Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.252.2017.1.KT
z 13 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu badawczo-rozwojowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu badawczo-rozwojowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Fundacja, dalej zwana „Fundacją”, została ustanowiona przez osobę fizyczną. Zgodnie ze Statutem z dnia 15 grudnia 2016 r., Fundacja posiada osobowość prawną i została ustanowiona na czas nieoznaczony, a właściwym ministrem ze względu na cel Fundacji jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jako minister właściwy do spraw nauki, zgodnie z § 2 pkt 1, 2, 4 Statutu.


Zgodnie z paragrafami 5 i 6 Statutu, celem Fundacji jest prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych, w międzynarodowym środowisku naukowym, na najwyższym poziomie naukowym, z uwzględnieniem wysokich standardów etycznych, w tym w szczególności zasad dobrej praktyki naukowej oraz upowszechnianie wiedzy. Fundacja prowadzi działalność w następującym zakresie tematycznym: badania podstawowe i aplikacyjne dotyczące sprzężenia magnetyzmu i nadprzewodnictwa z materią topologiczną, a także dotyczące pokrewnych dziedzin fizyki oraz nauk technicznych. Fundacja realizuje powyższy cel poprzez:

  1. prowadzenie w sposób ciągły badań naukowych lub prac rozwojowych;
  2. działania mające na celu wdrażanie rezultatów badań do zastosowań praktycznych;
  3. wszechstronne działanie na rzecz rozwoju młodej kadry naukowej;
  4. inicjowanie i wspieranie międzynarodowej współpracy naukowej;
  5. prowadzenie szkoleń, kursów i warsztatów oraz spotkań naukowych;
  6. publikowanie wyników badań;
  7. udział w organizacjach zrzeszających fundacje lub inne naukowe instytucje polskie lub zagraniczne, mające cele statutowe zbieżne lub tożsame z celem Fundacji;
  8. współpracę z podmiotami komercyjnymi w celu wykorzystania w praktyce wyników badań naukowych;
  9. promowanie kultury pracy wspierającej jakość prowadzonych badań naukowych, w tym najwyższy poziom etyczny ich prowadzenia;
  10. popularyzowanie osiągnięć naukowych.

Zgodnie z paragrafem 7 Statutu, Fundacja realizując swój cel statutowy, wykonuje działalność nieodpłatnie. W zakresie realizacji swojego celu statutowego Fundacja może również wykonywać działalność odpłatną w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Majątek Fundacji stanowi wpłata gotówkowa wniesiona przez Fundatora, jak również dochody uzyskane z:

  1. darowizn;
  2. spadków i zapisów;
  3. zbiórek pieniężnych;
  4. przychodów z majątku ruchomego i nieruchomego oraz odsetek i depozytów bankowych;
  5. dotacji i dofinansowań.

Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz ww. osób na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich.


Fundacja otrzymała dofinansowanie na podstawie zawartej umowy o powierzenie grantu na realizację projektu w programie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej pt. „Międzynarodowe Agendy Badawcze” z dnia 1 lutego 2017 r., finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.3. Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB). Realizacja projektu, zgodnie z § 2 pkt 1 ww. umowy, obejmuje okres 01.02.2017 - 31.01.2022 r., a wartość dofinansowania wynosi 39.946.800,00 zł.

Otrzymane dofinansowanie posłuży do stworzenia w Polsce Centrum M, w którym będą prowadzone interdyscyplinarne badania z zakresu materiałoznawstwa, nanotechnologii, fizyki półprzewodników oraz badań nad magnetyzmem i nadprzewodnictwem, przyczyniając się do opracowania nowych materiałów topologicznych.


Zgodnie z Umową o powierzenie grantu, § 2 Warunki realizacji Projektu, wskazano:


„ust. 9. W trakcie realizacji oraz w okresie trwałości Projektu Jednostka zobowiązuje się:

  • nie wdrażać bezpośrednio wyników uzyskanych w efekcie realizacji Projektu;
  • rozpowszechnić wyniki prowadzonych badań i prac rozwojowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników na równych zasadach rynkowych lub, w przypadku braku zasadności komercyjnego wykorzystania, nieodpłatnie z zachowaniem równego dostępu do ww. wyników badań, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej.

Ust.10. W ramach Projektu Jednostka nie jest uprawniona do udzielania pomocy publicznej. Realizacja Projektu związana jest wyłącznie z działalnością własną Jednostki, w zakresie w którym Jednostka nie prowadzi działalności gospodarczej.”


Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż w załączniku do wniosku „Opis przyjętych zasad działania jednostki realizującej MAB” określającym politykę dotyczącą komercjalizacji i zarządzania własnością intelektualną, wskazano, że transfer, wykorzystanie i komercjalizacja wyników badań jest kluczowym obszarem działań M. Główny cel badań, jakim jest połączenie magnetyzmu i nadprzewodnictwa z materią topologiczną, ma doprowadzić do licznych odkryć, które mogą w przyszłości przyczynić się do powstania zupełnie nowych zastosowań. Wskazano również, iż strategicznym celem M jest współpraca z przedsiębiorcami. Ponadto we wskaźnikach rezultatu bezpośredniego, oprócz Liczby nowych naukowców we wspieranych jednostkach i Liczby publikacji w międzynarodowych czasopismach, wskazano również Liczbę dokonanych zgłoszeń patentowych (osiągnięcie wskaźników do 2023 r.).

Zgodnie z zapisami Dokumentacji konkursowej, współpraca (partnerstwo) między jednostką a przedsiębiorcą „musi być oparte na umowie lub porozumieniu zawartym pomiędzy przedsiębiorcą i jednostką realizującą MAB, które określi zasady współpracy i zasady jej finansowania, wkład poszczególnych partnerów i założenia ewentualnego podziału praw własności intelektualnej (jeśli przedsiębiorca uczestniczy w projekcie finansowo). […] W okresie pierwszych 3 lat od rozpoczęcia realizacji projektu, co najmniej 2 z pracujących w jednostce grup badawczych podejmą współpracę z przedsiębiorcami. Docelowo, do końca realizacji projektu, co najmniej połowa grup badawczych pracujących w jednostce realizującej MAB powinna współpracować z przedsiębiorcami. Współpraca może polegać np. na wspólnym realizowaniu zadań badawczych w projekcie, konsultacjach dotyczących komercyjnego wykorzystania uzyskanych wyników badań, wspólnego kształcenia młodej kadry sektora B+R”.

Wnioskodawca będzie dążył do tego, aby w przyszłości efekty badań naukowych powstałe w ramach realizowanego projektu, choć na obecnym etapie bardzo trudno przewidywalne, mogły zostać odpłatnie bądź też nieodpłatnie wykorzystane w ramach współpracy z podmiotami gospodarczymi. Fundacja M przewiduje, że ewentualna komercjalizacja mogłaby być realizowana w formie sprzedaży licencji. Należy jednak wyraźnie podkreślić, że w ocenie Wnioskodawcy prawdopodobieństwo, iż w trakcie realizacji projektu lub w okresie jego trwałości uzyskanie wyników dających się skomercjalizować odpłatnie i osiągnięcie przychodów z tego tytułu w myśl art. 113 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, w kwocie 200.000,00 zł rocznie jest bardzo mało prawdopodobne. Wynika to bowiem z charakteru projektu, który dotyczy badań naukowych w nowym obszarze fizyki i technologii, związanych z odkrytą niedawno grupą materiałów, tzw. materiałów topologicznych. W przypadku Fundacji M, czas w którym ewentualna komercjalizacja mogłaby dojść do skutku jest tym dłuższy, że Fundacja jest nową jednostką naukową, która swój potencjał badawczy musi dopiero budować i rozwijać.


Z rozliczeniem otrzymanego dofinansowania związane jest zagadnienie kwalifikowalności wydatków. Zgodnie z Przewodnikiem określającym podstawowe zagadnienia dotyczące kwalifikowania kosztów w projektach badawczo-rozwojowych, w ramach PO IR, Działanie 4.3., kwalifikowalność zachodzi wówczas, o ile zostaną spełnione łącznie następujące warunki, tj. wydatek:

  • został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie, z zachowaniem warunków określonych w podrozdziale 6.1 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020;
  • jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego;
  • jest zgodny z Programem Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2014-2020 oraz Szczegółowym opisem osi priorytetowych Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020;
  • został poniesiony zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie;
  • został uwzględniony w zakresie rzeczowym projektu zawartym we wniosku o dofinansowanie;
  • jest niezbędny do realizacji projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu;
  • został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
  • został należycie udokumentowany;
  • został wykazany w sprawozdaniu;
  • dotyczy towarów dostarczonych lub usług wykonanych lub robót zrealizowanych;
  • został poniesiony zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych (jeśli dotyczy) lub zgodnie z zasadą konkurencyjności określoną w Załączniku nr 3 - Sposób ponoszenia wydatków zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji;
  • nie stanowi wydatku niekwalifikowanego na mocy przepisów unijnych oraz krajowych;
  • jest zgodny z warunkami uznania go za wydatek kwalifikowany określonymi w dokumentacji konkursowej.

Dokumentacja konkursowa wskazuje natomiast, na jakie towary i usługi będą wydatkowane środki pozyskane w ramach dofinansowania. Będą to wydatki na:

  • szkolenia w zakresie związanym z realizowanym projektem,
  • zakup aparatury naukowo-badawczej,
  • transport, instalację i uruchomienie zakupionej aparatury oraz jej modernizację,
  • odpłatne korzystanie z aparatury badawczej i wiedzy technicznej,
  • dzierżawę gruntów,
  • materiały, np. surowce, półprodukty, odczynniki,
  • sprzęt laboratoryjny,
  • wynajem powierzchni laboratoryjnej,
  • publikację wyników projektu oraz ich prezentacji na konferencjach.

Jednocześnie w powyższym dokumencie wskazuje się, że za koszty niekwalifikowane uważa się m.in. podatek od towarów i usług (VAT), który w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń do tej ustawy, może zostać odzyskany.


Fundacja M w chwili podpisania umowy o powierzenie grantu, zobowiązana była do złożenia oświadczenia dotyczącego kwalifikowalności podatku VAT, w którym wskazała, że „nie ma prawnej możliwości odzyskania lub odliczenia poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT i w związku z tym wnioskowała o sfinansowanie poniesionego w ramach Projektu podatku VAT (z wyłączeniem nabycia towarów i usług, do których zastosowanie ma art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 2 Ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług), gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej a głównym celem są badania naukowe i prace rozwojowe zgodnie z przyjętą agendą badawczą. Na dzień złożenia oświadczenia dotyczącego kwalifikowalności podatku VAT, będącego załącznikiem do umowy o powierzenie grantu, Fundacja nie była i nie jest w stanie określić w dającej się przewidzieć perspektywie czasowej możliwości komercjalizacji wyników badań. Proces komercjalizacji będzie na bieżąco monitorowany przez Fundację”.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że Fundacja M ze względu na to, że nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów ze sprzedaży w myśl przepisów art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy (Fundacji) na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupywanych w projekcie M?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy (Fundacji), na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupywanych w projekcie M.


Uzasadnienie:


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.); (dalej: Ustawa VAT) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 2 ww. przepisu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Art. 96 ust. 1 Ustawy VAT przewiduje, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne.


Art. 5 ust. 1 Ustawy VAT stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z art. 87 ust. 1 Ustawy VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Według art. 88 ust. 4 Ustawy VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, od których nabycia podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zrealizowanie powyższego prawa do obniżenia możliwe jest więc wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni” przez złożenie deklaracji VAT-7 oraz gdy występuje niewątpliwy i bezsporny związek zakupów towarów i usług z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Ustawa VAT wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego, jeżeli ziści się co najmniej jedna z poniższych przesłanek:

  • nabyte towary i usługi, w związku z którymi naliczono podatek, nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lub
  • podmiot nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, w stosunku do Wnioskodawcy występują obie powyższe sytuacje.


W ocenie Wnioskodawcy, mimo iż w projekcie mówi się m.in. o zamiarze komercjalizacji wyników badań naukowych, to nie dokonuje on czynności opodatkowanych. Świadczy o tym okoliczność, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, w szczególności nie dokonuje czynności polegających na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są więc wykorzystywane do działalności gospodarczej, lecz do osiągnięcia celów o charakterze naukowo-badawczym i rozwojowym zgodnie z przyjętą agendą badawczą. Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z Dokumentacją Konkursową (Konkurs 2/2015), celem jak i zamiarem prowadzonej działalności MAB jest realizacja wysokiej jakości badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych przez zespoły wybitnych naukowców zagranicznych i polskich a wsparcie powinno przyczynić się do stworzenia w Polsce wyspecjalizowanych wiodących w skali światowej jednostek naukowych stosujących najlepsze światowe praktyki w zakresie:

  • identyfikowania programów i tematów badawczych;
  • polityki personalnej oraz zarządzania pracami B+R;
  • komercjalizacji wyników prac B+R.

W ocenie Wnioskodawcy zamiar ten nie wskazuje jednoznacznie, iż jest on związany z prowadzeniem działalności gospodarczej. Prace wykonywane przez MAB mają przyczynić się do prowadzenia wysokiej jakości badań naukowych, identyfikacji tematów badawczych, lub uformowania się jednostek naukowych. Ponadto w dokumentach oraz założeniach programu grantowego, nie zawarto wprost twierdzeń, które wskazywałby, iż celem MAB jest sprzedaż rezultatów prac badawczo-rozwojowych lub też realizacja prac badawczych przez przedsiębiorców. Aktywność MAB nie jest wykonywana w celu wyprodukowania towaru, bądź też sprzedaży towarów lub usług. Ponadto na etapie wnioskowania, jak również już rozpoczętych prac naukowych Fundacji, Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć wyników swojej działalności, np. wytworzenia wartości niematerialnych i prawnych lub środków trwałych.

Wnioskodawca będzie dążył do tego, aby w przyszłości efekty badań naukowych powstałe w ramach realizowanego projektu, choć na obecnym etapie bardzo trudno przewidywalne, mogły zostać odpłatnie bądź też nieodpłatnie wykorzystane w ramach współpracy z podmiotami gospodarczymi. Należy jednak wyraźnie podkreślić, że w ocenie Wnioskodawcy prawdopodobieństwo, iż w trakcie realizacji projektu lub w okresie jego trwałości uzyskanie wyników dających się skomercjalizować odpłatnie i osiągnięcie przychodów z tego tytułu w myśl art. 113 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, w kwocie 200 000,00 zł rocznie jest bardzo mało prawdopodobne. Wynika to bowiem z charakteru projektu, który dotyczy badań naukowych w nowym obszarze fizyki i technologii, związanych z odkrytą niedawno w świecie grupą materiałów, tzw. materiałów topologicznych. W przypadku Fundacji M, czas, w którym ewentualna komercjalizacja mogłaby dojść do skutku, jest tym dłuższy, że Fundacja jest nową jednostką naukową, która swój potencjał badawczy musi dopiero budować i rozwijać.

Co więcej na obecnym etapie Fundacja nie jest w stanie dokonać oceny, w jakim zakresie nabywane towary lub usługi będą wykorzystane do ewentualnego wykonywania czynności opodatkowanych w przyszłości, zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zasadnicza część działalności Fundacji w zakresie realizacji projektu MAB będzie bowiem dotyczyła badań podstawowych. Tak więc nie ma możliwości stwierdzenia bezpośredniego związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, gdyż te towary i usługi nie są nabywane w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Na obecnym etapie nie ma też obiektywnych przesłanek, na podstawie których Fundacja mogłaby ocenić, czy realizowany projekt MAB, obejmujący zupełnie nową dziedzinę fizyki i technologii, uzyska potencjał komercjalizacyjny. Dopiero w trakcie zaawansowanej realizacji projektu, w okresie trwałości projektu, a najprawdopodobniej dopiero w dalszej perspektywie czasowej, na skutek wyrażenia zainteresowania daną technologią lub wynikami badań, zamiar wyrażony we wniosku o dofinansowanie ulegnie konkretyzacji. Beneficjent będzie wówczas w stanie stwierdzić, na podstawie obiektywnych przesłanek, że realizowany projekt uzyskał zakładany potencjał komercjalizacyjny, co nie jest równoznaczne z ewentualną sprzedażą uzyskanych wyników badań naukowych.


Ocena Wnioskodawcy:

  1. Mając na uwadze opisane w stanie faktycznym obiektywne okoliczności oraz uwzględniając powołane wyżej przepisy, w przekonaniu Wnioskodawcy na obecnym etapie nie ma obiektywnych przesłanek, na podstawie których można by stwierdzić, że realizowany projekt MAB uzyska potencjał komercjalizacyjny.

  2. Biorąc pod uwagę brak obiektywnych przesłanek, na podstawie, których można by stwierdzić, że realizowany projekt MAB uzyska potencjał komercjalizacyjny, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż mimo, że wsparcie programu Międzynarodowe Agendy Badawcze powinno przyczynić się do stworzenia w Polsce wyspecjalizowanych, wiodących w skali światowej jednostek naukowych, stosujących najlepsze światowe praktyki w zakresie:
    • identyfikowania programów i tematów badawczych,
    • polityki personalnej oraz zarządzania pracami B+R,
    • komercjalizacji wyników prac B+R,
    to na obecnym etapie trudno doszukiwać się bezpośredniego związku zakupów związanych z realizacją projektu z ewentualną sprzedażą opodatkowaną wyników badań uzyskanych w ramach realizacji projektu.

  3. W ocenie Wnioskodawcy, trudno jest określić w dającej się przewidzieć perspektywie czasowej możliwość komercjalizacji wyników badań naukowych, a nawet w przypadku realizacji przychodów z tytułu komercjalizacji wyników tych badań, osiągnięcie przychodów z tego tytułu w myśl art. 113 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, w kwocie 200 000,00 zł rocznie jest bardzo mało prawdopodobne.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupywanych w ramach projektu towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma więc zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi (w momencie dokonywania zakupów), tj. intencje podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest fundacją badawczą posiadającą osobowość prawną, utworzoną na czas nieoznaczony, działającą na podstawie statutu. Celem Fundacji jest prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych w międzynarodowym środowisku naukowym. Fundacja prowadzi badania dotyczące sprzężenia magnetyzmu i nadprzewodnictwa z materią topologiczną, a także dotyczące pokrewnych dziedzin fizyki oraz nauk technicznych. Realizując cel statutowy Fundacja wykonuje powyższą działalność nieodpłatnie, może również wykonywać działalność odpłatną, w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w zakresie realizacji celu statutowego.

Fundacja otrzymała dofinansowanie na podstawie umowy o powierzenie grantu na realizację projektu w programie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej pt. „Międzynarodowe Agendy Badawcze” z dnia 1 lutego 2017 r., finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.3. Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB). Otrzymane dofinansowanie posłuży do stworzenia w Polsce Centrum M, w którym będą prowadzone interdyscyplinarne badania z zakresu materiałoznawstwa, nanotechnologii, fizyki półprzewodników oraz badań nad magnetyzmem i nadprzewodnictwem, przyczyniając się do opracowania nowych materiałów topologicznych.

Zgodnie z Umową o powierzenie grantu Fundacja zobowiązała się nie wdrażać bezpośrednio wyników uzyskanych w efekcie realizacji Projektu, a także rozpowszechnić wyniki prowadzonych badań i prac rozwojowych podmiotom gospodarczym zainteresowanym wykorzystaniem tych wyników na równych zasadach rynkowych lub, w przypadku braku zasadności komercyjnego wykorzystania, nieodpłatnie z zachowaniem równego dostępu do ww. wyników badań, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. W ramach Projektu Fundacja nie jest uprawniona do udzielania pomocy publicznej. Realizacja Projektu związana jest wyłącznie z działalnością własną Fundacji, w zakresie, w jakim nie prowadzi ona działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że w przyszłości efekty badań naukowych powstałe w ramach realizowanego projektu, choć na obecnym etapie bardzo trudno przewidywalne, mogą zostać odpłatnie bądź też nieodpłatnie wykorzystane w ramach współpracy z podmiotami gospodarczymi. Ewentualna komercjalizacja mogłaby być realizowana w formie sprzedaży licencji. Fundacja podkreśla jednak, że prawdopodobieństwo uzyskania w ramach projektu wyników dających się skomercjalizować odpłatnie i osiągnięcia przychodów z tego tytułu w kwocie 200.000,00 zł rocznie (w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT), jest bardzo małe. Wynika to z charakteru projektu, który dotyczy badań naukowych w nowym obszarze fizyki i technologii, związanych z odkrytą niedawno grupą materiałów topologicznych. W przypadku Fundacji, czas w którym ewentualna komercjalizacja mogłaby dojść do skutku, jest tym dłuższy, że Fundacja jest nową jednostką naukową, która swój potencjał badawczy musi dopiero budować i rozwijać.

We wniosku wskazano również, że na dzień złożenia oświadczenia dotyczącego kwalifikowalności podatku VAT w ramach projektu, będącego załącznikiem do umowy o powierzenie grantu, Fundacja nie była i nie jest w stanie określić w dającej się przewidzieć perspektywie czasowej możliwości komercjalizacji wyników badań.

Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, z uwagi na to, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów ze sprzedaży, w myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a jej głównym celem są badania naukowe i prace rozwojowe zgodnie z przyjętą agendą badawczą.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów i usług w związku z realizacją opisanego projektu badawczego.


Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa, zrealizowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy możliwe jest wyłącznie w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji, oraz gdy występuje niewątpliwy i bezsporny związek zakupów towarów i usług z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione, gdyż Fundacja nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT (art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie podatku w takiej sytuacji), a nabyte w ramach realizacji projektu badawczego towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Wnioskodawca wskazał bowiem, że chociaż w założeniach do w projektu jest mowa o zamiarze komercjalizacji wyników badań naukowych, to jednak Fundacja nie dokonuje czynności opodatkowanych VAT. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, w szczególności nie dokonuje czynności polegających na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej, lecz do osiągnięcia celów o charakterze naukowo-badawczym i rozwojowym. Wspomniany w projekcie zamiar komercjalizacji nie wskazuje jednoznacznie, że będzie on związany z prowadzeniem działalności gospodarczej. W dokumentach oraz założeniach programu grantowego nie zawarto wprost twierdzeń, które wskazywałby, iż celem MAB jest sprzedaż rezultatów prac badawczo-rozwojowych lub też realizacja prac badawczych przez przedsiębiorców. Aktywność MAB nie jest wykonywana w celu wyprodukowania towaru, bądź też sprzedaży towarów lub usług. Ponadto na etapie wnioskowania, jak również już rozpoczętych prac naukowych Fundacji, Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć ostatecznych rezultatów swojej działalności, np. wytworzenia wartości niematerialnych i prawnych lub środków trwałych. Prace wykonywane przez MAB mają przyczynić się do prowadzenia wysokiej jakości badań naukowych, identyfikacji tematów badawczych, lub uformowania się jednostek naukowych.

Fundacja podkreśla, że na obecnym etapie nie jest w stanie dokonać oceny, w jakim zakresie nabywane towary lub usługi mogą zostać wykorzystane do ewentualnego wykonywania czynności opodatkowanych w przyszłości. Zasadnicza część działalności Fundacji w zakresie realizacji projektu MAB będzie bowiem dotyczyła badań podstawowych. Tak więc nie ma możliwości stwierdzenia bezpośredniego związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, gdyż te towary i usługi nie są nabywane w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Na obecnym etapie nie ma też obiektywnych przesłanek, na podstawie których Fundacja mogłaby ocenić, czy realizowany projekt MAB, obejmujący zupełnie nową dziedzinę fizyki i technologii, uzyska potencjał komercjalizacyjny. Fundacja stwierdza przy tym, że nawet w przypadku uzyskania (w trudnej do przewidzenia przyszłości) w ramach projektu wyników dających się skomercjalizować i odpłatnie wykorzystać, to przychody z tego tytułu nie powinny osiągnąć kwoty 200.000,00 zł rocznie, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (określającej wartość sprzedaży zwolnionej od podatku).

Zatem, w świetle powołanych przepisów prawa oraz przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy trzeba stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie występują przesłanki warunkujące realizację prawa do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. W analizowanym przypadku, w którym Fundacja nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji opisanego projektu badawczo-rozwojowego nie są wykorzystywane w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej - Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z tym projektem.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.


Należy zaznaczyć, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług) nie jest zagadnieniem regulowanym przepisami prawa podatkowego. Kwestię tę rozstrzygają przepisy określające zasady korzystania ze środków pomocowych. Sformułowanie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego należy do zadań instytucji zarządzającej, która odpowiada za prawidłową realizację tego programu.

Ponadto tut. Organ podkreśla, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz – w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj