioskodawcy, planowana transakcja nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powołanych przepisów wynika, że dana transakcja będzie podlegała opodatkowaniu wówczas, gdy podatnik – dokonując jej – będzie działał w takim charakterze (podatnika), to znaczy, gdy zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała ona charakter profesjonalny i ciągły. Posiadanie statusu podatnika podatku VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny jednostki, należy uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonywał będzie w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności – będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług – niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji – nie podlega opodatkowaniu.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zakres opodatkowania podatkiem VAT determinowany jest przez dwa czynniki:

  • przedmiotowy – opodatkowaniu podlega wyłącznie dostawa towarów i świadczenie usług oraz
  • podmiotowy – dostawa i świadczenie usług muszą być dokonane przez podatnika działającego w takim charakterze.

Istotne jest to, że obie te przesłanki muszą być spełnione łącznie.

Należy zwrócić uwagę, że zarówno na podstawie przepisów krajowych, jak i wspólnotowych aby dana czynność podlegała VAT, musi być dokonywana przez podatnika tego podatku działającego w tym charakterze (tj. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej). Nie każde więc działanie podatnika będzie czynnością opodatkowaną VAT. Problem ten ma szczególne znaczenie w przypadku działalności fundacji.

Należy wskazać, że działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r. poz. 40). Stosownie do art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ww. ustawy, fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu.

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji (art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach).

Ponadto – na mocy art. 5 ust. 5 powołanej ustawy – fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów.

W świetle art. 7 ust. 1 i ust. 2 wskazanej ustawy, fundacja podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

Co do zasady, na podstawie ww. przepisów, działalność fundacji można więc podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).

Odnosząc przepis art. 15 ust. 1 ustawy do przepisów ustawy o fundacjach stwierdzić należy, że fundacja prowadząca działalność gospodarczą, staje się podatnikiem VAT na takich samych zasadach, jak każdy inny przedsiębiorca.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2016 r., poz. 1817, z późn. zm.), ustawa reguluje zasady:

  1. prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d;
  2. uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Organizacjami pozarządowymi są niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 3 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Według art. 7 powołanej ustawy, działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia.

Natomiast, działalnością odpłatną pożytku publicznego jest, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

  1. działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;
  2. sprzedaż towarów lub usług wytworzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności pożytku publicznego, w szczególności w zakresie rehabilitacji oraz przystosowania do pracy zawodowej osób niepełnosprawnych oraz reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Ponadto w myśl art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U z 2016 r., poz. 1829, z późn. zm.), działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy. Jednakże definicja działalności gospodarczej wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter autonomiczny i powinna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji oraz organizacji pożytku publicznego. Ponadto wskazać należy, że definicja zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy stanowi wprost jakiego rodzaju czynności należy uznać za działalność gospodarczą, stąd też należy dokonać jej wykładni literalnej.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie musi być – co do zasady – prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.

Ponadto należy wskazać, że realizacja zadań fundacji, poza przypadkami prowadzenia przez nią działalności gospodarczej związanej z jej celami statutowymi (czynności odpłatne), ma z reguły charakter usługowy – nieodpłatny. Przy czym, należy zauważyć, że jego statutowe czynności podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jedynie wówczas, gdy są one realizowane za odpłatnością (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług), natomiast, gdy są wykonywane nieodpłatnie – nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego działającą w zakresie edukacji dzieci i młodzieży. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej (statut Wnioskodawcy nie dopuszcza prowadzenia takiej działalności), a jedynie odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Do celów Zainteresowanego należy m.in.:

  • promowanie aktywnej postawy młodzieży poprzez organizację warsztatów, wyjazdów i kursów, zachęcających młodzież do rozwoju osobistego i zawodowego oraz poznawania innych osób i kultur,
  • wspieranie społeczeństwa w edukacji i rozwoju poprzez inwestowanie w wykształcenie przyszłych pokoleń,
  • wyrównywanie szans tak aby każdy ambitny, pracowity i wartościowy człowiek miał otwartą drogę na przyszłość, oraz by sukces zależał wyłącznie od jego wysiłku,
  • wspieranie placówek edukacyjnych.

Dążąc do realizacji wskazanych powyżej celów, zarząd Wnioskodawcy podjął uchwałę z dnia 1 lipca 2015 r. o założeniu jednostki organizacyjnej – Przedszkole. Przedszkole w dniu 7 września 2015 r. zostało wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Od momentu wpisania Przedszkola do ewidencji, Zainteresowany pełni funkcję podmiotu prowadzącego Przedszkole w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Oznacza to, że Wnioskodawca prowadzi działalność oświatową w rozumieniu przepisów o systemie oświaty od września 2015 r. W celu umożliwienia prawidłowego działania Przedszkola Zainteresowany zawarł umowę dzierżawy nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i gospodarczym we wrześniu 2014 r. Następnie Wnioskodawca poniósł szereg nakładów w celu modernizacji kompleksu budynków oraz terenów zielonych na potrzeby prowadzenia Przedszkola. W ramach poniesionych przez Zainteresowanego wydatków doszło do inwestycji w obce środki trwałe (Nakłady) w następującym zakresie:

  • nakłady na modernizację budynku mieszkalnego (Przedszkola),
  • nakłady na modernizację budynku gospodarczego,
  • nakłady na modernizację tarasoli,
  • nakłady na modernizację sieci wodociągowej, kanalizacyjnej oraz elektrycznej,
  • nakłady na modernizację dróg, placów, ogrzewania oraz ogrodzenia.

Wymienione powyżej Nakłady zostały poniesione w okresie od września 2014 r. do września 2015 r. Równocześnie Wnioskodawca nabył elementy niezbędne do prowadzenia działalności oświatowej (Wyposażenie). W ramach Wyposażenia Zainteresowany nabył m.in. następujące ruchomości:

  • meble szkolne i kuchenne,
  • książki,
  • zabawki i elementy edukacyjne,
  • inne elementy wyposażenia.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie odliczał podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione Nakłady i nabyte Wyposażenie. Ze względu na zmianę w sposobie realizacji celów Zainteresowanego, planowane jest przekazanie funkcji podmiotu prowadzącego Przedszkole na rzecz innego podmiotu. W celu pełnego rozliczenia planowana jest jednorazowa transakcja zbycia przez Wnioskodawcę na rzecz nowego podmiotu prowadzącego Przedszkole całości Nakładów oraz Wyposażenia po cenie wynikającej z ksiąg rachunkowych.

Odpłatna działalność Fundacji polega na prowadzeniu przez Fundację usług Przedszkola. W związku z prowadzeniem Przedszkola Fundacja otrzymuje opłaty od opiekunów – czesne, wyżywienie i wpisowe. Fundacja w roku 2016 uzyskała wartość sprzedaży w związku z prowadzonym Przedszkolem z tytułu opłat za czesne, wyżywienie i wpisowe łącznie w wysokości 184.563,50 zł. Ponadto Zainteresowany otrzymał dotację z Gminy na prowadzenie Przedszkola w wysokości 193.850,70 zł. Wnioskodawca nie jest teraz w stanie określić dokładnej wartości planowanej przez Zainteresowanego transakcji sprzedaży Nakładów i Wyposażenia. Wartość planowanej transakcji stanowić będzie równowartość poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów. Wartość planowanej przez Zainteresowanego transakcji będzie wynosić ok. 1,6 do 1,8 miliona złotych. Ze względu na fakt, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym Przedszkole to jest objęty systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty. Czynności związane z prowadzeniem przedszkola, a stanowiące odpłatną działalność pożytku publicznego nie są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług. Jeśli jednak uznanoby Zainteresowanego za podatnika podatku VAT, usługi te (usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na prowadzeniu Przedszkola) korzystałyby ze zwolnienia od podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy planowana przez Wnioskodawcę transakcja sprzedaży Nakładów i Wyposażenia będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, ze zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.), system oświaty zapewnia realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Przepis art. 2 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

W myśl art. 2 pkt 2 lit. a cyt. ustawy, system oświaty obejmuje szkoły podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego.

Stosownie do art. 3 pkt 1 wskazanej ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną (art. 5 ust. 1 tej ustawy).

W oparciu o art. 5 ust. 2 powołanej ustawy, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e oraz 3h-3j, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 6 ust. 5 ww. ustawy, niepubliczne przedszkole:

  1. realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
  2. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych; przepisy ust. 6 i art. 7 ust. 1ba stosuje się odpowiednio.

Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego (art. 14 ust 1 cyt. ustawy).

Osoby prawne i fizyczne mogą prowadzić inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7. Zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego prowadzi nauczyciel posiadający kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkoli. Przepisy art. 6 ust. 6 i art. 7 ust. 1ba stosuje się odpowiednio, o czym stanowi art. 14c powołanej wyżej ustawy.

Wskazać w tym miejscu należy, iż powołany w ww. przepisie art. 14a ust. 7 stanowi, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje innych form wychowania przedszkolnego, warunki tworzenia i organizowania tych form wychowania przedszkolnego, sposób ich działania oraz minimalny dzienny wymiar godzin świadczonego przez te formy nauczania, wychowania i opieki, uwzględniając w szczególności konieczność dostosowania form wychowania przedszkolnego do sytuacji i potrzeb lokalnych, a także możliwość prowadzenia zajęć tylko w niektóre dni tygodnia.

W myśl art. 89a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, podjęcie przez osobę prawną lub fizyczną prowadzenia wychowania przedszkolnego w niepublicznych formach, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, wymaga uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez gminę właściwą ze względu na miejsce prowadzenia tych form. Przepisy art. 82-84 i 89 stosuje się odpowiednio, z tym że zgłoszenie do ewidencji zamiast statutu powinno zawierać projekt organizacji wychowania przedszkolnego, które ma być realizowane w danej formie.

Wskazać należy, co istotne w niniejszej sprawie, że pobyt dziecka w przedszkolu – jak wskazał sam Wnioskodawca – jest czynnością odpłatną, otrzymuje bowiem opłaty od opiekunów za czesne, wyżywienie i wpisowe. Przy tym istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaną płatnością a świadczoną przez przedszkole usługą.

Pod względem przedmiotowym nie ulega zatem wątpliwości, że tego typu usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jeśli chodzi natomiast o uznanie Wnioskodawcy za działającego w charakterze podatnika dla tych czynności to należy stwierdzić, że z uwagi na opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Fundacja prowadząc odpłatną działalność statutową polegającą na prowadzeniu Przedszkola jest usługodawcą i mieści się wśród podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 1 ustawy. Jak wynika z definicji określonej w art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności. Zatem Fundacja prowadząc odpłatną działalność statutową wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, świadcząc usługi w zakresie opieki nad dziećmi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Brak charakteru zarobkowego czynności wykonywanych przez Fundację nie może stanowić przesłanki wyłączającej ten podmiot z definicji podatnika określonej w powyższym przepisie.

Należy zauważyć, że wyłączenie z zakresu opodatkowania usług prowadzenia Przedszkola przez Fundację stanowiłoby zakłócenie konkurencji i nierówne traktowanie podmiotów wykonujących te same usługi w stosunku do innych niż Fundacja podmiotów prowadzących przedszkola, których działalność nie podlega wyłączeniu z zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego świadczone przez Wnioskodawcę usługi pobytu dzieci Przedszkolu są usługami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a Wnioskodawca działa przy ich świadczeniu w charakterze podatnika VAT.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na prowadzeniu Przedszkola, w formie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że mające być przedmiotem Transakcji sprzedaży Nakłady i Wyposażenie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na prowadzeniu Przedszkola. Zatem w analizowanej Transakcji Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a sprzedaż Nakładów i Wyposażenia będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według właściwej stawki podatku lub z zastosowaniem zwolnienia od podatku, o ile takie będzie wynikać z przepisów ustawy lub przepisów wykonawczych do niej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawcę Transakcja sprzedaży Nakładów oraz Wyposażenia będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj