Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.190.2017.2.HD
z 1 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 26 czerwca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 29 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty premii uczestnikom programu rekomendacyjnego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty premii uczestnikom programu rekomendacyjnego.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza obsługiwać program rekomendacyjny.

Program rekomendacyjny ma na celu sprzedaż jak największej liczby wycieczek, tj. produktów lub usług turystycznych (dalej zwanych „WYCIECZKAMI”) dostępnych w serwisie współpracującym z programem rekomendacyjnym Wnioskodawcy.

Program rekomendacyjny będzie funkcjonował na następujących zasadach:

Za zakup WYCIECZEK odnotowanych w ramach systemu rekomendacyjnego obsługiwanego przez Wnioskodawcę uczestnicy programu rekomendacyjnego będą mogli uzyskać korzyść w postaci premii, tj. kwoty pieniężnej w wysokości określonej regulaminem programu rekomendacyjnego (zwanej dalej „PREMIĄ”).

PREMIA będzie mogła zostać przyznana uczestnikowi zarówno w przypadku zakupu WYCIECZKI bezpośrednio przez uczestnika programu rekomendacyjnego, jak i w przypadku, gdy zakup WYCIECZKI został dokonany w wyniku odpowiednio odnotowanego w programie rejestracyjnym polecenia WYCIECZKI celem jej zakupu (rekomendacji) przez uczestnika programu rekomendacyjnego innemu podmiotowi (PREMIĘ otrzyma w takim przypadku uczestnik polecający).

Wypłata PREMII będzie następowała w chwili i na zasadach określonych regulaminem programu rekomendacyjnego.

Wypłata PREMII nie wiąże się z żadnym świadczeniem (ekwiwalentem) na rzecz Wnioskodawcy od uczestnika programu rekomendacyjnego lub podmiotu zakupującego WYCIECZKĘ.

Uczestnicy programu rekomendacyjnego, którzy będą nabywali produkty lub usługi turystyczne (WYCIECZKI), będą je nabywali od kontrahentów współpracujących z tym programem (przy użyciu którego uczestnicy będą wybierali oferty). Wszystkie osoby, które będą nabywały WYCIECZKI dzięki programowi rekomendacyjnemu będą zawierały umowy sprzedaży z podmiotami innymi niż Wnioskodawca. Umowy sprzedaży będą zawierane bezpośrednio z kontrahentami dostępnymi przy użyciu programu rekomendacyjnego, a nie z Wnioskodawcą.

Program rekomendacyjny, przy użyciu którego będzie dochodziło do zawierania umów sprzedaży, jest programem informatycznym, do którego prawa przysługują Wnioskodawcy.

W opisanym wyżej programie rekomendacyjnym rola Wnioskodawcy polegać będzie na pozyskiwaniu podmiotów do nabywania produktów lub usług turystycznych (WYCIECZEK) i doprowadzaniu do zawierania przez nich umów sprzedaży z innymi niż Wnioskodawca podmiotami przy użyciu tego programu. Do zawarcia umowy sprzedaży będzie dochodziło dzięki dostępowi uzyskanemu przy użyciu programu rekomendacyjnego Wnioskodawcy, do którego prawa posiada Wnioskodawca.

Wnioskodawcy będzie przysługiwało wynagrodzenie naliczane od sprzedanych produktów lub usług turystycznych (WYCIECZEK) na warunkach określonych umową, bez zwrotu wypłaconych uczestnikom programu rekomendacyjnego przez Wnioskodawcę kwot pieniężnych w wysokości określonej regulaminem programu rekomendacyjnego (PREMII).

Wyłącznie na Wnioskodawcy będzie spoczywał ciężar ekonomiczny wypłaty PREMII uczestnikom programu. Wnioskodawca będzie samodzielnie określał w regulaminie wysokość i zasady przyznawania kwoty pieniężnej. Kwota wypłaconych PREMII nie będzie Wnioskodawcy zwracana przez inny podmiot.

Kwoty pieniężne wypłacane w wysokości określonej regulaminem programu rekomendacyjnego (PREMIE) będą świadczeniem nierozerwalnie powiązanym z zawarciem umowy sprzedaży produktów lub usług turystycznych (WYCIECZEK). Brak zawarcia określonej umowy sprzedaży WYCIECZKI uniemożliwiać będzie wypłacenie PREMII. PREMIA wypłacana jest wyłącznie w przypadku zawarcia umowy sprzedaży WYCIECZKI na warunkach określonych regulaminem programu rekomendacyjnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Na jakich zasadach należy opodatkować kwoty PREMII wypłacanej uczestnikom programu rekomendacyjnego?
  2. Jakie obowiązki spoczywają na Wnioskodawcy w związku z wypłatą PREMII uczestnikowi programu rekomendacyjnego?


Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy program rekomendacyjny będzie stanowił sprzedaż premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wypłacane uczestnikom kwoty PREMII będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w przypadku, gdy jednorazowa wypłata kwoty PREMII nie będzie przekraczała kwoty 760 zł, a wypłacana PREMIA nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej uczestnika.

W przypadku, gdy jednorazowa wysokość wypłacanej PREMII przekraczałaby kwotę 760 zł i nie była związana z pozarolniczą działalnością gospodarczą uczestnika to Wnioskodawca zobowiązany będzie przy dokonywaniu wypłaty PREMII pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości całej wypłaconej uczestnikowi PREMII i wpłacić ten podatek na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby Wnioskodawcy w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek. Nadto, w terminie do końca stycznia następnego roku podatkowego (w przypadku zaprzestania działalności przez Wnioskodawcę przed tym terminem – do dnia zaprzestania tej działalności) Wnioskodawca będzie zobowiązany przekazać do urzędu skarbowego właściwego dla swej siedziby roczną deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym na formularzu PIT-8AR.

W przypadku, jeżeli uczestnik oświadczy, że PREMIA będzie stanowiła jego przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej – to Wnioskodawca nie będzie zobowiązany ani do pobrania podatku, ani wskazywania dokonanej wypłaty kwoty PREMII w formularzu PIT-8AR.

Jeżeli wypłacona uczestnikowi jednorazowo kwota PREMII będzie niższa lub równa 760 zł i nie będzie ona związana z pozarolniczą działalnością gospodarczą uczestnika to na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał ani obowiązek pobrania podatku ani wykazywania takiej wypłaty w formularzu PIT-8AR.

Poza powyżej wskazanymi obowiązkami na Wnioskodawcy nie będą spoczywały żadne inne obowiązki związane z dokonywaniem wypłat PREMII uczestnikom programu rekomendacyjnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem tych, które ustawodawca enumeratywnie wymienił jako zwolnione od podatku oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:


  • pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • pkt 9 – inne źródła.


Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług – o czym stanowi art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie zaś z art. 20 ust. 1 tej ustawy – za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.


Wobec powyższego, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego spełnione muszą być następujące warunki:


  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • nagroda nie została otrzymana przez podmioty w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.


Pomimo że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Ustawą z dnia 29 października 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2014 r. poz. 1328, z późn. zm.) doprecyzował jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym – dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy – konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.). Treść art. 535 ww. Kodeksu stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną (internetowy Słownik języka polskiego – www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (PIT-8c).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzania przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza obsługiwać program rekomendacyjny. Program rekomendacyjny ma na celu sprzedaż jak największej liczby wycieczek, tj. produktów lub usług turystycznych (WYCIECZKI) dostępnych w serwisie współpracującym z programem rekomendacyjnym Wnioskodawcy. Program rekomendacyjny będzie funkcjonował na następujących zasadach: Za zakup WYCIECZEK odnotowanych w ramach systemu rekomendacyjnego obsługiwanego przez Wnioskodawcę uczestnicy programu rekomendacyjnego będą mogli uzyskać korzyść w postaci premii, tj. kwoty pieniężnej w wysokości określonej regulaminem programu rekomendacyjnego (PREMIA). PREMIA będzie mogła zostać przyznana uczestnikowi zarówno w przypadku zakupu WYCIECZKI bezpośrednio przez uczestnika programu rekomendacyjnego, jak i w przypadku, gdy zakup WYCIECZKI został dokonany w wyniku odpowiednio odnotowanego w programie rejestracyjnym polecenia WYCIECZKI celem jej zakupu (rekomendacji) przez uczestnika programu rekomendacyjnego innemu podmiotowi (PREMIĘ otrzyma w takim przypadku uczestnik polecający). Wypłata PREMII będzie następowała w chwili i na zasadach określonych regulaminem programu rekomendacyjnego. Wypłata PREMII nie wiąże się z żadnym świadczeniem (ekwiwalentem) na rzecz Wnioskodawcy od uczestnika programu rekomendacyjnego lub podmiotu zakupującego WYCIECZKĘ. Uczestnicy programu rekomendacyjnego, którzy będą nabywali produkty lub usługi turystyczne (WYCIECZKI), będą je nabywali od kontrahentów współpracujących z tym programem (przy użyciu którego uczestnicy będą wybierali oferty). Wszystkie osoby, które będą nabywały WYCIECZKI dzięki programowi rekomendacyjnemu będą zawierały umowy sprzedaży z podmiotami innymi niż Wnioskodawca. Umowy sprzedaży będą zawierane bezpośrednio z kontrahentami dostępnymi przy użyciu programu rekomendacyjnego, a nie z Wnioskodawcą. Program rekomendacyjny, przy użyciu którego będzie dochodziło do zawierania umów sprzedaży, jest programem informatycznym, do którego prawa przysługują Wnioskodawcy. W opisanym wyżej programie rekomendacyjnym rola Wnioskodawcy polegać będzie na pozyskiwaniu podmiotów do nabywania produktów lub usług turystycznych (WYCIECZEK) i doprowadzaniu do zawierania przez nich umów sprzedaży z innymi niż Wnioskodawca podmiotami przy użyciu tego programu. Do zawarcia umowy sprzedaży będzie dochodziło dzięki dostępowi uzyskanemu przy użyciu programu rekomendacyjnego Wnioskodawcy, do którego prawa posiada Wnioskodawca. Wnioskodawcy będzie przysługiwało wynagrodzenie naliczane od sprzedanych produktów lub usług turystycznych (WYCIECZEK) na warunkach określonych umową, bez zwrotu wypłaconych uczestnikom programu rekomendacyjnego przez Wnioskodawcę kwot pieniężnych w wysokości określonej regulaminem programu rekomendacyjnego (PREMII). Wyłącznie na Wnioskodawcy będzie spoczywał ciężar ekonomiczny wypłaty PREMII uczestnikom programu. Wnioskodawca będzie samodzielnie określał w regulaminie wysokość i zasady przyznawania kwoty pieniężnej. Kwota wypłaconych PREMII nie będzie Wnioskodawcy zwracana przez inny podmiot. Kwoty pieniężne wypłacane w wysokości określonej regulaminem programu rekomendacyjnego (PREMIE) będą świadczeniem nierozerwalnie powiązanym z zawarciem umowy sprzedaży produktów lub usług turystycznych (WYCIECZEK). Brak zawarcia określonej umowy sprzedaży WYCIECZKI uniemożliwiać będzie wypłacenie PREMII. PREMIA wypłacana jest wyłącznie w przypadku zawarcia umowy sprzedaży WYCIECZKI na warunkach określonych regulaminem programu rekomendacyjnego.

Z wniosku wynika zatem, że rola Wnioskodawcy będzie polegać na pozyskiwaniu podmiotów do nabywania produktów lub usług turystycznych (WYCIECZEK) i doprowadzaniu do zawierania przez nich umów sprzedaży z innymi niż Wnioskodawca podmiotami przy użyciu programu rekomendacyjnego obsługiwanego przez Wnioskodawcę. Uczestnicy programu nie będą zatem zawierali umów sprzedaży z Wnioskodawcą, a sam Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży WYCIECZEK. Wnioskodawca będzie jednocześnie nagradzał PREMIĄ uczestników programu rekomendacyjnego za korzystanie z jego strony internetowej i dokonywanie transakcji u zarejestrowanych na tej stronie przedsiębiorców.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że kwoty PREMII wypłacane prze Wnioskodawcę uczestnikom programu rekomendacyjnego (zarówno bezpośrednio dokonującym zakupu WYCIECZEK, jak i polecającym, rekomendującym ich zakup) nie są związane są ze „sprzedażą premiową”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z powyższych ustaleń i powołanych przepisów prawa „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru lub usługi, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów/usług). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Wobec tego w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym wartość przyznanej PREMII (bez względu na wysokość) nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota ta stanowi dla biorących udział w programie rekomendacyjnym klientów indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej – w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy – przychód z innych źródeł. Oznacza to, że na Wnioskodawcy, jako na podmiocie wypłacającym ww. PREMIE, nie będzie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości wypłacanych uczestnikom PREMII (osobom fizycznym nieprowadzącym działalność gospodarczej) – co potwierdza treść cytowanego art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na Wnioskodawcy spoczywa jedynie obowiązek wystawienia informacji PIT-8C stosownie do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do PREMII wypłacanej uczestnikom programu rekomendacyjnego, które Wnioskodawca zamierza wypłacać osobom fizycznym prowadzącym działalność, związanych z działalnością gospodarczą osób fizycznych je otrzymujących zauważyć należy, że środki te – stosownie do art. 14 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – będą stanowiły przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Osoba prowadząca działalność gospodarczą obowiązana będzie doliczyć wartość ww. PREMII do pozostałych przychodów uzyskiwanych z tej działalności i opodatkować według przyjętej przez siebie formy opodatkowania. W tym przypadku na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C ani rocznej deklaracji o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj