Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.278.2017.1.OA
z 28 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2017 r. (data wpływu 29 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanych nagród oraz prezentów (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanych nagród oraz prezentów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów usług. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza się jako podatnik podatku od towarów i usług łącznie ze swoimi jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Jedną z jednostek budżetowych jest Centrum Rozwoju Społecznego (dalej: CRS). CRS do czasu centralizacji rozliczeń podatku VAT nie miał statusu podatnika VAT czynnego ze względu na nieprzekroczenie obrotu, wynikającego z art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), (dalej: ustawa o VAT). CRS realizuje zadania w zakresie rozwoju społecznego oraz budowania społeczeństwa obywatelskiego poprzez działania w obszarze spraw społecznych, zdrowia publicznego, kultury, rekreacji, sportu i edukacji. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy, określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Do zadań CRS zgodnie ze statutem należy:

  1. prowadzenie działalności integracyjno-edukacyjnej;
  2. opracowywanie, wdrażanie oraz realizacja programów i projektów;
  3. organizowanie wydarzeń o charakterze społecznym, kulturalnym, sportowo-rekreacyjnym i edukacyjnym;
  4. wspieranie i rozwój działań z zakresu wolontariatu;
  5. wspieranie inicjatyw społeczności lokalnych na rzecz budowania społeczeństwa obywatelskiego i rozwoju społecznego;
  6. budowanie przestrzeni dialogu oraz podnoszenie kompetencji społecznych poprzez m.in. organizowanie konferencji, forum, szkoleń i kampanii;
  7. działania na rzecz rozwoju oraz integracji środowisk mniejszości etnicznych i narodowych;
  8. działania na rzecz otwartości międzykulturowej i podnoszenia kompetencji międzykulturowych;
  9. działania na rzecz rozwoju młodzieży, aktywizacji środowisk młodzieżowych; aktywizacji, wsparcia środowisk seniorów; rozwoju rodziny i integracji międzypokoleniowej;
  10. działania w zakresie profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy;
  11. prowadzenie działalności promocyjnej tworzenie partnerstw na rzecz propagowania idei rozwoju społecznego, współrealizacji zadań oraz wymiany doświadczeń;
  12. pozyskiwanie środków zewnętrznych celem realizacji projektów i programów w obszarze działania Centrum;
  13. obsługę finansowo-księgową osiedli;
  14. prowadzenie obsługi prawnej osiedli;
  15. zawieranie i realizację umów cywilnoprawnych, porozumień oraz składanie innych oświadczeń woli na rzecz osiedli.

CRS realizuje zadania Gminy poprzez działania w zakresie:

  1. profilaktyki chorób i ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym) - poprzez realizację działań aktywizujących i promujących zdrowy tryb życia, np. (…) Dni Promocji Zdrowia, bezpłatne warsztaty pierwszej pomocy, programy dla szkół, m.in. dotyczący zdrowego żywienia (…).
  2. wspierania rodziny i polityki prorodzinnej (art. 7 ust. 1 pkt 6a i 16 ustawy o samorządzie gminnym) - poprzez realizację działań w ramach (…), na który składają się skumulowane na przełomie maja i czerwca warsztaty, szkolenia, spotkania i pikniki o charakterze prorodzinnym; w ciągu całego roku prowadzony jest portal zbierający ofertę edukacyjno-integracyjną dla rodzin.
  3. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym) - poprzez realizację działań w ramach projektów tj. (…).
  4. kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym) - poprzez realizację działań w ramach projektów (…) (koncerty i kino plenerowe), Parki (pawilony kultury (…)).
  5. kultury fizycznej i sportu (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym) - poprzez realizację działań w ramach projektów (…) (bezpłatne zajęcia sportowe, promocja aktywnego stylu życia), (…) (bezpłatna wypożyczalnia sprzętu sportowego działająca w weekendy).
  6. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym) - poprzez wspieranie działalności rad osiedli w zakresie organizacyjnym i merytorycznym oraz aktywizację środowisk lokalnych (m.in. działalność Centrum Edukacji Społecznej, Centrum Aktywności Sportowej i Społecznej).
  7. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych (art. 7 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie gminnym) - współpraca CRS z organizacjami III sektora polega na pomocy w organizacji festynów osiedlowych, pikników rodzinnych (wypożyczenia sprzętu należącego do CRS) czy poszukiwaniu wolontariuszy chętnych do zaangażowania się w projekty prowadzone przez NGO. Projekty tj. (…).

CRS w ramach wykonywanych powyżej zadań:

  • użycza nieodpłatnie części nieruchomości, będące w trwałym zarządzie CRS na rzecz podmiotów takich jak stowarzyszenia, fundacje, nieformalne grupy teatralne, których cele prowadzonych działalności są zbieżne z prowadzoną działalnością statutową CRS.
  • użycza nieodpłatnie ruchome składniki majątku trwałego oraz składniki majątku, które ze względu na wartość nie zostały wprowadzone do ewidencji majątku jednostki, jak np. kable do urządzeń multimedialnych na rzecz podmiotów takich jak fundacje, stowarzyszenia, szkoły.
  • CRS w organizowanych konkursach przekazuje zwycięzcom nagrody oraz prezenty takie jak np. książki, albumy, koszulki, długopisy, kubki, itp.

Przekazywanie części nieruchomości w nieodpłatne użyczenie ma miejsce wtedy gdy podmioty, którym nieruchomości są nieodpłatnie udostępniane wykonują zadania mieszczące się w zakresie zadań gminy. Należy też podkreślić, że gminy zostały wyposażone w odpowiednie mienie również w tym celu, aby było one udostępniane na cele wykonywania zadań gminy przez podmioty zewnętrzne lub jednostki organizacyjne gminy. Dodatkowo uzasadnione jest aby podmioty, które wykonują zadania z zakresu sfery zadań publicznych mogły korzystać nieodpłatnie z nieruchomości gminnych. Takie nieodpłatne użyczenia jest również zadaniem gminy z zakresu gospodarowania nieruchomościami. Zgodnie z zawartymi umowami użyczenia koszty związane z użytkowaniem i eksploatacją nieruchomości ponosi biorący do użyczenia. Powyższe koszty dotyczą opłat za energię elektryczną, cieplną, dostawy wody, wywóz nieczystości, itp. Rozliczenie mediów odbywa się na zasadzie refakturowania przy zastosowaniu wskaźnika udziału powierzchni, z której korzysta biorący w użyczenie do powierzchni ogółem budynku lub jako ryczałtowe określenie kosztów eksploatacyjnych ustalony w oparciu o kalkulację planowanych kosztów budynku przypadających na daną powierzchnię i czas korzystania (w tym na godziny w przypadku użyczenia sal szkoleniowych). Gmina dokonując obrotu nieruchomościami, działa na podstawie przepisów § 25 i 28 ust. 1 uchwały Rady Miejskiej z dnia 27 lutego 1998 r., w sprawie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy. Zgodnie z powyższą uchwałą nieruchomości stanowiące własność Gminy mogą być przez Prezydenta przekazywane komunalnym jednostkom organizacyjnym Gminy nieposiadającym osobowości prawnej w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczane na cele związane z ich działalnością określoną aktem o utworzeniu jednostki oraz statutem. Na podstawie § 26 ust. 1 tejże uchwały, w przypadku przekazania nieruchomości komunalnej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej w trwały zarząd warunki korzystania z nieruchomości ustala Prezydent w decyzji o ustanowienie trwałego zarządu.

Zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2016 r., poz. 2147 t.j.) jednostka organizacyjna ma prawo, z zastrzeżeniem ust. 6, korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:

  1. korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania;
  2. zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego;
  3. oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd; zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.

Nieruchomości będące przedmiotem użyczenia nabywane były przez Gminę w drodze komunalizacji, a następnie przekazane jednostce organizacyjnej w trwały zarząd. Gminie ani CRS nie służyło prawo do odliczenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu. CRS wykorzystuje przedmiotowe nieruchomości do celów swojej działalności statutowej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT w tym użycza ich części nieodpłatnie i związku z tym refakturuje media. W przyszłości CRS zamierza części nieruchomości oddać w dzierżawę, najem (czynność podlegająca opodatkowaniu VAT). Do tej pory w związku z dokonanymi ulepszeniami w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jednakże nie można wykluczyć w przyszłości takich ulepszeń. W sytuacji gdy podatnik będzie realizował takie ulepszenia, a części nieruchomości będą oddane w dzierżawę lub najem prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, tj. zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług związanych z ulepszeniem do celów działalności gospodarczej. Podatnik zastosuje sposób określenia proporcji, o której mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. W związku z tym podatnik z założenia odliczy podatek naliczony związany tylko wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Natomiast w związku czynnościami użyczenia nieruchomości oraz innymi czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT podatnik nie odliczy podatku naliczonego, gdyż w tym zakresie podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast zasady nieodpłatnego przekazywania i darowizny rzeczowych składników majątku ruchomego uregulowane są w załączniku nr 3 do Zarządzenia Prezydenta z dnia 30 listopada 2015 r. Na podstawie § 1 ust. 1 tegoż załącznika miejska jednostka organizacyjna lub Urząd może nieodpłatnie przekazać rzeczowe składniki majątku ruchomego innej miejskiej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony, nieoznaczony albo bez zastrzeżenia obowiązku zwrotu, z przeznaczeniem na realizację zadań publicznych lub zadań związanych z działalnością tej jednostki organizacyjnej.

Zgodnie z § 5 ust. 1 i 2 Zarządzenia Prezydenta z dnia 30 listopada 2015 r. zbędne lub zużyte rzeczowe składniki majątku ruchomego mogą być przedmiotem sprzedaży, oddania w najem, dzierżawy lub użyczenia, nieodpłatnego przekazania oraz darowizny, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Miejska jednostka organizacyjna lub Urząd może dokonać darowizny lub przekazać na podstawie umowy użyczenia zbędne lub zużyte rzeczowe składniki majątku ruchomego publicznym zakładom opieki zdrowotnej, jednostkom organizacyjnym pomocy społecznej, szkołom i placówkom oświatowym prowadzonym przez inne organy niż Gmina, publicznym szkołom wyższym, instytucjom kultury, fundacjom, stowarzyszeniom, organizacjom pożytku publicznego, Spółkom oraz innym jednostkom sektora finansów publicznych, jeżeli będą one przez te jednostki wykorzystane na realizację zadań publicznych Gminy.

Natomiast na podstawie § 6 ww. Zarządzenia decyzję o sprzedaży, oddaniu w najem, dzierżawę lub użyczenie, nieodpłatnemu przekazaniu oraz darowiźnie rzeczowych składników majątku ruchomego, w który została wyposażona miejska jednostka organizacyjna podejmuje kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona, a w przypadku, gdy wartość początkowa (cena nabycia) rzeczowego składnika majątku ruchomego przekracza 10.000 zł brutto, po uprzednim uzyskaniu pisemnej zgody Prezydenta lub osoby przez niego upoważnionej.

Stosowanie do § 8 ust. 5 Zarządzenia Prezydenta zasady użyczenia rzeczowych składników majątku ruchomego określane są każdorazowo w umowie.

Ruchome składniki majątku o których mowa we wniosku zostały nabyte w celu realizacji zadań statutowych jednostki (czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) oraz przy ich nabyciu podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nagrody oraz prezenty, o których mowa we wniosku zostały nabyte w celu wręczenia ich zwycięzcom konkursów organizowanych przez CRS. Wobec tego nagrody zostaną nieodpłatnie rozdane w ramach organizacji nieodpłatnych imprez, konkursów, których organizowanie stanowi realizacje przez CRS zadań statutowych, a wobec tego zadań Gminy. Zatem podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z przekazanymi na rzecz zwycięzców prezentów będących nagrodami w związku z realizacją nieodpłatnych świadczeń.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie w konkursach organizowanych przez CRS nagród oraz prezentów takich jak np. książki, albumy, koszulki, długopisy, kubki, itp. jest czynnością podlegającą ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów. Przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Przy czym zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne darowizny;

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z przywołanych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - co do zasady - podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątek stanowi przekazanie towarów stanowiących zdefiniowane w art. 7 ust. 4 prezenty o małej wartości lub próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy.

Zatem, opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Z uwagi na fakt, iż podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z przekazanymi na rzecz zwycięzców prezentami będącymi nagrodami w konkursach organizowanych przez CRS, w konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania przepisy art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji w ocenie Gminy, przekazanie w konkursach organizowanych przez CRS nagród oraz prezentów takich jak np. książki, albumy, koszulki, długopisy, kubki, itp. jest czynnością, która nie spełnia wymogów opodatkowania VAT na podstawie przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 wskazanej ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że podatnikiem podatku VAT dla wszelkich czynności jest Gmina. Zatem wszystkie czynności wykonywane przez jednostki organizacyjne gminy na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tych jednostek mają charakter wewnętrzny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, ustawodawca - w myśl art. 7 ust. 2 ustawy – zaliczył również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Jednakże, aby dana czynność mogła zostać uznana za podlegającą opodatkowaniu, musi zostać wykonana przez podmiot działający w tym zakresie jako podatnik podatku od towarów i usług.

I tak, jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że organy władzy publicznej, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działają w charakterze podatnika podatku VAT. Natomiast w sytuacji gdy organy te realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, tj. zadania o charakterze publicznoprawnym, to na mocy art. 15 ust. 6 ustawy są wyłączone z kategorii podatników podatku VAT.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  • 3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
  1. lokalnego transportu zbiorowego;
  2. ochrony zdrowia;
  3. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
  • 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  1. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  2. edukacji publicznej;
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  5. targowisk i hal targowych;
  6. zieleni gminnej i zadrzewień;
  7. cmentarzy gminnych;
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  10. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  12. promocji gminy;
  13. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239);
  14. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Jak wynika z treści wniosku – jednostka organizacyjna Gminy - CRS w organizowanych konkursach przekazuje zwycięzcom nagrody oraz prezenty takie jak np. książki, albumy, koszulki, długopisy, kubki, itp. Nagrody oraz prezenty, o których mowa we wniosku zostały nabyte w celu wręczenia ich zwycięzcom konkursów organizowanych przez CRS. Wobec tego nagrody zostaną nieodpłatnie rozdane w ramach organizacji nieodpłatnych imprez, konkursów, których organizowanie stanowi realizacje przez CRS zadań statutowych, a wobec tego zadań Gminy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie Gmina przekazując nagrody oraz prezenty na konkursach organizowanych przez swoją jednostkę organizacyjną - CRS, działa jako jednostka samorządu terytorialnego w sprawach należących do zadań wysłanych Gminy, które nie są związane z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu trzeba wyjaśnić, że z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy) w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).

Przekazywanie w konkursach organizowanych przez CRS nagród oraz prezentów takich jak np. książki, albumy, koszulki, długopisy, kubki, itp., następuje w ramach władztwa publicznego – Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie będzie mogła być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Oznacza to, że nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę w konkursach organizowanych przez CRS nagród oraz prezentów takich jak np. książki, albumy, koszulki, długopisy, kubki, itp. stanowi czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż w zakresie tych czynności Wnioskodawca nie jest uznawany za podatnika stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT przekazanych nagród oraz prezentów (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Natomiast w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego użyczenia części nieruchomości oraz ruchomych składników majątku trwałego a także składników majątku, które ze względu na wartość nie zostały wprowadzone do ewidencji majątku (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 28 sierpnia 2017 r. znak 0112 -KDIL1-1.4012.166.2017.1.OA.

Wyjaśnienia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym tut. Organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie, tut. Organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj