Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1125/11/BM
z 5 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1125/11/BM
Data
2011.10.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
W zakresie miejsca świadczenia usług szkolenia STE oraz braku zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011r. (data wpływu 5 lipca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • miejsca świadczenia usług szkolenia STE – jest nieprawidłowe,
  • braku zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług szkoleniowych i braku zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i polskim czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zarejestrował się także we właściwym organie podatkowym jako podatnik transakcji wewnątrzunijnych i został mu nadany NIP UE.

Wnioskodawca zamierza poszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej i wzbogacić ją o szkolenia STE. STE to skrót od SIMPLIFIED TECHNICAL ENGLISH. Szkolenie takie będzie skierowane do osób znających język angielski, najczęściej profesjonalnie zajmujących się tłumaczeniami. Przedmiotem szkolenia będzie nauka reguł tworzenia opisów technicznych, aby przekaz techniczny był jasny, spójny i prosty. Trener STE prowadzący szkolenie będzie wykładał uczestnikom szkolenia standardy STE, zasady tworzenia dokumentacji technicznej zgodnie z STE, sposób wdrażania STE w życie firmy, wyjaśni z jakich rozwiązań technicznych i oprogramowania korzystać, aby dochować standardów STE, jak stosować standardy STE, aby tłumaczony tekst został uproszczony, był jasny i spójny; itp. Trener STE przekaże uczestnikom szkolenia w jaki sposób przygotować dokumentację przyniesioną przez uczestników szkolenia, aby odpowiadała ona standardom STE.

Szkolenia będą odbywać się w Polsce, albo poza Polską - w krajach Unii Europejskiej, albo w krajach pozaunijnych. Szkolenia będą odbywały się w 2-dniowych turnusach.

Za szkolenia płacić będą bezpośrednio uczestnicy szkolenia będący podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, albo pracodawcy uczestników niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT. Pracodawcy opłacający szkolenia STE dla swoich pracowników będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT.

Wnioskodawca nie jest jednostką systemu oświaty, uczelnią, jednostką PAN, ani jednostką naukowo-badawczą. Nie posiada też akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a jego usługi nie są finansowane ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy miejscem świadczenia usług szkolenia STE jest:
    • miejsce siedziby lub zamieszkania (w rozumieniu art. 28b ust. 1 - 3 VAT) pracodawcy, jeśli szkolenie jest opłacane przez pracodawcę uczestnika szkolenia, który to pracodawca posiada status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy VAT;
    • miejsce siedziby lub zamieszkania uczestnika szkolenia (w rozumieniu art. 28b ust 1 -3 VAT), jeśli szkolenie jest opłacane przez uczestnika szkolenia posiadającego status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy VAT...
  2. Czy usługi szkolenia STE są zwolnione z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. miejscem świadczenia usług szkolenia STE są:
    • miejsce siedziby lub zamieszkania (w rozumieniu art. 28b ust. 1 - 3 VAT) pracodawcy, jeśli szkolenie jest opłacane przez pracodawcę uczestnika szkolenia, o ile pracodawca posiada status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy VAT;
    • miejsce siedziby lub zamieszkania uczestnika szkolenia (w rozumieniu art. 28b ust. 1 – 3 VAT), jeśli szkolenie jest opłacane przez uczestnika szkolenia posiadającego status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy VAT.
  2. Wnioskodawca uważa, że usługi szkolenia STE nie korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych w art. 43 ustawy VAT.


UZASADNIENIE STAWNOWISKA:

Wnioskodawca uważa, że świadczenie usług STE jest świadczeniem usług edukacyjnych, w tzw. pozaszkolnych formach edukacyjnych, albowiem szkolenie STE zapewnia uczestnikom szkolenia (często tłumaczom) dalsze kształcenie zawodowe, pozwalające na doskonalenie zawodowych umiejętności.

W związku z powyższym usługi szkolenia STE należy zaliczyć do usług edukacyjnych, o których mowa w art. 28g ust. 2 ustawy VAT, wobec czego świadczenie tych usług na rzecz podmiotów nie posiadających statusu podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy VAT powoduje, że miejsce świadczenia usług szkolenia STE przypada tam, gdzie szkolenie STE jest faktycznie wykonywane.

Podobnej regulacji nie przewidziano dla usług edukacyjnych świadczonych na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy VAT. Nie można bowiem przyjąć, że usługa szkolenia STE może być uznana za usługi wstępu na imprezę naukową lub edukacyjną w rozumieniu art. 28g ust. 1 ustawy VAT.

Z tego powodu, od dnia 1 stycznia 2011r. miejsce świadczenia usług w dziedzinie edukacji na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy VAT należy ustalać na zasadach ogólnych, wynikających z art. 28b ustawy VAT. Oznacza to, że miejsce świadczenia usług STE na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, należy określić według miejsca siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika. Na miejsce świadczenia tych usług nie wpłynie natomiast miejsce faktycznego wykonywania usługi szkolenia STE (Polska - poza Polską).

Przykładowo należy więc przyjąć, że:

Polska będzie miejscem świadczenia przez Wnioskodawcę usług szkolenia STE na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, chociaż usługa ta będzie faktycznie wykonywana poza Polską (np. na terytorium Czech), jeśli usługobiorca (opłacający szkolenie) będzie posiadał siedzibę lub miejsce zamieszkania (w rozumieniu art. 28b ust. 1-3 ustawy o VAT) w Polsce.

Polska nie będzie miejscem świadczenia przez Wnioskodawcę usług szkolenia STE na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, chociaż usługa ta będzie faktycznie wykonywana w Polsce, jeśli usługobiorca (opłacający szkolenie) będzie posiadał siedzibę lub miejsce zamieszkania (w rozumieniu art. 28b ust. 1 -3 ustawy o VAT) poza Polską.

Usługobiorcą w niniejszej sprawie będzie uczestnik szkolenia samodzielnie opłacający szkolenie, albo pracodawca uczestnika szkolenia wnoszący opłatę za uczestnika szkolenia. Stąd też miejsce świadczenia usługi będzie wyznaczane przez miejsce siedziby lub zamieszkania pracodawcy opłacającego szkolenie za uczestnika szkolenia, albo według miejsca siedziby lub zamieszkania uczestnika szkolenia samodzielnie opłacającego szkolenie. Miejsce świadczenia usług szkolenia STE nie będzie wyznaczane według miejsca zamieszkania uczestnika szkolenia, za którego edukację zapłaci pracodawca.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi szkolenia STE nie można uznać za usługę nauczania języków obcych w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy VAT. Usługi szkolenia STE wykonywane przez Wnioskodawcę nie są wykonywane przez jednostkę wymienioną w art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy VAT, jak również nie są finansowane ze środków publicznych. Z tego powodu, usługi szkolenia STE świadczone przez Wnioskodawcę nie będą zwolnione z opodatkowania VAT w myśl art. 43 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w zakresie miejsca świadczenia usług szkolenia STE,
  • prawidłowe – w zakresie braku zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa obowiązujących od dnia 1 lipca 2011r., gdyż we wniosku z dnia 1 lipca 2011r. (data wpływu do tut. organu 5 lipca 2011r.) Wnioskodawca zaznaczył, że wniosek ORD-IN dotyczy zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 28a ww. ustawy, na potrzeby stosowania rozdziału 3 dot. Miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    • podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    • osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ww. ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r.), miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r.) w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W myśl art. 28b ust. 3 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r.) w przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

W myśl art. 44 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.) miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

W myśl art. 28g ust. 1 ww. ustawy o VAT miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż zasada opisana w art. 28g ust. 1 ustawy o VAT, ma zastosowanie wówczas, gdy opłata za wstęp gwarantuje natychmiastowy dostęp do usługi bez konieczności wykonania innych (wcześniejszych) czynności np. rejestracji (zgłoszenia) udziału w szkoleniu.

Zgodnie z art. 28g ust. 2 ww. ustawy miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i polskim czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zarejestrował się także we właściwym organie podatkowym jako podatnik transakcji wewnątrzunijnych i został mu nadany NIP UE.

Wnioskodawca zamierza poszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej i wzbogacić ją o szkolenia STE. Szkolenie takie będzie skierowane do osób znających język angielski, najczęściej profesjonalnie zajmujących się tłumaczeniami. Przedmiotem szkolenia będzie nauka reguł tworzenia opisów technicznych, aby przekaz techniczny był jasny, spójny i prosty. Trener STE prowadzący szkolenie będzie wykładał uczestnikom szkolenia standardy STE, zasady tworzenia dokumentacji technicznej zgodnie z STE, sposób wdrażania STE w życie firmy, wyjaśni z jakich rozwiązań technicznych i oprogramowania korzystać, aby dochować standardów STE, jak stosować standardy STE, aby tłumaczony tekst został uproszczony, był jasny i spójny; itp. Trener STE przekaże uczestnikom szkolenia w jaki sposób przygotować dokumentację przyniesioną przez uczestników szkolenia, aby odpowiadała ona standardom STE.

Szkolenia będą odbywać się w Polsce, albo poza Polską - w krajach Unii Europejskiej, albo w krajach pozaunijnych. Szkolenia będą odbywały się w 2-dniowych turnusach.

Za szkolenia płacić będą bezpośrednio uczestnicy szkolenia będący podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, albo pracodawcy uczestników niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT. Pracodawcy opłacający szkolenia STE dla swoich pracowników będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT.

Biorąc pod uwagę informacje zawarte przez Wnioskodawcę we wniosku oraz cyt. przepisy, stwierdzić należy, iż miejscem świadczenia usług szkolenia STE, jeśli szkolenie będzie opłacane przez pracodawcę uczestnika szkolenia, o ile pracodawca posiada status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, będzie miejsce, w którym pracodawca ten posiada siedzibę działalności gospodarczej lub inne miejsce określone zgodnie z art. 28b ust. 2 i 3 ustawy o VAT pracodawcy (usługobiorcy).

Natomiast jeśli szkolenie będzie opłacane przez uczestnika szkolenia posiadającego status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy VAT miejscem świadczenia usług szkolenia STE będzie miejsce, w którym uczestnik ten posiada siedzibę działalności gospodarczej lub inne miejsce określone zgodnie z art. 28b ust. 2 i 3 ustawy o VAT uczestnika szkolenia.

W konsekwencji, jeżeli usługobiorca posiadający status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy VAT (w przedmiotowej sprawie pracodawca opłacający szkolenie uczestnikowi szkolenia i uczestnik szkolenia) posiada siedzibę działalności gospodarczej lub inne miejsce określone zgodnie z art. 28b ust. 2 i 3 ustawy o VAT poza terytorium kraju przedmiotowa usługa szkoleniowa będzie podlegała opodatkowaniu w kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej lub inne miejsce określone zgodnie z art. 28b ust. 2 i 3 ustawy o VAT, wg stawki właściwej dla tego kraju.

Jeżeli natomiast usługobiorca posiadający status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy VAT (w przedmiotowej sprawie pracodawca opłacający szkolenie uczestnikowi szkolenia i uczestnik szkolenia) posiada siedzibę działalności gospodarczej lub inne miejsce określone zgodnie z art. 28b ust. 2 i 3 ustawy o VAT na terytorium kraju, przedmiotowa usługa szkoleniowa będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że miejscem świadczenia usług szkolenia STE jest miejsce siedziby lub zamieszkania pracodawcy, jeśli szkolenie jest opłacane przez pracodawcę uczestnika szkolenia, o ile pracodawca posiada status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT oraz miejsce siedziby lub zamieszkania uczestnika szkolenia, jeśli szkolenie jest opłacane przez uczestnika szkolenia posiadającego status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT należało uznać za nieprawidłowe. Wnioskodawca oparł wprawdzie swoje rozstrzygnięcie na przepisach art. 28b ust. 1-3 ustawy o VAT, jednak w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. do dnia 30 czerwca 2011r. Natomiast ponieważ wniosek ORD-IN Wnioskodawcy jest z dnia 1 lipca 2011r., wpłynął do tut. organu w dniu 5 lipca 2011r. i dotyczy zdarzenia przyszłego, zatem rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie należało dokonać na podstawie art. 28b ust. 1-3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r., w świetle którego miejsce świadczenia usług nie rozpoznaje się według miejsca siedziby lub zamieszkania usługobiorcy (z zastrzeżeniem ust. 2-3) jak wskazał we własnym stanowisku Wnioskodawca, tylko według miejsca, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (z zastrzeżeniem ust. 2-3).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nie jest jednostką systemu oświaty, uczelnią, jednostką PAN, ani jednostką naukowo-badawczą. W przedmiotowej sprawie, świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleń STE nie mogą zatem korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Ponadto z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu.

Szkolenia te nie mogą również korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT, gdyż szkolenia STE skierowane są do osób znających język angielski, najczęściej profesjonalnie zajmujących się tłumaczeniami i przedmiotem szkolenia będzie nauka reguł tworzenia opisów technicznych, aby przekaz techniczny był jasny, spójny i prosty.

Jeśli chodzi natomiast o zwolnienie od podatku VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, to stwierdzić należy, iż szkolenia STE można uznać za usługi kształcenia zawodowego, skoro skierowane są dla osób profesjonalnie zajmujących się tłumaczeniami i mają na celu naukę reguł tworzenia opisów technicznych. Wnioskodawca wskazał jednak, iż nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i jego usługi nie są finansowane ze środków publicznych. Ponadto Wnioskodawca nie wskazał form i zasad przewidzianych w odrębnych przepisach, na podstawie których szkolenia te będą prowadzone. W związku z tym stwierdzić należy, iż szkolenia STE nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie usługi szkolenia STE wykonywane przez Wnioskodawcę, dla których miejsce świadczenia znajduje się na terytorium kraju, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, bowiem jak wykazano powyżej, nie zostały spełnione przesłanki umożliwiające objęcie tych usług zwolnieniem od podatku, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczone przez niego usługi szkolenia STE nie korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że przedmiotowe zdarzenie przyszłe nie dotyczy przeprowadzanych przez Wnioskodawcę szkoleń STE w sytuacji, gdy opłata za udział w szkoleniu gwarantuje natychmiastowy dostęp do usługi bez konieczności dokonania innych (wcześniejszych) czynności np. rejestracji udziału w szkoleniu.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby istniały przepisy określające formy i zasady, w oparciu o które przedmiotowe szkolenia muszą być prowadzone, a Wnioskodawca nie ujawnił ich w opisie zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj