Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.453.2017.1.ŻR
z 8 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku objęcia mechanizmem odwrotnego obciążenia nabytych przez Gminę usług montażu instalacji sklasyfikowanych w PKWiU 43.21.10.2 i 43.22.12.0 oraz braku obowiązku objęcia mechanizmem odwrotnego obciążenia nabytych usług montażu instalacji sklasyfikowanych w PKWiU 33.20.50.0jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku objęcia mechanizmem odwrotnego obciążenia nabytych przez Gminę usług montażu instalacji sklasyfikowanych w PKWiU 43.21.10.2 i 43.22.12.0 oraz braku obowiązku objęcia mechanizmem odwrotnego obciążenia nabytych usług montażu instalacji sklasyfikowanych w PKWiU 33.20.50.0.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto …. jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina Miasto ….. w grudniu 2016 r. zawarła umowę z Zarządem Województwa …. o dofinansowanie projektu pn. „….” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….. na lata 2014 - 2020 Oś Priorytetowa IV Energia przyjazna środowisku, Działanie 4.1. Wsparcie wykorzystania OZE.

Celem Projektu jest wzrost wykorzystania technologii wytwarzania czystej energii przez mieszkańców poprzez montaż odnawialnych źródeł energii na terenie Miasta. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia korzyści społeczno-ekonomicznych wynikających przede wszystkim z ograniczenia emisji CO2 oraz oszczędności mieszkańców z tytułu zmniejszenia kosztów zużycia energii.

Projekt obejmuje montaż instalacji solarnych, instalacji fotowoltaicznych oraz wymianę kotłów opalanych biomasą, zwanych w dalszej części wniosku instalacjami. Instalacje zostaną zamontowane w obiektach prywatnych. W celu realizacji projektu Gmina Miasto …. zawarła z zainteresowanymi mieszkańcami w 2016 r. umowy użyczenia części nieruchomości stanowiących ich własność. W zawartej umowie właściciele nieruchomości użyczyli Gminie bezpłatnie swoją nieruchomość celem zamontowania na niej ww. instalacji. Jednocześnie zawarto umowy regulujące wzajemne prawa i obowiązki stron związane z realizacją projektu. Gmina Miasto …. zobowiązała się do realizacji inwestycji, tj. wyłonienia wykonawcy i montażu instalacji. Mieszkańcy natomiast zobowiązali się partycypować w kosztach realizacji projektu w wysokości 15% kwalifikowalnych kosztów inwestycji. Zgodnie z postanowieniami umowy, w trakcie realizacji inwestycji właściciele nieruchomości zobowiązali się do wpłaty zaliczek na poczet przyszłej sprzedaży montowanej w obiekcie instalacji. Ponadto umowa zobowiązuje ich do sfinansowania wydatków niekwalifikowalnych, czyli nieprzewidzianych kosztów, nie objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej przypadających na dany budynek. Wpłaty dokonane przez właścicieli nieruchomości mają charakter obowiązkowy. Zgodnie z postanowieniami umowy, nie wpłacenie którejkolwiek z rat, czy kosztów niekwalifikowalnych jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie i rozwiązaniem umowy.

Umowy użyczenia z mieszkańcami zostały zawarte na okres realizacji projektu oraz okres trwałości projektu. W tym czasie zamontowany w budynkach sprzęt będzie pozostawał własnością Gminy Miasta …... Po tym okresie kompletna instalacja zostanie przekazana właścicielowi na własność, a sposób przeniesienia prawa własności zostanie uregulowany odrębną umową.

Gmina Miasto …., realizując projekt wyłoni w drodze procedury przetargowej wykonawcę, któremu zleci wykonanie instalacji. Tak więc, usługa montażu instalacji zostanie zlecona firmie zewnętrznej. Należy zauważyć, że wykonawca instalacji nie będzie podpisywał umowy dotyczącej montażu przedmiotowych instalacji z mieszkańcami. Zostały one już zawarte pomiędzy Gminą Miasto ….., a przyszłymi użytkownikami instalacji.

Wyłoniony w drodze przetargu wykonawca, w ramach zawartej umowy, wykona na rzecz Gminy świadczenie polegające na:

  • wykonaniu 180 instalacji solarnych (dostarczenie i montaż urządzeń wchodzących w skład instalacji wraz z wykonaniem i napełnieniem instalacji solarnej (glikolowej) oraz włączeniem jej do instalacji wodnej budynku (ciepłej i zimnej wody) i podłączeniem do instalacji elektrycznej budynku),
  • wykonaniu 142 instalacji fotowoltaicznych o mocy 2,20-5,225 kWp (dostarczenie i montaż kompletnej instalacji fotowoltaicznej i podłączenie jej do instalacji elektrycznej budynku),
  • wymianie 40 kotłów opalanych paliwem kopalnym na kotły opalane biomasą (dostarczenie i montaż kotła z osprzętem oraz włączenie go do instalacji centralnego ogrzewania, a także podłączenie do instalacji elektrycznej budynku).

Świadczone przez wykonawcę na rzecz Gminy usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowano w następujący sposób:

  • montaż urządzeń wchodzących w skład instalacji solarnych do podgrzewania wody użytkowej na cele bytowe w budynkach mieszkalnych, wraz z napełnieniem instalacji solarnej (glikolowej) oraz włączeniem jej do instalacji wodnej budynku, mieszczą się w grupowaniach: PKWiU 43.22.12.0 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych”,
  • montaż instalacji elektrycznych dla kolektorów energii słonecznej: PKWiU 43.21.10.2 „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych”;
  • montaż instalacji fotowoltaicznych wraz z podłączeniem do instalacji elektrycznej budynku, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 33.20.50.0 „Usługi instalowania urządzeń elektrycznych”;
  • montaż kotłów centralnego ogrzewania w budynkach mieszkalnych z włączeniem ich do instalacji c.o. mieści się w grupowaniu: PKWiU 43.22.12.0 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych”.

Wskazana wyżej klasyfikacja statystyczna ma również zastosowanie do świadczonych przez Gminę na rzecz mieszkańców usług budowlanych realizowanych w ramach przedmiotowego projektu.

Bieżący nadzór nad przebiegiem prac polegających na montażu instalacji solarnych, instalacji fotowoltaicznych oraz wymianie kotłów opalanych biomasą, będą sprawować: wyłoniony przez Gminę Miasto …. inspektor nadzoru oraz pracownicy Urzędu Miasta. Do przeprowadzenia odbioru końcowego zrealizowanych prac inwestycyjnych i podpisania protokołu końcowego upoważniona będzie powołana przez Burmistrza Miasta …. w drodze zarządzenia Komisja. Odbiór robót budowlanych nastąpi przy udziale wykonawcy i inspektora nadzoru.

Należy zauważyć, że z uwagi na wartość projektu usługodawca będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy wykonawca świadczący dla Gminy usługę montażu instalacji solarnych i kotłów opalanych biomasą oraz paneli fotowoltaicznych będzie podwykonawcą, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nabywane przez Gminę usługi będą objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, działający na zlecenie Gminy wykonawca świadczący usługę montażu instalacji solarnych i kotłów opalanych biomasą będzie podwykonawcą, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy o podatku od towarów i usług, a więc usługa montażu instalacji solarnych w budynkach prywatnych będzie objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Gmina wykonując w ww. zakresie kompleksową usługę budowlaną na rzecz mieszkańców działa w charakterze głównego wykonawcy. Efektem prac, jakich oczekuje mieszkaniec w ramach zawartej z Gminą umowy jest montaż zestawów solarnych oraz pieców na biomasę na ww. nieruchomości będącej jego własnością. Z tego względu mieszkaniec, a nie Gmina, jest podmiotem zlecającym i oczekującym wykonania na własnej nieruchomości przedmiotowych usług budowlanych (tj. inwestorem). W tym przypadku fakt przeniesienia przez Gminę prawa własności instalacji po okresie trwałości projektu nie wpływa na określenie jej pozycji jako inwestora. Przedmiotem czynności wykonywanych przez Gminę nie będzie bowiem samo przekazanie prawa własności zestawów solarnych oraz pieców na biomasę lecz świadczenie usługi budowlanej polegającej na jej wykonaniu.

Z kolei usługa montażu paneli fotowoltaicznych nie mieści się w katalogu usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług, dlatego też nie będzie objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. W tym przypadku nabywane przez Gminę usługi powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2‑12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

I tak, na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wskazuje, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem powyższy przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym – zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy – mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca. Jednocześnie zauważyć należy, że przy każdej z usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, podano również symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU, co wskazuje, że tylko konkretne usługi sklasyfikowane pod danym symbolem, wymagają rozliczania podatku na zasadzie odwróconego obciążenia.

W świetle powyższego nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „podwykonawca”, w związku z tym dla prawidłowego rozumienia tego terminu wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika języka polskiego, podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca; 2503008).

Z kolei przy dalszych „podzleceniach” przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca zlecający jest – w stosunku do swojego podwykonawcy – głównym wykonawcą swojego zakresu prac (i w konsekwencji rozliczy „podzlecone” usługi budowlane na zasadzie odwróconego obciążenia).

Podsumowując przywołane wyżej regulacje należy stwierdzić, że mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę. Podwykonawcą będzie każdy podmiot będący usługodawcą, który nie jest generalnym wykonawcą w ramach danej inwestycji budowlanej, przyjmującym zlecenie wykonania tej inwestycji bezpośrednio od inwestora.

Fakt zgłoszenia, lub nie, głównemu inwestorowi powierzenia prac podwykonawcy, pozostaje bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy o VAT. Status podwykonawcy wynika bowiem bezpośrednio z zawartych pisemnych umów, a w przypadku ich braku – świadczą o tym statusie okoliczności i charakter wykonywanych usług.

A zatem, rozliczanie podatku na zasadzie mechanizmu odwróconego obciążenia ma zastosowanie jeśli spełnione są następujące warunki:

  • świadczenie dotyczy usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi tam symbolami PKWiU,
  • usługodawca i usługobiorca są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
  • sprzedaż u usługodawcy nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustaw,
  • usługodawca świadczy usługi jako podwykonawca, czyli usługodawca nie jest generalnym wykonawcą usług.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że w ramach projektu współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014 - 2020 Oś Priorytetowa IV Energia przyjazna środowisku, Działanie 4.1. Wsparcie wykorzystania OZE, Gmina Miasto …. (czynny i zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług) będzie realizować projekt pn. „…..”. Projekt obejmuje montaż instalacji solarnych, instalacji fotowoltaicznych oraz wymianę kotłów opalanych biomasą, zwanych w dalszej części wniosku instalacjami. Instalacje zostaną zamontowane w obiektach prywatnych. Jednocześnie zawarto umowy regulujące wzajemne prawa i obowiązki stron związane z realizacją projektu. Gmina Miasto …. zobowiązała się do realizacji inwestycji, tj. wyłonienia wykonawcy i montażu instalacji. Mieszkańcy natomiast zobowiązali się partycypować w kosztach realizacji projektu w wysokości 15% kwalifikowalnych kosztów inwestycji. Umowy użyczenia z mieszkańcami zostały zawarte na okres realizacji projektu oraz okres trwałości projektu. W tym czasie zamontowany w budynkach sprzęt będzie pozostawał własnością Gminy Miasta. Po tym okresie kompletna instalacja zostanie przekazana właścicielowi na własność, a sposób przeniesienia prawa własności zostanie uregulowany odrębną umową. Gmina Miasto, realizując projekt wyłoni w drodze procedury przetargowej wykonawcę, któremu zleci wykonanie instalacji. Tak więc, usługa montażu instalacji zostanie zlecona firmie zewnętrznej. Wykonawca instalacji nie będzie podpisywał umowy dotyczącej montażu przedmiotowych instalacji z mieszkańcami. Zostały one już zawarte pomiędzy Gminą Miasto, a przyszłymi użytkownikami instalacji.

Wyłoniony w drodze przetargu wykonawca, w ramach zawartej umowy, wykona na rzecz Gminy świadczenie polegające na:

  • wykonaniu 180 instalacji solarnych (dostarczenie i montaż urządzeń wchodzących w skład instalacji wraz z wykonaniem i napełnieniem instalacji solarnej (glikolowej) oraz włączeniem jej do instalacji wodnej budynku (ciepłej i zimnej wody) i podłączeniem do instalacji elektrycznej budynku),
  • wykonaniu 142 instalacji fotowoltaicznych o mocy 2,20-5,225 kWp (dostarczenie i montaż kompletnej instalacji fotowoltaicznej i podłączenie jej do instalacji elektrycznej budynku),
  • wymianie 40 kotłów opalanych paliwem kopalnym na kotły opalane biomasą (dostarczenie i montaż kotła z osprzętem oraz włączenie go do instalacji centralnego ogrzewania, a także podłączenie do instalacji elektrycznej budynku).

Świadczone przez wykonawcę na rzecz Gminy usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowano w następujący sposób:

  • montaż urządzeń wchodzących w skład instalacji solarnych do podgrzewania wody użytkowej na cele bytowe w budynkach mieszkalnych, wraz z napełnieniem instalacji solarnej (glikolowej) oraz włączeniem jej do instalacji wodnej budynku, mieszczą się w grupowaniach: PKWiU 43.22.12.0 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych”,
  • montaż instalacji elektrycznych dla kolektorów energii słonecznej: PKWiU 43.21.10.2 „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych”;
  • montaż instalacji fotowoltaicznych wraz z podłączeniem do instalacji elektrycznej budynku, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 33.20.50.0 „Usługi instalowania urządzeń elektrycznych”;
  • montaż kotłów centralnego ogrzewania w budynkach mieszkalnych z włączeniem ich do instalacji c.o. mieści się w grupowaniu: PKWiU 43.22.12.0 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych”.

Wskazana wyżej klasyfikacja statystyczna ma również zastosowanie do świadczonych przez Gminę na rzecz mieszkańców usług budowlanych realizowanych w ramach przedmiotowego projektu. Bieżący nadzór nad przebiegiem prac polegających na montażu instalacji solarnych, instalacji fotowoltaicznych oraz wymianie kotłów opalanych biomasą, będą sprawować: wyłoniony przez Gminę Miasto inspektor nadzoru oraz pracownicy Urzędu Miasta. Do przeprowadzenia odbioru końcowego zrealizowanych prac inwestycyjnych i podpisania protokołu końcowego upoważniona będzie powołana przez Burmistrza Miasta w drodze zarządzenia Komisja. Odbiór robót budowlanych nastąpi przy udziale wykonawcy i inspektora nadzoru. Usługodawca będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku, ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dane świadczenie jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz czy usługa ta jest świadczona przez podwykonawcę. Dla zastosowania odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie obu ww. przesłanek łącznie.

Mając na uwadze wskazany przez Wnioskodawcę opis sprawy, należy przyjąć, iż Gmina wykonując usługę budowlaną na rzecz mieszkańców działa w charakterze głównego wykonawcy. Efektem prac, jakich oczekuje mieszkaniec w ramach zawartej z Gminą umowy, jest wykonanie instalacji na nieruchomości będącej jego własnością. Z tego względu mieszkaniec, a nie Gmina, jest podmiotem zlecającym i oczekującym wykonania na własnej nieruchomości przedmiotowych usług budowlanych (tj. inwestorem). W tym przypadku fakt przeniesienia przez Gminę prawa do własności instalacji po okresie trwałości projektu nie wpływa na określenie jej pozycji jako inwestora. Przedmiotem czynności wykonywanych przez Gminę nie będzie bowiem samo przekazanie prawa własności instalacji lecz świadczenie usługi budowlanej polegającej na jej wykonaniu.

Zatem, Gmina jako główny wykonawca, nabywając usługi budowlane, wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, polegające na:

  • montażu urządzeń wchodzących w skład instalacji solarnych do podgrzewania wody użytkowej na cele bytowe w budynkach mieszkalnych, wraz z napełnieniem instalacji solarnej (glikolowej) oraz włączeniem jej do instalacji wodnej budynku, oraz
  • montażu kotłów centralnego ogrzewania w budynkach mieszkalnych z włączeniem ich do instalacji c.o.

które sklasyfikowano w grupowaniu PKWiU 43.22.12.0 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych”

  • montażu instalacji elektrycznych dla kolektorów energii słonecznej, które sklasyfikowano w grupowaniu PKWiU 43.21.10.2 „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych”;

na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy, będzie podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu wykonanej przez podwykonawcę ww. usług.


Natomiast dla usług montażu instalacji fotowoltaicznych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWIU 33.20.50.0 nie znajdzie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążania, bowiem świadczone na rzecz Wnioskodawcy ww. usługi montażu nie zostały wymienione w załączniku nr 14 do ustawy. Tym samym nie zostanie spełniona przesłanka wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, pozwalająca uznać Wnioskodawcę za podatnika z tytułu nabywanych przez niego usług montażu instalacji fotowoltaicznych, a zatem winny być opodatkowane na zasadach ogólnych.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj